V-M kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 15:38
Aika optimistista olisi aatella että huoltokulut olis 5ke/30000km.
Jos tekstistäni sai tämän käsityksen, niin pahoittelen epäselvyyttä. Ei tosiaan ole, vaan yksittäisen, säännöllisesti toistuvan huolto-operaation (jolle siis järkevä väli on joko 5v tai 30tkm, kumpi tulee vastaan ekana) hinta ilman lisätöitä on n. 5k€. Viimeisin merkkiliikkeen kuitti on päätetty summaan 4828,55€.
Vuosittainen kausihuolto tietty päälle, eikä siitä selviä ihan "viidelläkympillä kuten Saabissa" (oikeasti Saabinkin huoltoon kuuluu muutakin kuin öljyt ja filtteri, vaikka etenkin vanhempien autojen kanssa kaava aika usein noihin kangistuukin), mutta ei siihen myöskään tarttee kaataa vitusti tonnia, kuten Armanin pukuun peräkontissa.
Tässä ei siis ole vielä mukana mitään muuta, kuin säännöllisesti aikaan tai matkaan perustuen vaihdettavat huolto-osat. Ei mitään porsimuksia eikä kulumisen perusteella vaihdettavia osia (jarruja, renkaita, iskareita, puslia...). Mutta siis näiden
huoltokustannuksista liikkuu pelottelevia huhuja - ehkä paras kuulemani on, että 3 vuoden välein pitäisi tehdä 20k€ hintainen huolto. Ei nämä ilmaisia ole pitää, ei todellakaan, mutta internetissä on paljon liioittelua.
V-M kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 15:38
En tiedä meneekö 348 perus vakuutuksella vai tarjous pohjaisesti kuten omani, joka edellyttää myös täyskaskoa josta siis maksaa ympäri vuoden.
Vakuutusyhtiö ei vissiin edellytä täyskaskoa, mutta otin sen silti, kun vakuutukset tekee yhteensä karvan yli tonnin jos pitää auton ajossa ympäri vuoden. Ymmärtääkseni tässäkin vakuutuksessa täyskasko tippuu osakaskoksi (ja osakaskon hintaiseksi) silloin, kun auto on poistettu liikennekäytöstä (jos näin ei käy, niin sanon kyllä myyjälle pahan sanan). Törmäysturvaan tuli toki 3500€ omavastuu,
V-M kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 15:38
Ja tuo 5ke ei ole ulkopuolisilla teetetty huolto hinta vaan itse tehtynä, tuohon 348 toki on helpompi löytää osia kun on huomattavasti yleisempi kulkine (tehty 2x enemmän kuin tuota omaani).
Eli nää on molemmat ihan corollaluokkaa kun vertaa tuohon mun TVR:ään, joita on tehty ~kuudesosa siitä mitä 348:ia
.
V-M kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 15:38
Toki voi sitten miettiä miten niitä huoltoja ja kuluja sitten liisii. Mutta esim öljyn ja suodattimen vaihto ei ole se että ostetaan kannu GM kuraa ja 5e suodatin 10000km välein, tai voihan se tietty ollakkin jos niin haluaa mutta ite en niin tekis. Vaihdan joka ajokaudelle suositellut öljyt ja orkkis suodattimen, hieman eri hintaiset tuoteet kuin saapukkaan öljynvaihto tehtynä.
Jep. Taitaa Saabin orggisöljyt ja -filsun saada yhä selvästi halvemmalla kuin Ferrarin öljynsuodattimen (~60€). Öljyä tähän menee 11 litraa, joten jo määräkerroin on siinäkin kohtuu korkea. Nämä kuitenkin on silti vuosittaisia pähkinöitä verrattuna tuohon isoon huoltoon ja mahdollisiin porsimuksiin, joten jos jo vuosihuollot pelottaa, ei tälläistä kannata edes harkita.
Porsimukset on sitten tosiaan oma lajinsa. Ei tälläistä oikein voi ainoana autona pitää (vaikka olisi pohjaton tasku), koska tiettyjen osien kanssa pitää olla mahdollisuus työntää auto talliin jopa vuodeksi tai pariksi, kun etsii osia. On näillä kuitenkin sen verran reilusti hintaa ja vähän saatavuutta, ettei tälläistä myöskään työnnä paaliin kun joku laakeri laukeaa.
Mutta jos/kun on mahdollisuus työntää auto vuodeksi talliin isomman porsimuksen osuessa, ei noita varsinaisia huoltohintoja tarvi pelätä ihan siihen malliin, mitä välillä pelotellaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla