Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid [vaihe: tilauksessa]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

AZP kirjoitti:
Pe Elo 12, 2022 08:31
Jotenkin uusien autojen kohdalla tuon vielä siis ymmärtää, vaikka onhan tuo nyt vain yksi tapa saada mainoksiin ja hinnastoon kivamman näköiset hinnat. Ja saahan sen tingattua pois, mutta se on sitten myyjän näkökulmasta pois kokonaistinkivarasta, ja voi olla kannattavampaa tinkiä siitä autoverollisesta hinnasta koska siihen osallistuu autokaupan lisäksi myös verottaja. Paitsi jos on ostamassa autoverotonta autoa tietenkin.

Käytetyn auton kohdalla tuo tuntuu vielä enemmän kusetukselta jos ei ota mitään kotiinkuljetusta tai muita palveluja. Tosin on toimitusmaksut käytetyissä sitten pienempiäkin, luokkaa 100-200 oiroa tai sitten pyöreä nolla.
Kai keskivertoasiakas kuitenki tinkii välirahaa vanhaan, tai nurkkasummaa uuteen, eikä välitä miten raha on jaettu siinä laskelmassa :roll: Toisaalta sillon muinoin kun Astran tilasin, niin myyjä väitti, että jos tilaa auton isommilla vanteilla, niin siinä nousee co2-lukema eli sekä autovero että ajoneuvovero, joista jälkimmäinen tietysti pysyvästi. En tiä oliko se totuus vai yritys saada omaa (hyväkatteista) lisämyyntiä. Toisaalta jos sitte olis parin tonnin rengassatsin tilannu Länsiautolta, niin olishan sillä erotuksella hetken maksanu jotain parin euron vuotuista "lisäveroa".
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid [vaihe: tilauksessa]

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ei se ihan lööperiä puhunut, kyllä rengaskoko vaikuttaa WLTP-kulutukseen ja sitä kautta päästöihin (sähköautolla vastaavasti WLTP-rangeen). Tällöin tehtaalta tilattavat vanteet ja renkaat siis voi päästöllisissä autoissa vaikuttaa noihin veroihin.

Voi tuntua pilkunviilaamiselta, mutta tavoite lienee ollut että autoja ei tyypitetä millään minipyörillä ihan vain jotta saadaan virallinen lukema alas ja sitten käytännössä kaikki autot myytäisiin jollain ihan muulla rengaskoolla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid [vaihe: tilauksessa]

Viesti Kirjoittaja tetammi »

McStadey kirjoitti:
To Elo 11, 2022 18:40
Autoverkkiksen maksullisesta numerosta sain ongittua tiedon, että auto on Suomessa maahantuojan varustelussa. Tulossa siis on, mutta kertokaa nyt enemmän tietävät: mitä siellä oikein tehdään autolle, johon ei ole ruksittu talvirenkaita lukuunottamatta mitään ylimääräistä? Kaiken järjen mukaan se on nyt kuukauden ollut Suomessa ainakin... Kuulemma ihan maksimissaan 3vko enää :facepalm_man: :mrgreen:
Ne keskittyy preemiummerkkeihin :mrgreen:
Nimimerkillä tilauksesta 3viikkoo luovutukseen :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid [vaihe: tilauksessa]

Viesti Kirjoittaja McStadey »

^^ pienellä kikkailulla voisi saada auton pienemmillä talvivanteilla ja sitten isommilla kesävanteilla jotka ei vaikuta kulutukseen.

Itsellä ei muuten ole hajuakaan minkä kokoiset tai näköiset talvivanteet tuohon tulee :P

Autokauppa on autovexissä taputeltu ja voittaneen liikkeen kanssa sovittu että soittelen kun uusi auto on haettu.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Jaahas.

Viimeinen aikataulu piti ja eilen oli auto vihdoin keskiviikkona noudettavissa Raision Autoverkkokaupasta.

Tankit oli tasapuolisesti 3/4 täynnä ja mittarissa 9 km luovutushetkellä. Lapset halusi tietysti heti kyytiin ja tuli testattua että nämä nykyiset kolme jakkaraa mahtuvat myös, kuopus kun oli tässä välissä vaihtanut kasvot menosuuntaan :mrgreen: Mukaan tuli schuko-laturi ja type 2 johto, muttei talvirenkaita. Contin kitkat on kuulemma tilattu ja autokauppias lupasi tiputtaa ne kotiin ennen ensilumia :mrgreen:

Heti hallissa tuli pieni antikliimaksi, kun tajusin että tässä vanhemmassa korimallissa ei ollutkaan sähköistä takaluukkua . Auton sisältä löytyy sähköinen penkki (ilman muistipaikkoja) josta hyvä ajoasento löytyy helposti. Muistipaikkojen puute ja 14 cm pituusero rouvan kanssa tarkoittaa vaan penkin siirtelyä aina kuskin vaihtuessa, mutta näinhän se on ollut tähänkin asti. Penkit ovat mukavat, joskin yllättävän kapeat ja oma 33" ahteri ottaa tukevasti kiinni reunatoppauksiin. Tuntuma on itseasiassa hyvin samankaltainen kuin 405 pösössä aiemmin, paitsi että selän toppaukset ovat tässä paljon miedommat.

Kotiin ajettiin pelkällä sähköllä, ja yllättävän kivasti tuo kiihtyy satasen vauhtiin reilun sadan hepan voimin. Pienenä yllätyksenä auto täristi hieman maantievauhdissa, liekö kuukauden puolentoista makoilu tehnyt renkaista vähän kantikkaat vai pitääkö viedä tasapainotettavaksi liikkeeseen, se jää nähtäväksi. Kotiin päästyäni kurkkasin konepellin alle. Ranskalaiset eivät näköjään osaa laittaa kaasujousia auton etupäähän, joten tikku oli kaivettava. Moottori on hyvin tarjolla eikä turhia peitemuoveja ole. Totesin vaimolle että tuo polttomoottori on kyllä ihan turhaa painoa ja sen tilalla pitäisi olla lisää akkuja. Koitas nyt edes ekana päivänä olla tyytyväinen uuteen autoon, oli vastaus :mrgreen:

Tämähän on meille vain väliaskel täyssähköön, se on selvä. Aika näyttää pidetäänkö tätäkin se 3,5 vuotta, kun esimerkiksi 5008 täyssähkö tullee vasta 24 ja autot ostajille sitten joskus. Jos joku ihmettelee miksi joku siirtyy Saabista saksalaisen kautta Ranskikseen, niin meillähän oli ennen :saab: ia 405 vm 91, vaimon vaarin uutena ostama. Siitä jäi itsellekin hyvät muistot, joten ehkä se alitajuisesti vaikuttaa.

Autohan on pehmeä ja hiljainen, kuopat ja kaivonkannet ylitetään pienen kumahduksen kera. Toisaalta ohjaus on ylitehostettu ja etenkin pikkupyörityksessä tunnoton. Vauhdin kasvaessa ohjaustuntoakin löytyy, ainakin kesärenkailla. Ero saksalaiseen jämäkkyyteen on iso, sekä hyvässä että pahassa. Aika näyttää millainen tämä on ajaa talven liukkailla. Volkkarissahan vetopito oli heikkoa, mutta ohjaustunto ja käytös muutenkin todella hyvää, joten sillä ajeli ihan ilokseen kitkarenkailla. Samat renkaat tulee tähänkin, joten vertailukohta on ainakin selkeä.

Nykyajan hömpötyksiä tässä löytyy kaistavahti, adaptiivinen vakkari liikennemerkkien tunnistuksella ja tietysti hybridin etäohjaustoiminnot. Paitsi että, yhdistäminen autoon ei onnistunut ihan noin vain. Ensin piti "ostaa" etähallinta ominaisuus 0€ hintaan, sitten odotellaan aktivointisähköpostia, jonka saapumiseen voi mennä jopa 3 vrk. Näin perjantaina kirjoitellessa aktivointiprosessi on yhä kesken :facepalm_man:

Kaistavahdin saa onneksi pois nappulasta ja auto myös muistaa valinnan. Kaupungissa en tykännyt, maantiellä tulee varmaan käytettyäkin.

Hybridimiehen arkea en vielä ole täyspainoisesti ole päässyt elämään, kun kotilatauspiste on vielä tekemättä. Sähköurakoitsija on käytännössä valittu mutta hetki menee. Jotenkin into asisan edistämiseen kesällä oli katkolla. Tätä kirjoittelen Lidlin pihalla laturissa notkuen. Tämähän ei tue dc-latausta, joten julkisten latauspisteiden kanssa valikoima on aika rajattu. Tuo tuli itselle vähän yllätyksenä kun tarkemmin luin auton tietoja tilauksen jälkeen. Ostopäätökseen tuo ei olisi vaikuttanut, mutta kiva että on edes tuo 7kW sisäinen laturi niin saa hieman nopeammin tuota energiaa vaikkapa tässä Lidlillä. Silti hieman kadehdin kun mitsu-kuski tuli viereen ja nappasi DC-piuhan nopeampaa latausta varten. Ei tätä normi kauppareissuilla paljoa latailla :roll:

Tänään olis vielä Klonkswagenin myynti. Siitä asti kun uusi auto on tilattu, on jännittänyt sen puolesta :) Silti piti laittaa Vaimo ajelemaan töihin vielä sillä, kun menin tankkaamaan siihen liikaa viimekerralla. Tankki on yli puolillaan ja sehän on pelkkää tappiota se :roll:

Kuvia seuraavassa viestissä, ne kun on puhelimessa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid [vaihe: tilauksessa]

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Onnea uudelle possulle ! Vaimolta hyvä kommentti :D Kuvia odotellessa. Mun on pakko tunnustaa, että tuo uusi Citroen C5 X kiinnostaa ihan pirusti. Ihan sama minkä testin katsoo tai lukee, kaikki kehuu kilvan, että mukavin auto ikinä. Se olisi Autoverkkokaupasta 459e/kk hybridinä. Ihanan kallista. Keväällä mietin Konan jatkoja, en sulje pois sitä, että Shitikka tulee tilalle, jos sattuu olemaan saatavilla vielä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid [vaihe: tilauksessa]

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea onnea! Ennustan että tässä sähköautojen koko ajan lisääntyessä tuo porttihuume vie kyllä täyssähköjä katsomaan jo aiemmin kuin 3,5 vuoden päästä :mrgreen:

Talvikokemuksia odotellessa, näissä töpselihybrideissä kun tuntuu olevan jokaisella merkillä oma filosofiansa sen kanssa miten ne talvikeleissä toimii sähköllä.

Sitikan nykyinen mallisto kyllä miellyttää mun silmää hyvin. Ja C5 Aircross on vielä mallistosta näteimmästä päästä autoa. HIenoa että sitikka uskaltaa tehdä edelleen persoonallisen näköisiä autoja sortumatta kuitenkaan mauttomaan kikkailuun. Ikävämpi puoli on tietenkin se että peltien alla tekniikka on aika perus hollannikasta (lue: Stellantista), mutta sillehän nyt ei tänäpäivänä voi mitään, että sitikan kokoinen autovalmistaja ei pysty omaa erikoista teknologiaansa myyntimäärillään ylläpitämään ja kehittämään.

Nykyautoissa muuten on noita varusteita ja ominaisuuksia niin paljon, että huolellisellakaan koeajolla ja varusteluettelon tavaamisella ei välttämättä huomaa kaikkia pieniä puutteita tai kommervenkkejä ennen kuin tilattu auto on pihassa. Ja varsinkin kun esittelyautot on usein sitten kohtalaisesti varusteltuja niin voi helposti pitää jotain pikkuasiaa itsestäänselvyytenä, mutta sitten se puuttuukin tilatusta autosta. Asiaa monimutkaistaa vielä se että nyt komponenttipulan ja inflaation aikana tehtaat halpuuttaa malleja koko ajan. Ja kun toimitusaika on pitkä niin koeajossa on yleensä koeajossa ei ole sen vuosimallin auto jonka asiakas lopulta saa.

Itsekin koeajoin MY2022 Ioniq 5:n Premiumina ja nelivetona, mutta tilasin MY2023:n perusvarusteltuna Stylenä ja takavetona. Ja Stylen varusteluettelokin on jossain määrin mennyt uusiksi noiden vuosimallien välillä, joten tarkkaan piti tihrustaa ettei sitten tule ekana päivänä pettymyksiä kun saa auton allensa. Piti vielä ennen kaupan sopimista esimerkiksi kysyä siitä, että kun Stylessä ei ole varusteluettelon mukaan eteen-taakse liukuvaa keskikonsolia etupenkkien välissä, että onko siinä siis keskikonsolia ollenkaan vai pelkkä Berlingomainen kuoppa? Myyjäkään ei tiennyt varmaksi, ja kysyi joltakulta asiaa tuntevalta ja kuittasi lopulta että konsoli on, mutta se ei liu'u.

Pikalatauksen uupumisesta en hybridissä itse niin harmissani olisi, taitaa enemmistö hybrideistä olla ilman. Harvemmin sitä on tullut Mitsulla käytettyä, koska ilmaista tarjoaa vain Lidl ja monella muulla hinnoittelu on ollut sellaista että samalla rahalla ajaa sitten vaikka bensalla. Tosin noissa hinnoittelumalleissakin on tapahtunut kehitystä ja käsittääkseni osassa K-latauksen pisteitä saa pikanakin sähköä järkihintaan ja Motolataus on myös ollut aina järkevän hintainen myös tasasähkönä. Mutta on siinä sekin näkökulma että varsinkin paikoissa joissa DC-pisteitä on rajallisesti, niin mulle on ihan ok jättää ne täyssähköjen käytettäväksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid [vaihe: tilauksessa]

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onnee uudesta autosta :D
Kui musta tuntuu että stellantis suosii aitoja ranskalaisia :roll:
Enkä meinaa nyt tätä mut e208:a on saanut sellasia ketä on tilannut auton helmi-maaliskuussa. Ja myös niitä hullujen päivien e2008:a on jo osa saanut.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid [vaihe: tilauksessa]

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ketjun otsikkoa olisi ehkä syytä päivittää.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid

Viesti Kirjoittaja McStadey »

IC1970 kirjoitti:
Pe Elo 26, 2022 10:10
^Onnea uudelle possulle ! Vaimolta hyvä kommentti :D Kuvia odotellessa. Mun on pakko tunnustaa, että tuo uusi Citroen C5 X kiinnostaa ihan pirusti. Ihan sama minkä testin katsoo tai lukee, kaikki kehuu kilvan, että mukavin auto ikinä. Se olisi Autoverkkokaupasta 459e/kk hybridinä. Ihanan kallista. Keväällä mietin Konan jatkoja, en sulje pois sitä, että Shitikka tulee tilalle, jos sattuu olemaan saatavilla vielä.
Tuota oli erä alle viiden huntin launch editionia, silloin mietin että pitääkö koittaa vaihtaa lennosta, vaan eipä tuossa ihan näin tilavaa takapenkkiä ole. Tällä hetkellä hybridin lähtöhinta on 559/kk.

Tämä on siis 519 ja auton myyntihinta talvirenkaineen karvan päältä 40k€. Rahoitus on mallia 60kk + jämäri 2,5% korolla.
AZP kirjoitti:
Pe Elo 26, 2022 10:46

Talvikokemuksia odotellessa, näissä töpselihybrideissä kun tuntuu olevan jokaisella merkillä oma filosofiansa sen kanssa miten ne talvikeleissä toimii sähköllä.
Tässä on luvattu toiminta -6 asti. Mitä se käytännössä tarkoittaa, selvinnee tulevina kuukausina. Henkisesti olen varautunut siihen, että kotoa lähdetään bensalla, mutta töistä lämpimästä saattaisi hetken päästä sähköllä. Lämmityslaitteen sielunelämästä minulla ei ole minkäänlaista käsitystä, vielä.
AZP kirjoitti:
Pe Elo 26, 2022 10:46
Nykyautoissa muuten on noita varusteita ja ominaisuuksia niin paljon, että huolellisellakaan koeajolla ja varusteluettelon tavaamisella ei välttämättä huomaa kaikkia pieniä puutteita tai kommervenkkejä ennen kuin tilattu auto on pihassa. Ja varsinkin kun esittelyautot on usein sitten kohtalaisesti varusteltuja niin voi helposti pitää jotain pikkuasiaa itsestäänselvyytenä, mutta sitten se puuttuukin tilatusta autosta.
Joo, tässä kun vielä tosissaan tingattiin faceliftin "launch editionia" ja sitten tätä viimeistä mallia vanhaa, niin meni väkisin sekaisin mitä kummassakin oli. Sähköinen takaluukku olisi löytynyt faceliftistä, mutta tässä on puolestaan peruutuskamera :roll:

Kylkien ja keulan koristemuovien piti kyllä mielestäni olla siniset, mutta ovat nyt hopean väriset. Tämä oli tämän korimallin viimeisen tuotantoviikon tuote, joten voi olla että siniset on loppuneet. Ei isommin häiritse, kunhan ihmettelen.
AZP kirjoitti:
Pe Elo 26, 2022 10:46
Pikalatauksen uupumisesta en hybridissä itse niin harmissani olisi, taitaa enemmistö hybrideistä olla ilman. Harvemmin sitä on tullut Mitsulla käytettyä, koska ilmaista tarjoaa vain Lidl ja monella muulla hinnoittelu on ollut sellaista että samalla rahalla ajaa sitten vaikka bensalla.
Eipä tuosta muuta harmia ole, mutta rajaa hieman valikoimaa. Esim. Vähäheikkilän lidlillä lataillessa oli aluksi se ainoa AC-pistoke käytössä, vaikka vapaa ruutu löytyikin. Noh, kunhan tuon kotilatauksen saa rokkaamaan ei asiointilatauksen kanssa ole niin nuukaa. Tänään piti tehdä tikusta asiaa että pääsi Skanssiin lataamaan ilmaista sähköä. Ei muuten olleet ilmaisia reissuja Lidl tai kauppakeskus :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid [vaihe: tilauksessa]

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko Skanssin kauppakeskuksessa ilmainen lataus? En oo koskaan siellä ladannut, olen olettanut että ne on Virran tai vastaavan pömpeleitä ja maksaa ekasta sekunnista alkaen. Vaatiiko jonkin operaattorin tilin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Mistäs tuo otsikko muuten vaihdetaan ns. pysyvästi?

^Vaikee sanoa, tää oli kuitenkin linjalta ostettu, eli väri ja tehdasvarusteet oli jo lyöty lukkoon ja auto "tehtaan tuotantoprosessissa". Silti tuli kuukauden viivästys tuotannossa ja toinen toimituksessa.

Tässä niitä kuvia:
Kuva

Väri on vähän tylsä, mutta sopii tähän autoon hyvin. Voittaa kyllä valkoisen mennen tullen joka tapauksessa, mutta petrolin värinen olisi ollut komein.

Kuva

Autohan on jotakuinkin saman kokoinen kuin Turkanen, joka tuossa kuvassa vielä taustalla kurkkii. Muotoilu on vain muhkumpi, niin sisällä kuin ulkonakin. Sisätilat ovat selkeästi Tourania pienemmät, ja matkustamo tuntuu lyhyemmältä.

Pienenä yksityiskohtana nuo Turkasen katolla olevat yleismalliset Thulen kattotelineet eivät mahdu Citikan design-kattokaiteiden päälle. Pitää metsästää uudet :(

Takakontti on akkujen vuoksi polttisversiota pienempi, ja Turkasessa oli tähän verrattuna kolmannes lisää litroja. Näitä kun vertailee on aika selkeää miksi Touranista ei ole tarjolla ladattavaa versiota. siinä on kaikki tila otettu matkustamon puolelle ja missään ei olisi tilaa ylimääräiselle tekniikalle.

Kuva

Tämänkin konttiin menee viikon ruokaostokset leppoisasti. Pohjan alle saa juuri ja juuri type-2 johdon ja pientä tilpehööriä piiloon. Lomareissuille pitää harkita kapeaa suksiboksia parin pyörätelineen lisäksi, jos mukaan haluaa polkupyörät kolmelle lapselle ja itselle ja viikon mökkikamat.

Katsotaan josko saisin vielä kuvia sisätiloista takapenkiltä ja jotain detaljeja.

Infotainmentin käytön opettelu on vielä pahasti vaiheessa, mutta ääntä tulee sekä puhelimesta että radiosta. Android autokin toimii, jos sitä haluaa käyttää. Vakkarin kanssa piti turvautua käyttöohjeeseen, joka ei enää ole paperilla vaan puhelinsovelluksessa.

Kartat olivat marraskuulta ja niille oli ladattavissa päivitys. Se pitää ladata citroen update sovelluksella pöytäköneella ja siirtää sitten muistitikulla autoon. Koko 15 gigan paketti on ladattava ja tallennettava kerralla, joten tähän on hyvä varata muutama tunti aikaa, jolloin läppärin on oltava katkeamatta verkossa ja päällä.
Karttojen lisäksi saatavilla oli päivitys kosketusnäytön ohjelmistoon. Sen lataaminen onkin sitten todella paljon hitaampaa "vain" 5 gigan koosta huolimatta. Jostain syystä se ei oikein valu sieltä Citikan palvelimelta, joten päätin lopulta asentaa vain kartat. Aina kun latausasetuksiin tekee muutoksia, tai homma jää jumiin lepotilan tai netin katkeamisen vuoksi, pitää koko yhteensä 20 gigan paketin lataus aloittaa alusta. Neljännellä kerralla kun latailin karttoja päätin jättää tuon kosketusnäytön tulevaisuuteen... Myös auton päässä on huolehdittava siitä että koko paketti menee kerralla perille, ihan pienellä matkalla tuota ei siis kannata alkaa latailla autoon.

Tätä kirjoitellessa tuota kosketusnäytön pakettia on enää 1½ gigaa jäljellä ja aika-arvio on pysähtynyt 41 min kohdalle :facepalm_man:


Ensimmäinen latauskokeilu julkisesta latauspisteestä sujui hyvin, vaikka lidlin laturi ei täyttä 7 kW työntänytkään. Tänään Virran 22kW laturista tulikin sitten täydet 7,2 kW ja akku saatiin kauppakeskuksessa täyteen.
Kuva

Volkkarin kanssa käyttämäni spritmonitor mahdollistaa näemmä myös lataussähkön seurannan, mutta se vaatii kyllä itseltä rutkasti lisää viitseliäisyyttä. En ole autosta löytänyt toistaiseksi mitään tilastoja ladatusta sähköstä, joten ne pitäisi vain latauksen jälkeen muistaa kirjata ylös. Kotilaturiin tulee mittari, joten siitä seuranta toimii aukottomasti. Pitänee harkita AZP:n kaltaista kuukausiseurantaa, mutta vastaavaan tarkkuuteen tuskin päästään :mrgreen:

Loppuun vielä ison kissan leveä hymy:
Kuva
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid [vaihe: tilauksessa]

Viesti Kirjoittaja McStadey »

AZP kirjoitti:
La Elo 27, 2022 20:31
Onko Skanssin kauppakeskuksessa ilmainen lataus? En oo koskaan siellä ladannut, olen olettanut että ne on Virran tai vastaavan pömpeleitä ja maksaa ekasta sekunnista alkaen. Vaatiiko jonkin operaattorin tilin?
Skanssissa on 4 K-latauksen maksullista ja 4 virran ilmaista pömpeliä. Virran sovelluksella onnistui lataus eikä maksanut mitään. Noista ilmaisista tosin vain kaksi oli toiminnassa tänään.
Viimeksi muokannut McStadey, Su Elo 28, 2022 08:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid [vaihe: tilauksessa]

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ok, hyvä tietää, asustelen kuitenkin sillä puolen kaupunkia vaikkei kyllä kauppakeskuksessa kovin usein tule asioitua.

Otsikko vaihtuu pysyvästi kun käyt ketjun ekaan viestiin muokkausnappulan kautta sen puukottamassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Hmm. Tänään ihmettelin taas tuota E-etäohjausta jolla pitäisi saada yhteys autoon ja päästä ohjailemaan latausta sekä lämmitystä/jäähdytystä ennen lähtöä. Citikalta tuli nimittäin sähköposti, että tilaus umpeutuu kahden päivän päästä.

Noh, mitään aktivointiviestiä en ole löytänyt ja verkkosivuille kirjauduttuani sivusto ilmoitti ettei autoani tueta :?

Poistin auton tiedoistani ja lisäsin uudelleen, tilaus näkyy edelleen harmaana mutta tuo teksti hävisi... Pitää huomenna soitella myyjälle, olisiko heiltä jäänyt joku aktivointi tekemättä tms? Auto ilmoittaa nimittäin verkkopalveluasetuksissa, ettei ko. palvelut ole käytössä. Stellantiksen simmi pitäisi auton sisuksista kuitenkin löytyä :roll:

Vai onko tämän foorumin Citikka-tietäjillä ratkaisuja :mrgreen:

Kosketusnäytön ohjelmisto sanoo muuten olevansa vuodelta 2020, päivitetty firmware on tältä vuodelta - miksi hemmetissä sitä ei ole ajettu valmiiksi tuonne tehtaalla...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin