Säästöpossut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Säästöpossut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä hybridi voi pitkässä matkassakin piestä bensakoneisen. Siinä on kuitenkin paremmat mahdollisuudet optimoida polttomoottorin käyttö parhaalle hyötysuhteelle ja käyttää sitten tarvittaessa sähköäkin välillä. Lisäksi pidemmälläkin matkalla tulee väkiain välillä hidastuksia ym. joissa hybridi saa jarrutusenergiaa talteen. Lisäksi tietenkin kun kyseessä on lataushybridi, niin sillä pääsee pitkälläkin matkalla osan ladatulla sähköllä. Ei se ihan olematon senkään vaikutus ole. Vaikka matka olisi 400 km, niin esimerkiksi 40 km sähkörange meinaa kuitenkin 10 % matkasta eli siinä säästyy noin 10 % polttoainetta verrattuna bensa-ajoon. Se on autossa kuin autossa siis keskikulutuksessa vähintään puoli litraa, isommissa sitten jo enemmän.

Vastaavasti hybridin suurempi massa ei taas maantiellä sakota energiatehokkuutta samalla tavalla kuin kaupungissa jossa pysähdellään ja kiihdytellään koko ajan.

Toki tuo edellyttää sitä että hybridin valmistaja on osannut optimoida järjestelmän fiksusti myös maantieajoon. Ja vaikutus on kyllä silläkin onko se pitkän matkan ajo motaria 135 km/h mittarissa vai rauhallisempaa köllöttelyä kasikympin teillä. Tien mäkisyys vaikuttaa myös jonkin verran, koska moottorin rasituksen vaihtelu on aika erilainen mäkisessä maastossa kuin pohjanmaan lakeuksilla. Eli muuttujia on lopulta aika paljon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Säästöpossut

Viesti Kirjoittaja AZP »

McStadey kirjoitti:
Ti Joulu 06, 2022 10:50
Kuva

Eniten tuo hybridi säästää kaupunkiajossa. Siinä missä klonkswagenilla talviset tankilliset oli 9-10l/100 km on tällä menty alle neljän + sähköt. Kylpyläreissulla Nokialle Citikka tarjos noin 6l keskikulutusta talvinopeusrajoituksilla. Ei näillä kilsoilla ihan pääomakulujen erotusta kateta vaikka miten excelöisi :mrgreen:
Toi kuulosti jo niin haasteelta, että oli pakko laittaa itsellä ekseli laulamaan. Mitäs sitä muutakaan tekisi itsenäisyyspäivänä kun Tuntematonkin loppui jo eikä linnassa ole vielä kättelyt käynnissä. Seuraa siis armotonta tilastoekselipornoa, heikkohermoisten kannattaa siis lopettaa lukeminen nyt ja siirtyä toiseen ketjuun :mrgreen:

Kaivelin vähän niin löysin omasta käyttöautoilustani dataa syksyltä 2006 alkaen. Tai siis löytyisi vielä taaksepäin, mutta ei sisällä hintatietoja ja data on paperivihossa silloisen käyttöauton eli tuon 1303S Kuplan hanskalokerossa, enkä nyt ala sieltä manuaalisesti kaivelemaan. Muistikuva on sellainen että silloin kun polttoainejärjeselmässä ei ollut vuotoja, se vei maantiellä kympin ja kaupungissa 13 litraa sadalle, eli kyllä sillä ajelussa oli opiskelijabudjetilla ihan oma fiiliksensä :D

Noniin asiaan. Tilasto sisältää siis käyttöautoilun polttoaineostot, jotka sorttailin tuolleen vastaavasti kuukausille, eli tässä ei oteta kantaa auton polttoaineeseen, kulutukseen, ajettuihin kilsoihin, polttoaineen litrahintaan, vaan tämä kuvaa ihan sitä rahamäärää joka tankkaamiseen on mennyt missäkin kuussa. Joskus on tankattu kuun alussa ja lopussa ja seuraava kuukausi on jäänyt sitten kokonaan tankkaamatta, tällöin siis kulut kaikki kohdistuu ekalle kuukaudelle ja toiselle tulee luvuksi nolla. Kovin epätarkka käppyrä siis jos kuukausittaisen todellisen ajon polttoainekustannuksia haluaisi tiirailla, mutta kun kuitenkin tarkastelussa on 16 vuoden data, niin eiköhän tuosta keskiarvokäyrästä saa kuvan siitä miten on polttoainekulut tässä taloudessa kehittyneet.

Ja se kuva:

Kuva

Sininen käyrä siis kylmästi kuukausittainen laskutus polttoaineista, musta laskee 12 kk liukuvaa keskiarvoa.

Sen verran tuossa excelin pivotista tekemissä graafeissa vielä opeteltavaa että en saanut putsattua käyrästä pois tammi-elokuuta 2006, jolloin ei siis ole tapahtumia, koka tarkastelu alkaa syyskuusta 2006. Tämä sotkee myös hieman alkupäässä keskiarvokäyrää, kun se laskee mukaan nollakuukausia. Sinänsä se näyttää ihan oikein, että mulla ei ollut omaa käyttöautoa laisinkaan tammikuun 2005 ja syyskuun 2006 välissä, eli ajelin kesäaikaan harrastepeleillä ja talvet fillarilla, julkisilla ja tarvittaessa laina-autoilla.

Samanlaisia käyttöautottomia jaksoja ovat maalis-heinäkuu 2007 sekä huhti-elokuu 2009. Nämä näkyvät käppyrässä pidempinä nollajaksoina.

Autoja tuolla kaudella on ollut:
syyskuu 2006-helmikuu 2007: MB C180 MY1998, jolla keskikulutus oli 8,3 litraa bensaa
elokuu 2007-maaliskuu 2009: Mazda MX-5 MY1999, keskikulutus 8,7 litraa bensaa
syyskuu 2009-joulukuu 2014: OG9-3 2.0t MY2002, keskikulutus 11,4 litraa bensalla ja 16,8 litraa etanolilla
joulukuu 2014-lokakuu 2019: NG9-3 1.9 TiDS MY2008, keskikulutus 8,5 litraa dieseliä
lokakuu 2019-: Mitsubishi Outlander PHEV, jonka osalta tässä ei ole ladatun sähkön kustannuksia mukana

Kovimpaan nousuun tuo keskiarvokäyrä lähti siis kun ostin ekan Saabin ja jyrkimpään laskuun kun myin viimeisen Saabini :mrgreen: . Saabien välillä näkyy selvä pudotus 2014 jälkeen, kun siirryttiin etanolista ja bensasta dieseliin. Rangaistuksena tuli tietenkin dieselvero, jonka lisähinta bensa-autoon oli luokkaa 30 euroa kuussa, eli jos sen jyvittäisi näille kuukausille niin aika tasoihin menisivät Saabit keskenään.

Mitsun sähköistä sen verran että keskimääräinen kuukausikulu latauksiin on ollut 13 euroa, joten se ei ihan riitä nostamaan tuota käyrää tuonne Saabien tasolle. Ja toisaalta Mitsun verot on luokkaa 45 €/kk pienemmät kuin dieselsaabin ja 10 €/kk pienemmät kuin bensasaabin, eli tuo sähkökustannus kuittaantuu jo sillä.

Mitsun kohdalla kaksi loppupiikkiä tulee siitä että tänä vuonna olen tankannut kuusi kertaa mutta neljänä kuukautena, eli heinä- ja lokakuussa tuli kaksi tankkausta per kuukausi. Lisäksi tietenkin bensan hinta on tänä vuonna ollut ennätyskorkealla. Trendi on kyllä mustassa käyrässä huolestuttava Mitsunkin osalta, onneksi on täyssähköauto jo tilauksessa, sen kanssa tämä tarkastelu näyttääkin sitten jo kuolleen sydänkäyrää ja voin siirtyä kauhistelemaan sähkönhintaa :D

Mitsun kanssa ajomäärät ja ajosykli on olleet aika samanlaiset kuin Saabien kanssa, eli sinänsä aika vertailukelpoista dataa noiden autojen välillä.

Maxdan ja Mersun kustannusero Saabeihin tulee kyllä osttain siitä että ne meni pihimmällä, mutta myös siitä että varsinkin Mersun kanssa ajo oli aika erilaista. Kilsoja kertyi tuolloin paljon enemmän maantieajosta kuin vuoden 2007 jälkeen. Mazdallakaan en käynyt päivittäin töissä koska asuin tuolloin kävelymatkan päässä töistä. Kilsoja Mazdaan kertyi alussa tosi ripeään, koska ostin sen Etelä-Saksasta ja ajelin ympäri eurooppaa ja lopulta kotisuomeen, jolloin kuukaudessa kertyi 3000 km ajoa, mikä näkyy 300 euron piikkinä kuukausitankkauksissa. Seuraavan 18 kuukauden aikana kertyikin mittariin alle 9 Mm. Ja jos auto painaa 1100 kiloa, niin kai sen kuuluukin viedä vähemmän kuin perhesaappi.

Joka tapauksessa säästöpossujen nuukuuskisan voittaa siis japanilainen töpselikärsä :mrgreen:

Olipa hauska harjoitus tämäkin. Lopetetaan kun on vielä hauskaa. Anteeksi ja kiitos jos jaksoit lukea loppuun asti :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Säästöpossut

Viesti Kirjoittaja aero »

Mazda piti heti kättelyssä tankata 3-4x tyhjästä täyteen seudun kalleimmalla asemalla, ihan vaan koska voi? Kauhia piikki sinisellä käyrällä heti Mazdakauden alussa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Säästöpossut

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Se piikki tulee tuosta pienestä Euroopan turneesta josta mainitsin kolmanneksi viimeisessä kappaleessa. Asuin Münchenissä, kävin siinä autolla ennen Suomeen lähtöä harrastamassa hieman automatkailua mm. Hitlerin kotkanpesässä Berchtesgadenissa, sitten kotimatka suunnilleen reittiä München-Amsterdam-Hampuri-Emden-Hampuri-Lyypekki ja siitä laivalla muistaakseni Hankoon. Lyypekissä ennen laivausta tankatessa auto oli ollut mulla reilun kuukauden, kilsoja oli kertynyt noin 2700, bensaa palanut 220 litraa (6x käyty tankilla) ja rahaa 301 euroa. Nämä kaikki tankkaukset siis elokuussa 2007 ja eka tankkaus Suomessa syyskuun puolella.

Mazda oli kolmas auto minkä toin Keski-Euroopasta vuoden sisään, ekalla (mainittu MY1998 Mersu) kiertelin hakureissulla Itävaltaa myöden, toisella (mutsilla edelleen oleva Mersu) ajoin taas Baltian läpi Suomeen ja sitten tuo Mazda. Sillä ekalla Mersulla ajoin vielä Suomessa talvella 2006-2007 kolmen-neljän kuukauden aikana 8 Mm. Näistä tuli yhteensä sen verran kilsoja vuoden sisään että ei ole sen jälkeen isot ajomäärät houkuttaneet ja ollaankin melko pysyvästi jämähdetty tuonne 6000-9000 km vuosisuoritteisiin. Se lienee ollut ihan terveellistäkin, muistan että tuolloin Hampurissa matkalla Suomeen pamahti selkä varoittamatta lukkoon ekaa kertaa ilman mitään selvää ulkoista syytä (tai no, takana ollut päiväkausien ajomaratoni vieläpä aika usein avoauton katto alhaalla eli istumista ja vetoa riitti). Ja mun alaselkä sitten lopulta ruuvattiin titaanilla kasaan syksyllä 2017, useiden vuosien ongelmien jälkeen.

Eli palatakseni alkuperäiseen ketjun aiheeseen: paras säästöpossu on se jolle kertyy mahdollisimman vähän kilsoja ja siinä säilyy lääkärikuluissakin pitkä penni :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Säästöpossut

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ti Joulu 06, 2022 16:54
^Se piikki tulee tuosta pienestä Euroopan turneesta josta mainitsin kolmanneksi viimeisessä kappaleessa.
Äh, näköjään onnistuin tuon jotenkin ohittamaan lukiessani.

AZP kirjoitti:
Ti Joulu 06, 2022 16:54
Eli palatakseni alkuperäiseen ketjun aiheeseen: paras säästöpossu on se jolle kertyy mahdollisimman vähän kilsoja ja siinä säilyy lääkärikuluissakin pitkä penni :D
Kyä näi o.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Säästöpossut

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jonkun verran yhtäläisyyttä myös litrahinnan kehityskaaressa tuossa käppyrässä.
2009 oli halpaa ja siitä nousi tasaseen johonki 2014 asti. 2019 oli kans piikki enne tätä räjähdystä
https://www.aut.fi/tilastot/verotus_hin ... ?printer=1

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni niin eikös saabatilla ollu joskus kompromissi auto tuohon tila/kulutus meinaan zafira vaan silleki tais käydä heikosti..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Säästöpossut

Viesti Kirjoittaja McStadey »

petrisa kirjoitti:
Ti Joulu 06, 2022 12:20
McStadey kirjoitti:
Ti Joulu 06, 2022 10:50

Eniten tuo hybridi säästää kaupunkiajossa.
Kylpyläreissulla Nokialle Citikka tarjos noin 6l keskikulutusta talvinopeusrajoituksilla.
Eiköhän tuon hybridin tarkoituskin ole säästää juuri taajama-ajossa :D
Pitemmällä matkalla pelkkä bensa pitäisi tulla edullisemmaksi. En tiedä Touranista meneekö se alle 6 litran satasella talvirajoituksilla, kun on sellainen "jääkaappipakastin" korimalliltaan. Vastaava Golf mennee melko varmasti :wink:
Juu ihan toimii niin kuin pitää. Tyhmyyksissäni poistin spritmonitorista turkasen niin dataa ei ole mutta kyllä se ehkä nippa nappa alta kuuden menisi.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5628
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Säästöpossut

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nyt oli AZP:ltä viihdyttävää analyysiä. Kannustan tosin vaikka viikonlopun joululahjaostoshelvetin sijasta syventymään lisää exceliin ja lisäämään sinne jos vain dataa löytyy, ajomäärät kuukausittain sekä vielä lisäksi polttoaineenhinnat. Ja näiden kaikkien tietojen pohjalta tietysti paljonko 100km on missäkin kuussa tullut maksamaan. :mrgreen:

PS. En halua kuulla että ei ole mitään joululahjaostoshelvettiä tulossa koska kaikki lahjat on jo hyvissäajoin tilattu netin kautta koska itsellä on tälläkin hetkellä tasan 0 lahjaa hankittuna :facepalm_man: :lol: :lol: :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossut

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mä en hanki lahjoja, niin on paljon helpompaa. :D

Joko Saabatti näillä vinkeillä hankki jonkun säästöpossun? Ei taida 6000 euron budjettiin tuollainen lataushybridi-Mitsu mahtua?
Viimeksi muokannut mikan, Ke Joulu 07, 2022 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Säästöpossut

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^tossa ei saa koko viikonloppua menemään, koska kyseinen data löytyy käytännössä taulukosta, eli käppyrään tiedot saa muutamalla klikkauksella :mrgreen:

Vaimo hoitaa meillä oma-aloitteisesti lahjahankinnat muuten paitsi itselleen. Eli ei, ei ole luvassa mitään ostoshelbettiä viikonlopuksi :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Säästöpossut

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

AZP kirjoitti:
Ti Joulu 06, 2022 16:54
Eli palatakseni alkuperäiseen ketjun aiheeseen: paras säästöpossu on se jolle kertyy mahdollisimman vähän kilsoja ja siinä säilyy lääkärikuluissakin pitkä penni :D
Eli siis, meikäläisen kannattaisi ehdottomasti vaihtaa johonkin vähän kuluttavaan, epämukavaan ja meluisaan Focukseen tms, koska sillä ajelu olisi Volvoon tai Saabiin verrattuna niin ankeaa, että pyöräilisin töihin ja en kävisi ollenkaan pidemmillä reissuilla 8).

Tuossa itsarilomalla tuli ajettua 120 km auraamatonta tietä, jossa sellainen 10 cm lunta ja aina auton vastaan tullessa piti väistää oikean puolen pyörät sinne umpiselle surffailemaan. Ei kyllä yhtään harmittanut että oli neliveto alla, vaikka kulutus nousikin jo seiskaan. Ehkä tätä säästöpossuilua mietitään vielä. Aloitusviestiinhän kirjoitinkin, että mihinkään sähkövehkeisiin ei ole rahaa vielä vuosiin.

Oli juu Zafira, mutta vaihdoin sen tohon Femmaan, koska oli Saab-kuume. Sehän kyllä meni parhaimmillaan alle viiden ja puolen litran matkaa. Mut onhan siinäkin isohko ero noiden linkittämieni maantiekulutuksiin.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Andre
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 13:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Säästöpossut

Viesti Kirjoittaja Andre »

Minun näkemys säästöpossusta

9000 jubilee 97. Saattaa muuten olla nimim. Saabatti entinen, sen verran stalkkasin foorumia.

Ostin laakerivikaisena 400e
Tori.fi ostetun jakopääsetti kylkiäisinä tullut Laakeri setti 0e
Purkumoottorista öljypumppu 0e
Öljy pumpun mäntä 3e
Venttiilikopan tiiviste elring 20e
Purkumootorista Aika hyvä kampuran Stefa 0e
Pumpun kannen O rengas 5e
Loctite 518 jämä edellisestä moottorin kasauksesta 0e

Tämän jälkeen kovaa ajoa ihan hemmetin jämäkällä tonnarilla. Joka aamu hymyilyttää, en kaipaa mitään muuta. Loistava auto.

No se säästö

Kulutus 10l/km, okei aika kova ehkä +1500/vuosi vrt hybrid nintendo
Vakuutus, pelkkä liikennevakuutus noin 100e vuosi vrt. Rahoituksella hankitun täyskasko 1000e vuosi
Vero 350e vuosi, ehkä +200 vrt hybrid
Lainanhoitokustannus 0e
Korkokustannus 0e
Arvonalenema 0e,olisko jopa vähän nousussa
Uuden auton 50 000e sijoitettuna osakesalkkuun 10% vuosituotolla...

Hankinnat tehdään tunteella ja perustellaan laskimella, joten jokainen vääntää numerot sopivan näköiseksi. Niin minäkin ja ajan hemmetin tyytyväisenä tonnarilla😁👍
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Säästöpossut

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Sillon joskus ko aloin taksia ajamaan kyytiin tuli vanhempi pariskunta Prismasta. Kerrostaloon keskustassa vein heidät ja siinä matkan aikana juttelivat että luopuivat autosta koska juuri muuale ku niile kauppareisuile sitä ei tarvinu. Olivat laskeneet että vuotuisela auton lähtövalmiina pitämisen kululla rällää taksila niin maan perusteellisesti. Lapset perheineen etelässä, sinne pääsee junalla jne. Varmaan itelläki tulee ensin se vaihe että ei jaksa enää pajottaa noita vehkeitä jolloin uusi jollain rahalla/kk on se mikä kinostelee ja siittä jonku aikaa niin lääkäri ottaa kortin pois. Tai sitten luovun ihan vapaaehtosesti :lol: . Tuntu eilenki tuo Pello-Sinettä väli semmoselta että huhhuh. Paremmasa turvasa on metässä tuon puuauton kans ku ränniksi pyryttyneelä pikkutielä henkilöautojen seassa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Säästöpossut

Viesti Kirjoittaja McStadey »

^^^Ensimmäisen sukupolven prius vastaisi aika hyvin noita kriteerejä. Kaiken lisäksi ei oo edes kovinkaan taloudellinen matka-ajossa. Tai siis on, koska mietit joka aamu "Menisinkö sittenkin bussilla" :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Säästöpossut

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tietenkin auton valinnalla ja mitä energia lajia se käyttää voi säästää merkittäviä summia. Juttua tästä aiheesta tuli työmaalla ja vaikutti siltä, että kuljetus tarpeet ja ekonomia olivat suurimmat syyt, millaisella autolla ajoi. Kaikki nuoremmat ajoivat bensa käyttöisillä, vähän varttuneemmat vähän kuluttavilla bensa tai diesel hybrideillä ja me vanhemmat enempi kuluttavilla bensa ja diesel autoilla. Kaikkien mielestä sähköautot ovat vielä liian kalliita, mutta monet voisi ajatella ostaa sellaisen, jos hinnat olisi alhaisemmat. Monen mielestä auto on myös prioriteetti, millaisella autolla ajaa, sillä verukkeella, että ei tupakoi, nuuskaa tai käytä alkoholia. Esim. Ruotsissa yhden savuke askillisen polttaminen päivässä maksaa keskimäärin n. 26000kr vuodessa. 8O
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin