Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nivea
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Syys 03, 2021 12:16

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja Nivea »

Hei

Vaikuttaa suht energiapihiltä Sitruuna. Oletko verrannut keskikulutusta auton näytön ja laturista ladattujen kilowattien välillä? Eli onko auton näytössä huomioitu myös lataushäviö vai onko se vaan puhtaasti akusta kulutettu määrä? Itse olen ajellut reilun vuoden -16 mallisella Mercedes B250e sähkövatkurilla. Tämä on niin sanotus generaation vanhempaa sähkäri tegnologiaa... keskikulutus vuoden ajoissa noin 25kwh/100 luokkaa. Talvella lähemmäs 30 ja kesällä 20... täsä on jollain kaavalla mukana latausjäviö ja olen jonkun vertailun tehnyt latausaseman login välillä. Näyttäis menevän aika yksiin. Yleisesti ottaen on tykätty. Pikalatausta ei ole ollenkaan, mutta on kuitenkin 11kw sisäinen laturi jolla meidän käytös riittää kaikki tarpeet. Kotona ladataan ja motonetis se ilmanen tunti jos sinne päädytään :)

TJ
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Auto ei huomioi lataushäviöitä.

Lataushäviöt huomioiden kulutus olisi ollut tammikuussa aika tarkkaan 22 kWh/100km.

11 kW sisäinen laturi on iso plussa Citikassakin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Nivea
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Syys 03, 2021 12:16

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja Nivea »

mike kirjoitti:
Ti Helmi 01, 2022 10:03
Auto ei huomioi lataushäviöitä.

Lataushäviöt huomioiden kulutus olisi ollut tammikuussa aika tarkkaan 22 kWh/100km.

11 kW sisäinen laturi on iso plussa Citikassakin.
Ok, no pieniä lukemia silti. Meillä tuo käyttö on pääsääntöisesti 14km huki aamusta, iltapäivästä ja joskus vielä illalla. Eli aika lyhyttä. Jos ajais pidempää matkaa niin tippuis myös keskikulutus. Mersu käyttää energiaa paljon akun lämmittelyyn ja vaikka lähtee lämpösestä tallista niin ekojen kilsojen lukemat on suuria. Osa omistajista on eristänyt akulle menevät vesiputket ja sillä jo oleellinen huomattava vaikutus kulutukseen. Ja tietysti kun lämpöpumppua ei ole niin kabiinin lämmitys vie myös enemmän...

TJ
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Meillä vähän saman tyylinen normipäivän ajosuorite työmatka-ajossa.

Aamulla lämpimästä tallista suoraan motarille ja siellä satasta työmalle. Päivän auto ulkona ja taas lähes suoraan motaria pitkin kotiin. Reilu 11 km suuntaansa.

Kotoa töihin menee pienellä kulutuksella, mutta päivä pakkasessa nostaa paluumatkan lukemat korkeiksi. Helposti on lähempänä 30 kuin 20 paluumatkan keskikulutus.

Minä oon lataillu Motonetissa yleensä kolmisen tuntia. Siellä kuitenkin ostosähkö halvempaa mitä kotisähkö ja ilmainen 1. tunti plussaa. Sopivasti vielä tuossa lähelläkin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kuinka tuo Motonetin ilmainen lataus kanta-asiakkaille toimii? Eilen illalla asioidessani ajoin sen aseman ohi, mutta en tullut tarkemmin katsoneeksi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Nivea
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Syys 03, 2021 12:16

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja Nivea »

Ainakin se millä itse olen käynyt niin auto siihen ja paksista oma kaapeli auton ja laturin väliin. Sitte vaan laturin ohjeiden mukaan. Tunnistautuminen ajokortilla. Ja jos ei ole maksanut itselleen saldoa niin lataa sen tunnin joka tapaukses. Tuntia kauempaa ei ainakan itte viitti sielä olla... tulee muuten stanan kallis tankkaus :)

TJ
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Onko se valo- vai voimavirtaliitännällä varustettu? Molemmat piuhat toki löytyy paksista.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Type 2 sieltä löytyy, eli mukaan ei tarvita omaa lataussäädintä, ihan vaan normi kaapeli.
Nivea kirjoitti:
Ti Helmi 01, 2022 23:01
Tuntia kauempaa ei ainakan itte viitti sielä olla... tulee muuten stanan kallis tankkaus :)
Kalleudella viittaat varmaan myymälässä roikkumisen kalleuteen, itse lataushan on kanta-asiakkaalle halpaa vaikka yli tunnin lataisikin :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Nivea
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Syys 03, 2021 12:16

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja Nivea »

Moi

Joo, tosiaan tarkoitin nimen omaan type 2 välikaapelia.

Ja kalleudella viittasin nimen omaan siihen että tunnin jälkeen viimeistään hermo pettää ostamaan jotain sellaista mitä kuvittelee ihan varmasti tarviivansa. Halpaahan se sähkö sielä on lataamiseen. Ja varmasti se ilmainen tuntikin tulee maksuun lisääntyneen myynnin kautta. Se 10-15centiä mikä siinä kuluu on tarjoajalle merkityksetön siinäkohtaa jos se ohjaa asiakkaan Biltemasta Motonettiin.

TJ
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

^Olettaen että itse laturi ei maksa mitään. Tuollainen latausasema maksaa kuitenkin helposti sen 20-50 k€ tehosta riippuen, joten täytyy siitä jotain myydä ulospäinkin. En kyllä epäile etteivätkö latailijat ostaisi tuplasti tuolla rahalla vuodessa tavaraa kun sen ilmaisen tunnin myymälässä pyörivät säästämässä :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noi AC-latausasemat ei taida ihan noin kalliita olla. Pohjimmiltaan samoja vehkeitä kuin kotilataajien asemat, mutta toki julkisessa käytössä aseman pitää olla robustimpi ja sisältää laskutus/rajoitusälyn ja siksi maksaa varmasti reilusti kotiasemaa enemmän. Ja lisäksi asennuskustannukset on kotijantteria isommat jos kaivetaan kaapelia myymälän parkkipaikan halki vain tätä tarkoitusta varten. Ja toki jos latausasemia laitetaan vaikka neljä vierekkäin niin väkisin kokonaisinvestointi nousee viisinumeroikseksi.

Pikalaturit (CCS/Chademo, eli DC-lataus) on sitten lähtökohtaisesti vähintään kymppitonnien laitteita ja siksi niitä ei porukalla kotona olekaan. Eikä senkään takia että harvalla on kotona sellaista sähköliittymää joka moisen vehkeen hankkimisen mahdollistaisi. Ja toki osa Motonetin latauspaikoista sisältää tuon pikalaturinkin. Esim. Kaarinassa sellainen on, mutta Turun myymälässä vain AC-latausasemia. Silti Motonetin pikalaturilta sähkö on samanhintaista kuin AC-latauskin, vaikkakaan sitä ekaa tuntia ei saa pikalaturilla ilmaiseksi.

Toki se Motonetin 10 senttiä/kWh on edelleen äärettömästi kalliimpaa kuin Lidlin sähkö AC:nä tai DC:nä :mrgreen:

Kaupallisten latausasemien investointikustannukset voi näin ajatellen kuulostaa kovilta, mutta miettikääpä mitä maksaa rakentaa polttonesteiden jakeluasema, vaikkapa ihan se minimi-investointi eli pieni kylmäasema. Ihan jo alkuun siihen tarvitaan lähtökohtaisesti oma tontti tai marketin parkkipaikalta ison omakotitontin verran tilaa. Ja sieltä se matalista litkujen katteista maksetaan pois ja omisajallekin jää rahaa, kysykää vaikka Mika Anttoselta :mrgreen:

Myymällä sähköä 10 snt/kWh ei tietenkään jää nykyisellä sähkönhinnalla katetta yhtään, mutta jossain 20-30 sentin välillä alkaisi jo jäämään ihan ok myyntikatetta, olettaen että toimija on osannut suojata sähkön hinnan eikä osta virtaa nykyisillä tuntihinnoilla. Vain volyymi puuttuu vielä toistaiseksi, ja siksi monilla latauspaikoilla hinta on jotain ihan posketonta, ja silti operaattorit taitaa tuskailla touhun kannattavuuden kanssa.

Sitten on tietenkin sekin puoli, ettei kylmäbensaasemien kaltaisia kylmälatausasemia kannata ehkä rakentaakaan, koska autoilijalle kannattaa tarjota jotain (maksullista) viihdettä siksi aikaa kun auto latautuu. Luonnollisin paikka lataukselle onkin kaupungissa siellä missä ihminen käy muutenkin viihtymässä (kuten Motonet :D ), ja auto latautuu siinä samalla ikään kuin vaatimatta käyttäjältä yhtään ylimääräistä ajankäyttöä. Maanteiden varsilla taas pysähdys lienee useammin lataustarpeesta johtuva, joten latauspaikalle kannattaa pistää pystyy kuppila ja ottaa hyvä kate Gevaliasta, vaikka sähköstä jäisikin pienempi siivu kauppiaalle. Molemmissa tapauksissa kauppias voittaa, kun houkuttelee asiakkaan luokseen järkevällä lataushinnalla eikä laske papuja vain sähkönmyynnistä.

Ja sori, nyt mentiin sitikasta vähän jo kauas, tää olis sopinut paremmin jonnekin latausasemaketjuun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ke Helmi 02, 2022 14:39
Noi AC-latausasemat ei taida ihan noin kalliita olla. Pohjimmiltaan samoja vehkeitä kuin kotilataajien asemat, mutta toki julkisessa käytössä aseman pitää olla robustimpi ja sisältää laskutus/rajoitusälyn ja siksi maksaa varmasti reilusti kotiasemaa enemmän.
Vähän veikkaan, että jo byrokratiakulut on samaa luokkaa kuin kotipömpelin hinta käyttövalmiina. Meinaan, noi liikekiinteistöt todennäköisesti pitää olla (ja on) dokumentoitu vielä tarkemmin kuin omakotiasumukset, joten kun sitä pömpeliä aletaan pystyttämään keskelle pysäköintialuetta, saattaa ensimmäiset kulut mennä piirustuksiin ja rakennuslupaan, eikä olla kaukana että siinä olisi jo tonni puhki, jos viskaali näitä vaatii.

Noiden ja piuhankaivamisen jälkeen niitä latureita ei kannata laittaa yhtä, vaan esmes just se neljä, koska ne lisälaturit samalla kertaa ei mainittavasti lisää näitä pohjakustannuksia.
AZP kirjoitti:
Ke Helmi 02, 2022 14:39
Kaupallisten latausasemien investointikustannukset voi näin ajatellen kuulostaa kovilta, mutta miettikääpä mitä maksaa rakentaa polttonesteiden jakeluasema, vaikkapa ihan se minimi-investointi eli pieni kylmäasema. Ihan jo alkuun siihen tarvitaan lähtökohtaisesti oma tontti tai marketin parkkipaikalta ison omakotitontin verran tilaa.
Korjaan: pienen omakotitontin. Vaan ei silti moinen pömpeli halpa ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei kyllä vaadi tollasen motonetin AC-latauspisteen asennus parkkipaikalle rakennuslupaa. Ei edes Turussa, siitä olen varma :D

DC-laturi vois vaatia toimepideluvan, se on jo sen kokoinen pömpeli.

Mutta kuvat siitä tarvii piirtää jos se tosiaan kaivellaan parkkipaikan halki, mutta yksinkertaisimmillaanhan tuollainen latausasema kiinnitetään siihen marketin ulkoseinään. Esim. Turussa Kärsämäentien Lidlissä on neljä AC-paikkaa, ja ne on toteutettu siten että Lidlin seinään on kiinnitettu kaksi tuplaulostulolla olevaa AC-latausasemaa. En tiedä miten kaukaa on sähkö vedetty, mutta toi toteutus ei ole voinut maksaa kymppitonnia enempää eikä varmasti ole vaatinut lupia kaupungilta.
aero kirjoitti:
Ke Helmi 02, 2022 16:34
Korjaan: pienen omakotitontin.
Tää voi olla näitä suhteellisia asioita, mikä on iso tontti missäkin päin maata :mrgreen:

Mutta joo, kaikkine tarvittavine infroineen, pyloneineen, ajoteineen, jonotusalueineen ym. niin valmiille parkipaikalle tehtynä riittää kyllä muutama sata neliötä tilaa, kun pientä mittarikenttää tehdään. Ja se on pienen tontin mitta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ke Helmi 02, 2022 17:14
Turussa Kärsämäentien Lidlissä on neljä AC-paikkaa, ja ne on toteutettu siten että Lidlin seinään on kiinnitettu kaksi tuplaulostulolla olevaa AC-latausasemaa. En tiedä miten kaukaa on sähkö vedetty, mutta toi toteutus ei ole voinut maksaa kymppitonnia enempää eikä varmasti ole vaatinut lupia kaupungilta.
Firman tuntien olen hinnasta samaa mieltä ja 107% varma, että vähintään osasyy seinäsijoitukseen on raha :D

Lupapuolta pohdin enemmän siltä kantilta, että millainen myllerrys se on siinä parkkiksella, kuin sitä että ruuvataan se itse laturi paikalleen. Nää voi etenkin kaupunkialueella olla välillä mystisiä komboja, niin ite en uskalla vannoa juuta enkä jaata :D
AZP kirjoitti:
Ke Helmi 02, 2022 17:14
Tää voi olla näitä suhteellisia asioita, mikä on iso tontti missäkin päin maata :mrgreen:

Mutta joo, kaikkine tarvittavine infroineen, pyloneineen, ajoteineen, jonotusalueineen ym. niin valmiille parkipaikalle tehtynä riittää kyllä muutama sata neliötä tilaa, kun pientä mittarikenttää tehdään. Ja se on pienen tontin mitta.
Vaikka kaapunneissa kaavoitetaankin isoa taloa pienempiä tontteja, ei alle tuhannen neliön tonttia voi silti kutsua oikeasti isoksi tontiksi.Semmonen peruskokonen se on ja useimmille ihan ok, mutta ei se iso ole.

Kompaktista päästä esimerkkinä Riihimäen Lidl:n pihalla olevalle ST1:n tankkimaatille katoksineen on uhrattu parkkiruudukolta maanpäällistä tilaa vajaa 200m². Siis sellaista tilaa, mikä sopisi olemaan parkkiruudukkoa jos tuota tankkiautomaattia ei olisi. Niin pieniä tontteja ei taida vielä olla edes Hesassa :), mutta yleisesti maanpinnan päältä taitaa uhrautua sen verran, että sitä voisi pieneksi tontiksi kutsua. Toki hyvällä myyntipaikalla voi mennä reilustikin enemmän jos pumppuja kannattaa latoa kauhia kasa, mutta lonkalta väitän että yleensä heilutaan 200-1000m² välillä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Helsingistä en tiedä, mut tässä meidän alueella Turussa rakennettiin joku aika sitten uusi talo 257 neliön tontille. Rakennusoikeutta tontilla on 200 neliötä ja ne taisi tulla kaikki käytettyä :D

Helsingin tontti- ja asuntohinnoilla tuohon olis varmaan pykätty vähintään paritalo :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin