Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ei toi näillä hinnoilla vielä isoon tankkiin riitä. Oldsia jos tankkaa tyhjästä täyteen niin sellanen 250 euroa pitäis olla ylärajana että onnistuu. Muinaisessa faijan vanissa oli 120 litraa dieseltankin tilavuus eli sellasen kanssa sais sitten olla 300 euroa jo. Tuolloin esihistoriallaisella ajalla useinkaan ei 500 mk maksimitankkaus riittänyt, ja tuo oli vielä joskus asemakohtainen eli lpput piti hakea toiselta asemalta jos halusi tankin täyteen. Oi niitä aikoja :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuolla 150 eurolla sai luokkaa 63 litraa, jolla siis ei pistooli vielä naksahtanut. Lähtötilanteena oli se, että opiskelijavalo välähteli oikeissa mutkissa, kun bensa painuu tankissa vasemmalle ja mittarin koho on oikealla. Mittari itsessään tasaisellä näytti vielä vähän yli varttitankkia.

Tankki itsessään on vaatimattomat 95 litraa, joten eihän tää 10l varmuusvaralta täyteen 2,4 euron bensalitralla ota kuin 204 euroa :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jotenki olisin kuvitellu, et tommoses on pieni (eli kevyt) polttoainetankki, mut toisaalta eikai noiden alkuperänen kohderyhmä joka päivä viitti tankilla käydä :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Niinhän tässä onkin :D, ainakin suhteessa siihen, että dynaaminen ajotapa saa taatusti kulutuksen sille tasolle, ettei tuo tankki ole yhtään liian iso.

Jos nätissä köröttelyssä menee karvan toistakymppiä satkulle, niin tankkausväli on ihan kohtalainen, mutta jos rataolosuhteissa antaa leipää ja lämmittää jarruja, niin tankkausväli lyhenee ihmeesti...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuossa omassa italijaanossa on 90l tankki
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jahka saat tän talviteloille, niin otahan kuvia kausihuollosta. Samanlaisia suodattimia ja öljyproppuja täs varmaan on kuin muiski autois, mut kun netis tiedetään, et nää on kamalia huoltaa niin murra se myytti :)

Joku ilta kyl lueskelin, et tää 348 on kai todella huoltoystävällinen. Tosin näistä ei silti koskaan tiä, kun toisen huoltoystävällinen on toisen painajainen. Ja osa ei osaa edes pyöränpultteja jälkikiristää. Eikä toisaalta kaikki rengasliikkeetkään edes laittaa kutakuinki oikeaan momenttiin, saati edes kerrasta oikeille kierteille :facepalm_man:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Hypätääs joo tänne pilaamasta IC:n ketjua. Ferrari tosiaan on jo talviunilla, Vähän väärällä kohtaa tosin, kun se "ruutu" tallissa mihin tämä piti parkata, on edelleen liian täynnä muuta tavaraa. Loppukesästä kätevästi hukkui vasemman puolen kipinät ja syystä X harrastusenergia oli vähissä, joten ne ei vieläkään ole tallella - etitään keväällä, kun kattellaan muutenkin vähän huoltohommia.

Huoltiystävällisyyden osalta 348 on.. no, on ja ei. Tää on vielä erittäin mekaaninen laitos, eli hommat on pääosin ihan perusruuvaamista. Öljyroput ja fillterit on kivasti esillä, joten sinällään helppoa touhua, eikä tarvi ihan kauheen ihmeellisiä työkaluja. Sit kun pääsee jakopäähän ja apulaitehihnaan (varmaan 2024 tai 2025 tulee tuonne osastolle "hyökättyä"), niin työmäärä kuitenkin moninkertaistuu, kun jakopää on bensatankkia vasten ja vätintään toinen pitää pudottaa alas, moottori tai tankki. Oikea tapa on pudottaa moottori (tai oikeammin koko voimalinja apurunkoineen) ja silloin saa paremmin tilaa tehdä asioita, joten eiköhän se ole meikäläisen valinta.

Siitä hätäsyydestä toisaalla kirjoittelin, niin rustaillaan siitä tähän vähän enemmän. Tämä tosiaan on inasen takapainoinen - olikohan 53% massasta takana, melko optimaalisesti pidon kannalta. Samalla kuitenkin käytännössä kaikki massa on akselien välissä, eikä niiden ulkopuolella, mikä tekee auton käytöksestä erittäin ketterän, mutta samalla hieman äkkipikaisen.
Tätä usein kuvaillaan niin, että kun laittaa painonnostotankoon 20kg limput päihin ja alkaa pyörittämään sitä pystyakselin ympäri, niin vaatii voimaa saada se vauhtiin, mutta sitten kun pyörii, niin pysäyttäminen on taas oma operaationsa, tämä on tilanne normaalin, suht tasapainoisen auton kanssa. Mutta jos siirtää ne painot siihen tangon keskelle, niin massaa on yhä saman verran, mutta koska se massa ei vastaavasti pyöritäessä joudu kiihtymään samalla tavoin, saa tangon pyörimään paljon helpommin ja se on myös paljon helpompi pysäyttää - tämä on tilanne keskimoottorisen auton kanssa, jossa massat on pakattu mahdollisimman tiiviisti auton keskelle juuri tuota ketteryyttä ja käsiteltävyyttä tavoitellessa.

Tämän siis pitäisi olla teoriassa helppo auto kopata peräluistosta kiinni, mutta koska peräluisto lähtee nopeasti, niin siinä pitää olla hereillä ja toimia ajoissa. Jos siis radalla mutkasta lähtiessä hyppää kaasulle liian aikaisin tai liian kovasti että sa aauton lusitoon, niin siinä pitää olla oikeasti hereillä. Tai jos Ahvenistolla jättää Tarun mutkan jarrutuksen vähänkään liian myöhään, niin siinä pitää olla erittäin hereillä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mut jos se koko voimalinja on tarkotettu pudotettavaks, niin se saattaa olla jopa helppo homma (oikealla asenteella) :) Joku kakkoskoppasen Octavianki kone ja vaihteisto on trukkilavalla ekakertalaisella kolmes tunnis eikä kasaaminenkaa sen hitaampaa ole. En tiä onko Ferrari yhtä helppo, mutta musta on vuosi vuodelta tullu enemmän tämmönen lähtökohtasesti optimistinen päivänpaiste :mrgreen:

Tuo painonnostotanko muuten kuvas hyvin tuota autoa! Kiitos! Oon aina tuskaillu kun talvisin takavetokokemukset on ollu mallia Transit, eikä niillä saanu hienoa luisua. BMW E21 oli jotain viikon leluna, se oli jo hiukan fiksumpi. Mut sitte kun olin talvella ajamas kartingia (piikit edes, nappulat takana) niin voi herranje se oli helppoa ja hauskaa :o Ja nyt tuon painonnostotankovertailusi jälkeen oon koko eilisen illan tutkaillu keskimoottorisia autoja talviharrasteeks, mut eipä niitä näytä halvalla olevan mitään. Joku Toyota MR2 lienee ainoa, mut ei sekään halpa ole.

Mut tää nyt menee vähän OT muutenki, kunhan mainitsin, et toi painonnostovertaus oli kyl vähän huono veto, kun sillä ei saa kuin kuumetta itselle :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Juu, voimalinja on suunniteltu pudotettavaksi, mutta se on silti kasarilla suunniteltu italialainen :D. Eli sinänsä loogista ja helppoa mekaanista hommaa, mutta jonninverran työläs. Mun odotusarvo on, että iso huolto on sellanen kolmen päivän homma - ekana iltana pudottaa tekniikan, tokana huoltaa ja kolmantena nostaa takaisin.

Joo, etenkin takakeskimoottoriset on vähän niukassa. Tasapainoinen etumoottorinen on paljon helpompi löytää, joten jos luisupulkkaa kaipaa niin kattelisin itte tonnin-parin bemareita, esmes e46/e9x/e8x -mallisarjojen linjalla. Luisupulkassa pärjännee neloskoneellakin, jonka keveys taas tuo tuohon touhuun oman positiivisen puolensa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joko on kipinä joka pytys? Mites ne huoltokuvat? Jotenki en jaksa uskoa, että olisit skipannut näiden viikkojen hellekruisailut, joten tänne vaan vähän Saabeista poikkeavia rassailukuvia :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä tää on edelleen tallissa, valitettavasti. Kipinä on joka pytyssä, mutta se ei käyntihäröjä täysin korjannut. Onneksi on ollut vähän kaikkea muutakin ajan- ja aivontäyttöä samalla, niin ei ole pystynyt keskittymään liikaa.

Seuraava vika löytyi bensanpainesäätimestä, joka päästi suuttimille painetta sen mikä pumpulta tulee, vuotaen kivasti myös bensaa imusarjaan, joten tilasin uuden BP-säätimen ja vaihdoin sen. Ei pelastanut, vieläkin vasen puoli polttaa putkessa.

Järkeilin, että onko 33-vuotiaat suuttimet ottaneet itseensä reilusta paineistuksesta ja nyppäsin ne irti. Koetin puhaltaa kaikista läpi, ei onnistunut, mutta vein silti Finjectorille huoltoon. Oli ruuhkaa, saattaa mennä useampi päivä vaikka yleensä on 1-2 päivää. 2 kiireisen viikon jälkeen soittelin että mikä maksaa, niin nehän oli valmiina mutta joku nakuttanut systeemiin puhelinnumeron väärin (0400 eikä 040) eikä siksi viestiä tullutkaan. Niissä ei mitään vikaa ollut, vaihtoivat silti sihdit ja tiivisteet. Onpahan nekin tsekattu, eikä 130€ tuosta lystistä ollut toisaalta ihan tolkuton hintakaan.

Mutta koska niistä ei vikaa löytynyt, niin sen on pakko olla jossain muualla. Nappasin siis toisella kertaa rikkinäisen bensaregun kyytiin ja kävin hakemassa vielä bensanpainemittarin sekä sopivat liittimet, että saan sen kiinni regun ja tukin väliin, se on sitten seuraava etappi. Puhalsin jo paluuletkustakin tankkiin, mutta jos paluuletku on osittain tukossa niin voi olla että ilma menee, mutta bensaa ei virtaa läpi tarpeeksi.

Jos bensapaineet on kunnossa, taitaa lambaada olla about ainoa jäljellä oleva potentiaalinen syypää rikkaalle menemiseen. Sekin oikeastaan kävisi järkeen, sehän voi ottaa itseensä siitä kun bensaa on hölvätty koneeseen niin että tuntuu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2847
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja Cona »

No on se vastustanut. Paljonko anturit maksaa ja montako lambadaa siellä on putkissa? Voisko niitä mitata tai heittää ristiin niin näkisi, että siirtyykö vika anturin mukana.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Onko toi niin moderni, et lambdan irrottamalla menee jollekki oletussoppakartalle? Ei maksa mitää jos liittimet irrottamalla käy kunnolla ja vika kohdentuu. Tää siis sillä kokemuksella, et Trionic 5 ilman lambdaa on ihan normaalilta tuntuva, jos helikopterivaloa ei lasketa...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Lambaadoja on kaksi, eli yksi per puoli. Ja juu, pitäsi tipahtaa peruskartoille liittimen irroittaessa eli sen pitäisi kertoa jo paljon. Pitää ensin toki löytää ne tökkelit, lambdan johdot on tietenkin niputettu jo ennen liitintä johtonippuihin muiden johtojen kanssa ja liittimet jossain piilossa, koska miksipä ei olisi.

Toisaalta, open loopissa sen minun tietääkseni kuuluisi olla tyhjiksellä ja etenkin kylmänä muutenkin, mutta saatan olla siinä väärässä. No, paineet mitaten ja lambdan liittimet etsien kun seuraavan kerran kömpii talliin. Tämä(kin) kuitenkin on harrastepeli, joten en ota ressiä aiheesta. Plussapuolena, mitä pidemmälle leimaaminen venyy, sitä paremman saan leimakaudesta, kun tykkään enempi leimata autoja ajokauden lopuksi kuin aluksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2847
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja Cona »

Eli sähkökaaviot tilaukseen ja Lambadaa metsästämään? :D

Joskus vuonna kivi ja kirves taistelin Italialaiseen Cagivaan itsemiehen tekemien korjausten kanssa ja siinä sähkökaaviot oli ihan hepreaa, Rossot ja Biancot meni iloisesti sekaisin. :mrgreen:

Onko sytkäpuoli varmasti nyt eliminoitu?

Ei liity tähän suoraan, mutta tuli mieleen, kun oli jossain juttua, että Mersu SL 500:sessä toisen sylinteriryhmän virranjakaja saattaa hajota ja soppaa menee silti normaalisti, joka päätyy putkeen ja lopulta saattaa jopa koko auto syttyä alustasta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin