Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Täytyy aloittaa kertomalla, että "olen käynyt vieraissa". On jo pidemmän aikaa poltellut saada ruuvattavaksi Italialainen GT-auto. Olin jo niin hulluuden partaalla että skannailin Maseratin GT:tä. Se oliskin ollut hassunhauska ylläpidettävä... Kävi kuitenkin joulun alla vahinko huutokaupat.com:in kanssa ja tulin puolivahingossa tehneeksi voittaneen huudon: ostin Alfa Romeo Breran, tällaisen: https://huutokaupat.com/3782698/alfa-romeo-brera-2006

Alfa on tietysti jotain aika-paljon-kesympää kuin Maserati. Tuota Breraa valmistettiin vain n. 20t kpl vuosina 2005-2011. Se on teknisesti "lyhennetty" versio Alfan 159-sedanista. Breralla on mielenkiintoinen tarina, se lähti muotoilututkielmasta jonka piirsi itse Giugiaro. Giugiarohan pitää "jokaisen Saabistin" tietää - hän piirsi Saab 9000:n! Alkuperäisestä konseptista (https://www.italdesign.it/project/brera-2/) jäi tuotantoautoon kohtuullisen paljon - tekniikka muuttui tietysti paljon arkipäiväsemmäksi konseptin Maseratin tekniikasta. Brera on mun silmään hirmu kaunis - katsoo mistä kulmasta tahansa.

Olen tuota Alfaa tallissa ihastellut, kiillotellut, talvikäyttöön varustellut ja pikkuisen ajaa fiilistellytkin... Brera autona jakaa "Alfisteja" (ne on vähän kuin Saabisteja mutta ehkä vähän tulisieluisempia? :-P): toiset tykkää ettei se ole oikea Alfa ollenkaan kun siinä on GM-peräiset moottorit. Toiset tykkää että se on "liian saksalaistyylinen" jämäkkyydeltään ja ajettavuudeltaan. Jotkut näkee, että se on "liian raskas" eikä yhtä kepeä mutkatiellä kuin "oikeat" Alfat. Mutta mun omaan makuun se on just hyvä. Se on aavistuksen raskas mutta tukeva, jämäkkä ja suuntavakaa. Se on just sopiva auto mun ajokortin just saavan tyttärenkin ajella.

No ensin vaan aattelin että "osaa ne Milanossakin auton suunnitella ja tehdä". Mutta kun mielenkiinnosta enemmän aiheesta lueskeli, ilmeni seuraavaa: Alfa Brera jakaa pohjalevynsä ja tekniikkansa pitkälti Alfa 159:n kanssa. Nämä molemmat on rakennettu "premium platform" -pohjalevylle. Sen Alfa/Fiat konserni kehitti yhteistyössä GM:n kanssa 2000-luvun alussa - jolloin GM ja Fiat-konserni heilasteli muutoinkin keskenään ja josta syystä GM-moottorit päätyi Alfaan. Premium platformista on aika vähän tarinaa verkossa (mm. https://en.wikipedia.org/wiki/General_M ... m_platform). Se jäi lyhytikäiseksi: GM:n ja Fiatin sukset meni ristiin ja Alfat (159 + Brera + Spider) on ainoat tuotantomallit joita koskaan tehtiin tuolla pohjalevyllä.

Mikä Premium platformissa on erityistä? No se, että sen suunnittelivat Saabin insinöörit Trollhättanissa 2000-luvun alussa. Se on pohjalevy, jonka päälle Saabin oli tarkoitus rakentaa uusi 9-5. Mutta - kun meni miten meni - tästä tuli liian kallis projekti ja GM kehitti Premium platformia edelleen Epsilon II:ksi - joka sitten tuli Saabin ja Opelin yhteiseksi pohjaksi...

Tämmöinen tarina... Eniten mua huvitti se, että tästä mitään tietämättä tuntui, että "aika Saabimainen ajettava tää Alfa"! :-P
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, jotkut vähän 939:iä Opeliksi haukkuvat ja tankiksi väittävät, mutta kyllä siitäkin Alfan sielu löytyy. Tuo sun taisi olla 2.2 JTS? Pikkukoneisena etuvetona se saattaa olla vähän ketterämpi, omasta 159 nelivedosta olen rehellisesti todennut, että se on sellainen balettia tanssiva norsu. Onhan se raskas ja jämerä ja sellaisenaan leppoisa, mutta kun alkaa vähän käskyttämään niin norsu alkaa tanssia ja menemiseen löytyy italialainen ilo.

Mutta tosiaan, hyvä auto ja ainakin neliovisena messevä menijä kelistä riippumatta. Alusta toimii tosiaan hienosti Suomen olosuhteissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Joo, tää Brera on 2.2 JTS. Se on vain 185-heppainen ja etuvetoinen mutta vaparina se on aika eriluonteinen kuin... esimerkiksi tuo mun vanha 16-tappinen Saabin turbo. Mulla on niin "dorka" tausta viime vuosien autohistorian osalta että tuo Brera tuntuu ihan ketterältä pikkukirpulta :lol: Mulla oli aiemmin kaksi VW Phaetonia jotka molemmat oli yli 5-metrisiä miltei 2,5 tonnisia nelivetoja. Niillä onnistui kyllä luistattaminen mutta se oli kuin olis koulubussilla driftannut - ja kadun leveys loppui aika äkkiä. Vähän koen kanssa viha-rakkaussuhdetta meidän nykyiseen Porsche Panameraan joka on sekin massiivisen kokoinen ja painoinen laiva. Riittävästi tehoa kokoon nähden mutta ei se sitä pienennä. On tosi piristävää kun on vähän pienempi "ajajan auto" perheessä!

Brera on vielä ilahduttavasti ruosteeton (no se ei itse asiassa ole kokenut vielä yhtään Suomen talvea) mutta mitä noita Alfistien juttuja lukee, niin 164 taitaa olla yksi parhaiten pelleiltään kestäviä - ja tämän selitykseksi nousee se, että se on "pohjimmiltaan Saabi" haha!
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Isot onnittelut hienosta autosta ja kiitos loistavasta taustoituksesta. Monta uutta detaljia ampui nyt aivojen syövereihin eikä ne ainakaan vähentäneet kiinnostusta Breraa kohtaan. Ei näemmä ollut ensimmäistäkään nettiautossa tällä hetkellä.

Taidatkin olla peppumiehiä, nimittäin Brera ja Panamera on "autojen parhaat perät" -listalla jos nyt ei TOP3 niin ainakin TOP5 :heart_eyes: :saab:

Edit. Ja kirjoittele tänne tai johonkin muuhun ketjuun kokemuksistasi Breran kanssa vaan, seurantaan menee.

Edit2.
jkuisma kirjoitti:
Pe Tammi 13, 2023 15:30

Se on just sopiva auto mun ajokortin just saavan tyttärenkin ajella.
Onnittelut hyvin kasvatetusta tyttärestä :wink:

Mun (oletettavasti) 3 vuotta nuorempi tytär on ilmoittanut jo ajat sitten haluavansa Audi A5:n. Löytyisi myös samaa 2008 vuosimallia, mutta pitääpä linkata sille myös vähän Breran kuvia :heart_eyes:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja torque »

Hieno Alfa! Enmpä tienntyt. Oli tässä foorumissa joku toinen napannut rikkonaisen Alfan, oli jotain kuvaa kun hän sitä Saabin avulla kärryllä veti, en kyllä löytänyt sitä nyt, tiedä oisko siellä projekti osioissa. Mallinimeä/nroa en ulkoa muista, jokin hiekanvärinen taisi olla. Vaan ehkä joku täällä senkin voi linkata jos löytyy.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja aero »

^Solin minä, autohan on 159 Berlina eli tuo sedani, jonka kanssa Brera jakaa teknologiansa. Mulla voimalinjana on 3,2V6 Q4, eli moottori on samaa perua kuin 9-3:n 2.8V6T. Se kuva oli tämä:

Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

...Näin se vaan menee että meidän vannoutuneiden Saabistienkin on pakko ruveta "sekasyöjiksi" kun on aika paljon vaadittu että pysyis puhtaassa Saab-kannassa. Toki tiedän että klubilaisista vielä heitäkin löytyy ja respektiä sille!

Minäpä raportoin miten Breran kanssa pärjäillään!

Mulla on nyt sellainen kuvio, että Brerassa on talvi-kitkat ainoana rengaskertana. Se siirtyy kesäksi mökille säilytystalliin vapun tienoolla ja tilalle ajoon tulee Saab-avo. Ja sitten elokuun lopussa taas vaihtuu. Toivottavasti Alfa ei ihan mieltään Suomen talvista pahoita!

PS: 159 on viehättävä ja takuulla makea tuolla 3.2 koneella ja Q4:llä!
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja aero »

jkuisma kirjoitti:
Pe Tammi 13, 2023 17:42
PS: 159 on viehättävä ja takuulla makea tuolla 3.2 koneella ja Q4:llä!
Ainakin se on loistava käyttöauto tankkausharrastajalle :D. Montaa kertaa ei ole ajotieturi alle kympin kulutuksia näyttänyt, tuo on tunnetusti hieman janoinen tekniikka - "jostain syystä" neidon käyttöauto on vastaava diesel, kun ajaa kovasti enempi kuin minä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

aero kirjoitti:
Pe Tammi 13, 2023 20:06
jkuisma kirjoitti:
Pe Tammi 13, 2023 17:42
PS: 159 on viehättävä ja takuulla makea tuolla 3.2 koneella ja Q4:llä!
Ainakin se on loistava käyttöauto tankkausharrastajalle :D. Montaa kertaa ei ole ajotieturi alle kympin kulutuksia näyttänyt, tuo on tunnetusti hieman janoinen tekniikka - "jostain syystä" neidon käyttöauto on vastaava diesel, kun ajaa kovasti enempi kuin minä.
Mistä sitten luulit voiman- ja ilontunteen tulevan :)

Mun normiajoilla 15l/100km on tolla avolla ihan hyvä suoritus. Jos ajelee keskipitkää matkaa, eli Järvenpäästä Hyvinkäälle, voi päästä jopa 11l/100km. Tyhjällä tankilla katto kiinni 70km/h myötätuuleen voi mennä 8.5l :saab:

Harmi ettei enää saa sitä 3e/l luxusbensaa, phähä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja aero »

2.polvi kirjoitti:
Pe Tammi 13, 2023 20:27
Mistä sitten luulit voiman- ja ilontunteen tulevan :)
Turbosta :mrgreen:.

Ei vaan, tottahan se on että jos antaa niin myös ottaa, eikä siis sitä sovi ihmetellä että jääradalla keskikulutus pysyy naulittuna 25l/100km lukemassa (ajotieturi ei näytä enempää), mutta siis rauhallisessa maantielaukassa siis voi just päästä alle kympin. Ei se näillä ajomäärillä harmita, mutta jos päivittäin pitäisi työmatkaa höylätä niin sitten varmaan harmittaisi :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja torque »

autohan on 159 Berlina eli tuo sedani, jonka kanssa Brera jakaa teknologiansa.
just tuo, vilkaisin pikaisesti nettiautoon, kappas, 26 kpl on tarjolla. Jopa jokin farkku diisselinä.
Viimeksi muokannut torque, Pe Tammi 13, 2023 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

aero kirjoitti:
Pe Tammi 13, 2023 20:43

Turbosta :mrgreen:.

Ei vaan, tottahan se on että jos antaa niin myös ottaa, eikä siis sitä sovi ihmetellä että jääradalla keskikulutus pysyy naulittuna 25l/100km lukemassa (ajotieturi ei näytä enempää),
Disclaimer. En tällä kehuskele yhtään enkä ole siitä ylpeä ynnä mun tarkoitukselliset ylinopeudet viimeisen 26.5 vuoden aikana voi laskea yhden käden sormilla. *Selittely päättyy

Joskus n. 20 vuotta sitten tultiin orkesterin kanssa Tampereelta pistokeikalta arkiyönä stadiin takas. Alla oli vm. 95 Grand Cherokee 5.2 V8 (vai 5.8, se silloinen tykein). Mulla oli ajovuoro, kello luokkaa 0500 ja muu bändi pelti kiinni.

Jossain mielenhäiriössä sitten kauniina elokuisena yönä keksin, että mennäänpäs Pohjois-Haagaan vähän nopeammin. Motari oli tyhjä, täysin tyhjä (haen synninpäästöä), ja keli kaikinpuolin hyvä. No. Vakioylinopeussäädin lukemaan 180kmh ja mihinkään muuhun kuin rattiin koskemalla sillä asetuksella mentii Hämeenlinnan shikaaneja lukuunottamatta koko matka Kehä III asti. Hetkellisen kulutuksen mittari (muistaakseni yläkonsolissa) näytti 25-30l/100km koko ajan.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Oooo... Onnittelut hienosta Alfasta. Ja täytyy kyllä sanoa, että tiesin minä, mutta toki itsekin vasta hieman jälkeen päin. MT6 vaihdelaatikko on Saabin F40-laatikko joka minultakin 159:stä löytyy. Toki mulla on 159:n konetilassa 2,4JTDm, hieman maustettuna n. 240hv/500nm. On sitten alustaltaan niin upea ajettava mielestäni. Pystyy mutkatiellä vetämään kovempaa kuin yhdelläkään Saabilla :mrgreen: Nopea ohjaus on myös aika maukas, ei tartte rattia pyöritellä kun kierros niin on renkaat tapissa.
Viimeksi muokannut Pakari, Pe Tammi 13, 2023 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja torque »

^^jos tähän saa hieman hieman höpistä.
Oli se yksi taksimatka Shanghai keskusta->lentoterminaali.
jamppa veti kaiken irti siitä kiinan passatti farkusta, vaikka minulla ei kiirettä ollu, hyvin ajoissa sille aamulennolle.
Oli sillä matkalla tunne et nyt lähtee auto lentoon noiden kaarevien siltojen kohdalla (hieman hän hidasti kameroiden kohdalla).
Jos muistan oikein niin siirtymä jotain 45km, keskinopeus 137km/h. ku piti ihan jälkikäteen katsoa toimiko mittari autossa.
(no, minulla hieman naama Mikan tai Kimin näköinen). :)
Viimeksi muokannut torque, Pe Tammi 13, 2023 22:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Pakari kirjoitti:
Pe Tammi 13, 2023 21:10
Pystyy mutkatiellä vetämään kovempaa kuin yhdelläkään Saabilla
Rienausta. Roviolle! :saab:

Noh. Yksi tuttu omisti sekä NG93 Aeron Stage 1 ja Golfin R-mallin tjsp. Sanoi ajaneensa sekä Alastarossa, että Ahvenistolla Saabilla kovempia kierrosaikoja. Molemmat oli ihan vakioita etuvetoisia alustasta ja jarruista lähtien. Golf oli 250hv, toki Aero softattuna sama. Golf oli sitten varmaan se 3.2l vapaastihengittävä. Vaikka Golfissa noin periaatteellisesti oli enemmän rataominaisuuksia, niin näin se tuttu kertoi. Eikä se edes ollut mikään Saabisti. Toki marginaalit ovat pieniä ja asioihin vaikuttaa miljoonat muuttujat. Mutta molemmat ihmeteltiin sitä, että miten "nopea" se NG93 on alustaltaan.
torque kirjoitti:
Pe Tammi 13, 2023 21:11
^^jos tähän saa hieman hieman höpistä.
Oli se yksi taksimatka Shanghai keskusta->lentoterminaali.
Jamppa veti kaiken irti siitä kiinan passatti farkusta, vaikka minulla ei kiirettä ollu, hyvissä ajassa sille aamulennolle.
Oli siinä tunne et nyt lähtee auto lentoon noiden kaarevien siltojen kohdalla (hieman hän hidasti kameroiden kohdalla).
Vähän samankaltainen kokemus itsellä Tallinnasta. Elettiin jotain Markko Märtinin suuruuden kynnyksellä olevaa aikaa (2004?) ja satamasta taksin kyytiin. Kerroin mihin ollaan menossa ja sellaiset. Kysyin sitten, että seuraatko rallia, että Markkolla kulkee. Kuski katsoi takapenkille todella maanisesti ja sai sanotuksi Joo. Ja sitten mentiin iltapäiväruuhkassa niin saatanan lujaa, että en varmasti auton kyydissä tule ikinä pelkäämään niin paljon. Silloisessa Tallinnan "iltapäiväruuhkassa" 80kmh oli näemmä sellainen perusnopeus rakkaiden heimoveljien ralliharrastajille :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin