Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Ioniqissa on myös 230V ulosotto auton sisällä tuon adapteripulikan lisäksi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ioniq tekee ensi viikolla visiitin huoltoon. Softapäivityksiä. Pitäisi tulla akun esilämmitys latauspaikkaan navigoitaessa. Pyydän samalla, että käyttävät testeriä kiinni peräkärryn liittimessä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja mike »

Tuo akun esilämmitys on enemmän kuin tarpeellinen talvikeleissä jos haluaa ladata vähän nopeammin.

Eilen ajeltiin Citikalla Oulusta Haaparannalle. Akku oli lähtiessä +12 asteinen ja ennätti jäähtyä +8 asteiseksi ennen kuin laitoin laturiin. Lidlin 50kW laturilta otti vastaan 40kW teholla. Lämpimään akkuun olisi silloisella varausprosentilla pitänyt latauskäyrän mukaan ottaa reilun 75 kW teholla, eli tuosta 50kW laturista olis ottanut käytännössä täyden tehon irti. Onneksi oli kWh pohjainen laskutus. Aikavelotteisille latureille ei todellakaan kannata kylmällä akulla eksyä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Hynkky sai uudet softat sisäänsä. Päällepäin tuota ei oikeastaan huomannut muuten kuin tietoviihdenäytön ulkoasun hienovaraisena päivittymisenä. Tuon päivityksen myötä pitäisi olla tuki akun esilämmitykselle navigoitaessa latauspisteelle. Tuota ominaisuutta päässee testaamaan lähivikkoina, kun käyn hoitamassa joulupukin asioita Rovaniemellä.

Peräkärryn pistoketta olivat hieman syynänneet. Mitään ei ollut kyllä löytynyt. Mahdolliset vikakoodit oli kuulemma nollattu. Sanoivat, että seurata ja tarvittaessa varata uutta aikaa.

Tämän kalenterivuoden ajosuorite tullee olemaan noin 5000 km. Tällä hetkellä mittarissa on 4512 km ja vuotta on vielä kuukausi jäljellä. Tuo viisi tonnia tulee aika suurella todennäköisyydellä menemään rikki ennen vuodenvaihdetta, ainakin jos tuo Rollon keikka toteutuu.

Laina-autona oli muuten Volvon XC40 jonkin sorttisella polttomoottorilla. En tullut takapellistä mallimerkintää kurkanneeksi. Olihan se aika terhakan tuntuinen verrattuna Hynkkyyn. Tällä tarkoitan sitä, että Hyundai etenee aika eleettömästi. Sisätiloissa oli myös tiiviimpi tunnelma. Ergonomia oli kuitenkin skandinaaviseen tyyliin kohdallaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Rollon keikka tuli tehtyä ja 5tkm virstanpylväs tuli Ioniqilla saavutettua.

Softapäivityksessä tulleella akuston esilämmityksellä on huikea ero lataustehoihin. Tämä tuli reissussa todettua, kun pääsi tuota ominaisuutta kokeilemaan. Esilämmitys siis käynnistyy, kun navigaattorissa asetetaan kohteeksi latausasema. Tässä tuli sitten huomattua eräitä mielenkiintoisia ominaisuuksia Inkun navigointiin liittyen. Latausasemat löytyvät karttasovelluksesta eikä navigaattorista. Kartan zoomaus ei nipistysotteella ole ihan paras mahdollinen ja ainakin yhdessä tapauksessa ei ollut latausoperaattori ajan tasalla eli ehdotti Rechargen asemalle Virtaa.

Toinen päivitys oli auton ja kabiinin esilämmityksessä. Nyt ilmastointi pysyy päällä vaikka auton ovet aukaiseekin kesken kaiken eli pystyy ottamaan sen lumiharjan. Pieni bugi tuohon toteutukseen tuntuu jääneen, sillä jos ilmastoinnin käynnistää ja teet ajosuoritteen ilmastoinnin toiminta-ajan sisällä, niin ilmastointi jatkaa auton sammuttua toimintaansa asetetun toiminta-aikansa loppuun. On tullut parin nopean lähikauppareissun aikana huomattua, että auto on uudestaan ruvennut pöhisemään. No, tuo ei sinällään ole iso harmi. Kaipa ne on Korealaiset insinöörit ajatelleet, että kuski odottaa kiltisti esilämmityksen loppuun ennen kuin lähtee liikkeelle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Loppiaisviikonloppuna tuli tasan vuosi täyteen Hynkyllä. Kilometrejä vuoden aikana tuli noin 5300. Kokonaiskulutusta vuoden ajalta en päässyt äkkiseltään näkemään autolta tai laturilta. Näin talvisaikaan saa ladata sen pari kertaa viikossa ~50%:sta 80%:iin eli keskimäärin vähän reilu 20 kWh per kerta.

Arki on ollut suhteellisen huoletonta. Ohjelmistopäivitystä lukuunottamatta huollossa ei ole tarvinnut vierailla. Määräaikaishuoltokin on vasta vuoden päästä. Peräkärryliittimen tiimoilta pitää ehkä käydä jossain välissä, mutta se ei ole mitenkään akuutti.

Ainoa isompi valituksen aihe on oikeastaan tuo takavispilän puute. Kesällä takaikkuna menee hiekkateillä ajaessa pölyyn ja talvella lumeen. Toinen ”ominaisuus” on lumen kerääntyminen etupellin alle tuulilasin etureunaan. Jos sitä ei sieltä poista ajoissa, se jäätyy sinne ja alkaa haitata pyyhinten käyttöä. Helpoiten lumen saa pois etupellin avaamalla.

Akun esilämmitys, mikä tuli ohjelmistopäivityksen myötä on aivan loistava. OTA-päivitysten tukikin naville on saattanut tulla myös, mutta en ole aivan varma. Ainakin sain kerran ilmoituksen tarjolla olevasta päivityksestä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

En muista olenko tätä aiemmin jo kysynyt, mutta kun sulla jää tuo kilsamäärä noinkin paljon alle verottajan oletuksen työsuhdeauton yksityisajoista, niin kai sä haet lopullisessa verotuksessa huojennusta auton verotusarvoon?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Eipä tuommoinen mahdollisuus ole kyllä käynyt edes mielessä. Ilmeisesti saa jossain päin veroillmoitusta sen täyttää?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Veroilmoituksen yhteydessä ilmoitetaan joo. Vaatii todistelua ja dokumentointia siitä miten paljon yksityisajoa on vuoden aikana kertynyt. Mutta jos ei ole ajopäiväkirjaa, niin aina voi ilmoittaa auton koko kilsamäärän yksityisajoiksi ja dokumentoinniksi riittänee mittarilukema (tämä kannattaa kyllä tarkistaa ennen kuin luottaa vain mun sanaan ja istuukin sitten leivättömän pöydän ääressä :mrgreen: )

Normitapauksessa siis jos autolle on kertynyt 20 tkm josta vaikka 6 tkm omaa ajoa ja 14 tkm työajoa, niin pitäisi olla ajopäiväkirja, jolla osoitat mitkä ajoista on työ- ja mitkä omaa ajoa. Nyt kun koko auton kilsat jää noin alhaisiksi, niin ei sillä jaolla ole niin väliä, kunhan verottajalle näyttää että autolla on ajettu huomattavasti alle verotusarvon oletuksen 18 tkm/v, yksityisajoahan ei ole voinut kertyä enempää kuin auton kokonaiskilsat.

Täällä lisätietoa enemmän tai vähemmän kansantajuisesti:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kos ... en/8054850

https://www.veronmaksajat.fi/Palkka-ja- ... /#26030d17

Tuolla voi laskea miten kilsamäärä vaikuttaa vuoden verotusarvoon: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/ve ... tulaskuri/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2124
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja anv »

tsaarela kirjoitti:
Ma Tammi 09, 2023 14:25
.
.

Toinen ”ominaisuus” on lumen kerääntyminen etupellin alle tuulilasin etureunaan. Jos sitä ei sieltä poista ajoissa, se jäätyy sinne ja alkaa haitata pyyhinten käyttöä. Helpoiten lumen saa pois etupellin avaamalla.
.
.
Vastasinkin jo tuohon toiseen threadiin, mutta olkoon. Siis tämä auttaa kovasti https://www.puuilo.fi/varttipeite-2 . Tuon alle kannattaa pyyhkijät vielä ajaa huolto-asentoon. Siis pystyyn pitkin tuulilasia, jolloin lämpö sulattaa sulat ja mahdollisesti valuva vesi ei jäädy sulkiin ja tuulilasin alareunaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja willbst »

En koskaan laittaisi tuollaista omaan autoon, etenkin jos auto tuulisella paikalla. Seurannut kahta autoa meitä vastapäätä tämän talven, on kuin lepattava purje ja kaikki paska ja lika ym hiertyy tuulilasiin ja maalipintaan.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tämä Moottori-lehdessä heidän käyttötestissään olleelle Kia Niro EV:lle sattunut juttu sattui tänään omalle Ioniqille:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kay ... llelahdon/

Auto esilämmityksessä ilman laturia. Istun autoon ja ajonesto päällä, eikä liikkeelle päässyt. Auto sammuksiin ja lukkoon viideksi minuutiksi sekä itse takaisin porstuaan odottamaan. Sen jälkeen ei mitään ongelmia. Näyttää olevan konsernin tyyppiominaisuus. Viime talvena ei sattunut, joten täytyy olla tullut softapäivityksen mukana.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Oli nyt Moottorin printtiversiossakin tuo samainen ajonestoepisodi. Ei ole nyt itselle ainakaan vielä toistunut, vaikka olen esilämmittänyt autoa ilman, että on piuhan nokassa.

Se esilämmitys tosiaan muuttui ohjelmistopäivityksessä siten, ettei sammuta lämmitystä, vaikka oven aukaisisi. Se näennäisesti sammuu sitten, kun auton käynnistää, mutta saattaa sitten jatkaa sitä lyhyen ajopätkän jälkeen. Ei siis ihan loppuun asti ole testattu.

Esilämmityksen käynnistys tuntuu vaativan monesti ainakin kaksi yritystä, ennen kuin autolta tulee oikeanlainen vastaus ja lämmitys lähtee päälle.

Ioniq kävi hakemassa fixarilta uudet kovavahat pintaan. Jospa taas vuoden pärjäisi.

Kilsoja on nyt 5800 mittarissa. Koitin vero.fin siluilta tutkia, missä onnistuisi kirjata se verotusarvon vähennys, mutta ei tuntunut löytyvän.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

tsaarela kirjoitti:
La Helmi 25, 2023 07:02
Kilsoja on nyt 5800 mittarissa. Koitin vero.fin siluilta tutkia, missä onnistuisi kirjata se verotusarvon vähennys, mutta ei tuntunut löytyvän.
Aika vaikeaksi on näemmä tehty, ilmeisesti pitää vain ilmoitukseen ruuvata summat kohdilleen ja laskuri helpottaa ehkä (https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/ve ... tulaskuri/).

Itse kysyisin verochatin kautta, josko saisi hyvää asiakaspalvelua aiheesta.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja aero »

Sitä en osaa sanoa, missä onnistuu etukäteen, mutta ainakin veroilmoitukseen voi lukemia korjata ja laittaa kyytiin perusteet eli esim. auton ajomäärät verovuoden aikana. Toki mun viimeisimmät kokemukset on vuodelta 2009.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin