Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pari päivää vaille 3 kk sähköautoilua täynnä. Karvan alta 1000 km mittarissa. Jokohan tuo pitäisi vaihtaa, kun on niin paljon ajettu? :lol: Ei vaiskaan, meno on ollut vallan huoletonta tähän saakka, eikä vielä kertaakaan ole jääty tyhjän akun kanssa tienposkeen.

Yhden asian olen huomannut. En juurikaan käytä tuota rullaverhomaista tavaratilan suojaa. Se on tavaroita lastatessa vain tiellä, enkä viitsi sitä sitten ruveta enää rullaamaan takaisin paikalleen. Takapaksin mukana nouseva kova ”hylly” olisi paljon fiksumpi. Toinen napinan aihe on, että tuota verhos ei saa siirrettyä penkkien matkassa, joten hyllyn ja selkänojien väliin jää rako, jos penkkejä ottaa eteenpäin. En ainakaan muista, että verhon raamille olisi useampaa paikkaa.

Tuli katseltua Kia Niro ev:n ensivaikutelmia Youtubesta. Näyttävät käyttävän samanlaista kahden näytön systeemiä kuin Ioniqissa, mutta infotainmentin näyttö on käännetty kuskia kohti. Vakiorengastus näyttää olevan 17”, mikä on mielestäni ihan järkevä koko. En edes uskalla ajatella, mitä kiekka noita oman 20-tuumaisia maksaisi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja Numba »

tsaarela kirjoitti:
Ti Huhti 05, 2022 11:24

Yhden asian olen huomannut. En juurikaan käytä tuota rullaverhomaista tavaratilan suojaa. Se on tavaroita lastatessa vain tiellä, enkä viitsi sitä sitten ruveta enää rullaamaan takaisin paikalleen. Takapaksin mukana nouseva kova ”hylly” olisi paljon fiksumpi. Toinen napinan aihe on, että tuota verhos ei saa siirrettyä penkkien matkassa, joten hyllyn ja selkänojien väliin jää rako, jos penkkejä ottaa eteenpäin. En ainakaan muista, että verhon raamille olisi useampaa paikkaa.
Siirrettävään penkkiin se kova ja nouseva suoja ei taitaisi taipua. Jos rullassa on pelivaraa, niin saabisti (eli kekselijäs pelle peloton) virittäis sen verhon siihen luukkuun kiinni, niin se nousisi luukun mukana ylös. :mrgreen:
Se nouseva suoja muuten toimi tuulensuojana myös, asia mitä ei mieti ennenkuin se on poissa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saint
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Su Heinä 23, 2017 11:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja Saint »

Minkälainen talvilatausnopeus tossa on ollut? Oletko kokeillut ladata 250-300kWh latureilla?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^En ole suurteholatureita vielä päässyt kokeilemaan. Kotilatausasema vetää kuudella kilowatilla. 50:sta 80 %:iin muutamaan tuntiin. Ainakin TeslaBjörnin testeissä lataa aika vauhdilla suurteholaturissa.

Pitäisi kysäistä, joko olisi softapäivitys saatavilla. Tulevassa päivityksessä pitäisi tulla akun esilämmitys teholataukselle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kuva
Kokeilin tänään ensimmäistä kertaa julkista latausasemaa, kun tuli käytyä Motonetissa. Käyttöliittymä ei ollut kauhean johdonmukainen, mutta aikani kun vuoronperään tarjosin ajokorttia lukijalle ja painoin nappia, niin alkoi ladata.

Kaapeli pitää olla tosiaan omasta takaa, jos haluaa ladata. Itselläni on onneksi ylimääräinen voimavirtakaapeli. Pari prosenttiyksikköä ehti varaustaso kauppareissun aikana nousta. 5,2 kW oli teho.

Tuhat kilometriä meni taannoin rikki. Kulutuslukemat ovat tulleet kevään lämpöjen myötä alaspäin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ioniq femman ja Saab-Lancia 600:n yhdennäköisyys on mainittu tässä ketjussa aiemmin. Nyt joku sveitsiläinen on vienyt tämän vielä astetta pidemmälle:

https://tekniikanmaailma.fi/ioniq-5-sai ... yundaihin/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Tarvisi vielä klassiset O.Z. Racingin vanteet alle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juu, ja lippa pystyyn takaikkunan yläpuolelle :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mut eihän sitä lippaa voi laittaa, kun menee aerodynamiikka ja sitä kautta ylläpitokulut ihan poskelleen?! :mrgreen:

Toi Martini Racing Ioniq on kyllä nätti! 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

On kyllä todella nätti tuo Martini Racing, ihan tulee lapsuus mieleen ja sopii tuohon Ioniqin koppaan kuin nenä päähän. NAM !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5165
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja Risto »

Saab-lasien läpi katsottuna alkuperäiset raidat näyttävät paremmilta.

Kuva
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ei alkuperäisen voittanutta, mutta valkoisilla vanteilla ja kattospoilerilla toi Hyundai olis kyl lähellä täydellisyyttä :P
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja mike »

tsaarela kirjoitti:
Ma Huhti 18, 2022 15:32
Kuva
Kokeilin tänään ensimmäistä kertaa julkista latausasemaa, kun tuli käytyä Motonetissa. Käyttöliittymä ei ollut kauhean johdonmukainen, mutta aikani kun vuoronperään tarjosin ajokorttia lukijalle ja painoin nappia, niin alkoi ladata.

Kaapeli pitää olla tosiaan omasta takaa, jos haluaa ladata. Itselläni on onneksi ylimääräinen voimavirtakaapeli. Pari prosenttiyksikköä ehti varaustaso kauppareissun aikana nousta. 5,2 kW oli teho.

Tuhat kilometriä meni taannoin rikki. Kulutuslukemat ovat tulleet kevään lämpöjen myötä alaspäin.
Eikös Ioniq 5:ssä ole kans kolmivaiheinen ns 11 kW sisäinen laturi? Omien havaintojen mukaan tuosta Motonetin tolpasta saa sen 10 kW tunnissa, tai tarkalleen 9,9 näyttää aina tunnissa Citikka ottavan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Onhan siinä. Voi toki olla, että luin sitä näyttöä väärin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin