Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Helmikuu ajettu.

1839 km
18,6 kWh/100km
44 km/h.

Ei vikoja.

Aika kova kulutus vaikka tuntui, että olisi ollut lauha kuukausi. No kai sitä sitten vain tuli eniten ajoja pakkaspäiville.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3539
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ja oliko lunta eli ns. raskaat kelit ? Olen huomannut, ettei pelkkä pakkanen ole mittari. Kun on kunnon mössöpöperöt tiellä, niin kulutus nousee aika selvästi. Samanverran pakkasta ja puhdas asfaltti vs. sohjo tms. keli, ihan eri lukemat. Ainakin tuo Kona on hyvin herkkä sille, miten pääsee rullailemaan.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

IC1970 kirjoitti:
To Maalis 02, 2023 21:04
^Ja oliko lunta eli ns. raskaat kelit ? Olen huomannut, ettei pelkkä pakkanen ole mittari. Kun on kunnon mössöpöperöt tiellä, niin kulutus nousee aika selvästi. Samanverran pakkasta ja puhdas asfaltti vs. sohjo tms. keli, ihan eri lukemat. Ainakin tuo Kona on hyvin herkkä sille, miten pääsee rullailemaan.

Ei ole juuri lumisilla teillä ajeltu tänä talvena. Silloinhan kulutus on tietenkin ihan toista luokkaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Maaliskuu takana.

2117 km
18,2 kWh / 100 km
44 km/h

Ei vikoja.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Huhtikuu ajeltiin kolmea päivää lukuunottamatta talvirenkailla.

1816 km
15,1 kWh / 100 km
44 km/h

Ei vikoja.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Toukokuu takana.

2604 km
15,4 kWh/100km
55 km/h

Ei vikoja. Tai oikeastaan on, muttei mitään ajoon vaikuttavaa ja tuosta lisää sitten kun menee pajalle.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko sitikassa valikko/trippi mikä kertois kilsat ja kilowatit viimeisen latauksen jälkeen?

Ooppelissa ei oo eikä sitä trippii ite muista nollailla.
Helpottais vaan rangen opetteluu, eilenki tuli työpäivän jälkee useampi yllättävä lenkki, ehkä 100 kilsaa niin jäi arvoitukseksi seuraavia reissuja varten..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aika kehnosti tuntuu uusissa sähköautoissa olevan noita tietoja saatavilla. Sähkökonissa on vain kaksi ajotietokonetta jotka näyttää ajan, matkan ja sähkön keskikulutuksen edellisestä nollauksesta ja sitte on samat tiedot näkyvillä aina edellisestä käynnistyksestä. Siinäkin esim kulutustieto katoaa heti kun virrat sammuttaa, eli jos ajon jälkeen tulee heti mieleen että paljonkohan tän reissun kulutus oli, niin tieto on ruudulta poissa jos on ehtinut painaa sammutusnappulaa.

Mitään tietoa esim latauksissa sisään tulleista kilowattitunneista ei autosta löydy. Eikä myöskään trippiä joka nollautuisi automaattisesti kun akku on ladattu täyteen eli kertoisi paljonko on tullut ajettua tällä akullisella.

Fordin appissa menneet matkat on 30 edelliseltä päivältä tallessa ja niistä näkee kyseisen matkan pituuden ja kulutuksen mutta ei sitten taas aikaa, joka näkyisi ajotietokoneella ajon aikana. Ja kulutus on kääntynyt appissa muotoon km/kWh, vaikka auton näytössä on kWh/100 km.

Latauksista appissa näkee tarkat kellonajat koska aloitettu, lopetettu ja piuha irroitettu sekä akkuun ladatut prosentit ja arvioitu lisätty kilsamäärä, mutta kWh-määrää ei kuitenkaan kerrota. Ladatut kWh:t on kyllä joskus (ja joskus taas ei, en tiedä mihin logiikkaan tuo perustuu) näkyvillä appissa latauksen aikana, mutta heti kun piuhan irroittaa, niin tuo tieto häviää. Tosi loogista.

Ajot ja lataukset on appissa siis ajo- ja latauskerroittain, eikä mitään yhteenvetoa ole saatavissa, esim ajot tai kWh:t per kk tai edellisen täyteen lataamisen jälkeen.

Vähän tulee ikävä 10 vuotta vanhaa Mitsun teknologiaa, jossa kuitenkin näki ajotietokoneesta tarkan ladatun kWh-määrän sekä viimeisestä latauksesta että kuluvalle kuukaudelle. Sekin katosi bittiavaruuteen kun kuukausi vaihtui, mutta oli sentään joku oikea tieto siitä paljonko autoon on energiaa ladattu.

Eipä tuo sinänsä yllätä, että eihän polttomoottoriautotkaan kerro montako litraa autoon on tankattu (paitsi tietenkin :saab: open SIDissä :mrgreen: ). Mutta kun sähköautoa saatetaan latailla sieltä sun täältä, myös töpseleistä ja latausasemista jotka ei kerro paljonko autoon on ladattu, niin olisi jotenkin loogista että edes auto sen tiedon logittaisi ja käyttäjälleen kertoisi.

Ja tämä ei varmaankaan haittaa 99 % autoilijoista, mutta kun on hieman vinoumaa tuonne autoilun kulujen ja muidenkin lukemien tilastointiin, niin tällaiset pikku puutteet hieman häiritsee :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Niin, tuollaista on sähköautoilu niillä merkeillä jotka mieluummin jatkaisivat polttomoottorien valmistamista hamaan tappiin. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Latailu sentää näkyy euroina jossain vaiheessa :mrgreen:

Mut tuo sähköautoilu opettaa niin laiskaksi ettei viitteis ite ees trippii nollata tai talliin sihdatessa aina unohtuu.

Normi työmatkalla tuolla ei ole mitään väliäkään mut tolleen kun yllätyksenä tulee mapsin mukaan 130kilsaa ja vielä kolmes pätkäs niin rangen arvuuttelu on nimenomaan arvuuttelua.

No odb-dongleilla ja extra appeilla tuonki tiedon kaiketi sais talteen..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

tetammi kirjoitti:
Ma Kesä 05, 2023 10:44
Onko sitikassa valikko/trippi mikä kertois kilsat ja kilowatit viimeisen latauksen jälkeen?

Ooppelissa ei oo eikä sitä trippii ite muista nollailla.
Helpottais vaan rangen opetteluu, eilenki tuli työpäivän jälkee useampi yllättävä lenkki, ehkä 100 kilsaa niin jäi arvoitukseksi seuraavia reissuja varten..

Ei oo citikassa mitään tommosia. Mahtaa olla sama sisältö ajotietokoneissa kaikissa näissä saman tekniikan jakavissa Stellantiksissa?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ilmeisesti näyttää tältä
Kuva
Kovasti näyttää samalta
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Kesäkuussa ajettiin vähän ja auto seiso vauriokorjaamolla viikon päivät.

1737 km
13,7 kWh/100km
55 km/h

Auton vasemman puolen ovissa ja takaluukuissa alkoi kevään aikana näkymään maalin kupruilua ovipellin taitoksen saumanauhan kohdalla. Tehtaan ratkaisu asiaan oli ovien ja takaluukun vaihtaminen uusiin.

Paikalliselle merkkiliikkeen vauriokorjaamolle toimitettiin uudet ovet, jotka sitten maalattiin täällä ja vanhoista ovista hyödynnettiin kaikki mahdollinen osa. Tämän jälkeen auton piti käydä vielä korjaamon puolella ohjelmoinnissa kahden takaisinkutsukampanjan hoitamiseksi.

Sijaisauto ei kuulu takuukorjaukseen, mutta onneksi automyynnin puolella asia hoitui ongelmitta ja saatiin tilalle e-2008 Pösö. Auto vaikutti varustelun perusteella olevan mallia hullupösö. Aivan näppärä laite, muttei hiljaisuudeltaan ja mukavuudeltaan Citroenin tasolla.

Ihan putkeenhan se ei tuo remontti sitten mennyt kun ovet ei omaan silmään istuneet oikein huonostikaan vaikka asentaja oli ilmeisesti ollut työn tulokseen tyytyväinen. Tiedä sitten oliko työnjohtokin homman siunannut vaiko edes katsonut lopputulosta. Jotenkin käsittämätöntä, että joku ammattilainen edes viitsii päästää tuollaista käsistään. Ovissa on kuitenkin teräväreunaisia pokkauksia ja muovipaneeleja joista huono sovitus näkyy heti kauas.

Hommaa parsittiin sitten seuraavalla viikolla eikä lopputulos ole vastaava mitä tehtaalta tullessa autossa. Enempää eivät kuitenkaan kuulemma voi tehdä.

Alle kuvia kupruista ja siitä miltä ovet näyttivät kun autoa 1. kerran luovutettiin korjaamolta. Nyt ei näytä enää noin pahalta.

https://1drv.ms/i/s!Av7twjXqwmgWj51juwJ ... Q?e=DBwTFm

https://1drv.ms/i/s!Av7twjXqwmgWj51nD8Z ... w?e=u6bIqb

https://1drv.ms/i/s!Av7twjXqwmgWj58sqqN ... Q?e=lblxrW

https://1drv.ms/i/s!Av7twjXqwmgWj58vfb_ ... A?e=XETfgG
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On siinä pientä poikkeamaa havaittavissa tällee puusilmälläki 8O
Onko koko kyljen kuvaa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

tetammi kirjoitti:
Ti Heinä 11, 2023 16:27
On siinä pientä poikkeamaa havaittavissa tällee puusilmälläki 8O
Onko koko kyljen kuvaa?
Eipä näyttäny säästyneen koko kyljen kuvaa pilveen.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin