Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

AZP kirjoitti:
La Tammi 08, 2022 14:52
Nyt kun on kunnon pakkaset niin kerropa miten lämpöä riittää ajossa.
Ainakin tänä aamuna, kun lähdettiin esilämmityksen jälkeen liikkeelle, niin kyllähän siellä tuntui tarkenevan ihan kohtuudella talvivaatteet päällä. Ilmastointi on säädetty 21 asteelle, mutta en nyt sanoisi, että ihan niin lämpimältä tuntui esilämmityksen jälkeen, kun mentiin autoon sisään. Ei nyt kuitenkaan tarvinnut hytistä sisällä. Eilen, kun käytiin ajelulla, niin kabiini oli lähinnä miellyttävän tuntuinen jonkin ajan päästä.

^ Se voi tosiaan olla, että on turvallisuussyistä noin, että kake antaa ainoastaan avata.

Muut työsuhderuoskilla liikkuvat, onko teillä minkään sortin rekisteriotetta autossa? Sitähän ei ilmeisesti vaadita mutta onko sitä mahdollista edes saada mistään? Meneekö asia niin, että siellä on rahoitusyhtiö omistajana ja työnantaja haltijana?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Haltijana pitäisi kyllä olla autoedun omaava henkilö, silloin mm. sakot ohjautuu oikealle taholle. Omistajana sitten liisurifirma tai työnantaja jos auto on ostettu omaan taseeseen.

Ote tarvitsee nykyisin olla paperilla mukana oikeastaan vain kun matkustaa ulkomaille tai oolantiin. Otteen saa tilattya Traficomilta: https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssa ... titodistus
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hienoa, että näinä toimitusten vaikeina aikoina joku saa uutta kiesiä pihaan ! Kivan näköinen pelihän tuo on kaikin puolin, minusta ulkomuodossa ei ole mitään futuristista, pikemminkin historian havinaa, koska siitä tulee minulle mieleen Lancia Delta Integrale, aivan ilmetty kopio.

Takatilat tuossa on kyllä valtavat, vertautuu tuohon meidän Superbiin, joka on paljon sanottu. Varmaan jokunen hetki menee mittaristoon yms. tutustuessa, mikään kauhea logiikan riemuvoitto se ei ollut, kolmen vartin koeajolla jäi muutamakin perusjuttu löytymättä kun ei huvittanut vetää sitä kaseikkoon :D

Ahkeraa raportointia vaan, kyllä seurataan.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Näyttihän tuo omiin autoihin ilmestyneen, joten tilasin otteen. Saa sitten nähdä, koska sen saa, kun toimitusosoitteeksi tuli firman osoite. Näemmä pitää toimistolle raahautua se hakemaan, jahka se sisäisessä postissa saapuu.

Kiva pieni yksityiskohta tuossa on, että takaikkunat ovat valmiiksi tummennetut. Itse en kyllä moista optiota edes nähnyt, joten lieneekö ihan vakio.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tetammi »

mttm kirjoitti:
La Tammi 08, 2022 14:55
tsaarela kirjoitti:
La Tammi 08, 2022 14:50
Samoin takaluukku aukeaa kyllä kakesta mutta sulkeutumaan en sitä vielä ole saanut kuin siitä luukun omasta napista. Ehkä en vaan osaa. Toisaalta parinkympin pakkasilla noita ei hirveästi hotsita tutkia.
Eikös tuo ole ihan turvallisuusjuttuja, ettei takaluukku mene kiinni kapulasta. Vai meneekö jossain merkissä/mallissa takaluukku kiinni kakesta?
2019 astrassa menee niin kaukosäädöstä kuin kuskin paikalta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja viggen »

tsaarela kirjoitti:
La Tammi 08, 2022 14:50

Kessyn suhteen olen hieman ymmälläni. Peilit avautuivat kyll, kun menin avaimen kanssa lähelle mutta ovet eivät auenneet. Joutui siis ihan avaimesta aukaisemaan. Saattaa olla tietenkin jokin asetus. Samoin takaluukku aukeaa kyllä kakesta mutta sulkeutumaan en sitä vielä ole saanut kuin siitä luukun omasta napista. Ehkä en vaan osaa. Toisaalta parinkympin pakkasilla noita ei hirveästi hotsita tutkia.
Aukeeko ovet jos koskettaa oven ripaa? Mesessä aukee ja menee lukkoon, kun koskee ripaa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Piti uudestaan manuskaa tavata. Näemmä pitää painaa toisesta päästä ripaa, niin ovet pitäisi aueta. Koitan, kun lähden tästä kohta liikenteeseen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eiks niitä ripoja pidä toisesta päästä painaa ihan jo jotta siitä rivasta pääsee vetämään oven auki?

Edit: eiku ne popsahtaakin ulos jos painaa kakesta nappulaa ilman että tarvii kaffoihin koskea:

phpBB [video]
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Nuo popsahtavat ovenkahvat on lisävarusteet. Ei ollut valitettavasti omassa yksilössä.

Ei ainakaan vielä saanut ovien lukitusta aukeamaan ilman kakesta painamista. Pitää tutkia asetuksia läpi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiinmostaisi myös kuulla miten vakaa ajettava tää takavetoinen on talvikelissä, tarjoaako herkästi perää sivulle kaarteissa ja minkälainen etenemiskyky esim. ylämäkeen liikennevaloihin pysähtymisen jälkeen on? Sähkövoimalinja mahdollistaa aika tarkan ajovakauden säätämisen ja esim. BMW i3 on lankomiehen mukaan tosi vakaa ajettava liukkaillakin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kyllä tuo aika vakaasti kulkee. Vähän rivakammalla lähdöllä perä ihan aavistuksen hakee, jos lähtee sutimaan. Tänää kokeilin sitten ensimmäistä kertaa Snow -ajotilaa, joka ainakin kaupungissa näytti toimivan. Ainakin sillä lähti ihan nätisti ylämäkeen valoista. Kaarreajosta sen verran, että ainakin liikenneympyrät menee nätisti. Kieltämättä ei heti huomaa, että ajaa takavetoisella.

Redditistä löytyi tieto ovenkahvoists, että pitää painaa tiettyä kohtaa ovenkahvoissa ja ilmeisesti aika kovaa, että aukeaa. Voimankäyttö kahdenkymmenen asteen pakkasella ei välttämättä ole järkevää, joten odottelen lauhempia kelejä.

Tuli pistettyä auto latautumaan. Näemmä on säädöt kohdillaan sekä autossa että laturissa, kun lähti latautumaan ihan vain laittamalla plugin kiinni.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Oikein pätevänoloinen laite ja myös itseeni tuo muotoilu iskee viimeisen päälle :!: :idea:

Noista sisätiloista. En tätä ketjua tarkoita sen enempää varastaa ja toivottavasti pysyy aiheessa.

Kuvista näkee, että lääniä on reilusti ja jalkatilat hulppeat.

Olen seuraavaa luotettavan oloista sivustoa käyttänyt pitkään, jos nopeasti tarvitsee etsiä tarkahkoa autotietoa: https://www.automobile-catalog.com/

Siellä kohta pituusmitoissa "Lenght-Legroom: 2st row:" kertoo seuraavien meille kaikille rakkaiden autojen kohdalla seuraavaa:

- Saab 9-3 1.9 TTiD 180 SportCombi automatic (aut. 6 speed) as offered for the year 2008: 892 mm
- Saab 9000 Turbo 16 automatic catalyst (aut. 4 speed) as offered for the year 1989: 985 mm
- Saab 900 i 5-door (man. 5 speed) as offered for the year 1987: 915 mm
- Saab 9000 Aero (man. 5 speed) as offered for the year 1996: 985 mm

Ja ketjun auton kohdalla seuraavaa: Hyundai Ioniq 5 160 kW RWD (aut. 1) (2022): 884 mm

Silmätkin kiinni tuosta näkee, että Hyundai on takajalkatiloiltaan isompi kuin yksikään mainittu Saab. Kun mittojen kuitenkin jostain pitäisi kertoa, niin mistä erot tulevat?
Tietty tarkemman tuloksen voisi saada, kun tarkastelisi yhteydessä myös etupenkin vastaavia tiloja, näin vähentäisi ainakin penkkien siirtelyn tuomaa heittoa. Ja tietty tarkastella voisi matkustamon kaikkia mittoja, niiden vaikutusta tilojen avaruuteen. Mutta luulisi, että tuollekin mittaukselle on jokin määritelty tekotapa?

Paljon varmasti vaikuttaa sähköauton paremmat mahdollisuudet hyötykäyttää tiloja, kun ei ole kardaania tms.

Joka tapauksessa, hieno kiesi :!:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tässä mittaustuloksia toisesta lähteestä, eli vanhasta kunnon TM:stä:

ioniq 5 ja Mustang Mach-e:
Kuva

Enyaq ja ID.4:
Kuva

9-3 Sport Combi:
Kuva

NG9-5:
Kuva

Tonnarista tai OG-satkusta ei nyt tähän hätään löytynyt mittakuvia.

Kaikkihan riippuu tietenkin siitä missä asennossa etupenkki on, eli etupenkin tilat vaikuttaa epäsuorasti takapenkin tiloihin. Sitten toinen on se onko takapenkki säädettävissä myös, kuten Ioniq 5:ssä on, eli kuten mittakuvasta näkyy jos halutaan maksimoida Hynyn kuskin tilat ja tavaratilat, on mitta selkänojasta selkänojaan lähes sama kuin istuinosan pituus. Tällöin takapenkille mahtuu tietenkin vain amputaatiopotilas.

Sitten taas yli metrin mitta selkänojasta selkänojaan vaatii sen että kuskin penkki on säädetty täysin eteen. Joissain autoissa tämä voi olla vielä jollekin kuskille toteutettavissa, mutta joissain autoissa voi olla täysin istumaton paikka kellekään kuskille. Noista kuvista nyt näyttäisi siltä että kuskin penkki aivan edessä tarkoittaa kaikissa autoissa reilun 80 cm mittaa selkänojasta polkimiin ja ratin ja selkänojan väliin jäisi vain 25-30 cm.

Noista mittakuvista on siis vaikea kunnolla arvioida todellisia tiloja. Yksi tapa olisi ynnätä yhteen etupenkin maksimi + takapenkin minimi (tai etupenkin minimi + takapenkin maksimi) ja huomioida sitten vielä lisäksi se takapenkin siirtomahdollisuus. Näin saisi periaatteessa kokonaismitan takapenkin selkänojasta kuskin polkimiin (miinus etupenkin selkänojan paksuus), mutta ei tämäkään tarkkaa tiedettä ole johtuen siitä että ihmisethän nuo mitat ottaa ja tarkkoja mittausmetodeja ei ole kerrottu.

Yksi mikä lisäksi vaikuttaa koettuun jalkatilaan on korkeus lattian ja istuinosan välillä ja se miten pysty istuma-asento on. Matalassa jalkatilassa jalat haluaa levittää pidemmälle eteen, pystyssä asennossa korkealla jalkatilalla polvet on koukussa ja sääret sojottaa alaspäin ja tilantunne on ihan eri.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Yksi asia hieman harmittaa, etten tajunnut, että Ioniqiin saa kahdenlaista vetokoukkua. Tavallisen irroitettavan sekä sähköisen. Mieluusti olisin ottanut tuon sähköisen, koska epäilen, että irroitettavaa ei välttämättä tule irroitettua, kun sen kerran on paikalleen pistänyt.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jos kaksi kertaa vuodessa jaksat, niin hyvä. Itse tulee noista Accordeista irrotettua renkaanvaihtojen yhteydessä, samalla paikat täyteen Mobilgreasea, tuntuu sillä pysyvän toimintakuntoisena = lähtee irti muutenkin jos on tarvis.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin