Distance To Empty lukeman omituinen käytös

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Distance To Empty lukeman omituinen käytös

Viesti Kirjoittaja o--o »

Olen aina tankannut tankin täyteen, mutta nyt en, kun auto menee romuttamolle, jos ketään ei kiinnosta saada siitä varaosia. Siksi on tullut tehtyä vajaa tankkaus ja tarkkailtua sitä miten pitkälle vielä pääsee tankkaamatta uudelleen.

DTE lukema alussa 188 km.
Kun matkaa oli taittunut 20 km, niin DTE näytti arvoa 141 km. Lukema ei ollut pienentynyt 20 km, vaan 47 km.
Jatkan matkaa. Perille oli 67 km. Perillä DTE oli 172 km. Siis kulutuksen mukaan olin ajanut vain vain 188-172 = 16 km enkä 67 km. Siis nyt poikkeama oli toiseen suuntaan.

Jos lähtöpisteeksi otetaan se kohta kun oli ajanut 20 km, niin silloin bensan kulutus oli negatiivinen: 141 km -> 172 km. Eli bensaa oli tullut muka lisää 31 km ajon verran.

Jäljellä olevan ajomatkan arviointi ei näytä olevan kovin taidokasta. Olen kyllä ennenkin huomannut, että DTE-lukema saattaa joskus jopa nousta, varsinkin jos auto on ollut pysäköitynä mäkeen. Nyt ei ollut.

---

Olisi Saab 9-5 joka saattaa olla hyvä elintenluovuttaja. Siitä saisi esimerkiksi hyvät kesä ja talvirenkaat. Jarrulevytkin ovat melko uudet. SID-näytön lähes kaikki pikselit toimivat jne. Ongelma on se että se se on hylätty katsastuksessa pohjan ruostevaurioiden takia. Siinä on myös hyvin pieni öljyvuoto. Ajaa sillä saa vielä vajaa pari kuukautta.

Kuvia:
http://www.saunalahti.fi/~kvarkki/saab
Kiinnostaako ketään?

Katso myös viewtopic.php?f=18&t=202810&p=1308253#p1308253
Viimeksi muokannut o--o, Pe Loka 14, 2022 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Distance To Empty lukeman omituinen käytös

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Eihän se DTE voi tietää millaista ajoa on edessä. Se on ennuste, joka perustuu aiempaan kulutukseen. Jos olet vaikka ajellut kylärallia, niin kulutus voi olla 15l/100km ja dte vaikka kuvitteellisesti 200km. Lähdetkin ajamaan maantielle, jossa kulutus puolet tuosta, niin dte kasvaa kohisten jopa sinne lähelle 400km.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Distance To Empty lukeman omituinen käytös

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

o--o kirjoitti:
Ke Loka 12, 2022 11:28
Olen kyllä ennenkin huomannut, että DTE-lukema saattaa joskus jopa nousta, varsinkin jos auto on ollut pysäköitynä mäkeen.
Ei tietokone hiffaa sitä, että auto onkin ollut vinossa eikä tankkiin ollutkaan maagisesti ilmestynyt lisää menovettä.

Ihan normaalia DTE:n käytöstä, oikeastaan merkistä riippumatta. Mulla Nissan tekee ihan samaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Distance To Empty lukeman omituinen käytös

Viesti Kirjoittaja o--o »

Se on ollut koko ajan selvää, että erilaisella ajolla bensan kulutus on erilaista, mutta vaikuttaa siltä että DTE-lukemaan vaikuttaa ehkä liian paljon se millaista ajo on juuri sillä hetkellä. DTE-lukema voi olla jotain kun tulen kotiin ja kun seuraavana päivänä starttaan auton uudelleen, niin lukema on jotain muuta. Vaikuttaa siltä että edellisen päivän ajo ei vaikuta laskentaan.
Esimerkkiajossa oli ehkä noin 15 km maantietä, noin 23 km kehätietä hiljaiseen aikaan ja noin 27 km moottoriteitä. Eipä tuota DTE-lukemaa pysty tietenkään mitenkään arvoimaan tarkasti.
Matka seuraavana päivänä oli sama kuin edellisenä mutta päinvastaiseen suuntaan. Jos edellisen päivän keskikulutus olisi ollut mukana, niin seuraavana päivänä DTE-lukeman vaihtelu ei olisi ollut niin suurta.

Se miten paljon kallistus vaikuttaa, niin siihen vaikuttaa anturin sijainti.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Distance To Empty lukeman omituinen käytös

Viesti Kirjoittaja anv »

Ei se kovin pitkältä ajalta sitä kulutusta takautuvasti laske. Olisiko ollut ihan vaan viimeisiä kilometrejä/minuutteja. Elikäs, jos ajat hissutellen perille viimeiset kilometrit, DTE näyttää perillä että pitkälle vielä pääsee. Seuraavana aamuna kylmästartti ja kyllä DTE laskee aluksi reilusti, mistä se rauhallisella ajolla taas alkaa kiivetä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Distance To Empty lukeman omituinen käytös

Viesti Kirjoittaja AZP »

Saappihan havainnoi sen että autoa on tankattu, ainakin OG-kolkin open SID tiesi aina ilmoittaa tankkauksen jälkeen paljonko auton mielestä tankkiin meni uutta menovettä. Voisko tossa olla sellanen että kun tankkaa auton täyteen ja sensorin koho on käytännössä tapissa auton asennosta riippumatta, niin auto tietää aika tarkkaan paljonko tankissa on bensaa (=täynnä), ja osaa siten laskea DTE:nkin menmeiden ajojen perusteella aika hyvin.

Siitä kun tankki lähtee vajumaan niin autolla on logiikka mukana siinä että kun kerran parkkeeraat vinoon niin DTE ei heti heitä ihan häränpyllyä, koska tiedossa on melko hyvin tankissa olevan bensan oikea määrä. Taustalla siis tieto siitä koska tankki oli täynnä, paljonko sen jälkeen on ajettu ja mikä on ollut kulutus. Sensori voi antaa viestiä että tässä parkissa ollessa tankista hävis mukamas 5 litraa, mutta auto tietää että se ei ole totuus.

Nyt kun tankattiinkin tankki vajaaksi niin auto ei tiedä yhtä tarkasti paljonko tankkauksen jälkeen tankissa oikeasti oli, koska koho ei vetänyt tappiin vaan jäi jonnekin puoleenväliin, jossa tilanteessa auton asento vaikuttaa helposti litratolkulla anturin antamaan tietoon tankin litramäärästä. Auto kuitenkin tietää tankatun, joten edellisen selostuksen kaltaista laskelmaa tankissa jäljellä olevan bensan määrästä perustuen kilsoihin ja kulutukseen ei voi enää suorittaa. Auton epävarmuus tankin todellisesta litramäärästä on siis suurempi ja siksi DTE:kin on epävarmempi ja heittelee suuremmin.

Tämä toki kuulostaa siltä että yliarvioin rankasti 20-vuotta vanhan Saabin tekoälyn tasoa, mutta kerrankos sitä Saabin insinöörit olis taas ylisuunnitelleet tuotteensa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Distance To Empty lukeman omituinen käytös

Viesti Kirjoittaja aero »

Auton ikä on tosiaan hyvä huomioida. Muutamaa vuotta tuoreempi auto nimittäin tietää sen asentonsakin varsin tarkkaan, koska ESP:n mukanaan tuomat kiihtyvyysanturit kertovat, mihin suuntaan ja millä voimalla maan vetovoima autoa kiskoo ja pienikin mäki näkyy anturilukemissa.

Eri asia toki on, mihin kaikkeen tuotakaan tietoa hyödynnetään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin