Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kyllä hybridillä ajo tekee hybridimiehen. Piti eilen hoitaa pari tori.fi kauppa-asiaa ja tuli ajeltua ympäri turun talousaluetta. Pohjoiseen ajaessa ei voinut motarilla ajaa satasta kovempaa koska sähkö loppuu liian aikaisin. Tyydyin siis nutailemaan jonkun peräkärriä vetävän perässä adaptiivisella vakkarilla. Positiivisena piirteenä tässä on erittäin tarkka nopeusmittari, heitto maantievaudissa on 1-2 km/h

Maantieajossa Citikka toimii hyvin. Kyyti on pehmeää ja auto kulkee suoraan ilman minkäänlaista paimentamista. Rengasäänet kuuluu, mutta Turkaseen verrattuna tämä on hiljainen. Automaattiohjaustoiminto on vähän levoton, ja vaatii turhan isoa puuttumista ohjaukseen. Kun suoralla motarilla lepuutat kättä ratilla vaatii auto tekemään kevätjuhlaliikkeitä tietääkseen että kuskilla on käsi ratissa. Tässä on passiivisempikin kaistavahti joten voipi olla että tuo aktiivisesti ohjaava jää pois käytöstä. Auto sentään muistaa valinnan eikä tuputa ohjausta erikseen. Varsinainen kaistavahti toimii hyvin - ohjaa autoa kevyesti keskemmälle kaistaa kun ajelehtii kaistaviivaa kohti. Kun muistaa käyttää vilkkua niin kaistanvaihdot sujuu ilman vastaohjausta.

Toinen hybridimiehen merkki tuli paluumatkalla. Perheelle piti järjestää iltapalaa, joten pysähdyttiin Ikeassa lataamaan ilmaista sähköä ja maksullisia eväitä. Samalla vaimo hoiti pari hyllylevyä ja säilytyslaatikkoa joten tehokas oli stoppi. Jännästi tuo ilmainen sähkö on harvoin ilmaista, mutta töpselihybridillä tuota polttokonetta tekee tosiaan mieli säästellä, joten pysähdyspaikkoihin vaikuttaa suuresti ilmaisen tai kohtuuhintaisen latauksen saatavuus. Pieni hinta on itseasiassa ihan hyvä, koska latauspisteet ovat silloin paremmin käytettävissä.

Lidlin sähkö ei 3,7 kW lataustehosta johtuen riittänyt kovinkaan pitkälle ja lopulta osa matkasta oli pakko ajaa bensalla. Mitään lataustietoja auto ei tosiaan näytä, mutta ajonaikaisen lataustavoitteen voi määrittää 10 km, 20km tai maksimin mukaan. Ladatessa liikennevaloissa auto tuntuu jo melkein dieseliltä, tuohon äänettömään ja värinättömään olotilaan kun tottuu aika nopeasti. Kokonaisajomatka täydellä latauksella vaihtelevassa ajossa jäi nyt edelleen välilatauksen vuoksi määrittämättä. Ajotietokoneen mukaan kulutus oli 25 kWh satasella. Sen verran möhkö tuo on, että 80 jälkeen kulutus alkaa selkeästi nousta.

Auto ilmoitti myös uusien karttapäivitysten saatavuudesta. Nämähän tuli päivitettyä heti ensimmäisellä viikolla, mutta tein homman nyt sitten uusiksi. Prosessi on tehtävissä, mutta työläs. Ensin pitää ladata Citroen connect läppärille. Sitten sen kautta ladata kartat kovalevylle (18 gb) ja siitä muistitikulle (vähintään 32 gb). Sitten tuo muistitikku tökätään autoon, valitaan joko kaikki tai halutut maat autoon asennettaviksi ja päästetään asennus vauhtiin. Oma työmatka kahden lapsen hoitoon kuljetuksineen ei ole ihan riittävän pitkä, mutta onneksi autossakin voi nykyään puhua teamsin välityksellä. Yli puoli tuntia myöhemmin auto ilmoitti päivityksen onnistuneen. Kokonaisaika koko hommaan on n. 1½h, mutta toki aktiivista aikaa ei näin toisella kerralla viittä minuuttia enempää.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Eilen jupisin Tammen ketjuun että talvirenkaista ei ole kuulunut mitään. Myyjä ilmeisesti lukee samaa ketjua koska hetkeä myöhemmin soi puhelin ja renkaiden toimitus sovittiin samalle iltapäivälle. 4 kpl oikean kokoisia Citroenin aluille asennettuja Continentalin kitkoja olis sitten odottamassa. Tänään olikin jo katot kuurassa mutta tie onneksi kuiva. Pitää heittää nuo alle nyt parin viikon sisään.

Jännästi kun renkaiden tuumakoko pienenee niin leveys kasvaa - liittyisikö sitten kantavuuteen :roll: Kesikset on 205/55r19 ja talvirenkaat nyt 225/55r18. Michelin Primacy E on ollut oikein hyvä ja huoleton kesärengas nämä kaikki 1500 km toistaiseksi.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toi kesärengas koko vaikuttaa kyl tosi kapeelta noin isoksi 8O
Ovatko jotain ekomallii?

Pääasia et pieni manaus auttoi :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Juu sellanen ekomallihan se on
Vähennä polttoaineenkulutusta, CO2-päästöjä ja lisää sähköautosi toimintamatkaa ekologisesti suunnitellulla MICHELIN e.PRIMACY -renkaalla sanoo myyntiesite.

Kai se vierintävastus on pienempi kun halkasija kasvaa ja rengas kapenee. Bemarillahan on i3:ssa 155/70 R19
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ranskalainen töpselipossu - Citroên C5 aircross hÿbrid

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Mittarilukemalla 2041 meni kitkat alle. Vaihto tapahtui tällä kertaa Kaarinan motonetissä autokatoksen sijaan.

Kitkoilla ajotuntuma ei juuri poikkea kesiksistä. Kanttariylityksessä tuntuma on pehmeämpi johtuen varmaan tuumaa pienemmästä vannekoosta ja löysemmästä rungosta. Aivan turha tuo 19” kesärengaskoko tässä autossa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin