Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Niinhän siinä sitten kävi, että Ampera oli vahva porttihuume täyssähköauton hankintaan.

Ampera palveli erittäin hyvin ja luotettavasti reilut kaksi vuotta, mutta kun sopiva tarjous osui kohdalle, niin tilattiin Citroën ë-C4. Olisihan sillä Amperalla varmasti ajellut vielä pitkään, mutta kun mittari alkoi lähestyä 160tkm lukemaa, niin väkisinkin mieleen hiipi ajatus korkeajännitepuolen takuun loppumisesta.

Auto tuli noin 3 kk kuluttua tilauksesta, mutta käyttöönotto siirrettiin lokakuulle. Toiveissa siis säästää reilu tonni autoveroa.

Itsellä oli mielessä lähinnä ID.3 mutta ulkonäkö ja varsinkin sisustus sai niin jyrkän EI tuomion vaimolta, ettei asiasta sitten enää oikeastaan tarvinnut keskustella.

Citikassa akun nettokapasiteetti on 45 kWh joten meidän päivittäisiin tarpeisiin täysin riittävä kovimmissakin pakkasissa. Meidän ajoissa pisin matka on käytännössä noin 240 km suuntaansa. Kesällä tuo pitäisi hoitua ongelmitta ilman välilatausta, mutta talvella tarvitaan lisävirtaa. Ja onhan tuo Saabi vielä pihassa jos tarvii päästää sujuvasti pitkää siivua.

Nyt kun lähes kaikki mahdolliset ajot on keskitetty sähkökulkineeseen, niin kilsoja on kertynyt aika reippaaseen tahtiin. 3 kk aikana mittariin tuli 7500 km.

Auto on osoittautunut käytössä oikeinkin miellyttäväksi kulkineeksi. Hiljainen, hyvin varusteltu, mukavan pehmeä jousitus, sopivat sisätilat, riittävän tehokas ja nopeasti lämmin kovallakin pakkasella. Huonoimpia puolia on infotainment joka nyt ei oikeastaan haittaa päivittäistä käyttöä, mutta on vähän kankea ja ominaisuuksiltaan varsin rajallinen.

Lokakuussa ajettiin 1972 km, keskinopeudella 44 km/h. Ajotietokoneen mukaan kulutus oli 17,4 kWh/100 km. Yli puolet matkasta tuli talvirenkailla.

Marraskuussa ajettiin 2922 km ja keskikulutus oli jossain 21 kWh luokassa. Tarkkaa lukemaa ei tullut otettua ylös kun auto kävi takaisinkutsuhuollossa ja sen korin ohjauslaite ohjelmoitiin uudelleen ja trippimittari nollaantui. Samassa huollossa 12V akun plus napaan laitettiin muovisuoja. Uudelleenohjelmoinnin syykin oli itsellä "tiedossa" vaikka merkkihuolto ei kertomansa mukaan enää tiedä mitä päivityksiä ohjelmoinneissa tulee.

Autossa oli sellainen bugi, että jos lasinpyyhkijät olivat sadetunnistimen ohjaamana ja pysähdyit risteykseen, niin pyyhkijöitä ei saanut enää päälle millään konstilla. Pyyhkijät palautuivat kyllä toimintaan heti kun ajonopeus ylitti 10 km/h.


Joulukuussa ajettiin 1851 km keskinopeudella 37 km/h keskikulutuksen ollessa 21,3 kWh/100 km.


Viime viikolla kävin ajamassa huvikseni pakkastestiä 200 km verran Oulu - Vaala - Oulu välillä. Pakkasta oli 19-22 astetta, autossa sisälämmön pyynti +18 ja ajonopeus max 81 km/h todellista. Lämpöä riitti hyvin ajella ilman takkia ja pipoa, vaimo valitteli jaloille tulevan liiankin paljon lämpöä. Autossahan on lämpöpumppu, joka vaikuttaisi lopettavan toiminnan juurikin tuossa -19 asteen kohdalla. Sen jälkeen lämmitys on 5 kW sähkövastuksen varassa, joka näyttäisi lämmittävän kennolle tulevaa nestettä.

Menomatkalla kulutus oli vähän alle 24,8 kWh/100km ja takaisin tullessa 22 kWh/100 km. Vaalassa otettiin kahvitauon verran lisävirtaa ja todettiin, ettei +7 asteinen akku ottanut virtaa vastaan kuin 35 kW teholla. Merkittävä ero kesäkeleihin, jolloin lataustehon olisi pitänyt olla yli 75 kW nurkilla.

Teslassa ja Polestarissa ainakin on mahdollisuus lämmittää akkua navigoidessa latausasemalle. Tämä varmistaa nopean latauksen myös talvella.

Jos ajotilaksi olisi valinnut ECOn, niin kulutus olisi tippunut huomattavasti, mutta sitten olisi jo tullut kylmä tai olisi ainakin pitänyt ajaa takki ja pipo yllä, penkin ja ratin lämmittimet päällä.


Tähän ketjuun vain kysymyksiä tulemaan niin vastailen parhaan mukaan ja kirjottelen kokemuksia matkan edetessä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onnittelut sähkösitruunan johdosta!
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

tsaarela kirjoitti:
To Tammi 13, 2022 10:32
Onnittelut sähkösitruunan johdosta!
Kiitän vaimon puolesta kun se on hänen auto. On se ainakin vielä ajellu kovin tyytyväisenä sillä. :D
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mielenkiintoista kuulla kokemuksii kun tuossa tilatussa sähkö corsassa yhtenäinen tekniikka.

Mahtaako tuohon latausnopeuteen vaikuttaa jos ennen laturii kytkee regenin ja/tai vähä kiihdyttelee...

Etäohjaus appsista ei taida nähdä lämpöjä et tarttis
jollain odb-palikalla tarkkailla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Kyllähän voimakas kiihdyttely varmaan nostaisi akun lämpöjä, mutta tuskin noilla pakkasilla lämpenis silti kummosesti pitkän maantieajon jälkeen. Etäohjaus appi ei toisiaan näytä akun lämpöjä. Power Cruise Control sovelluksella olen OBD:n kautta urkkinut tarkemmin tietoja.

Omassa käytössä tuo hitaampi lataus pakkasella ei oikein merkkaa mitään kun ei tuolla tule oikeastaan matka-ajoa ajettua.

Marraskuussa käytiin pari kertaa Rovaniemellä ja silloin pakkasta oli -8 nurkilla. Molemmilla reissuilla auto otti K-latauksen 50kW purkista 48-49 kW teholla koko 40 minuutin latauksen ajan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ioniqiin lupailivat softapäiviyksen myötä akun esilämmitystä ekalla kvartaalilla. Onkohan Stellantiksella jossain vaiheessa tulossa tuki tuolle myös?

Miten K-lataus on toiminut? Käytätkö appia vai tagia?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Jotenkin olen kyllä kovin epäileväinen Stellantiksen päivitysten suhteen. Eiköhän se pysy tuollasena hamaan tappiin ominaisuuksiensa suhteen.

Citikan aikana oon K-latausta käyttäny vain kahdesti. Molemmat kerrat puhelimen sovelluksella kun tägi on on kadonnut jonnekkin, enkä löytänyt sitä Amperastakaan missä se kaiken järjen mukaan oli viimeksi. Varsin kätevästi se toimii tuolla sovelluksellakin. '

Rechargen latureita käytin tägillä.

K-lataus tai ABC-lataus sais laajeta pikalatureineen tuohon Kemin seutuville niin sopis paremmin omiin liikkumisiin. Nythän K-lataus tarjoaa pikalatausta Oulussa, Kuusamossa ja Roavaniemellä.

No josko se ABC- laajenis nopeammin.

Jännä homma sinänsä, että K-latauksen 50 kW pöntöstä sai lähes maksimi tehot irti kun taas Rechargen 50 kW pöntöstä jäätiin 3-4 kW pienemmille tehoille ja hinta tuli tietenkin kalliimmaksi.

ABC-latauksen iso etu näyttäis olevan kWh pohjainen velotus. Tietää mitä maksaa eikä ole asiakkaat eriarvoisessa asemassa hinnan suhteen. Siitä heille iso peukku. Ja iso peukku myös Kempowerin latureista!
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja kaseva »

mike kirjoitti:
To Tammi 13, 2022 10:17
Auto on osoittautunut käytössä oikeinkin miellyttäväksi kulkineeksi. Hiljainen, hyvin varusteltu, mukavan pehmeä jousitus, sopivat sisätilat, riittävän tehokas ja nopeasti lämmin kovallakin pakkasella.
Kuulostaa ihan aidolta Citroënilta, ainakin niiden 14 yksilön perusteella mitä tuli itse pidettyä. Onnittelut hyvästä valinnasta!
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea sitikalle ja sen kusk(e)ille! Mielenkiinnolla menee seurantaan tämä ketju. Tuo periaatteessa sama tekniikkahan on käytössä jo tosi monessa ja monenlaisessa automallissa pikkukipoista Berlingon kautta pikkubusseihin ja pakuihin. Harmittavasti suurin osa noista autoista ei mahdollista kärryn vetämistä, esim Pösön 2008 olisi aika houkuttelevan näköinen auto omaan makuun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuo on kyl ihan jees näköinen ja alustan mukavuus olis kyllä mielenkiintoinen testata.

Pikkasen korkeampi olis tosi jees, millane tarjous tuosta oli? Täl hetkel näyttäis olevan luokkaa 36ke.

Millä lataat kotona?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Kuuden vuoden maksuaika nollakorolla, todellinen korko tuli 0,58% kulujen myötä.

Takuu 5v ja kahden vuoden huoltosoppari. Varusteina tuli metalliväri ja tuulilasin lämmitys ainakin extrana. Hinnat näytti nyt nousseen jonkun verran tämän vuoden malleihin.


Kotona latailen CTEK Njord Go laturilla, vaikka auton mukana tullutkin riittäis meidän käytössä varmasti kaikkeen ajoon.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mokan ja Corsan koeajaneena ihmetyttää se, että miksei edes Citroen oo vaivautunu tekeen tuosta "Picassoa", jossa c-pilarista taakse olis edes hiukan pullistettu ja tehty rehti tavaratila. Ei sen nyt luulis montaa kymppiä maksavan lisämateriaalina auton rakentamisessa, ja tuskin se rangeakaan puolittaa aerodynamiikan osalta. Olis melkonen peli, etenki kun tuohon perusautoon mahtuu nelihenkinen perhe kahdella istuimella ihan ok.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Koska sitikalla on jo ë-Berlingo :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Iso vaikutus on ulkolämpötilalla kulutukseen.

Tänään ajoin saman lenkin mitä pari viikkoa sitten.

Nyt oli +3 astetta, eli 22-25 astetta lämpimämpää kuin viimeksi. Edellis kerrasta poiketen ajoin nyt matkasta noin 40 km 100km/h nopeudella.

Ajotila oli normaali ja lämmityslaite auto-asennossa pyynnillä 18,5. Menomatkan kulutus oli 19,2 kWh/100km. Pakkasella meni 24,8 kWh/100km.

Paluumatkalla ajoin kokeeksi Eco ajotilalla samoilla nopeuksilla ja kulutus oli 16,2 kWh/100km. Pakkasella oli 22 kWh/100km.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Tammikuu on autoiltu ja trippimittariin tuli seuraavat tulokset.

1919 km
20.0 kWh/100 km
44 km/h keskinopeus


Yhden kerran kävin maksullisella ABC pikalaturilla, muut lataukset kotona, Motolatauksessa ja Lidlissä.

Kotilatauksen hinnaksi laskin 0,15€/kWh. Latausaseman mukaan siitä ladattiin 153,1 kWh.

41,84€ oli näillä eväin tammikuun "polttoainekulut".

Ladattu energiamäärä kaikkineen näyttäisi olevan tammikuussa 422,33 kWh jos kirjanpitoni on pysynyt mukana. Autohan ei itsessään näytä missään ladatun energian määrää, eli lukemat on otettu latausaseman näytöstä.


Jos tuon kaiken energian olisi ladannut kotona, niin se tarkoittaisi käytännössä vähän alle 2 litran diesel kulutusta. Huomattavasti energiatehokkaampaa se on tuo sähköajelu talvellakin. Osansa tuosta sähköstä ottaa myös esilämmitys, mitä taas ei tule laskettua polttomoottorin kuluihin jossei eberillä/webastolla lämmitä.

Tammikuu oli Oulussa lämpimämpi mitä joulukuu joten ei aivan epäedullisimmat lukemat sähköautolle. Eilen oli kuitenkin parikymmentä pakkasta ja akun lämpötila oli tippunut +12 asteesta nollaan kun auto oli päivän rvan työmaalla parkissa.

Mutta eiköhän ne meidän valitsemat päättäjät hoida kohtuu pian tämän sähköauton ajoenergian edullisuuden pois päiväjärjestyksestä jonkin sortin käyttömaksujen muodossa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin