Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Mulla on sähkökaaviot, mutta ne käytännössä kertoo, että mistä pinnistä mitä liitintä piuha menee mihin pinniin mitä liitintä - ei sitä, missä ne tökkelit fyysisesti sijaitsee. Huolto-ohjeistus muutenkin on välillä vähän suuntaa-antava, mikä tekee Ferrarin omistamisesta kyllä antoisaa ja harrasteista :D

Sytkäpuolelta minä tosiaan aloitin. Vaihdoin ensin uuden sytkäpäätteen ja puolapaketin vasemmalle puolelle ja uudet tulpat koko koneeseen. Seuraavaksi vaihdoin vielä uuden sytkäpäätteen kun tulkkasin saapuneen kuolleena syntyneeksi.

No, tämä on siitä kiva moottori, että teknisesti tässä on kaksi rivinelosta samalla kampuralla, molempien sytkäjärkkä efektiivisesti klassinen 1-3-4-2 -henkinen. Molemmilla puolin on siis paitsi omat sytkäpäätteensä ja puolapakettinsa, niin myös johtosarjat, ecut, MAFfit, bensalinjat, bensapumput, bensaregut, paluulinjat, kaasuläpät.. Yhteistä on kaasuläpän idle-ajo-wot -kytkin joka on vain toisella puolen ja juttelee molemmille ecuille sekä ilmanputsari. Sytkä on hukkakipinällä, yhdessä paketissa olevalla tuplapuolalla per puoli.

Joten vaihdoin nuo sytkäpäätteen ja puolapaketin ristiin puolelta toiselle. Seuraavaksi vaihdoin tulpanjohdot ristiin, jonka jälkeen MAFfit. Tämän jälkeen kaverin kanssa mitattiin oskilloskoopin kanssa kaikki sytkäsignaalit ennen puolaa ja vielä samanaikaisesti eri kanavissa eri puolen sytkiä, joista pystyy päättelemään että sytkäero on tasan vaaditun 90 astetta. Mitattiin ECUjen sähkönsyötöt ja maadoitukset sekä kuormatestattiin ne sytkälinjat.

Sytkäpuolelta on siis efektiivisesti mitattu ja/tai vaihdettu oikeastaan kaikki. Taidan kyllä vaihtaa vielä neljännet tulpat vasemmalle puolen kunhan olen bensanpaineista varma, koska NGK:t tunnetusti tykkää kylpeä niin on sellainen mukavan varma fiilis kun pyörittelee sinne tuoreet kynttilät sijoilleen tämän saagan lopuksi.

Mutta hyvä että kyselette! Siitä meinaan saa intoa ja virtaa ja KHK:n uuden seinähyllyn imiessä väriöljyä sisäänsä käytin odotusaikaa hyödyksi ja kävin naputtamassa suuttimet takaisin sijoillensa ja referenssiksi mittasin oikean puolen bensanpaineen moottorin levätessä pyörittämällä bensapumppua hyppylangalla releen tilalla, tuloksena varsin järjellisen oloinen n. 3,8bar. Jätin mittarin paikalleen, josko vaikka paine pääsisi yön aikana karkuun ettei tarvi ottaa ikävää purskahdusta näpeille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tottakai me kaikki täällä kysellään, kun kerranki on tarjolla (oletettavasti) rehellistä tarinaa kunnon autoista eikä ainaista T7:n koneremonttia tai aito-Saabin vetaritunnelia :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja Cona »

JP sohii taas muurahaispesää. :mrgreen:

Sen verran hiljaista on ollut :saab: projektien osalta, että nää vierasmerkkiset prokkikset on tervetullut lisä foorumilla. :D

Ja siis projektilla tarkoitetaan auton korjausta ja huoltoa tässä kohtaa. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Palataas pitkästä aikaa tähänkin.

Tänne en asiaa vielä lainkaan avannut, mutta viime vuonna johtuen Syistä, katosi harrastemotivaatio käytännössä täysin. Silloin kun noin käy, ei auta edes se, että tallissa makaa Ferrari, joten viime vuoden hajoamisen jälkeen on ajaminen jäänyt tosi vähälle.

Viime vuonna siis auto alkoi ajossa käymään yhtäkkiä vajailla pytyillä, Tulkkasin kipinän kadonneen osittain vasemmalta puolen ja nilkutin auton kotiin, kun ei matka ollut pitkä. Auto makasi tallissa odottamassa motivaation löytymistä talven yli ja vihdoin keväällä sitä alkoi tosiaan taas löytymään. Tässä saattaa olla vähän kertaustakin...

Kanssa kaverin, joka on autosähkön ammattilainen, mittasimme käytännössä koko sytkäjärjestelmän läpi niin kattavasti kuin pystyimme. Käytännössä kävimme oskilloskoopin, testilampun ja yleismittarin kanssa läpi kaikki sähkönsyötöt, ilmamassamittarit, molemmanpuoleiset sytkän ohjaukset (eli miten ECU ohjaa päätekiviä). Löysimme kaikki kipinät ja paikansimme myös puutuneen suuttimien releen, jonka vaihdettua heräsi moottori käymään kahdeksalla.

Mutta vasen puoli kävi tuhottoman rikkaalla ja ampui putkeen. Bensareguja olin aiemmin testannut ottamalla regulta alipaineletkun irti (nää hajoaa sillai, että bensa alkaa pääsemään alipaineletkuun) ja laittamalla sähköt päälle, odotellen ilmauspulssia. No, 348 ei muuten anna sitä ilmauspulssia, mikä varmistui kun päätin testata regut vielä kerran, tällä kertaa korvaamalla bensapumpun releen hyppylangalla. Sieltähän se tuuppasi ysikasia nätisti vasemman bensaregun alipainelinjasta pihalle.

Eli vasen bensaregu oli paskana, tämä selvä. Näissä on kahta bensaregua käytetty, alkupään autoissa on 3,0bar bensajärjestelmä ja loppupäässä, kovemmilla tehoilla olevissa on 3,8bar bensajärjestelmä. 1990 autossa on 3,0bar ja regun valokuvan perusteella Fchatin asiantuntijat vahvisivat tämän, joten tilasin Rockautolta toimivaksi tunnetun regun ja asensin sen.

Edelleen paukutteli satunnaisesti putkessa, mutta vähemmän. Lisäksi kävi yhä päe helevettiä. Aattelin, että onko joku suutin luovuttanut ja alkanut vuotamaan, kun siihen on tuupattu bensaa täydellä paineella mitä pumppu antaa myöten, joten nyppäsin suuttimet irti, pussitin vasemman puolen omaan pussiinsa ja oikean puolen omaansa ja kiikutin satsin Finjectorille tutkittavaksi ja huollettavaksi. Finjectorilla oli sellanen käpy, että joku oli naputtanut asiakastietoihin mun puhelinnumeron väärin eikä valmistumisviestiä tullut. Soittelin perään keretessäni ja sain kuulla että tuossahan nuo ovat, joten kävin hakemassa pois. Ovat erittäin hyvässä kunnossa, erittäin tasainen suoritus läpi linjan eikä ihmeempää huoltoa tarvinnut tehdä, tiivisteet ja sihdit toki uusivat.

Suuttimet sijoilleen ja yhä käy kummallisesti, joten mietin, että onko esmes paluuletkussa sellanen osatukko, että ilma menee läpi (tämänhän olin testannut) mutta bensaa ei mahtuisi tarpeeksi. Otin vanhan regun kyytiin ja hurautin jälleen Finjectorille, josta poimin kyytiin bensanpainemittarin ja suoraan regun linjan väliin sopivat letkut (kun ottaa regun mukaan, saa liittimet sovitettua suoraan ja varmistettua oikeiksi). Lykkäsin kotona mittarin sijoilleen ja tuuppasin jälleen releen tilalle hyppylangan, mittari näytti nätisti sen 3,0bar mitä pitääkin, eli ei ole paluuletku tukossa. Varmuuden vuoksi päätin varmistaa mittarin kalibraation ja ottaa referenssin oikealta puolen.

3,8bar. **ttu. Tähän on päivitetty bensajärjestelmä ja softa siis tuohon uudempaan ratkaisuun. Sehän tekee elämästä helppoa, koska noita 3,8bar reguja on käytetty mm. 348:ssa, Mondial T:ssä eikä yhtään missään muussa. Boschia ei yllättäen ole enää aikoihin kiinnostanut, eikä näitä siis saa about mistään. Löysin yhden käytetyn Ebaysta n. 500€ hintalapulla, kiitos ei.

Taas kerran vanha regu kyytiin, viisysi tulille ja tutuksi käyneelle Finjectorin tiskille. "Tartten tämmösen, näillä liittimillä ja 3,8bar paineella" sai kesähessun ilmeen vähän mystiseksi ja hän kotvan mietti erilaisia vaihtoehtoja, ennenkö totesi että tarvii varmaan hakea kokeneempi myyjä paikalle. Oikein toimittu, ei yrittänyt liian kauaa pohtia itsekseen ennenkö päätyi hakemaan apua, mutta yritti kuitenkin. Hetken aikaa kokeneempikin kaveri siinä pohdiskeli ratkaisuja, ennekö sanoin ääneen "Niin sen ei tarvi näyttää samalta, se tarvii saada kiinni ja sen pitää toimia" ja johan alkoi tapahtua. Hyllystä löytyi AEM:n säädettävä regu sekä siihen sopivat palikat, jotta sopii paikoilleen Ferrarin bensalinjan väliin.

Ei muuta kun kotiin, regu paikoilleen, mittari väliin ja säätämään paine niin, että viisari pysähtyy samalle kohden kuin toisella puolen. Ferrari tulille ja PAM! Taas ampui putkeen, kuin kiväärin laukaus. Taas oli hoppua, hätää ja kaikkea muutakin tekemistä, joten Ferrari pötkötti yhä paikallaan tallissa. Lopulta kuitenkin kerresin könyään talliin, totesin että bp-mittarin letkussa oleva taitos on ehkä sittenkin liian tiukka, lyhensin letkut molemmin puolin mittaria niin, ettei se yletä taittumaan tukkoon, lykkäsin mittarin takaisin ja löin auton käyntiin.

No sehän kävi, mutta paksun tuntuisella. Ruuvasin regusta painetta alaspäin jonnekin 3,3bar tienooseen, pistin käyntiin ja annoin käydä kutakuinkin lämpimäksi, putkipoltto loppui ja alkoi tulppakin puhdistua. Tuosta olen nyt vähitellen hakenut ylöspäin, polttanut karstoja ja mahdollisia bensajämiä pois. Nyt ollaan vielä vähän alle tavoitepaineen, mutta kone käy jo melko nätisti, joten rohkenin ottaa auton ulos ja pestä sen:

Kuva

Josko vihdoin ensi viikolla lenkittäisi leimalle! Se etu tässä on, että jos nyt saa leiman, siirtyy leimakausi ajokauden loppupuoliskolle, eli saa ajaa leimalle vetreällä autolla. Vanha rajahan oli 4.5., joka on parhaassakin tapauksessa ihan ajokauden alkua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No kylläpä se osaa vastustaa. Mut siinähän tulee ainaki itelle sellanen kiva fiilis, kun aikansa on hakannu päätä seinään ja lopulta saanut vian selätettyä :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Samalla oppii paljon tekniikasta ja tulee tutuksi. :!:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Juu, sinällään aiheellista ja siistiä harrastamista, Motimonttu vaan viivästi asioita paljon, mutta nyt tosiaan on taas alkanut tapahtua.

Löin aamupäivällä tallista tulille ja ajelin ulos, nätisti kävi. Soitin konttorille että kerreiskö, pakkasin toistaiseksi aviottoman vaimoni kyytiin ja suhasin Turenkiin. Vähän oli ränttätänttää ja tehot hukassa taas, kunnes hidastetöyssyssä rupesi käymään nätisti.

Konttorilla avaimet inssille ja rahaa korttipäätteeseen. Seuraavaksi pihalle opastamaan inssiä oven kanssa, jonka jälkeen tutustuminen käsijarruun. Dogleg -vaihteisto näytti luonnistuvan ihan komeesti.

Vasen kilpivalo pimeenä ja päästöt taas taivaissa, muuten kaikki hyvin. Kohteliaasti kysyin että passaako nyppiä liittimiä yms irti pakokaasuanalysaattorin kertoessa tuloksia, josko vaikka vika löytyisi.

Jos vasemmalta irroitti bensapumpun releen, laski päästöt kohti hyväksyttyjä rajoja, pl. happi (jota se vasen puoli pumppaa tietenkin putkeen ihan surutta, kun ei käy) Vasemman puolen suuttimien irroituksen vaikutus yksitellen oli aika vähäinen, sen sijaan jo yhden suuttimen tökkelin kiinnitys nosti päästöjä rajusti. Siinä ihmetellessä tökin sitä sun tätä ja vasemman ilmamassamittarin liittimen käpistely näytti vaikuttavan kutakuinkin eniten. Massamittarithan on vaihdettu ristiin ja vielä toisenkin kerran ja liitintäkin mitattu lennossa "takakautta", mutta jos siinä mitatessa on onnistuttu kiilaamaan se kunnolliselle kontaktille niin sehän selittäisi paljon.

Eli seuraavaksi paha silmä tuijottamaan kohti vasemman ilmamassamittarin liitintä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin