Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

McStadey kirjoitti:
Pe Touko 13, 2022 08:07
Mitään omakohtaista kokemusta ei ole vanhojen urheiluautojen harrastamisesta, mutta TVR kuulostaa kyllä paljon riskaabelimmalta harrastuskohteelta kuin Ferrari :mrgreen:
Niinno, toisella lähin merkkiedustus on Suomessa ja toisella ilmeisesti Hollannissa. Toisella on mallin tuntevia korjaamoita tässä maassa varmaan enemmän kuin toisella mallin tuntevia harrastajia (meitä taitaa yhä olla jopa 3). Siitä voi miettiä jännittävyyttä :D, pääasia kuitenkin on, että molemmat on luukkulampullisia kasariurheiluautoja, eli täyttä huikeutta.

Heitetään tähän kuva myös brittisportista siltä varalta, että jotakuta kiinnostaa:
Kuva
V-M kirjoitti:
Pe Touko 13, 2022 12:46
Kyllä se fiilis on kun istahtaa keittiön pöydän ääreen ja kattelee pihalla olevaa laitetta jolla on joskus haaveillut ajavansa edes onkin siinä pihalla, ja sitten kun istahtaa sinne kulkineesen ja pääsee fiilistelemään niin sitä on vaikea rahassa mitata.
Se on juurikin näin, harrastuksessa fiilis merkitsee. Arvokehitys on lähinnä sellanen henkinen helpote iskeä iso kasa rahaa kiinni hauskaan leluun, mutta onhan se tekijänä positiivinen, jos jotain saa vielä takaisinkin jos joskus päätyy luopumaan.

Kävin tänään kylällä emännän 159 Alfalla. Kylläpä muuten on korkea ja hiljainen auto :mrgreen:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja Risto »

TVR:stä tuli mieleen, että 90-luvulla Pirkkahallin alihankintamessuilla oli jollakin suomalaisella metallifirmalla esillä V8-moottorinlohko, joita kertoivat valmistavansa muistaakseni juurikin TVR:lle.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Taitaa olla kiva lelu. Mä vähän ja hieronut tuollaisesta kauppaa. Katsotaan ajan kuluessa miten käy, auto ei missään ole myynnissä eikä tule julkiseen, mutta mulle sitä tarjottu. Autolla jännä historia ja ei ole ajettu kun joku 1000 kilsaa. Lähden kuukauden päästä katsomaan millainen laite on kyseessä
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Mitä järkeä? Ei suomessa saa ajaa ku sataakahtakymppiä. Huono hankinta.




....Ja sit vakavoidutaan. Hieno kulttuuritekohan tuo ja varsinkin jos liikkuu säännöllisen epäsäännöllisesti liikenteessä.
Varmasti tulee iloista juttuseuraa niin isistä kuin pojistakin, halusit tai et :D 5/5
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

^^Kerro sitten, mitä löytyi! Tuollaiset erikoisyksilöt on aina mielenkiintoisia, vieläpä kun kyseessä on vähän harvinaisempi auto.

^Yleinen harhakuvitelma, joka huhuista riippumatta ei pidä paikkaansa vaan Suomen rajojen lisäksi rajoittuu myös yleiseen tieverkostoon. Johan minä tuota kovempaa olen ihan laillisesti painanut jääradalla (tai oikeastaan -kentällä) kauuuuuheessa nelipyöräluistossa hirvee virne naamalla, asfalttiradasta puhumattakaan. Vaikka kieltämättä pientä jännitystä tuntui olevan ilmassa silloin, kun TVR:n takapää lähti Kemoran katsomon jälkeisessä kaarteessa luistelemaan 160km/h vauhdista :D

Kyllä tätä voi tien päältä bongailla kesän mittaan, talvella tuskin. Juttuseuraa voi tosiaan odottaa, mutta siinä ei onneksi ole mitään uutta :). Tähän mennessä yllättäen vain yksi tuntematon toveri on autoa kommentoinut, kun tankilla kohdattiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mites ne sisustan ja tekniikan ratkaisujen kuvat? Tosin jälkimmäiset lienee listalla vasta vuosihuollon yhteydessä?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

En tiedä miksi, mutta jostain syystä olen tosi huono (ja sitämyöten laiska) kuvaamaan autoista(ni) sisustakuvia, Nythän pörräri on tallissa eikä siellä oikeen mitään järkevää saa valotettua, mutta vilkaisin ja jotain tuli näköjään napsittua koeajolla:

Sisusta on siis "Tan" -värinen, tälläinen sopivanruskea nahkasisusta:
Kuva

Vaihdevalitsinta piristää tietenkin perinteinen Ferrarin open gate -manuaalikulissi. Huomatkaa, että pykälä on ykkösellä - pakki on ns. normaalin ykkösen paikalla:
Kuva

Mittarilukema on yhä maltillinen, vajaa tonni on tuosta kasvanut:
Kuva

Tekniikkakuvista rikkaat britit maksaa paremmin, mutta tuossa konehuoneestakin teaseriksi yksi vähän vino suorite:
Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja torque »

Tuon mittaristo 'look' on kyllä vankkaa retroa.
Viimeksi muokannut torque, Ma Touko 16, 2022 22:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuohan on sisältä yllättävän edustava. Onko nuo penkit puhtaasti urheilu edellä tehdyt vai myös mukavat kruisailuun? Näyttävät yllättävän mukavilta kuitenki :)

Jaa race-laatikko, jotta kelpaa radalla vaihtaa kakkosen ja kolmosen välillä. Eiks jossain Cosworth Sierraski tms ollu sellanen? Muistan vain hämärästi jonku Top Gearin jakson, jossa muutaman tonnin sporttisemmilla autoilla rällästivät ja James May ylisti omaa valintaansa kisalaatikolla :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

^Tais olla Mersun 190 E powered by Cosworth 2,3 litraasella koneella, missä oli tuo mainitsemasi laatikko.

Eli mersun siviilimalli aikalaisesta DTM autosta.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Mittaristo tosiaan vahvistaa autosta henkivää kasariutta. Samalla se on erinomainsen selkeä ja helppolukuinen, eikä rasita silmiä pimeällä. Vie diginäyttöjä 10-2, synkemmällä kelillä ajaessa.

Penkit on tehty italialainen urheilija edellä :D. Ne on siinä määrin kapeat, että minulla tunnelma on tiivis, enkä mielestäni ole ihan kauhean leveä kaverị.Ajoasento on suunniteltu makaavaksi ja selkänojan yläosa "karkaa" helpolla, joten ajoasennon haku on tarkkaa touhua. Mutta on matka silti yllättävän mukavaa - ainakin omasta mielestäni, joku Citroënin pehmeyteen ja sohviin tottunut saattaa kokea melko sporttiseksi :D Alusta on myös timmi, muttei pintakova, eli auto ei kallistele mutta pienet nypyt tuntuu sisään vähemmän kuin odottaisi.

Ns. Dogleg -laatikko, jossa ykkönen on takana ja keskellä 2-3 -linja, on tosiaan tietääkseni rata-ajo edellä suunniteltu. Kun tiukassa rata-ajossa käytetyimmät välitykset osuu 2-3 -linjalle, nin hukkuu vähiten aikaa vaihtoihin kun yleisin vaihtoväli on ns. suora, eli keppiä ei tarvitse liikutella sivusuunnassa. Onhan tuo varsin loogista ja toimii ainakin mulle ihan hyvin normiajossakin. Onpahan isoimmalla pykälällä keppi samassa asennossa kuin tuoreemmissa vekottimissa kuutosella, niin on silmäkulmassakin matkalaukassa ns. tuttu näky :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja tetammi »

aero kirjoitti:
Ti Touko 17, 2022 06:50
Onpahan isoimmalla pykälällä keppi samassa asennossa kuin tuoreemmissa vekottimissa kuutosella, niin on silmäkulmassakin matkalaukassa ns. tuttu näky :)
Vitone siis kumminki ihan käyttökelpoinen maantievauhdeissa?
Tuo mittaristo on kyl selkee paitti että normi kasikympin kohdalla jo 140 :mrgreen:

Muuten on kyllä kivaa kuulla tuolleen normi bensalenkkarin mietteitä Ferrarin ylläpidosta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^No eikö se lähinnä kahdeksaltakympiltä tunnukin 140:n vauhdissa? :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja CDTA »

:idea: Ja löytyyhän sieltä meille tutummasta urheiluautosta :P tutut, satkun/tonnarin immut.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

^^^Juu, on tuo väännöltään sen verran laakea, että ihan kivasti körmööttää kasikymppiä viitosellakin, joku paritonnia kierroksia.

En ole edes kiinnittänyt huomiota siihen, että missä kohtaa normaalisti on mittaristossa 80, mutta totta, taitaa yleensä olla tuolla melko ylhäällä. Sen verran erilaisia viisareita kerennyt tuijotella, että kattelen aina numeroita ittiänsä enkä mieti viisarin varsinaista asentoa.

Ja joo, ei matkantaitossa kauheemmin vauhti tunnu. Satkun nurkilla putkiston kumina vähän kevenee :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin