Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Hyvin pitkälti samoilla linjoilla. Oma yksilö on aikoinaan kolarissa ja itselläkin raskaahkossa käytössä kovia kokenut, ja luokattoman huonosti tehty kolarikorjaus on tuottanut yllättäviä kuluja vielä pitkään itse korjauksen jälkeen.

Sen sijaan auton tekniikka muuten on ollut ilahduttavan luotettavaa, ensin isä ja sittemmin itse on tuolla ajettu jo 150 tkm eikä tällä matkalla ole moottorin tai voimansiirron kanssa ongelmia, jousitukseenkaan ei ole muistaakseni uusittu muuta kuin taka-akselin korkeusanturi (sekä tietysti koiranluuta, puslaa).

Nyt alkaa vain ikä painamaan, ja kun en itse osaa enkä halua käyttöautoa korjata niin eilisen koiranluun vaihdon ja katsastuskelpoisuuden tarkastuksen jäljiltä jäi käteen 550-3000€ korjauslista, vähän katsastusmiehen näkemyksistä riippuen. Pyöränlaakeria, kääntölaakeria, aavistuksen heikkotehoista seisontajarrua, hikoilevat takajousisylinterit, oikeasta yläkulmasta rikkinäinen tuulilasi. Seisontajarrun osalta vaihtoehtoina satula, 250€, tai vaijeripaketti, 1300€, siitä noin suuri skaala.

Huollostakin neuvottiin menemään katsastukseen hakemaan vikalista, niin näkee mitä noista laakerien lisäksi oikeasti täytyy korjata. Lisäksi syksyllä edessä 360 tkm huolto, jossa jakopään vaihto… eli lähestyy se hetki kun korjaukset ylittävät reippaasti sekä auton rahallisen arvon että odotettavissa olevan käyttöarvon. Näppärästi automarkkinat samaan aikaan aivan solmussa ja hinnat taivaissa, saa nähdä ajetaanko tässä kohta satkulla. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Rattivaihde kirjoitti:
Ti Huhti 26, 2022 10:07
Kuva
Juuri koeajossa e-C4. Havaintoja seuraa myöhemmin. 44 km matkalla Seinäjoelta kulutus oli korkea 244 Wh/km, mitä varmaan selittää ohitukset, 108 km/h todellinen matkavauhti sekä kova vastatuuli. Kattotaan mitä näyttää paluumatkalla. Pyrin ajamaan juuri niin kuin ajaisin normaalisti työmatkalla, joskin liikenne on tietysti hiljaisempaa keskellä päivää.
Jees, eli tosiaan ajelin Seinäjoelta kotia, takaisin Seinäjoelle ja siellä pientä rinkiä, yhteensä reilut sata kilometriä. Kulutus paluumatkan maantieosuuden jälkeen taisi olla enää luokkaa 230 ja palauttaessa 210 Wh/km (= 21 kWh/100 km polttomoottoriterminologialla).

Voimakkaasti kaksijakoiset fiilikset. Ensin positiivisia ja neutraaleja havaintoja
  • Ajettavuus on omaan makuun hyvä, rauhallinen maantiellä, lyhyellä mutkapätkällä yllättävänkin hauska, ohjaus tosin jopa C5:n tottuneelle kevyt ja tunnoton.
  • PHC-alusta uskomattoman pehmeä, nimismiehen kiharoissa ja terävissä kuopissa vei 350 tkm ajettua Hydractive 3+:aa (= C5:n kaasunestejousitus) kuin litran mittaa, ja kaikki kevätasvaltin karheus suodattui olemattomiin.
  • Äänieristys ei vaikuttanut koeajolla mitenkään poikkeukselliselta, kohtalaisen hiljaista mutta 110 vauhdissa jo jonkin verran rengasmelua, mutta täytyy sanoa että kesärenkainen C5 akustisine ikkunoineen kuulosti tuon jälkeen samassa vauhdissa selvästi äänekkäämmältä. Eli ilmeisesti puuttuva moottori herkisti kuuntelemaan rengasmelua kriittisemmin.
  • Adaptiivinen vakionopeudensäädin on aivan mahtava keksintö täällä hitaiden paappojen, rekkojen ja vauhdinpumppaajien täyttämillä teillä. Teki ajosta paljon rentouttavampaa, etenkin kun auto vielä saa regeneroinnilla energiaa talteen tuosta nyökkimisestä. Pisin seurausetäisyys oli omaan makuun vähän lähellä (tosin olisin itse todennäköisesti ajanut vielä lähempänä) mutta lienee tutkan kantamasta riippuvainen. En ole ennen tuota missään autossa päässyt testaamaan mutta nyt on vahvasti pakollinen varuste seuraavaan autoon.
  • Kaistavahti ei tuntunut oikein pitävän ajouria välttelevästä ajotyylistäni, mutta toisaalta ohjasi hyvin kevyin liikkein ja aluksi piti oikein testata että ohjaako tämä muka kauemmas viivasta. Pari kertaa alkoi huutamaan käsiä ratille vaikka toinen käsi oli koko ajan ollut ratilla, ilmeisesti kolmen sormen ote suoralla tiellä ei tuottanut riittävästi voimaa tai liikettä tunnistimelle.
  • Ajoasento varsin ok, ratti jäi ihan aavistuksen kauas mutta niin se yleensä tekee useimmissa autoissa näin erittäin pitkäjalkaisella. Manuaalipenkin säädöt olivat mallia OG-Saab: karut mutta riittävät. Reisituki ja jalkatilan määrä olivat siinä ja siinä, alkavatko pidemmällä matkalla vaivaamaan. Sähköpenkki saattaisi auttaa mutta ratti jäisi toki vielä kauemmas.
  • Tilat hyvät, oman ajoasennon taakse jäi vielä (huonosti) jalkatilaa toisin kuin C5:ssa, tavaratilakin pohja tiputettuna litrojaan suuremman oloinen, tietysti lisäetuna C5:n nähden iso takaluukku, joka tosin jostain ihmeen syystä ei ole lisävarusteenakaan saatavana sähköisenä. Ei sillä ettenkö jaksaisi liikutella käsinkin, mutta aikamoinen poikkeus nykyautoissa.
  • Maavara hyvä, helmat ja kaaret suojattu asiallisesti. Siitä huolimatta itse auto kohtuullisen korkuinen ja ajoasento lähempänä henkilöautoa kuin Nissan Kumkwatia. Ilmanvastuskin on pienempi kuin esim. Peugeot 208:ssa. Ehkä ensimmäinen vastaan tullut crossover jossa on oikeasti parhaat eikä huonoimmat puolet eri korimalleista.
  • Sisustan laatuvaikutelma ja muotoilu oikein hyvä, penkit erinomaisen mukavat. Satuin istumaan lauantaina lyhyet pätkät edelliskopan C-mersussa ja ihan rehellisenä mielipiteenä valitsisin ennemmin tämän Citikan ohjaamon matkustuspaikakseni.
  • Tehoa varsin maltillisesti, ja yhdistettynä äänettömyyteen vaikuttaa varsin hitaalta. Ei kuitenkaan ole, samantehoiseen C5:n verrattuna ohitukset sujuivat selvästi helpommin, ja mittarissa oli helposti melko korkeita lukemia esim. rekan ohituksen jälkeen. Ei mikään elämys, mutta varsin riittävä arkiajoon Suomen teillä.
  • Erillisen ruudun HUD mittariston päällä varsin käyttökelpoinen, herättää kysymyksen mihin varsinaista mittaristoa edes tarvitaan.
  • Apple Carplaysta isot pisteet, etenkin kun ottaa huomioon millainen auton oma käyttöliittymä on.
Äskeiseltä positiivisten havaintojen listalta ei löydy mitään kojelautaan, ajotietokoneeseen ja keskinäyttöön liittyvää, ja sille on erinomaisen hyvä syy.
  • Stellantiksen keskinäytön käyttöliittymä on kertakaikkisen ala-arvoinen. Näyttö on ensinnäkin pitkälle kuskille liian kaukana, aiemmista versioista poiketen pikavalintoja ei enää löydy vaan aina pitää palata alkuvalikkoon erillisestä napista, lisäasetuksia löytyy ainakin kolmesta eri paikasta, sähkövoimalinjaan liittyvät toiminnot löytyvät erillisen nappulan takaa käsijarrun nappulan vierestä (!), navigointi ei osaa ottaa huomioon auton toimintamatkaa, jne. jne. Suomennokset ovat myös mallia "Turvaluokitus" erilaisia turvaominaisuuksia sisältävälle valikolle.
  • Mittariston sinänsä ihan komeaa näyttöä ohjataan edelleen viiksien päissä olevista kahdesta napista, aivan kuin 2000-luvun alun Sitikoissa. Ratissa on iso liuta nappuloita mutta ne eivät vaikuta ko. näyttöön, paitsi silloin kun niiden toimintoja visualisoidaan sittenkin kyseisellä näytöllä. Myös polven vieressä kojetaulussa on nappuloita, jotka eivät näy kuskin paikalle. Plus tietysti perinteiset penkinlämmitinkytkimet reiden vieressä.
  • Keskuslukitus avaa ja lukitsee ovia pakkomielteisesti kun auton ympärillä kävelee. Ilmeisesti lähestymis- ja poistumisetäisyydet on määritelty liian lähelle autoa eikä niillä ole riittävän suurta eroa. Lisäksi lukitsemista säestää sangen äänekäs piippaus.
  • Auto pitää erikseen käynnistää START STOP ENGINE -nappulasta, joka siis tapahtuu painamalla jarru pohjaan ja edellämainittu nappula pohjaan n. kolmeksi sekunniksi. Vähän kuin pyörittäisit starttimoottoria. Tätä ilman ei näyttöjä selata eikä ohjaamoa lämmitetä, paitsi etäsovelluksella jonka toiminta ilmeisesti on varsin epämääräistä. Sitten kun menet kaivamaan jotain takakontista, auto huutaa että sammuta moottori ennen kuin poistut kuljettajan paikalta. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
  • Kaikki sähköautoon liittyvä toiminnallisuus aivan lapsenkengissä eikä voi välttyä ajatukselta että konsernin pääjohtaja Tavares on varmistanut etteivät sähkömallit näytä liian houkuttelevilta. Akun varaustason arvailuun on varattu bensamittaria vastaava jana, prosenttilukemaa ei näe mistään, jäljellä olevan toimintamatkan lukeman (Guess-O-Meter) luotettavuus on jotain naurettavan ja itkettävän välimaastosta ja ilmeisesti akun varauksen ollessa 10%, tulee tauluun --- samaan tyyliin kuin bensa-autossa tankin ollessa lähes tyhjä. Näin saadaankin 50 kWh brutto, 45 kWh nettokapasiteetin akusta näppärästi hävitettyä 4,5 kWh näkymättömiin, niin että ilman OBD-lukijaa sitä ei voi käyttää riskeeraamatta tielle jäämistä.
  • Edellämainittu yhdistettynä korkeahkoon kulutukseen ripeämmässä maantieajossa tarkoittaa että näin keväisessäkin kelissä ja menemättä moottoritielle toimintamatka ei olisi kuin luokkaa 175 km, mikä on kyllä kieltämättä aavistuksen vaatimaton 40 tuhannen autolle. Kaikki arkiajot sillä pärjäisi, mutta Tampereelle mennessä pitäisi tehdä välilataus suurimman osan vuodesta. Ilmeisesti myös akun kemia on hyvin herkkää kylmille lämpötiloille.
Pääsinpä purkamaan turhautumistani. Muutoin luokassaan jopa erinomaista autoa on oikein yrittämällä yritetty pilata käyttöliittymällä ja suhtautumalla sähkövoimalinjaan suurpiirteisen välinpitämättömästi.

Tietysti suurin osa näistä valituksista ei jokapäiväisessä käytössä vaikuta elämään juuri mitenkään, vaan niihin tottuu. Itte vain olen yleensä lähinnä omaksi tappiokseni niin voimakkaan periaatteellinen että ottaa melko lujaa aivoon tällainen suhtautuminen autosuunnitteluun. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Mallivuoden 2022 autoissa pitäisi olla akun varaustilan näyttö prosentteina yhdessä ajotietokoneen näkymässä. Meidän autossa sitä ei näy vaikka elättelin kyllä toiveita, että olisi huollossa päivitetty softa ja sen myötä saatu näkymiin, mutta ilmeisesti ei onnistu enää vanhempiin jostain käsittämättömästä syystä.

Tuo infotainmentin kaikenlainen alkeellisuus on helppo allekirjoittaa ja sen merkitys varmasti korostuu pidemmillä matkoilla.

Ei sitä käynnistysnappia sentään aivan kolmea sekuntia tarvi painaa vaikkei nyt ihan pelkkä tökkäsykään riitä. :lol:

Mittaristo tosiaan näyttää toimintasäteeksi pelkkää viivaa siinä vaiheessa kun akussa on noin 10% varausta jäljellä ja aiheuttaa takuulla rangeahdistusta jos vähänkään on moiseen ahdistukseen taipuvaista sorttia.

Moottoritienopeuksien kulutuksesta ei ole itellä kokemusta, mutta sehän on tiedossa, että sähköautossa kulutus suurilla nopeuksilla nousee suhteellisesti enemmän mitä polttomoottorisilla, joissa hyötysuhde paranee kuormituksen lisääntyessä.

Ajelin viikko sitten pidemmän matkan kulutusta testaillen. Aamupäivällä menomatka 230 km, jolla loppua kohden nousua noin 55m. Aurinko paistoi mukavasti, ei tuulta (ei näyttäny myllyt jauhavan hiilineutraalia sähköä) ja lämpötila ulkona +5, joten lämmitykselle ei ollut tarvetta. Alla Nokian SUV kitkat ja todellinen nopeus max 86 km/h rajoituksen salliessa. Perillä GOM näytti rangea 54 km ja akussa 24 % (10,9 kWh). Ajotietokoneen ilmoittama kulutus 14,7 kWh/100 km. GOM näyttää akku täynnä ylioptimistisia lukemia, puolivälissä akkua kutakuinkin realistisia lukemia ja lopussa se masentuu ja muuttuu pessimistiseksi.

Latailin akun 95% nurkille ja ajelin illasta takaisin. Vastatuulta/laitavastasta oli sääennusteen mukaan 3m/s ja lämpötila +5. Aurinko lämmitti edelleen sen verran ettei lämmitystä tarvinnut. Nyt oli siis alkumatkasta alamäkeä ja ajelin rajoituksen salliessa 101 km/h todellista. Ajotietokone näytti perillä lukemaa 16,4 kWh/100 km. Nopeuden nousu nosti kulutusta odotetusti, mutta ehkä vähemmän mitä olin ajatellut. Voi kyllä johtua osittain tuosta alkumatkan alamäestä.

Lämmityksen tarve olisi varmaan lisännyt kulutusta 1-2 kWh sataselle.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Huhtikuu ajeltu ja poikkeuksellisesti mentiinkin talvirenkailla koko kuukausi loppuun. Kuun viimeisenä päivänä tuli vielä räntää/lunta sen verran, että motarikin oli yöllä jäässä ja pari autoakin ojassa.

Vikoja ei ollut, joten pelkkää ajoa ja latailua.

2652 km
15,3 kWh/100 km
43 km/h

Itse maksettuja latauksia kotona, sukulaisissa ja Motonetissa 147 kWh, eli 22€ (0,15€/kWh).

Viimeisten 8624 km keskikulutus 17,6 kWh/100 km ja keskinopeus 47 km/h.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^^Tuo lämmityksen osuus on yllättävän suuri ilmalämpöpumppu huomioon ottaen, suuressa sähköautojen kulutustestissähän oli Sitikalla vedetty sangen alhaiset lukemat kun lämpötila oli +10 ja ilmastointi säädettynä +20 ja automaatille.

Tuo oma koeajoauto oli myös 2021-mallia, eli ei prosentteja, rupesin nyt myös epäilemään että olikohan siinä varmasti ilppi, kun ei ollut järin kummoisasti varusteltu esittelyautoksi. Se selittäisi kummasti kulutuksen korkeutta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Kyllä noissa virallisen maahantuojan kautta tulleissa autoissa pitäs olla lämpöpumppu varustelusta riippumatta.

Joissain ekoissa autoissa oli ilmeisesti koodailuissa vikaa kun auto ei ollut käyttänyt lämpöpumppua ollenkaan vaan lämmitteli vastuksilla. Tosin luulis, että kaikkien osalta ois jo päivitetty kuntoon.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Oliskohan kuitenkin hetki pitänyt odottaa että autoverkkokauppa saa c5 ac pehvn faceliftille hinnan. Siinä olisi tullut päivitetty infotainment, nää kokemukset ei lupaa hyvää. Tunnin koeajolla ei ehtinyt tutustumaan tarkemmin mutta intuitiivinen tuo käyttis ei ole...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

McStadey kirjoitti:
Ti Touko 10, 2022 19:52
Tunnin koeajolla ei ehtinyt tutustumaan tarkemmin mutta intuitiivinen tuo käyttis ei ole...
No. Mitä tässä nyt räpläillyt erilaisia härveleitä, niin sanoisin, että eniten intuitiiviset vehkeet on löytyneet Penareista ja niissäkin on valovuosi matkaa Androidiin,.joka sekään ei ole kovin intuitiivinen.

Eli älä masennu, ne on kaikki saatanasta.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Toi on kyllä totta. Vagin uusi kosketuskäyttöliittymä ratin hipaisunappuloineen on paskaa verrattuna vanhaan nappuloilla höystettyyn käyttikaeen. Citikassa oli sentään penkinlämmittimille ym. omat nappulat.

Bemarin pyöriteltävä joystick, jollainen nykyään löytyy myös mazdoista ja audeista ainakin, on käytettävyydeltään paras tapa ohjata infotainmentia autossa mitä itse olen kokeillut.
Pääasia että kännykän saa yhdistettyä ja äänet tarvittaessa pelkästään takakaiuttimille. Volkkarin systeemi on niin fiksu, että äänet voi ohjata taakse mutta navin ohjeet tulee silti edestä.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Toukokuu taisi tulla ennätysalhaiset kulutukset. Ei vielä juurikaan jäähdytyksen tarvetta, mutta toisaalta selvittiin enimmäkseen ilman lämmitystäkin.

1885 km
13,6 kWh / 100 km
43 km/h

Itse maksettuja latauksia noin 19 euron arvosta.


Pitkän historian kulutusseuranta meni vähän mönkään kun trippi näköjään jämähtää lukemaan 9999km, joten se piti nyt sitten nollata. 17,3 kWh/100 km oli kuitenkin edellisten 10 tkm kulutus auton mielestä.


Tämä ei oikeastaan kuulu toukokuun puolelle, mutta laitetaan nyt kuitenkin tähän kun kerran tiepalvelua tarvittiin. Oltiin viikko reissussa ja auto lentokentän lähellä parkissa. Paluumatka ei onnistunut heti kun Citikka jaksoi vaivoin avata keskuslukituksen, mutta Start-napin painallus sai aikaan vain napasahtelua ja "sähkövinkunaa" kojelaudan uumenista. 12V akku siis tyhjänä. Ajo-akku oli 80% varauksessa.

Soitto Citroenille ja hinuri tuli boosterilla antamaan autolle starttivirtaa, minkä jälkeen matka jatkui.

Täyttä varmuutta ei nyt vielä tullut mistä akun tyhentyminen johtui, mutta omien mittaustan perusteella veikkaan jälkiasenteista kojelautakameraa joka jostain syystä sai virtaa koko ajan, eikä kytkeytynyt virransäästötilan myötä pois. Täytyy seurata tilannetta ja napasauttaa kamera pois päältä jos vielä joskus tulee pidempi ajamaton jakso. Saabi on nyt ollut kolme viikkoa pois liikennekäytöstä ja syynkin tietää kun kattelee polttoaineiden hintoja. Citikalle siis luvassa kyytiä mahollisimman paljon kesäkuullekin.


Mielenkiinnosta nyt sitten katellu noita käytettyjä ja uusia sähköautoja ja pakko todeta, että markkinat on tosiaan aika sekasin. Heikommin varustellusta ja pari kuukautta aiemmin käyttöön otetusta Citikasta pyysivät kolmea tonnia enemmän millä omasta tehtiin kaupat lähes vuosi sitten. Ja ilmeisesti sekin auto teki kauppansa kun ei ole enää myynnissä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Kesäkuu oli maantie painotteinen.

3822 km
14,6 kWh / 100km
58 km/h

Ei mitään muuta mainittavaa kuin mukavaa on kyyti edelleenkin ja voishan tuolla ajella pidemmänkin reissun kun olis aikaa.

+30 kelissä oli 223 km kulutus 13,6 keskinopeudella 76 pienestä vastatuulesta huolimatta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Heinäkuu ja "navigoi korjaamolle".

3913 km
13,9 kWh/100km
58 km/h

Reilut 21tkm oli mittarissa ja auto näytti, että seuraavaan huoltoon on alle 4tkm tai 16kk. Tästä mentiin vajaa tonni, niin jopas loistaa jakoavain kirkkaana mittaristossa ja "huollon määräaikaisväli ylitetty ****km". Navigaattori ehottelee reittiä korjaamolle. :facepalm_man:

No ens viikolla auto pääsee maanantaina 2. huoltoon kun 25tkm on jo täynnä. Joku takaisinkutsukin oli taas tullut, mutta eivät taaskaan tienneet sanoa mitä päivitetään.

Viimeisten reilun 8 tkm keskikulutus 14,2 kWh/100km keskinopeudella 59 km/h.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Elokuun vähät ajelut.

1778 km
12,8 kWh/100km
40 km/h


Viimeisen 9936 km:n keskikulutus 14,0 kWh/100 km keskinopeudella 55 km/h.

Vähäiset kilsat lähinnä paikallispyörittelyssä. Auto kävi alkukuusta huollossa ja jotain ohjainyksikköä päivittivät takaisinkutsuna. Eivät taaskaan osanneet sanoa mitä tuolla oli tarkoitus korjata ja mitään käytännön eroa ei missään näkynyt.
Muuten en tiedä mitä tekivät kun mitään raporttia ei saanut, eikä tällä kertaa tullut edes kyselyä miten huollossa käynti oli sujunut. Lataukseen olivat sentään laittaneet auton huollon päätteeksi.

Infotainment oli rvan ajellessa kerran "jäätynyt" eikä reagoinut enää mihinkään, kellonaikakaan ei muuttunut ajan kuluessa. Lämmityslaite toimi vaikkei senkään säädöt muuttuneet näytössä. Radiokanavaa ei voinut vaihtaa.

Ei muita murheita.

Nyt syyskuun myötä alkaakin sitten kelien jäähtyminen näkymään taas kulutuksessa kun tarvitaan lämmitystäkin. Parina aamuna oli jo ratin, penkin ja tuulilasin lämmitykset päällä elokuun lopussakin.


Siinä joutessani sitten pyysin tarjousta Nissan Ariyaan, mutta kuten arvata saattaa oli se sen verran surkea ettei kauppoja tullut. Ariyan hintakin oli näköjään jo noussut siitä mitä ensimäiset hinnat julkaistiin vaikkei esittelyautojakaan ole vielä tullut. Hankintatuen saaminenkin alkaa vaikuttaa jo sen verran epävarmalta, että hinta nousisi käytännössä senkin osalta. Automyyjän työ on periaatteessa helppo kun saavat myytyä ongelmitta kaikki uudet sähkärit mitä valmistajat pystyvät toimittamaan. Vaihtoautoa ei pysty järkevästi hinnoittelemaan vuoden päähän, joten sen suhteen pelaavat varman päälle ja ostajan neuvotteluasema on jo lähtöjään heikko.

Jäädään siis odottelemaan tulevia vuosia ja markkinoiden normalisoitumista tai uusien mallien "edullisa" ennakkotilaushintoja. Onneksi Citikan kyyti on mukavaa, mutta olishan sille vetokoukulle ja vähän isommalle akulle aina joskus tarvetta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja Julle »

Ok.
9-5 Aero - 00
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Syyskuu ajeltu ilman vikoja.


2129 km
14,6 kWh/100km
49 km/h
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin