Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja tturku »

Aerolla kun ainakin alfoja myös ollut niin niissäkin nopeusmittari on ihan eri asennossa kun ruotsalaisissa ja japanialaisissa perinteisesti.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, eikä taida olla pyörissäkään ollut ihan "saappiasteikolla", tuskin tuossa TVR:ssäkään (vaikkei olekaan se hauska "väärinpäin" oleva mittaristo, joka tuli vuoden vai pari sen jälkeen kun mun auto on tehty). Mut jotenkin alusta asti onnistunut oppimaan sen, että katellaan niitä numeroita(kin) eikä vaan viisarin asentoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Sonettissahan oli pelkkä mailimittari. Aika nopeasti sitä oppi muistamaan, mitkä maililukemat vastasivat mitäkin kilometrilukemaa. Toisaalta osasi myös korvakuulolla päätellä nopeuden.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Aivan mainiota!

Onnittelut hankinnasta 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Risto kirjoitti:
Ma Touko 09, 2022 06:07
Meillä kävi Lambossa vastaavilla renkailla, että moottoritien rampissa meni takarengas laakista riekaleiksi. Osta uudet renkaat viimeistään ennen radalle menoa.
Hyvin manattu. Tänään oli Alfa-kerhon kesän eka ratapäivä Ahvenistolla ja tiesin, että en minä radalle pääse, mutta ois kiva ottaa Ferrarista Ahveniston virallinen ääninäyte ja katsoa mitä mittari sanoo.

...no, n. 7km päästä alkoi tuntua jumputusta, että nyt ei ole kaikki kohdallaan. Totesin että tällä ei nyt mennä Apparalle asti ja käänsin ympäri, niin jumputus vaan paheni. Seuraavaan tiehaaraan parkkiin (sen verran sivuun etten tuki tietä, tietenkin), tarkistus ja toteamus että oikea takarengas on sekä hivenen lämmin, että kyljestä hassusti kulunut. Sattui olemaan flirri mukana, joten päätin tsekata, että onko ongelman taustalla laakeri- tai jarruvaurio. Ei näytä olevan, mutta hyvin kyllä rikkonainen rengas ulkoreunalta lämpiää:
Kuva

Ahnaasti oon kanttaillut, vaikken päässyt edes radalle asti:
Kuva

Eipä siinä muuta kuin soitto autoharrastajan ylimmälle ystävälle, eli Autoliiton päivystäjälle. Apukuski paikalle ja Ferrari kyytiin:
Kuva

Sinänsä hauska hinurimatka, että hinurikuski on autoharrastaja, joka katselee seuraavaksi Ferraria. Oli kovasti kiinnostunut ja höpistiin autosta (ja muistakin autoista) kaikenlaista. Totesimma että on helpointa viedä auto meille kotiin, jotta voin nostaa sen pukeille ja hankkia uudet takarenkaat rauhassa, kun tuskin tuosta enää kalua tulee.Eikä tosiaan tulekaan, kotona tunnustelin niin rengas on sisäpuolelta kyljestä revennyt sen verran reilusti, että paalikamaa on hän.

Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Pitää huomenna soitella rengaskauppiaalle että millä aikataululla ja mihin hintaan saa uutta gummia alle. Taidan ottaa sentin tai kaksi kapeammat, nuo nykyiset 295:t on sen verran likellä kaarta, että osumavaara on ilmeinen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No pahus. Kuinka vanhat noi renkaat sit oikein on?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

7-vuotiaat. En tosiaan odottanut että ihan vielä repeisi, mutta niin se vaan lossahti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niin hajosko nuo vanhuuttaan vai ottivatko johonki kiinni kanttaillessa?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Väkiste siellä on ollut orastava runkovaurio. Kumi on sisäkyljeltä revennyt railakkaasti ja hajosi kuitenkin ihan rauhallisessa siirtymäajossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja AZP »

Varmaan kivampi että rengas petti matkalla Ahvanaisille kuin radalla nopeassa kaarteessa. Esimerkiksi se Ahveniston varikon jälkeinen loiva vasen ylämäkeen on silleen aina jännä että jos auto lähtee tangentin suuntaan niin siinä ei päädytä hiekalle vaan kaiteeseen. Siinäpä se olisi kiva kaapia ferrarinpunaista kaiteista sitten rengasrikon vuoksi (ja vielä ikävämpää olis kaapia ferraristin jäänteitä siitä kaiteesta).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Sinänsä joo, mutta ei tällä tosiaan radalle asti Apparalla normipäivänä pääse, kun ääntenmittauksessa tulee taatusti kättä nenään; varikolla olisi voinut patsastella ja utealiaisuudesta nuo äänet mitata, että paljonko ne menee rajasta yli (TVR tuuppasi syksyllä mittariin up to 109dB eikä tämä ainakaan paljoa sille häviä, raja on normipäivänä 95dB).

Mutta muutenkin sillai positiivista että hajosi lähellä kotia ja rauhallisessa menossa. Oli helppoa suostutella Autoliitto ja hinurikuski ratkaisuun että viedään auto kotiin, niin nostan perän pukeille ja roudaan takapallot rengaslafkaan irtaallaan.

Toyoa tulee seuraavaksi alle, 355:n vakiokoossa 265/40R18. Eikä mene edes puolta tonnia valuuttaa lompakosta, sillai ihan kohtuullista. Etuset voi sitten vaihtaa jossain välissä ihan ajamalla kauppaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Ja niin siis joo, tuo ulkokyljen kuluma on ihan puhtaasti siltä lyhyeltä pätkältä, jonka kumi ehti pyöriä tyhjänä. Ei tälläsellä renkaalla ole oikein mahdollista kantata ihan niin rankasti, että kylki kuluis tuollei.

Nostin tänään takapään pukeille ja nyppäsin renkaat irti.

Kuva

Kyllä saa olla melkonen purkkaguru joka tuosta vielä renkaan leipoo.

Myyjän ja oman luulon mukaan vanteet on F355:sta peräisin ja tilasin jo 265/40R18 -renkaat (F355 vakiokoko). Mutta koska kaikki pizzat sisältää yllätystäytteen, niin tämäkin pizza sisältää yllätystäytteen:
Kuva

F355 takavanne on 160821 tai 166476, 10*18". Sen sijaan 149551 onkin 512TR takavanne, 10,5*18". Plussaa, TR:n vannesarja on jälkimarkkinoilla todennäköisesti arvokkaampi kuin F355 vannesarja, jos näitä kauppaa joskus eteenpäin. Miinusta, tuo kapeampi rengas näyttänee tässä jo vähän venyltä. Onneksi eroa on F355 vanteeseen kuitenkin vain 0,5" ja Suomen suurin ja kovin rengasauktoriteetti eli Vannetukku väittää, että jopa STRO olisi tyytyväinen ko. komboon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja tturku »

aika karuun kuntoon oli päässyt rengas. onneksi meni rauhallisessa ajossa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja V-M »

Hyvää tuuria että meni hiljasessa vauhdissa eikä isompaa vahinkoa tullut. Nähtävästi ei kuitenkaan vannekaan kärsinyt. Hieman on kapeahko tuolle vanne leveydelle ja ulkonäkö hieman riippuu renkaan kulutuspinnan muotoilusta. Ainakin tuossa omassa kun on 8,5" takavanne ja valmistajan koko on 265/35/18 ja laitoin tuollaset misukan puhkeamattomat 255/35/18 niin ne näyttää paljon kapeammalta kuin edelliset (melkein veny kumilta).
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja Numba »

Tuo mittaristo on kyl selkee paitti että normi kasikympin kohdalla jo 140 :mrgreen:
Kyl mulla on siinä kohtaa 100, mutta se onkin turbodiiseli :D

ups! Täällähän olikin jo siirrytty paljon traagisempiin aiheisiin. No, olipa kuitenkin melkoinen onni tuon renkaan menon kanssa. Tuota parempi olis ollut ainoastaan tyhjä rengas kotipihassa.
Vastaa Viestiin