Tänään on siis tilattu autoverkkokaupasta poistuvaa korimallia oleva C5 aircross comfort selection hÿbrid. Auto on uusi vuodeksi -sopparilla ja hintaa tuli lopulta 519 €/kk talvirenkaineen.
Auton tiedot löytyvät toistaiseksi täältä: https://www.citroen.fi/mallisto/c5-aircross-hybrid/
Varusteita on runsaasti, katsotaan miten kaikenmaailman ajolinja-avustimien kanssa tulee toimeen

Auton ostoprosessi alkoi, kun kävimme paikallisella jälleenmyyjällä ihmettelemässä Hullut Päivät -tarjouksessa ollutta Pösön sähköautoa. Siitä ei tehty kauppoja, mutta ajatus ykkösauton vaihdosta heräsi. Kauppaa hierottiin pitkään edes takaisin, mutta lopulta alkuviikosta päädyttiin rouvan kanssa lopullisesti siihen, että uuden Citikan oletettu arvonalenema on liikaa, eikä itseä huvittanut sitoutua autoon henkisesti 4-5 vuodeksi, vaikka hyvitys Volkkarista olisikin ollut erinomainen ja rahoituskulut 0 %.
Auton vaihto jäi kuitenkin pohdituttamaan, ja lopulta päädyin tähän lopputulemaan, että liisarissa on järkeä. Tämähän ei ole mikään oikea liisinki, vaan osamaksusopimus taatulla hyvityshinnalla 12kk jälkeen. Nykyisen auton hyvitystarjous liisariin oli 3000€ vähemmän autoverkkokaupalla kuin Raision autokeskuksella perinteiseen kauppaan. Siitä huolimatta laskin, että voin maksaa tilille myynnistä jäävällä erotuksella korkeamman kuukausierän erotusta 4-5 vuotta, eli tämä ei todennäköisesti tule omaksi ostettua autoa kalliimmaksi alle 4 vuoden pitoajalla.
Valitettavasti tässä vatuloidessa maahantuojan 0-korkorahoitustarjous loppui, ja auton hinta pomppasi rapiat 20€ kuussa. Se ei nyt vaikuttanut lopputulokseen, vaan kaupat tehtiin ja arvioitu toimitus on kesäkuussa. Ko-yksilö on tällä hetkellä kokoonpanolinjalla. Myös väristä joutui tinkimään, ja tuo yksilö on nyt väriltään harmaa, ei sentään valkoinen...
Auton vaihtoon oli kaksi syytä. Ensimmäinen on Volkkarin ikä: 6½ vuotta ja 100 000 km tarkoittaa sitä, että autolla on nyt hyvä jälleenmyyntiarvo ja mitään kuluvia osia ei ole tarvinnut vaihtaa. Halvin vaihtoehto kokonaiskustannusten kannalta olisi tietysti ajaa tuolla toiset 100 000, vaikka joutuisi laatikon kerran remppaamaan välissä. 2. syy on kiinnostus ladattavaan voimalinjaan: Klonkswagenin keskikulutus on meillä ollut 8,1l/100 km. Tämä johtuu ensisijaisesti ajoprofiilista, joka monella tankillisella on keskinopeudella 24 km/h tapahtuvaa taajamasukkulointia. Kilometrejä on tullut aikalailla tasan 15000 vuoteen, mikä tarkoittaa keskimäärin 41 km/päivä. Tällä bensan hinnalla saatan saada juuri ja juuri pidettyä kuukausikulut samoina, vaikka volkkarin kk-erä on n. 150€ alempi. En silti uskottele säästäväni tällä, mutta koskas auton vaihdolla tienaisi, paitsi Porvoossa

Sitikkaan puolestaan päädyimme siksi, että hybridit tai täyssähköt joihin kolme turvaistuinta menee saletisti vierekkäin ovat: Audi Q7 (diesel/sähkö), VW multiplan, ë-Berlingo, Tesla X ja tämä C5 aircross. Audi on kallis ja diesel, VW überkallis 75k€+, Berlingossa ei riitä range ja Teslaan ei riitä pelimerkit.
Vuoden päästä markkinoilla pitäisi olla ainakin VW:n Buzz, Pösön uusi 5008 sähköisenä ja jokerina Dacian jogger. Henkisesti olen valmis ajamaan Sitikalla vaikka toisen vuoden, jos mitään mielenkiintoista ei tule markkinoille tai hinnat karkaavat.
Nykyisen auton kohtalo on päätyä Autovexiin jahka Sitikan toimituspäivä varmistuu. Jos tarjoukset jäisivät jostain syystä alle tuon 17500€, laitetaan se vaihdossa autoverkkokauppaan. Vahvasti uskon 1-2k€ suurempaan myyntihintaan vexin kautta.