Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

2.polvi kirjoitti:
Ke Touko 11, 2022 22:26
Googlailin muuten Ferrareiden huoltohintoja, ihan yleissivistääkseni itseäni. Otanta jäi vähäiseksi, mutta peruskausihuollot vaikuttivat olevan aivan normisettiä. Sitten tämä jakopää 10000km välein hintaan 10000e jäi vähän etäiseksi, mutta jos se nyt olisi vaikkapa 30000km ja 5000e, niin mitä se "normaalin" autoilun kokonaiskustannuksissa näyttelee? No juuri niin, ei juuri mitään, koska arvonalenema.
Jotenkin on sellainen tunne, että puolet Ferrarin maineesta on huoltohintapelottelua. 348:n pitäisi olla (ainakin kasikoneisista) sieltä hankalammasta päästä ja tuo 5k€/30tkm/5v on itseasiassa aika realistinen lukema isolle huollolle - jos sen teettää merkkiliikkeessä, joka tietää mitä tekee. Itse tehden homma on n. 2k€ ja viikonloppu, eli sinällään varsin inhimillisissä lukemissa. Perusvuosihuollossa varmaan näkyvin ero vaikka nyt Saabiin on se, että öljyä menee 11 litraa.
AZP kirjoitti:
Ke Touko 11, 2022 22:34
Itse asiaan liittyen, miksi fefen etuspoikassa on epäsymmetrisesti aukko vain toisessa reunassa?
Ihan samasta syystä kuin OG900:ssa - reikä on siellä, missä on kenno. 348:ssa sieltä takaa löytyy ilmastoinnin lauhdutin. Näihin saa tarvikespoikkia missä on symmetriset reiät, joista sitten viedään jäähdytysilmaa jarruille (en tiedä, miten ilmastointi toimii tuon spoilerin kanssa). Alkuperäisessä versiossa tuo ei paista silmään niin paljoa kun helma on musta, mutta tuoreemmissa, missä helma on maalattu korin väriin näkyy selvästi, jos korin väri ei ole tosi tumma.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oon odottanu konehuoneesta kuvia , myös sisältä ja alustan ruosteista. mut onks tää lasikuituferrari kuplan alustalla ? :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eipä se Ferrarin purkaminen ole sen kummempaa kuin jonkun kolopallonkaan. Pylväsnosturi ja hyvät työkalut auttaa molemmissa. Finnsharkilla taitaa olla useampikin ketju Maranellon orien ja Sant’Agatan härkien huolloista ja purkamisesta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kokemusta ei ole ferkusta mutta tuosta toisesta italiaanosta senkin edestä. Aika optimistista olisi aatella että huoltokulut olis 5ke/30000km. Ei todellakaan ole. Jos laskee 2-3ke ajokausi (noin 5-6kk) niin alkaa olla siellä mittakaavassa. Siihen sitten vakuutukset bonareista riippuen bonarit miinus 3000e ja sitten perus käyttökulut päälle bensat yms. Ajokaudella saa sen 3-4000km ajettua. Kulutus siellä 15l/100km keskimääräisesti. Siitäpä voi laskeskella. En tiedä meneekö 348 perus vakuutuksella vai tarjous pohjaisesti kuten omani, joka edellyttää myös täyskaskoa josta siis maksaa ympäri vuoden. Ja tuo 5ke ei ole ulkopuolisilla teetetty huolto hinta vaan itse tehtynä, tuohon 348 toki on helpompi löytää osia kun on huomattavasti yleisempi kulkine (tehty 2x enemmän kuin tuota omaani). Toki voi sitten miettiä miten niitä huoltoja ja kuluja sitten liisii. Mutta esim öljyn ja suodattimen vaihto ei ole se että ostetaan kannu GM kuraa ja 5e suodatin 10000km välein, tai voihan se tietty ollakkin jos niin haluaa mutta ite en niin tekis. Vaihdan joka ajokaudelle suositellut öljyt ja orkkis suodattimen, hieman eri hintaiset tuoteet kuin saapukkaan öljynvaihto tehtynä. Huoltohintoihin en ota kantaa mutta riippuu mitä huolto sisältää hinta haitari on varsin laaja ja korjaus tarpeen tullessa hinnat on ihan omassa stratosfäärissä. Esimerkkinä viime katsastuksessa oli molemmat etu alapallot väljät, eivät ole vaihdettavissa erikseen eikä saatavuutta tukivarsille ole. Muutama myyjä ulkomailla tarjoaa saldoja ja hinnat alkaen 1000-1500e/kpl, vain yksi valmistaja ollut kyseiselle osalle ja valmistus niille lopetettu ajat sitten. Tuo oli vain yksi esimerkki monista muista, kuten esim vesipumppu hinta 600-800e välillä. jne listaa riittää, noista kun laskee kuluja niin saa jyvittämällä sitten kokonais kuvaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

V-M kirjoitti:
To Touko 12, 2022 15:38
Aika optimistista olisi aatella että huoltokulut olis 5ke/30000km.
Jos tekstistäni sai tämän käsityksen, niin pahoittelen epäselvyyttä. Ei tosiaan ole, vaan yksittäisen, säännöllisesti toistuvan huolto-operaation (jolle siis järkevä väli on joko 5v tai 30tkm, kumpi tulee vastaan ekana) hinta ilman lisätöitä on n. 5k€. Viimeisin merkkiliikkeen kuitti on päätetty summaan 4828,55€.

Vuosittainen kausihuolto tietty päälle, eikä siitä selviä ihan "viidelläkympillä kuten Saabissa" (oikeasti Saabinkin huoltoon kuuluu muutakin kuin öljyt ja filtteri, vaikka etenkin vanhempien autojen kanssa kaava aika usein noihin kangistuukin), mutta ei siihen myöskään tarttee kaataa vitusti tonnia, kuten Armanin pukuun peräkontissa.

Tässä ei siis ole vielä mukana mitään muuta, kuin säännöllisesti aikaan tai matkaan perustuen vaihdettavat huolto-osat. Ei mitään porsimuksia eikä kulumisen perusteella vaihdettavia osia (jarruja, renkaita, iskareita, puslia...). Mutta siis näiden huoltokustannuksista liikkuu pelottelevia huhuja - ehkä paras kuulemani on, että 3 vuoden välein pitäisi tehdä 20k€ hintainen huolto. Ei nämä ilmaisia ole pitää, ei todellakaan, mutta internetissä on paljon liioittelua.
V-M kirjoitti:
To Touko 12, 2022 15:38
En tiedä meneekö 348 perus vakuutuksella vai tarjous pohjaisesti kuten omani, joka edellyttää myös täyskaskoa josta siis maksaa ympäri vuoden.
Vakuutusyhtiö ei vissiin edellytä täyskaskoa, mutta otin sen silti, kun vakuutukset tekee yhteensä karvan yli tonnin jos pitää auton ajossa ympäri vuoden. Ymmärtääkseni tässäkin vakuutuksessa täyskasko tippuu osakaskoksi (ja osakaskon hintaiseksi) silloin, kun auto on poistettu liikennekäytöstä (jos näin ei käy, niin sanon kyllä myyjälle pahan sanan). Törmäysturvaan tuli toki 3500€ omavastuu,
V-M kirjoitti:
To Touko 12, 2022 15:38
Ja tuo 5ke ei ole ulkopuolisilla teetetty huolto hinta vaan itse tehtynä, tuohon 348 toki on helpompi löytää osia kun on huomattavasti yleisempi kulkine (tehty 2x enemmän kuin tuota omaani).
Eli nää on molemmat ihan corollaluokkaa kun vertaa tuohon mun TVR:ään, joita on tehty ~kuudesosa siitä mitä 348:ia :D.
V-M kirjoitti:
To Touko 12, 2022 15:38
Toki voi sitten miettiä miten niitä huoltoja ja kuluja sitten liisii. Mutta esim öljyn ja suodattimen vaihto ei ole se että ostetaan kannu GM kuraa ja 5e suodatin 10000km välein, tai voihan se tietty ollakkin jos niin haluaa mutta ite en niin tekis. Vaihdan joka ajokaudelle suositellut öljyt ja orkkis suodattimen, hieman eri hintaiset tuoteet kuin saapukkaan öljynvaihto tehtynä.
Jep. Taitaa Saabin orggisöljyt ja -filsun saada yhä selvästi halvemmalla kuin Ferrarin öljynsuodattimen (~60€). Öljyä tähän menee 11 litraa, joten jo määräkerroin on siinäkin kohtuu korkea. Nämä kuitenkin on silti vuosittaisia pähkinöitä verrattuna tuohon isoon huoltoon ja mahdollisiin porsimuksiin, joten jos jo vuosihuollot pelottaa, ei tälläistä kannata edes harkita.

Porsimukset on sitten tosiaan oma lajinsa. Ei tälläistä oikein voi ainoana autona pitää (vaikka olisi pohjaton tasku), koska tiettyjen osien kanssa pitää olla mahdollisuus työntää auto talliin jopa vuodeksi tai pariksi, kun etsii osia. On näillä kuitenkin sen verran reilusti hintaa ja vähän saatavuutta, ettei tälläistä myöskään työnnä paaliin kun joku laakeri laukeaa.

Mutta jos/kun on mahdollisuus työntää auto vuodeksi talliin isomman porsimuksen osuessa, ei noita varsinaisia huoltohintoja tarvi pelätä ihan siihen malliin, mitä välillä pelotellaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Mitään omakohtaista kokemusta ei ole vanhojen urheiluautojen harrastamisesta, mutta TVR kuulostaa kyllä paljon riskaabelimmalta harrastuskohteelta kuin Ferrari :mrgreen:

Vanhat britit kun ovat tunnettuja luotettavuudestaan, ja sitten tuo valmistusmäärä... :roll: 8)
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tässä kustannuskeskustelussa kun ottaa huomioon sanat arvonalenema ja harrastus, niin eipä tuollaiset huoltokulut suhteutettuna auton arvoon paljoa pitäisi jännittää.

Jos nyt leikitään, että tuo Fefe olisi maksanut 60ke ja verrokiksi ottaisin linkin vm. 2015 BMW 650:n niin arvelen, että penari tulee kalliimmaksi vaikkapa viiden vuoden pitoajalla. Vaikea uskoa, että tollaseen penariinkaan huollot hinnoiltaan olisi Corolla-luokassa ja tietysti arvonalenema on penarissa eri mittaluokkaa.

https://m.nettiauto.com/bmw/650/1271759 ... 4&vifNav=Y

Puhumattakaan, jos ostaisi vaikkapa saman hintaluokan 4-sarjan penarin uutena, jolloin pelkästään arvosta sulaa se 30ke viidessä vuodessa.

Eli halpojahan nuo kokonaiskustannukset ovat tai eivät ainakaan muihin edes sinne päin verrokkeihin suhteutettuna kalliita.

Edit. Sain tän kuulostaan niin järkevältä, että ehdin jo avaamaan nettiauton valikoiman kohdasta F :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kyllä Ferrarien hinnat on vahvasti ylöspäin, Kuten aero totesi nyt oli varmasti erittäin hyvä sauma toteuttaa hankinta, harvasta harrastuksesta voi saada omansa pois kokonaan tai jopa voittoa vuosien/vuosikymmenten päästä...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^toki vertailussa ontuu ehkä se, että harva ostaa uutta 4-penaria vain harrastekäyttöön ja toisaalta harva ostaa 30v Ferriä käyttöautoksi. Eli jos haluaa 4-penarin käyttöautoksi ja Ferrarin harrasteeksi, pitää hankkia molemmat ja kulut on sitten sen mukaiset :mrgreen:

Toki penarimies osoittaa harrastuneisuutta käyttöautovalinnallaan, koska korollalla ajaisi todennäköisesti samat ajot.

Mutta siis vaikka Ferrariharrastusta voi olemattomasta arvonalenemasta (tai jopa arvonnoususta) huolimatta pitää kalliimpana kuin vaikka marjojenpoimintaa, niin kyllä moni harrastus on samoissa hinnoissa tai vielä kalliimpaa. Alapa ajaa rallia, hevosia tai lentsikkaa, harjoita vuorikiipeilyä (tuntureita ei lasketa) tai avomeriveneilyä, niin ollaan vähintään samoissa lukemissa.

Joku pölvästi pistää kuusinumeroisen summan autotallin rakentamiseen, jotta voi rassata siellä muutaman tonnin ruoskia. Toinen tyytyy fiksumpaan talliin ja ostaa sinne Fefen. Makuja on monia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^Menee jo off-topicin puolelle, mutta luin tän viestis vainolle, niin se kommentoi, että "jos haluaa harrastaa kaakkeja, niin pakkoko se on ostaa koko helvetin hevostalli" :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja mttm »

2.polvi kirjoitti:
Pe Touko 13, 2022 10:13
Jos nyt leikitään, että tuo Fefe olisi maksanut 60ke ja verrokiksi ottaisin linkin vm. 2015 BMW 650:n niin arvelen, että penari tulee kalliimmaksi vaikkapa viiden vuoden pitoajalla. Vaikea uskoa, että tollaseen penariinkaan huollot hinnoiltaan olisi Corolla-luokassa ja tietysti arvonalenema on penarissa eri mittaluokkaa.

Sekin vielä, että tuo esimerkki bemarissa oleva 4.4 bensamoottorihan on harvinaisen huono kestävyydeltään. Varmaan puolissa ko. moottorilla varustetuista autoista moottori on vaihdettu 100tkm jälkeen.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja V-M »

Niin, moni tuijottaa tuohon arvoon ja sen alenemaan tai ylenemään. Minulle se on sivuseikka kun se kulkine on harrastus sinällään ei niinkään muut seikat.

Vakuutus kuulostaa kyllä samanmoiselta, ainakin minulla oli kiellettynä nuo lisäturvat.

Tuo arvo vertailu tai merkkien välinen hinta on kyllä haastava, jos esim.348 on maksanut -95 200000€ ja massikka 150000€ -01 sen kun suhteuttaa silloiseen valuutan ja tienestin tasoon niin Ferrari monin kertasesti kalliinpi kampe. Jos tuijottelis vain numeroita esim teho, hinta, ylläpito, saatavuus jne (niin sanotusti mostbangforbuck) niin valintoja olis helpompi tehdä mutta jotkut asiat vaan menee edelle noista joskus.

Kyllä se fiilis on kun istahtaa keittiön pöydän ääreen ja kattelee pihalla olevaa laitetta jolla on joskus haaveillut ajavansa edes onkin siinä pihalla, ja sitten kun istahtaa sinne kulkineesen ja pääsee fiilistelemään niin sitä on vaikea rahassa mitata. Tais olla Testarossa ensimmäinen ferkku millä kävin ajamassa Brysselissä asuessa (1999), toki ajokokemus oli kaamea muilta osin mutta se fiilis kun avas hanat motarin liittymästä isolle tielle jätti osalttaan omanlaisensa jäljen muistiin.

Saattaa olla että vielä itsekkin siirryn ferkku kantaan, mutta luultavimmin 456 tai sitten 360 vaikka ovatkin aika erilaiset. :) Mukavaa italiaano harrastetta.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja AZP »

2.polvi kirjoitti:
Pe Touko 13, 2022 11:45
^Menee jo off-topicin puolelle, mutta luin tän viestis vainolle, niin se kommentoi, että "jos haluaa harrastaa kaakkeja, niin pakkoko se on ostaa koko helvetin hevostalli" :lol:
Ei, jos puolikkaallakin pärjää :mrgreen:

En ole mitenkään tutustunut heppaharrastukseen, mutta siinäkin genressä lienee niitä jotka ei koe tarpeelliseksi omistaa kauheasti, ja sitte niitä jotka haluaa omaan pihaan ja omistukseen sen kaiken mitä harrastukseen kuuluu. Vähän niinkuin joku autoharrastaja ei edes omista harrasteautoa, vaan käy autonäyttelyssä, vuokraa satunnaisesti lomamatkoilla jotain kivaa ja käy vaikka ratapäivillä joilla on mahdollisuus päästä jonkin kunnon kiesin rattiin. Toinen haalii kymmenien autojen kokoelman ja rakentaa tai hankkii niille tarvittavat tilat ja muun infran, mutta ei pahemmin edes ehdi sitten ajella autojaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Karppia, kun seurasi TV:stä, niin tuli sitten Mettiautosta katsottua tämmöisiäkin
https://www.nettiauto.com/bmw/850/12858863

C4 Vettet tuntuvat alkavan olla aallonpohjassa. Saa nähdä, tulevatko C5:t yhtä alas.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Yhdellä työkaverilla on ollut tollanen 850 reilu 15 vuotta. Niiden hintakehitystä jonkun verran seuranneena voi todeta, että viimisen 10 vuoden aikana ovat nostaneet 50 pinnaa arvoaan, vähintään.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin