Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Viikonloppureissu Rovaniemelle Ioniqilla takana. Rangeahdistus ei päässyt iskemään, kun teki 10 min pysähdyksen Tervolan Rechargen hyperlaturissa. Sinä aikana varaustaso nousi noin 20 prosenttiyksikköä 80%iin, lataustehon ollessa parhaimmillaan 132 kWh. Samanmoisen pysähdyksen tein paluumatkalla. Yöpyessä tuli käytettyä hidasta Schuko-laturia.

Kulutus pyöri siinä 15-18 kWh välilä.

Paikallista Motonetin laturia tuli myös kokeiltua. Myöskään siellä ei oikein vakuuttanut tuo latausteho, kun oli vähän vajaa kolme kWh. Oma voimavirralla toimiva kotilatausasema tuuppaa kuitenkin sen 6,9 kWh, minkä pitääkin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mun muistaakseni ainakin Turun ja Kaarinan Motonetien AC-latausasemat näyttää aina vain aikaa ja ladattuja kilowattitunteja, ei lataustehoa. Eli olisko näytön mukaan latautunut 5,2 kWh jolloin siis latauksen keskimääräinen teho olisi ollut n. 10 kW jos auto oli piuhassa noin puoli tuntia?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Kuulostaisi loogiselta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja VKe »

Tuhotaan tätä Hyudai-ketjua ihan hiukan... Mitens jos laitetaan Huyndai G70 (hieno, mutta ei tota...) vaan G80 sähköversio...8)
G70:
-
Kuva
G80:
-
Kuva
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Miten olisi Ioniq 6? Muodotkin suoraan kuin eräästä sämpylästä.

Kuva
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Raportoitavaa ei ihmeemmin ole. Parilla kaupunkipyörähdyksellä ollaan jo päästy rapian 8 kWh kulutuslukemiin ja pitemmässäkin ajossa pääsee alta 15 kWh, kun hyvin sattuu.

Pitää tässä yhteydessä mainita tuo Ioniqin perän suunnittelu, kun sillä on todellakin taipumus kerätä itseensä kuraa ja takalasinpyyhintä ei saa edes rahalla. Pari kertaa on tullut ajettua pölisevällä hiekkatiellä ja joka kerran jälkeen takalasi on ollut ohuen hiekkakerroksen peitossa. Ioniqissa on katonrajassa spoikka, jonka pitäisi ohjata ilmaa siten, ettei lasi sotkeennu ála Viippa, mutta ei se oikein toimi. Tuntuisi, että takaluukun reuna tarvisi pienen ankanpyrstön vähän samaan tyyliin kuin EV6:ssa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Eihän näistä kauheasti jutun juurta saa, helkutin tylsiä vehkeitä nämä sähkikset :lol: Aika pieneen kulutukseen olet päässyt, meikällä taitaa olla Konalla pari kertaa alittunut 10 kwh, mutta vain pari kertaa. Toki en hinkkaa puhdasta kaupunkiajoa kovinkaan paljon. Paras keli kulutuksen kannalta näyttää olevan sellainen pilvisen puoleinen +20 plus miinus pari astetta. Siitä kun lähtee kuumempaan tai kylmempään, niin alkaa mennä hiljakseen enempi, joko ilmastointi joutuu puhkumaan tai lämmitys tulee mukaan.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

tsaarela kirjoitti:
To Heinä 14, 2022 07:51
^Miten olisi Ioniq 6? Muodotkin suoraan kuin eräästä sämpylästä.
Miten olisi N Vision 74? Kyllä nyt 70- ja 80-lukujen sporttiautojen ystäviä hemmotellaan :D

Kuva

Kuva

Kuva

https://www.hyundai-n.com/en/models/rol ... sion-74.do

Ja jos Ioniq 5 tuo joiltain kohdin mieleen Deloreanin niin nyt ei ole tyydytty vain yksityiskohtien kopioimiseen :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^ Giugiarohan otti vaikutteita DeLoreaniin aikaisemmasta Pony Concept -tutkielmastasn, jonka hän teki Hyundaille.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo näin on, ei pysty suoraan sanomaan kuka kopioi ketä vai kopioiko kukaan ketään, jos sama suunnittelija piirtää kaksi toisiaan muistuttavaa autoa :mrgreen:

Jostain se Pony Conceptikin on vaikutteensa ottanut ja joka aikakaudella on omat tyypilliset muotonsa joista suunnittelijat ammentaa tuotoksiaan.

Mielenkiintoista nähdä päätyykö tuosta konseptista jotain tuotantoon. Aika rohkea veto olis tuoda nuo muodot markkinoille 2020-luvulla, mutta nostalgiahan myy kuin häkä :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla kun on nyt vakavasti harkinnassa laittaa tällainen Ioniq 5 tilaukseen, niin täytyy kysyä muutama käytännön juttu. Luotan kuitenkin enemmän autoa pidempään käyttäneen kuin automyyjän vastauksiin näissä :D

Onko tuo Hynkyn Bluelink hyvä systeemi, eli toimiiko puhelimessa sulavasti ja nopeasti ja mitä kaikkea sillä voi tehdä? Voiko auton esilämmittään ja/tai -ilmastoida vaikka se ei olisi laturissa kiinni kunhan akussa on sähköä? Voiko Bluelinkillä tai muuten rajoittaa auton päässä sitä miten täyteen akku ladataan, esim 80 %:iin jotta akkua ei turhaan rasiteta lataamalla aina täyteen?

Bluelink ilmeisesti toimii kännykkäverkon kautta eli autossa oma SIM-kortti ja dataliittymä? Vai osaako se ottaa yhteyden autoon suoraan wifillä tai bluetoothilla jos autossa ei ole omaa liittymää?

Kun kävin koeajolla viime vuonna niin en ehtinyt tulla sinuiksi tietoviihdejärjestelmän kanssa. Onko se hyvä vai karsea riesa vai jotain siltä väliltä? Vaikuttaa kuitenkin paljon nykyautoissa käyttäjäkokemukseen.

Talvella ilmeisesti takavetoisuudesta ei jäänyt mitään huonoja kokemuksia eli etenemiskyky oli ihan modernien etuvetoautojen tasolla?

Onko joitain asioita tai ominaisuuksia jotka auton käytössä häiritsee eli olisit itse toteuttanut toisin tai tiedät muissa autoissa toteutetun fiksummin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Bluelink ajaa asiansa. Välillä häröilee yhteyden kanssa, mutta ei häiriöksi asti. Esilämmitys/ilmastointi, auton avaus/lukitus sekä latauksen ajastus ja latausrajojen asetus onnistuu tuon kautta. Muitakin ominaisuuksia siinä on, mutta en itse niitä ole juurikaan käyttänyt. Bluelink toimii eSimillä. Esilämmitys pelaa ilman laturia ja senkin pystyy ajastamaan.

Tietoviihdejärjestelmää jotkut haukkuvat vanhahtavaksi, mutta jos on iPhonea/iPadia käyttänyt, sen kanssa pääsee kyllä sinuiksi. Ainoa toivomuslistalla oleva juttu on oikeastaan CarPlayn käyttö langattomasti. Mukava ominaisuus on seisontatila, jolla pystyy pitämään vaikka ilmastoinnin päällä, jos on vaikka lauttajonossa.

Talviajossa ajonvakautus kompensoi aika hyvin takavetoisuutta. Ihan aavistuksen saattaa saada takavetofiilistä sopivassa tilanteessa.

Takalasinpyyhin olisi ihan kiva. Tosin on ehkä enemmän kesällä kuin talvella sitä kaivannut. Kaistavahti on ehkä aavistuksen yli-innokas, mutta sen voi ehkä pistää oman lihasmuistin piikkiin Saabin jäljiltä. Kääntösäde voisi olla pienempi, mutta en tiedä kuinka paljon se eroaa Outlanderiin. Uusissa pitäisi olla valmiiksi akun esilämmitys. Vielä en tiedä saako sitä päivityksenä. Lupailtiin kyllä.

Itsellä on Premium -varustetaso ja todennäköisesti päätyisin edelleenkin siihen jo pelkästään paremman kamerasysteemin ja HUDin vuoksi.

Kokonaisuutena olen ollut tyytyväinen. On kyllä tarjonnut paljon autoa rahalle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiitoksia. Tästä on hyvä jatkaa pohdintaa kohti ensi viikon autokauppakierrosta. Premiumin varustelistalla pari juttua jotka olisi kivoja, kuten juuri 360 kamerajärkkärit, mutta hankintatuki huomioiden 7000 euron hintaero Styleen on sellainen että harkinnassa pitäydyn perusmallissa. Onneksi ei ooe tuollaisia kameratsydeemejä autoissani ennen ollut niin niitä ei sitten pidä pakollisina varusteina :mrgreen:

Lisärahat käyttäisin varmaan ennemmin vetäviin etupyöriin mutta niistä tulee nettona lisähinta 9000 euroa joten nekin taitaa jäädä tehtaalle jos Ioniqiin päädyn :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Hiukan mietin myös Styleä silloin, mutta tarvittavat lisävarusteet olisivat nostaneet hinnan aika lailla tasoihin Premiumin kanssa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin ja tuosta kysymästäni etenemiskyvystä tuli mieleen että taas syytä päivittää omia vanhoja käsityksiä autotekniikasta näiden uusien surisijoiden kanssa. Taitaa se vanha etuveto vs takaveto talvisessa ylämäessä -vertailu muuttua taas hieman tekniikan edistyessä.

Nimittäin nämä takavetoset täyssähköt näyttääkin olevan pääasiassa takapainoisia toisin kuin perinteiset etumoottoriset polttomoottoriautot. TM:n viime syksyn vertailussa Mustangin ja Ioniq 5:n painojakaumat oli 48/52 % ja ID.4:n ja Enyaqin 47/53 %. Lastattuna vielä taka-akselille tulee mahdollisesti mutta etuakselille tuskin lisää painojakaumaa, eli painoa on enemmän vetävillä kuin vetämättömillä pyörillä. Ja tämähän korostuu sitten ylämäessä ollessa.

Ajodynamiikan kannalta noin tasainen painojakauma on hyvä ja perinteisestä tyylikkäästi sivuluisussa vai puskien penkkaan -pohdinnoista vie varmaankin tosiaan ajonvakautus suurimman terän :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin