Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
^Aattele kun olisi saatu parhaat palat yhdistettyä - 2.4TTiD XWD...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Saab ilmeisesti yritti, mutta Alfa ei suostunut siihen. Siksi tehtiin TTiD.
Ihmettelen sitä yhtä NG9-5 2,9TiD6:sta, joka on tällä hetkellä Ruotsissa jollain Saab-harrastajalla. Oliko sekin Alfan moottori?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Nii-in... Tuli ihan paha mieli. Mut se voi ollaniin kapea se kolkin ja femman keula, ettei se olisi vaihtunut fyysisten mittasuhteidensa vuoksi konehuoneeseen - ainakaan poikittain. NG-femmaan se olisi saattanut mahtuakin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Kuinkahan läheistä sukua TTiD muuten on Lancian tuplaturboversiolle samasta koneesta, onko kellään tarkempaa hajua?Turbo Sensonic kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 12:29Saab ilmeisesti yritti, mutta Alfa ei suostunut siihen. Siksi tehtiin TTiD.
Se on muistaankeni VM Motorin kone, eli italiaako kyllä muttei Alfa. Tuohan on V6 -dieseli, sellaista en muista vielä Alfan keulalta bonganneeni.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 12:29Ihmettelen sitä yhtä NG9-5 2,9TiD6:sta, joka on tällä hetkellä Ruotsissa jollain Saab-harrastajalla. Oliko sekin Alfan moottori?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Mun tietääkseni Lancia Deltassa käytetty tuplaturbo 1.9 olisi sama kone kuin Saabin TTiD.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Ok, kiitos. Onko tuo 2.0 sit sama kuin Insignian 2.0 riisseli, vai joku ihan muu? Ja onko luotettava vehje?
Melkoiset erot päästöissä (=kulutuksessa, veroissa) noiden 2.0 ja 2.4 välillä. Oliko 134 g/km vs 179 g/km Nettiauton mukaan.
Melkoiset erot päästöissä (=kulutuksessa, veroissa) noiden 2.0 ja 2.4 välillä. Oliko 134 g/km vs 179 g/km Nettiauton mukaan.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Joo, 2.0CDTi on sama kuin 2.0JTDm.
Reaalimaailmassa 2.4 ja 2.0 kulutusero ei tiettävästi ole ihan niin radikaali kuin lukemista voisi veikata, tuoreempi kone on vähän paremmin testioptimoitu. Veroissa toki näkyy erona. Perjantain työmatkat tuli taitettua neidon talviautolla, 2.4 Q4:lla. Ajotieturi kertoili vähän vajaan kutosen kulutuksia, kuten yleensäkin mun ajamana.
Reaalimaailmassa 2.4 ja 2.0 kulutusero ei tiettävästi ole ihan niin radikaali kuin lukemista voisi veikata, tuoreempi kone on vähän paremmin testioptimoitu. Veroissa toki näkyy erona. Perjantain työmatkat tuli taitettua neidon talviautolla, 2.4 Q4:lla. Ajotieturi kertoili vähän vajaan kutosen kulutuksia, kuten yleensäkin mun ajamana.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Mites noi 159:n bensakoneet sitten? Ovatko epäluotettavia vai voiko harkinnan laajentaa niihinkin? Luotan siihen, että tämäkin asia Saappi-foorumilla tiedetään .
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
1.8i (todella harvinainen) on kai suoraan Opelista
1.9 ja 2.2 JTS on Opel-sukuisia, Alfa tehnyt niihin suoraruiskun ja jotain yläpähän (esmes nokkien rattaat ei sovi Opelista, jakoketjusatsi muuten sopii). Muuten luotettavia, mutta jakoketju on venyvää mallia. Jakopäärempassa kannattaa vaihtaa suosilla kaikki (myös ne nokkien rattaat) jos haluaa että kestää.
3.2 JTS on pohjimmiltaan GM:n HFE, eli samaa omaa sukua Holden -sarjaa kuin 9-3:n 2.8 Turbo. Tähänkin Alfa on leiponut suoraruiskun, mutta mm. jakopään palikat käy suoraan Cadillacista (myös ne nokkien rattaat). Näissäkin tuppaa ketjut venymään.
1750TBi on aitoa italialaista turbovoimaa. Jakopää hihnalla, yhtään varsinaista tyyppivikaa en tiedä olevan.
Toinen, mikä kannattaa tietää, on vaihdelaatikko. Automaatti on AW:n 6-lovinen perusmallin momentinmuunninaski, samaa sarjaa muistaakseni kuin 9-3:ssa. Oikein pidettynä (öljynvaihdot tehtynä) kestävä ja luotettava, luonteeltaan vähän luppoisa ja unohtaa välillä olevansa vaihdelaatikko, eli vastaa välillä vähän hitaasti. Manuaaleissa puolestaan 1.8, 1.9:t (sekä JTS että JTDm) ja 2.2 ovat Opel-sukuisella M32 -laatikolla, jossa tyypillisesti on kroonien shimmausvika. Luulisi, että noista alkaa vialliset yksilöt olla välitellen paalattu tai korjattu, mutta kannattaa huomioida. 2.4 JTDm ja 3.2JTS ovat puolestaan samalla F40 -askilla kuin esmes 9-3 1.9 dieselit. Sehän kestää kutakuinkin puoli maailmaa, mutta on luonteeltaan vähän änkyrä. Tottelee kyllä, kun sitä oppii käskemään, mutta ei pidä mummoilla vaihtaessa. 1750TBi:tä on muistaakseni sekä F40:llä että Fiatin omalla C635 -askilla, molemmat vallan hyviä lootia. Eli muuten hyviä salkkuja, mutta se M32 kannattaa sekä kuunnella (alkaa usein viheltämään kun laakerit alkaa kuolla) että tunnustella (jos keppi heiluu ajossa, se ei ole hyvä merkki).
1.9 ja 2.2 JTS on Opel-sukuisia, Alfa tehnyt niihin suoraruiskun ja jotain yläpähän (esmes nokkien rattaat ei sovi Opelista, jakoketjusatsi muuten sopii). Muuten luotettavia, mutta jakoketju on venyvää mallia. Jakopäärempassa kannattaa vaihtaa suosilla kaikki (myös ne nokkien rattaat) jos haluaa että kestää.
3.2 JTS on pohjimmiltaan GM:n HFE, eli samaa omaa sukua Holden -sarjaa kuin 9-3:n 2.8 Turbo. Tähänkin Alfa on leiponut suoraruiskun, mutta mm. jakopään palikat käy suoraan Cadillacista (myös ne nokkien rattaat). Näissäkin tuppaa ketjut venymään.
1750TBi on aitoa italialaista turbovoimaa. Jakopää hihnalla, yhtään varsinaista tyyppivikaa en tiedä olevan.
Toinen, mikä kannattaa tietää, on vaihdelaatikko. Automaatti on AW:n 6-lovinen perusmallin momentinmuunninaski, samaa sarjaa muistaakseni kuin 9-3:ssa. Oikein pidettynä (öljynvaihdot tehtynä) kestävä ja luotettava, luonteeltaan vähän luppoisa ja unohtaa välillä olevansa vaihdelaatikko, eli vastaa välillä vähän hitaasti. Manuaaleissa puolestaan 1.8, 1.9:t (sekä JTS että JTDm) ja 2.2 ovat Opel-sukuisella M32 -laatikolla, jossa tyypillisesti on kroonien shimmausvika. Luulisi, että noista alkaa vialliset yksilöt olla välitellen paalattu tai korjattu, mutta kannattaa huomioida. 2.4 JTDm ja 3.2JTS ovat puolestaan samalla F40 -askilla kuin esmes 9-3 1.9 dieselit. Sehän kestää kutakuinkin puoli maailmaa, mutta on luonteeltaan vähän änkyrä. Tottelee kyllä, kun sitä oppii käskemään, mutta ei pidä mummoilla vaihtaessa. 1750TBi:tä on muistaakseni sekä F40:llä että Fiatin omalla C635 -askilla, molemmat vallan hyviä lootia. Eli muuten hyviä salkkuja, mutta se M32 kannattaa sekä kuunnella (alkaa usein viheltämään kun laakerit alkaa kuolla) että tunnustella (jos keppi heiluu ajossa, se ei ole hyvä merkki).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
3,2V6 on isoruokainen... Motarilla ajelin niin kyllä hetkellinen kulutus pyöri siellä 10 tienoilla. Ajelin sellaisella nelikolla noin kuukauden, kun se oli kaverilta lainassa, kun huilasi korjaamolla. Kivat äänet ja ihan jees suorityskyky. Siinä oikeastaan oli syy, miksi oman 159:n ostin...
Tuota 1750TBi:tä en ole ajanut, mutta lienee pienitehoisin bensakone jolla kannattaa 159 ottaa... Toki leppoisaan kruisailuun soveltunee myös pienempitehoiset... Mutta nuo Aeron mainitsemat jutut kannattaa huomioida.
Tuota 1750TBi:tä en ole ajanut, mutta lienee pienitehoisin bensakone jolla kannattaa 159 ottaa... Toki leppoisaan kruisailuun soveltunee myös pienempitehoiset... Mutta nuo Aeron mainitsemat jutut kannattaa huomioida.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Eikä ole, se on bensaviemäri. Isoruokainen ei riitä kuvaamaan lukemia, mitä saa aikaan vähänkin dynaamisemmalla ajolla mutkapätkällä, jääradasta puhumattakaan. Mutta kiva murina ja käytös, voimaahan siinäkään ei ihmeesti ole, etenkään jos on joskus vähän turposaappia stagettanut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Nojoo..Se muuttaa bensiiniä ääneksi tyylillä. Vaparivoima on niin erilaista ja erilailla ajettava, jos puhutaan dynaamisesta ajosta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Hyvin löytyi infoa!
Eli lyhyesti, vain tuo 1750TBi tai dieselit on (järkeviä) vaihtoehtoja .
Eli lyhyesti, vain tuo 1750TBi tai dieselit on (järkeviä) vaihtoehtoja .
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Ne on ne järkevimmät pääsääntöisesti joo. En silti välttämättä hyvää 2.2:sta teilaisi, kunhan jakopää on tehty hiljattain ja aski tyystin ongelmaton.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00