Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Nyt on taas poikkeustalvi niin ei pysty sivukatuja auraamaan :roll:

Viikkotolkulla on ollut polanteita omalla duunimatkalla kaikilla 110 tietä pienemmillä kaduilla. Mä en ymmärrä miten noille teille ei oo ehtiny tiehöylä moneen viikkoon, kun joukkoliikennettäkin painaa 5 min välein tuosta ohi. Viimeksi eilen oli bussi jumissa tuollaisella vilkkaalla bussireitillä. Viiksettää huolella tuollainen selittely :evil:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nykyisin jokainen talvi kun on lunta on kunnossapidon mielestä poikkeustalvi. Mieleen tulee viimeiseltä viideltä vuodelta siis yksi normaali talvi ja se oli 2019-2020, kun lunta ei ollut oikeastaan ollenkaan. Muut neljä onkin sitten ollut rajuja poikkeuksia.

Turun kunnossapitopäällikkö väittää että tiehöyliä on reilusti, mutta jäätä on teillä niin paljon että höylä ei siihen kykene:
Turun Sanomat kirjoitti:Turun vaaralliseen kuntoon päässeillä kotikaduilla on turha odottaa liikenneturvallisuutta parantavia ihmetekoja tällekään viikolle. Piukkaan pakkautuneisiin jyrkkiin polanteisiin eivät pure kaupungin kunnossapitopäällikkö Mari Helinin mukaan tällä hetkellä edes tiehöylät.
Paskapuhetta sanon minä, perusteena ihan se että meidän tiellä kävi höylä viikonloppuna ja höyläsi tieltä kerroksen jäätä. Ei kuitenkaan ehtinyt tehdä hommaansa loppuun, eli tielle jäi edelleen sellainen 10 cm jääkerros, pahimmat urat tosin tuli tuolla siloiteltua päiväksi, kunnes ne ilmaantui taas näkyviin.

Ja niitä höyliä ei ole ainakana käytössä reilusti, koska niitä ei kyllä näy kovinkaan usein. Tänään näin yhden kotonaan parkissa, missä se ei tietenkään pajoa auta.

Ja teiden jäätyminen tuohon kuntoon johtuu siitä, että teitä ei aurata silloin kun lunta tulee, vaan ehkä yritetään vasta 3-5 päivän päästä, jolloin se lumi on jo tallautuntu jääksi. Ihan sama sääntö pätee kotipihan kolaajallekin: lumet heti pois ennen kuin ne tallautuu pihaan.

Ainakin liikenneturvallisuus on varmasti parantunut, koska keskinopeus yleisesti Turun kaupunkialueella rajoittuu katumaastureillakin 20 km/h:iin kun ei viitsi autoaan rikkoa. Matalammat autot sitten kiertelee tien laidasta laitaan ettei pohja ottaisi kiinni tai ettei auto uppoaisi veteen. Kaivot on nimittäin jään alla ja nyt plussakeleillä teillä on pahimmillaan 15 sentin syvyisiä lampia sulamisvesistä.

Ja sori, tämä nyt ei liity Hynkkyyn mitenkään muuta kuin ehkä niin että maavarasta on tullut itselleni yksi merkittävä kriteeri seuraavalle autolle, ja Hynkky on tällä hetkellä tuolla listalla kyllä vahvasti mukana. Mutta katotaan nyt riittääkö siinä maavara :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eipä mitään. Täällä kyllä käy höylät joka talvi kaventamassa tietä sen puoli metriä, kun höyläävät sen jääkerroksen pois ja jättävät tien reunoille.

Eilen kyllä iskostui hyvin, miksi katoksettomana kannattaa pitää auto lumesta putsattuna. Sunnuntain suojasään ja lumisateen jälkeen iski toistakymmenen asteen pakkaset ja Hynkky oli sitä myöten parisenttisen jääkerroksen peittämä. Ei siinä, liikkeelle kyllä päästiin, mutta kone peiton reunan ja lumen väliin kertynyt jää vaati sulatuskeikkaa Kivisydämmessä, jotta pyyhkimet rupesivat pelaamaan. On kohtuu tilava kaukalo jätetty konepeiton reunan alle. Pitänee ruveta jättämään talvisin pyyhkijät huoltoasentoon, että saa harjattua kunnolla puhtaaksi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Samoja ongelmia täällä Porvoossakin. Sivukadut joille eilenkin jouduin poikkeamaan, olivat kammottavassa kunnossa. Accord ei ole maavaraltaan kaikkein parhaita vaihtoehtoja, joten tarkkana sai olla, ettei mitään mene rikki tai jää kiinni. Vettä on myös hurjasti siellä täällä, kun tosiaan kaivot jäässä. Melkoista kiemurtelua on ajaminen, keskinopeus ei päätä huimaa ja pää saa pyöriä kuin pöllöllä, välillä kädetkin.

Viime viikot olen selannut autotarjontaa ja suosikeissa on Toyota Hilux, Ford Ranger, Mitsubishi L200 ja Subaru Outback. Tuo viimeisin Outback on alkanut kiinnostaa kovasti, hinnanmuodostus menee noitten pickuppien nurkille, pakko myöntää, että Outbackissa on jotakuinkin kaikki ne asiat, mitä autolta haluaisin ja tarvitsisin. Pikkasen wanhan liiton bensakone, mutta mun pa-kulut kk-tasolla olisivat tuollaisella nykyajoilla 2e litrahinnalla sellaiset 160e ja 3e litrahinnalla 240e. Ei tunnu missään.

Hynkkyä odotellessa ehtii miettiä jos jonkinlaisia asioita ja nämä viime viikkojen perunapellot vesiesteillä höystettynä eivät ainakaan pohdintaa vähennä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Naapurilla on suhteellisen uusi Suur-Vitara ja hän on kyllä ollut tyytyväinen siihen.

Toisaalta, jos pärjäät koirankuljetusmielessä pienemmällä paksilla tai siten, että osa takapenkeistä on kaadettu, niin Suzukin SX4 on myös aika näppärä. Isäukko on semmoisella useamman vuoden sjellu, eikä ole moittinut.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

tsaarela kirjoitti:
Ti Helmi 15, 2022 11:40
Eilen kyllä iskostui hyvin, miksi katoksettomana kannattaa pitää auto lumesta putsattuna. Sunnuntain suojasään ja lumisateen jälkeen iski toistakymmenen asteen pakkaset ja Hynkky oli sitä myöten parisenttisen jääkerroksen peittämä.
Tälleenkin voi käydä jos lumi ehtii jäätyä katolle oikein kunnon laataksi ja lähtee surutts ajelemaan kun keli on taas lämmennyt:

https://tekniikanmaailma.fi/tama-mootto ... en-lahtoa/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja viggen »

Täälläpäin tavallista, että lentelee jään palasia rekkojen ressun päältä. Lämpötilat vaihtelevat usein miinus ja plus asteiden välillä, niin aika tavallista.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Toinen kuukausi Hynkyllä takana. Kilometrejä ei hirveästi ole kertynyt. 208 km oli helmikuun ajomäärä. Keskikulutus 6.2.-7.3. on 43,3 kWh/100 km. Kuulostaa kovalta, mutta keskinopeus on ollut 22 km/h ja ilmastoinnin osuus kulutuksesta 49%. Perusajatus on itselläni ollut, että matkustusmukavuudesta ei tingitä kulutuksen pienentämiseksi. Lämpöpumppu siis laulaa ennen liikkeellelähtöä. Pakkanen toki vaikuttaa. Nyt, kun ollut lauhempia kelejä, niin lyhytaikainen keskikulutus on siinä 32 kWh/100 km pinnassa.

Eipä ole ainakaan näillä kilsoilla (yht n. 670) mitään ihmeempiä ilmaantunut.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja pjv »

Outoa, mä ajoin ekan kuukauden aikana yli 2000 km ajamisen ja puoli-ilmaisuuden ilosta, kun aloitin sähköautoilun. :lol: Sen jälkeen piti vähän rajoittaa ettei mene yli sopimuskilometrien (15 tkm / vuosi). Nyt puolen vuoden jälkeen ollaankin aika lähellä käyrää, kun mittarissa on reilut 8 tkm.

Hönön sovellus ei näköjään näytä "my trips" kuin kolme kuukautta taaksepäin, harmi.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja vfr »

tsaarela kirjoitti:
Ke Helmi 02, 2022 15:08
^Ei tosiaan ole siirtomaksut matkassa. Ainakin näin talvisaikaan, kun asutaan sähkölämmitteisessä talossa ja kulutuslukemat ovat 75-vuotiaasta talosta ja 40-vuotiaasta talotekniikasta johtuen aika kovat niin auton latauksen osuus ei ole suuren suuri.

^^Sanotaan, että ajonvakautus kompensoi aika hyvin vähäistä kokemusta takavetoisista. Jos risteys sattuu olemaan jäässä, niin liikkeellelähdössä saattaa jotain 5-10 cm olla sivuttaisliikettä ennen kuin vakautus iskee kehiin. Ainakaan omalla ajotyylillä en huomaa suurensuurta eroa etuvetoiseen. Varmaan suhteellisen matala painopiste vaikuttaa myös.
Toi laskutapa on ittesä pettämistä, tohon 6 senttii ku lisäät siirron ja veron ni patterin kustannus yli kaksinkertaistuu.
Bensavehkeen kulutkin saa näyttämään melko pieniltä ku jättää mittarihinnan verot pois, eli silloin laskukaava kutakuinkin sama.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Tottahan se on, että pitää siirtomaksu ja vero ottaa huomioon. Toisaalta myös nafta on kallistunut 60 senttiä litralta sen jälkeen, kun Hynkky tuli taloon, joten kieltämättä sattui aika nappiajoitus tuolle vaihdolle. Sähkö on kuitenkin seuraavat pari vuotta sen 6,9 s/kWh plus ne siirtomaksut ja verot, kun otin määräaikaisen kiinteähintaisen sopparin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eilen pääsi testaamaan Hynkyn vetokykyä, kun tuli vietyä peräkärryllinen rakennusjätettä ja muuta tavaraa kaatikselle. Hetken piti tavata pelkistä kuvista koostuvaa ohjekirjasta, ennen kuin totesin, että ei se ole muuta kuin tuupata koloonsa ja ottaa avain pois lukosta. Pistoke irroitti muutaman kärkevän mielipiteen sijoittelustaan, ennen kuin tajusin, että se kääntyy esiin sieltä puskurin kuoren alta.

Peruutuskamera on aivan loistava, kun autoa peruuttaa kärryn eteen. Nupin saa aivan aisan alle, joten jäljelle jää vain laskea aisa paikalleen.

13-piikkinen peräkärryliitin on edelleen aivan perseestä. Asiaa ei auta, että johto on pituudeltaan vähän justiinsa liittimen sijaintiin nähden. Sen verran sain kuitenkin sitä lukitusrengasta käännettyä, että takavalot ja vilkut toimivat. Etuparkit eivät syttyneet mutta en tiedä johtuiko se päivävaloista vai siitä, että liitin ei ollut kunnolla sisässä. Onneksi kuitenkin pysyi kiinni ajossa. Pitää kesemmällä, kun maa on sula ja kuiva ja viitsii auton alle mennä makaamaan perehtyä tarkemmin tuohon liittimen anatomiaan.

Hynkky toteaa käynnistyksessä, että peräkärry on kytketty, mutta peruuttaessa se tuntuu sen unohtavan tyystin, kun tutka huutaa ja auto tekee hätäjarrutuksia omaan lukuun. Oli vähän nolo tilanne, kun auto teki stopin eka kerran ja jäi vähän tientukkeeksi. Sai sen kuitenkin jatkamaan sitten, mutta pitää kyllä selvittää, saisiko tuota vähän järkevämmäksi.

Ei tuommoinen perus-Muuli kyllä hirveästi ajossa tunnu tuolla perässä. Sen osalta ei siis valittamista.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2124
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja anv »

Taitaapi olla samanlainen koukku kuin i30:ssä. On muuten niin perseestä ettei ole koskaan aikaisemmin tullut vastaavaa vastaan. Tuohan pitää virittää ennenkuin työntää paikoilleen. Noh, emännällä ei siihen riitä voimat. Jättääkö tuon sitten viritettynä peräkonttiin kun sitä ei käytä? No ei ole hyvä sekään, koskapa avainta ei saa pois tuossa asennossa ja kun suojatulppakin on irtonainen, vähintään se on hukassa kohta. Niin, ja jos sen jättää paikoilleen peruutustutka huutaa joka kerta kun pistää pakin päälle. Ilmeisesti kuvittelee että peruutan olen peruuttamassa tuohon koukkuun pahki :evil:

Tuo peruutuskamera on kyllä ykkönen kun on kiinnittämässä kärryä autoon. Vielä kun laitoin muuliin nokkapyörän, voi peruuttaa suoraan aisan alle ja laskea kärryn koukkuun kiinni.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko sulla molemmissa siis 13-piikkinen? Ilman adapteria siis

Ite taas sitä mieltä että miksen oo vaihtanut jo aiemmin siihen. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^13-piikkinen on molemmissa. Kärryssä oli aikaisemmin 7-piikkinen mutta vaihdoin sen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin