Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Tuntuu olevan kyl näppärä asentaja toi. Ei oo meinaan eka kerta ku yllätyn työajan lyhyydestä.
Tai voihan se olla vaan huolimaton?
Tai voihan se olla vaan huolimaton?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Kävinpä Oulussa pyörähtämässä. Reissun kulutuslukema 6,6l sataselle tollasta 102 km/h todellista nopeutta ajellen ja Oulun päässä tietty vähäsen kaupunkiajoa. Hieman pettynyt olen kyllä tohon lukemaan.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Eipähän se mikään säästöpossu ole. Painava auto kokoisekseen.. Ite oon sedanilla ajellu siellä kutosen tietämillä ja hyvillä olosuhteilla hieman allekin kutosen.
Nyt on kyllä itelläki hieman kulutus koholla jostain syystä. Hetkellinen kulutus laskee kovin hitaasti muutos tilanteissa. Alkoi katsastuksen jälkeen.. Täytyy varmaan löysätä hieman käsijarruvaijeria vaikka mielestäni se ei laahaa koska levyt eivät lämpene. Mutta ainoa mikä muuttui oli, kun vaihdatin toisen takajarrusatulan ja käsijarruvaijeria piti kiristää, jotta jarruvoimaa saatiin dynossa riittävästi.
Nyt on kyllä itelläki hieman kulutus koholla jostain syystä. Hetkellinen kulutus laskee kovin hitaasti muutos tilanteissa. Alkoi katsastuksen jälkeen.. Täytyy varmaan löysätä hieman käsijarruvaijeria vaikka mielestäni se ei laahaa koska levyt eivät lämpene. Mutta ainoa mikä muuttui oli, kun vaihdatin toisen takajarrusatulan ja käsijarruvaijeria piti kiristää, jotta jarruvoimaa saatiin dynossa riittävästi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Satula tahi tellinkinsä (tai molemmat - ja ehkä vaijeri) vaihtoon. Tähän sopii säätöön vanha Saabin taika, eli vaijerit löysälle, millinen rakotulkki linkun ja stopparin väliin ja vaijeria sen verran kiriälle, että tulkki tipahtaa irti. Jos tuosta säädöstä ei saa tarpeeksi jarruvoimaa, niin vikaa siellä on. Yleisin taitaa olla se, että satula/linkku ei palauta kunnolla, liikerata ei riitä ja jarru jää kuin jääkin vähän laahaamaan käsijarrun vapauttamisen jälkeen. Muistaakseni liukutapit on integroitu tellinkiin, siksi sekin mahtoisasti vaihtoon, jos takkuaa liukutapeista niin, että jarruttaa vain toisella palalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Vaijeri on rikki jäätyilee pakkasella, mutta kun sen vaihtotyöaika ohjeellinen on 6h niin ei kiinnosta vaihdattaa sitä ennen kuin on aivan pakko. Kyllä sieltä saatiin riittävästi voimaa ja sehän riittää nyt...
Liukutapit on perinteiset irroitettavat. Molemmille puolille on nyt vaihdettu satulat, viime vuonna toiselle ja tänä vuonna toiselle.
Liukutapit on perinteiset irroitettavat. Molemmille puolille on nyt vaihdettu satulat, viime vuonna toiselle ja tänä vuonna toiselle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Jotenkin silti aattelin et menis manuaalina vähemmällä kuin tuo automaattifemma tai XC70, mut ei sit näköjään .
Kyyti oli kyllä ihan mukavaa.
Kyyti oli kyllä ihan mukavaa.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Siinä saa kyllä pitää muutaman kahvitauon ja yhden siestan jos käppärinvaijereihin 6h tuhlaa. Takapenkin istuinosa irti (nosta etureunasta vahvasti, työnnä taaaksepäin ja nosta irti), etupenkit irti (2kpl isoja ruuveja (olikoha Torx T50) kiskojen takapäästä, piuhoja ei tartte irroittaa että penkit saa vain pois edestä), kesikonsoli irti (taisi olla 2*10mm kuusiot, sivuilla siellä etupenkkien takana piilossa, saattoi olla että vaihdekeppikulissin alla on joku ruuvi, eli sen voi joutua kanssa nykäsemään irti), mattoa taitellen vaijerit pois, uudet tilalle ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Minua lihavampi haluaa varmaan vähän nostaa autoa, minä en oo turhaan jaksanu. Mulla meni ekalla kertaa muistaakseni 1,5h ja touhusin ihan reippaasti muuta samalla.
Takapenkin istuinosan etukiinnikkeet todennäköisesti hajoaa irroittaessa, osanumero on 50500769 ja niitä tarvii 2.
Takapenkin istuinosan etukiinnikkeet todennäköisesti hajoaa irroittaessa, osanumero on 50500769 ja niitä tarvii 2.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Eli voin tuoda sulle vaihdettavaksi?
Massa ja häviöt/vastukset sen määrittelee aika pitkälti. 10 minutin DPF-putsikin kun tulee mulla n. 300-400km välein niin nostaa keskikulutusta muutenkin. Ohjekirjan mukaan tekee n. 500km välein, mutta multa on imusarjan läpät poistettu niin ex-ex-omistajan kertomuksen mukaan alkoi sen jälkeen polttaa DPFää puhtaaksi hieman tiheämmin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Voin minä ne vaihtaa, kun hinnasta sovitaan
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Joo, DPF:ää taisi poltella, kun tietyn pätkän matkasta näytti 10 l hetkellisiä kulutuksia. Aika usein kyllä tuntuis tuota tekevän tääkin.Pakari kirjoitti: ↑Ma Touko 08, 2023 21:29Massa ja häviöt/vastukset sen määrittelee aika pitkälti. 10 minutin DPF-putsikin kun tulee mulla n. 300-400km välein niin nostaa keskikulutusta muutenkin. Ohjekirjan mukaan tekee n. 500km välein, mutta multa on imusarjan läpät poistettu niin ex-ex-omistajan kertomuksen mukaan alkoi sen jälkeen polttaa DPFää puhtaaksi hieman tiheämmin.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Usein kyllä polttelevat. Mulla 1.9tids poltteli 800-1200km välein,toki maantie painotteista ajoo.
Imusarjan uusimisella/läppien käyttöönotolla kulutus tippui selkeästi. Noin litran.
Imusarjan uusimisella/läppien käyttöönotolla kulutus tippui selkeästi. Noin litran.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Juu.. Ite pudotan pykälää pienemmälle vaihteelle polton ajaksi sen kun Alfassa niin selvästi huomaa. Jostain luin että olisi parempi pitää yli 2krpm polton aikana. Mulla on aikalailla tasan 10 minuuttia se polton pituus ja kutosella jos ajaa niin tuon hetkellinen on luokkaa 10l/100km. Itellä on DPF ja EGR käytössä, katsuri juuri ihmetteli että kuin tää antaa päästömittauksessa tulokseksi 0,00.. Opelia käytin juuri leimalla myös samassa paikassa, niin siellä oli 0,3!Saabatti kirjoitti: ↑Ti Touko 09, 2023 10:37Joo, DPF:ää taisi poltella, kun tietyn pätkän matkasta näytti 10 l hetkellisiä kulutuksia. Aika usein kyllä tuntuis tuota tekevän tääkin.Pakari kirjoitti: ↑Ma Touko 08, 2023 21:29Massa ja häviöt/vastukset sen määrittelee aika pitkälti. 10 minutin DPF-putsikin kun tulee mulla n. 300-400km välein niin nostaa keskikulutusta muutenkin. Ohjekirjan mukaan tekee n. 500km välein, mutta multa on imusarjan läpät poistettu niin ex-ex-omistajan kertomuksen mukaan alkoi sen jälkeen polttaa DPFää puhtaaksi hieman tiheämmin.
Alfafoorumi taitaa olla rikki... kun en ole pariin päivään päässyt sinne. Onko aerolla sisäpiirin tietoa asiasta?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Toi reilun 400tkm poljettu yksilö vielä vuosi-pari takaperin poltteli luokkaa 800km välein. Nyt on alkanut tihentymään, mutta ei huolta, kun siihen on tallissa reilun 500tkm poljettu varapönttö .
Sitten taas tuo 330tkm mennyt nelikko polttelee 200-300km välein, mutta se on aika suoraa seurausta siitä, että siinä vuoti 2 suutinta, eli yksi ihan selkeän vian seurauksista. Ilmeisesti nuo 210hp suuttimet on helpommin hajoavaa mallia kuin vanhemman 200hp version ruikut.
Minä jossain välissä talvirajoituksilla tuosta neidon nelikosta logittelin suoritusta ja ihmettelin, että mikä piru nostaa kulutusta rankasti kun vauhti menee yli satasen. Osui poltto niin tarkalleen sille ajalle kun pystyi pitämään motarilla karvan reippaan satkun vauhtia, että näytti varsin jännittävältä .
Tuo tekee joskus poltossa niin, että ahdot ei nouse ja voima puuttuu, mutta yleensä ei. Se antaa satunnaisesti vikakoodia MAF:sta, joka saattaa liittyä asiaan tai sitten ei, mutta olen yrittänyt logitella siitä tietoja tuollaisen puutumapolton osuessa kohdalle, mutta tuntuu siltä että aina kun on logitus päällä, ei auto hyydy. Just tänään vedin siitä aika kattavasti dataa polton ajalta, jos saisi puutumapolton osumaan niin voisi vertaila mikä on erona. Siitä voisi saada hajua myös siihen sun auton käytökseen polton aikana.
Joo, sillä on joku ihme puutuma, tarkempaa infoa ei mulla ainakaan vielä ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Hmm.. voiko suuttimien korjausarvoista päätellä jotain? Saattaa siis olla potentiaalinen mullakin toi suutin haaste, ehkä? Lähinnä mietin tuota hetkellistä kulutusta, kun se rupesi yhtä-äkkiä hitaammin laskemaan esim. kiihdytyksen jälkeen ja vaikka kaasun pitää stabiilina niin jonkun aikaa menee ennen kuin laskeminen loppuu. Mitä muita oireita tuo mahdollisesti vuotavat suuttimet voisivat aiheuttaa? Toki eikö vuotava suutin näkyisi myös savutuksena?aero kirjoitti: ↑Ti Touko 09, 2023 17:12Sitten taas tuo 330tkm mennyt nelikko polttelee 200-300km välein, mutta se on aika suoraa seurausta siitä, että siinä vuoti 2 suutinta, eli yksi ihan selkeän vian seurauksista. Ilmeisesti nuo 210hp suuttimet on helpommin hajoavaa mallia kuin vanhemman 200hp version ruikut.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Näkyy sitten kun tilanne on tarpeeksi paha, aika pitkään DPF syö sen savun.
Ajotieturissa vuotava suutin näkyy pikemminkin kulutuksen heittona alas- kuin ylöspäin, koska sieltä tulee enemmän ainetta kuin auto käskee. Viitettä voi saada myös sillä, jos nyppii piuhat irti ja koettaa startata - jos auto yskähtelee vähän kuin syttyisi, niin jostain tulee jotain mikä yrittää syttyä. Toki se, että auto ei yskähtele, ei välttämättä takaa sitä että suutin ei vuoda.
Korjausarvoista voi yrittää päätellä jotain, mutta vielä kun muistaisi että miten se käytännössä menee. Niissä saattaa myös näkyä peräkkäin ampuvien pyttyjen häirintä toisiaan kohtaan hämmentävästi väärän pytyn puolella.
Ajotieturissa vuotava suutin näkyy pikemminkin kulutuksen heittona alas- kuin ylöspäin, koska sieltä tulee enemmän ainetta kuin auto käskee. Viitettä voi saada myös sillä, jos nyppii piuhat irti ja koettaa startata - jos auto yskähtelee vähän kuin syttyisi, niin jostain tulee jotain mikä yrittää syttyä. Toki se, että auto ei yskähtele, ei välttämättä takaa sitä että suutin ei vuoda.
Korjausarvoista voi yrittää päätellä jotain, mutta vielä kun muistaisi että miten se käytännössä menee. Niissä saattaa myös näkyä peräkkäin ampuvien pyttyjen häirintä toisiaan kohtaan hämmentävästi väärän pytyn puolella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla