Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja aero »

Saabatti kirjoitti:
Su Tammi 15, 2023 22:21
Pitäskö se Saabin jälkeen sekaantua näihin. Vai onko perheelliselle liian epäluotettavia 8) .
Perheellisyydestä en tiedä, mutta noista meidän viisyseistä vähiten tietä nähneen mittarissa on 255tkm, eniten näneellä reilu 400tkm, eikä niillä ole pahemmin tarvinnut ajamatta jättää. Reilu 400tkm pommitettu viihtyy kesäisin vielä radallakin...

3.2JTS:ää ei ehkä kannata viedä radalle, ellei lisää öljylle paineakkua. Öljynkierto on suunniteltu takavetoiseen ja oikeat kaarteet on vähän myrkkyä. Suomen radoista ainakin Ahvenisto, Alastaro, Botniaring ja Kemora kääntyy oikealle.
torque kirjoitti:
Su Tammi 15, 2023 23:37
Vaan hieman epäilen yhä kuinka hyvin pärjää noilla alfoilla kun täällä pohjolassa n +30/-30°C vaihtelevat sääolosuhteet. Alfoja tosin melko vähän täällä Suomessa,
Tuo jännityshän se ihmisillä lähinnä on, joka sekä johtaa jälkimmäisestä että vaikuttaa siihen. Ei näitä tänne juuri ilmesty kun ihmiset jännittää ja ihmiset jännittää kun ei ole kokemusta itellä tai tutuilla.

+30 voi tuntua tuskaiselta, jos ilmastointi ei toimi - tämä nyt ei ole varsinaisesti alfa-ilmiö. Ja itehän minä senkin vahingossa rikoin muuta touhutessani, ei se vika autosta johtunut.

-30 ei ole ollut ongelmia. Samallailla ainakin JTDm ja Holden-kuutonen tömähtää tulille Alfan kuin Saabinkin pellin alla... Helposti hajoava kuskin persgrilli vähän harmittaa talvella, mutta kangaspenkit ei kauheen kylmiltä tunnu siltikään, nahkajakkarat vähän vilakammilta.

Referenssinä voin todeta, että neidolla on tosiaan tälläinen käyttöautona (2.4JTDm Q4, olikohan mittarissa jotain 330tkm). Lanssikuski ei valitse työvuoroja kelin peruseteella, eikä jätä menemättä töihin.
torque kirjoitti:
Su Tammi 15, 2023 23:37
Vaan jos on talli jossa voi säilytellä alfaa ajojen välillä, mikäs siinä.
S'ois toki bueno, vaan tallitilat varaa lelut ja viisysit on kaikki ulkoruokinnassa. Katos on suunnitelmissa, mutta ei enstemmäisenä listalla.
torque kirjoitti:
Su Tammi 15, 2023 23:37
Ja lisäksi, jos siinä alkaa jokin komponentti ilmoittelee finittoo, miten sen saa fiksattua?
Yleensä tästä on selvitty joko:
A) tekemällä huolto tai öljynvaihto ja kuittaamalla tietokoneelle, että ajellaan taas 15tkm (övv 15tkm, hv 30tkm). tai
B) vaihtamalla kulunut osa (yleensä etuylätukivarsi, takaiskari tai jousi) tai
C) hitsaamalla ruosteiseen kohtaan uutta rautaa (tuo 400+tkm ajettu 17-vuotias dieseli on kaivannut jo yhden helmapaikan)

...eli aika samoin kuin muidenkin autojen kanssa. Muuten saa osia ihan hyvin, asiallisia tarvikkeita kohtuuhinnalla, mutta jouset on näihinkin vähän penseitä. Orggisjouset maksaa ihan oikeaa rahaa (luokkaa 200-300€/kpl jos oikein muistan) ja suurin osa tarvikkeista tuppaa olemaan madaltavia
Pakari kirjoitti:
Ma Tammi 16, 2023 01:29
Napista käyntiin ja lisäksi pirun lämmin talviauto tuo diesel 159, kun lämpeneekin vielä nopeasti. Niiin, ja eikä ole mitään lisälämmittimiä.
On siellä liki kilowatin sähkövastus sentään ilmakanavassa auttamassa sisätilan lämmitystä. Bensakoneisesta tuo puuttuu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Oma Alfa kokeilu jäi vähän lyhyeksi, noin 3kk oli 159 2,4JTDm Q4 Berlina eli sedan. Oli semmoinen joku 160tkm ajettu -09 yksilö joka oli myynnissä HC alfistalla. Autoa oli kyllä laitettu isolla rahalla ja pidetty kunnossa. Erittäin makea ajaa ja softauksen jälkeen liikahtikin ihan kivasti. Jäi oikein harmittamaan ettei talvikelissä päässyt testaamaan autoa. Pienet takatilathan noissa on, ja kohtuu helppoja ruostumaan. Apurunko, helmat ja kaaret ainakin ruostuu. Omasta oli jo helmat ja kaaret kertailleen maalattu. Joutui laittaa kiertoon kun tuli tuo "sylikoira" ja tarvittiin isoa takakonttia että koiruus mahtuu mukaan. Tulee aina silloin tällöin kurkkailtua nettiautoa ja huutokaupat.com sivustolta noita. Ikäähän noilla alkaa jo myös olemaan. Harmi ettei Giuliasta löydy farkkuversiota. Se on samalla tavalla erottuva ja omaan silmään erittäin kaunis auto.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:
Ma Tammi 16, 2023 08:37
Suomen radoista ainakin Ahvenisto, Alastaro, Botniaring ja Kemora kääntyy oikealle.
Eiks Ahvenisto ole kaheksikko, eli kääntyy molempiin suuntiin aika yhtä paljon? Toki Hämeenlinnassa nopeita on enemmän oikealle kuin vasuriin, tai toki riippuu kuskistakin miten kovaa mihinkin kurvaan ajelee :D
Pakari kirjoitti:
Pe Tammi 13, 2023 22:19
Lisäksi Alfa jakaa mielipiteitä vähintään yhtä vakuuttavasti mitä Saab. Luonnollinen jatkumo siis Saab -> Alfa.
Saappifoorumilta olen oppinut että vähintään yhtä kovaa mielipiteitä kyllä jakaa ainakin Penari, kaikki VAG-konsernin vehkeet ja Opelit. Eli siitä toki sitten valitsemaan :mrgreen:

Mun pomolla on Giulia, ja se sanoi että auto on mahtava, mutta heti kun mennään nollan alapuolelle, niin auto alkaa yskiä käynnistyksen jälkeen. Silleen siis sukua Saabille, että mun OG-kolkki teki tuota samaa :mrgreen:

Kaunishan se on, Giulija, niinkuin monet Alfat. Toki noi Alfan katumaasturit ei jotenkin hivele mun silmää, ja tuntuu että Alfalla on jämähdetty hieman liikaa nyt samaan muotoilututkielmaan ainakin keulan osalta, kun kaikki uudetkin mallit tuntuu olevan uusintaversioita muinaisesti 156:sta.

Eräänä päivänä mentiin syömään pomon autolla ja parkkiksella kiinnitin huomiota autoa perästä päin katsoessa että onko tossa viereisessä ruudussa samanlainen? No ei ollut, vaan se oli Lexus IS. Autot on takaa päin kuin kaksi marjaa, joten ei voi Alfistikaan enää kehuskella että marketin parkkiksella löytää aina omansa kun muotoilu erottuu perusjapsikipoista :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ma Tammi 16, 2023 10:05
aero kirjoitti:
Ma Tammi 16, 2023 08:37
Suomen radoista ainakin Ahvenisto, Alastaro, Botniaring ja Kemora kääntyy oikealle.
Eiks Ahvenisto ole kaheksikko, eli kääntyy molempiin suuntiin aika yhtä paljon? Toki Hämeenlinnassa nopeita on enemmän oikealle kuin vasuriin, tai toki riippuu kuskistakin miten kovaa mihinkin kurvaan ajelee :D
Totta muuten, niin on, vaikka jotenkin miellän sen itse oikealle kääntyväksi. Ne merkitsevämmät osuudet (eli tornin mutka ja varikon pääty) tämän seikan osalta kuitenkin taittaa oikealle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Näin suhtkoht lyhkäisen Alfa Brera -kokemuksen perusteella: Ihan mukava "ruuvailtava" auto. Tekniikka on ihan ymmärrettävää, kokoonpanon laatu on hyvä. Ilokseni en ole onnistunut yhtään ruostekohtaa paljastamaan (auto ei toki ollut nähnyt suomen talvia, siitä selitys).

Se jo vähän jurppii että hyvälaatuisen dokumentaation saatavuus kehnohko. Alfan oma elearn-opetus/huoltomanuaali ja Fiat-konsernin sähköinen osaluettelo jo tuttuja. Eivät ole ihan samalla tasolla esim. VAG-konsernin sähköisen dokumentaation kanssa. Osapuilleen yhtä laadukasta kamaa kuin 10-20 vuotta vanhempi Saabin dokumentaatio.

Aavistuksen yllättävää, miten paljon osia on viimeksi 12 vuotta sitten valmistetusta mallisarjasta jo "EI OO EIKÄ TUU" listalla. Alfalle on toki paljon enempi verkkokauppoja joista näitäkin välttävästi löytää, mutta "tilaan marmoritiskiltä kerralla kaiken tarvittavan" ei enää tämän kanssa toimi. Nyt on tällä erää akuutit osatarpeet haalittu - löytyihän ne toki.

Huoltopalveluissa käännyin jo kertaalleen Espoon Länsiauton puoleen. Merituulentien liike on vanhan Espoon Saab-Länsiauton peruja mutta ei siellä enää vanhoja naamoja töissä näy. Ihan asiallinen huoltopalvelu näin parin käyntikerran perusteella. Osien saatavuus merkkiliikkeen kanavassa on aika kehno: tilaus kestää vähintään muutamia päiviä ja silloinkaan ei ole ihan takuuvarma että osa tulee.

Ja vielä: hassuja nuo italiaanot! Brerassa on aina lasikatto - mutta vain kalliimmassa varustetasossa siitä näkee läpi, perusmallissa sen alle on tehtaalla pistetty umpinainen kattoverhouspaneeli :-O No kun katon verhoilu oli menossa joka tapauksessa uusiksi niin tämähän kirvoitti jo ekan modausprojektin ;-P https://1drv.ms/u/s!Ap8ull0jCJtRi_p3sVA ... w?e=NhAGEZ - se on vähän kuin Finlandia-luukkua ysisatkuun modaisi mutta peltiä ei tartte tässä leikata!
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Kun muuten kävitte hyvää keskustelua "huollettavuudesta" eli mitä uskaltaa ostaa ja ylläpitää, niin omat kokemukseni:

Saab
- Vanhojahan huoltaa mielin määrin omatoimisesti -"kaiken" voi tehdä itte
- Dokumentaatio on ikäisekseen hyvällä tasolla: tehtaan huoltokäsikirjat, sähköiset osaluettelot, kaikki toimivia
- Uudempiin on GM-kytkystä se etu, että TECH II -ohjelmointilaitteen (kloonin) saa pilkkahintaan ja sillä tekee tosi paljon
- Osien kanssa (mm. omaan 900-avoon) on tosi paljon haasteita, esim. tiivisteitä ei todellakaan saa mistään eikä uustuotantokaan pelaa

VAG-konsernin kulkineet (kokemusta 2x Phaeton, 1x EOS, 1x Audi A6, 1x Polo ja sukulaisten lukemattomat muut)
- Aivan erinomainen dokumentaatio (ELSA huoltokäsikirja, ETKA osaluettelot) aika helposti saatavilla
- Aivan erinomainen VCDS-diagnostiikka ja ohjelmointisofta mahdollistaa samat temput mitä merkkitesteri
- Saksasta tilaamalla saa melkein mitä vaan osia, melkein mihin vaan vuosimalliin, poikkeuksellisen hyvä osien saatavuus
- Erittäin osaavia ei-merkkiliikkeitä joissa hoituu isompienkin remonttien teko
- Kaiken kaikkiaan, ylläpidettävyydeltään ehdottomasti helpoin merkki (VW/Audi/Seat/Skoda) mistä mulla kokemusta

BMW (kokemusta vain yhdestä sähkö-i3:sta)
- Osien saatavuus Saksasta tilaamalla samaa tasoa VAG-konsernin kanssa
- Ihan hirmuisen hankalakäyttöinen alkuperäinen korjaamon diagnostiikkasofta, jolle kyllä saa sopivia kaapeleita. Mutta vaikka aika "datanomiksi" itseni luenkin, en koskaan oikein oppinut käyttämään. On siis TODELLA kryptinen!
- i3 nyt on spesiaalitapaus hiilikuitukoreineen jne. mutta tuntuu että joka ikinen osa on napsautettu kiinni muovinastoilla ja aina kun jotain irroittaa...jotain hajoaa. Yksikään osa ei ole kertairroituksen jälkeen enää alkuperäistä vastaavasti kiinni. Pätee ihan jopa merkkiliikkeen tekemään tuulilasinvaihtoon, jonka jälkeen koristelistat pysyvästi löysällä

Alfa (vasta parin viikon kokemus!)
- Kirjoitinkin edellä. Vähän kuin Saabia ylläpitäis ehkä sillä erolla että valmistajan alkuperäisosia saa välttävästi vielä tilattua

Porsche (parin vuoden kokemus Panamerasta)
- Niin kalliit remontit ettei tätä uskalla automieskään pitää ilman huoltosopimusta. Ja tuntuu että koko ajan on jotain pientä korjattavaa.
- Valmistaja on erittäin mustasukkainen korjaamokäsikirjojen ja osaluetteloidensa kanssa - tosi kehnosti saatavilla mitään dataa (uudempiin siis, meillä 2018 vuotinen)
- Alkuperäisosat on tosi arvokkaita, ei varmaan yllätä
- Todella, todella, miellyttävä ja osaava merkkiliikkeen palvelu. "Automieheltä automiehelle". Ihan vastaavaan en oo muualla törmännyt.

Näin vähäisellä otannalla oma fiilis: Alfa on ehkä helpompi omatoiminen ylläpidettävä kuin Saab. Mutta jos turvallisuushakuisuus painaa, niin minusta VAG on tähänastisista turvallisin TI-miehen valinta. Noo, joku vääräleuka vois sanoa että siinä sitä vasta riittää remontoitavaa? Mun pitää sanoa että nuo kaksi Phaetonia on olleet luotettavimmat autot mitä itsellä ikinä ollut - vaikka ne oli teknisesti pirun monimutkaisia.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja aero »

^I3 huudellee jotain eri diagnostiikkasoftaa, mutta ainakin vielä E-sarjalaisten (sekä tietääkseni "äffäläisten") kanssa toimiva ISTA-D on kyllä ihan ihmisen järjellä käytettävissä.

Penarin plussaksi pitää laskea myös erittäin laaja konffattavuus, parametreihin pääsee jopa merkkiliikkeen testeriä paremmin käsiksi. Ainoa merkki, jossa olen esim. saanut konffattua turvavyövalittajan niin, että postilaatikolta voi ajaa rauhallisesti pihaan, mutta sen pidempään tai kovempaa ei. Mm. Alfasta se piti vaan disabloida tuota varten.

Lisäksi baijerilaisen varaosapalvelu ja huoltotoiminta ihan merkkiliikkeessä oli oman kokemukseni osalta esimerkillistä. Olivat sinänsä erinomaisia ja saksalaisksi hämmentävän huolettomia käyttöautoja, mutta niihin kyllästyin neljän yksilön ja neljännesmiljoonan kilometrin jälkeen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja torque »

S'ois toki bueno, vaan tallitilat varaa lelut ja viisysit on kaikki ulkoruokinnassa. Katos on suunnitelmissa, mutta ei enstemmäisenä listalla.
Näinhän se menee, tallissa pidetään ne muut lelut, täälläkin femma ulkoruokinnassa, volle sentään pääsee katoksen alle :lol: no, onha noita välillä vaihdeltu kun parilla ollut hieman eri matkoja menossa.
Viimeksi muokannut torque, Ma Tammi 16, 2023 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja torque »

Huoltopalveluissa käännyin jo kertaalleen Espoon Länsiauton puoleen. Merituulentien liike on vanhan Espoon Saab-Länsiauton peruja mutta ei siellä enää vanhoja naamoja töissä näy. Ihan asiallinen huoltopalvelu näin parin käyntikerran perusteella. Osien saatavuus merkkiliikkeen kanavassa on aika kehno: tilaus kestää vähintään muutamia päiviä ja silloinkaan ei ole ihan takuuvarma että osa tulee.
Ku joku oli sitä femmaa kolhinut parkissa, niin puoli vuottahan siinä meni että saivat osat fiksaamiseen, tosin ihan ok tulos(autoa pystyi käyttään sen ajan), ja nopeasti sen sieltä huollosta sai noudettua.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

aero kirjoitti:
Ma Tammi 16, 2023 16:44
Ainoa merkki, jossa olen esim. saanut konffattua turvavyövalittajan niin, että postilaatikolta voi ajaa rauhallisesti pihaan, mutta sen pidempään tai kovempaa ei. Mm. Alfasta se piti vaan disabloida tuota varten.
Ng kolkissa se toimii vakiona noin :D
Samoin ooppelis ja dusteris rupee piippaan vasta jos nopeus ylittää 20km/h
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja aero »

^NG-kolkista on sen verran aikaa, että en rehellisesti muista missä kohtaa se alkoi uinuttamaan. Aika moni auto kuitennii alkaa hitaastikin ajaessa uinuttamaan siinä 50m kohdilla, niin sen mitan puolesta ei ihan piisannut vanhallakaan kämpällä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja torque »

^ tuostakin, OG femmassa se turvavyö häly on jotenkin miedompi, ei ihan ärhäkästi lähde blinblomiin soittoon.
Vaan tämä volle, melkoista meteliä pitää jos metrin pari pitää siirtää(on toki t.vyö aina käytössä kun jotain korttelin ulkopuolelle siirtymisiä)
En nyt mene lukemaan ohjekirjaa millä nopeudella näissä alkaa, vaan eroa on.

Sekin vielä, laitan jotain laukkua takapenkille, kojelautaan tulee viesti että ei turvavöitä käytössä takapenkillä. Ihan ok, ei se minua häiritse. Turvallisuus ensin jos joku hlö siellä, t.vyö kiinni.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

AZP kirjoitti:
Ma Tammi 16, 2023 10:05
Mun pomolla on Giulia, ja se sanoi että auto on mahtava, mutta heti kun mennään nollan alapuolelle, niin auto alkaa yskiä käynnistyksen jälkeen. Silleen siis sukua Saabille, että mun OG-kolkki teki tuota samaa :mrgreen:
Onko bensa vai diesel?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja torque »

että mun OG-kolkki teki tuota samaa
oisko ollut sitä riisselin ominaisuutta. Oma re85 og93 ei kyllä koskaan yskinyt, jätti tosin välille pariin kertaan moottorin teknisen vian takia.
Silloin joskus oli se diesel pugi 405 lainassa(talvella), siinähän sitä hehkutusta piti hetken käyttää että sai ajokin hörähtämään.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^pomon Giulia on 2-litrainen bensaturbo.

Tuossa vertailussa omaan OG-kolkkiini oli enemmän vitsiä kuin vakavuutta. Saabia siis ei varsinaisesti viileä keli alkanut yskittää, vaan lämpimälläkin kelillä kylmän koneen käynnistyksen jälkeen jos heitti automaattivaihteen heti P:lle peruuttaakseen tallista ulos, niin kone niiasi hetkeksi ja joskus meinasi sammuakin. Kun odotti 5-10 sekuntia ennen vaihteen kytkemistä, niin kaikki oli ok. Syytä tähän ei koskaan löytynyt, ja muita ihmeellisiä oireita ei koneessa ollut.

Alfan yskimisestä en tiedä mitään muuta kuin mitä pomo joskus kommentoi.

Dieseleistä ei siis ole kyse kummankaan auton kanssa, italialainen dieselihän ei yski vaan käy, käy ja käy vaan maailman tappiin saakka :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin