kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
KKK
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Helmi 20, 2014 10:28

kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Viesti Kirjoittaja KKK »

Terve!
Tulipa täsä mieleen että onkohan mitään vastaavaa hyötyä vaihtaa autoa nykyisestä 93og.sta(2.0i, -00) ->ng93(1.8t, 150hp, -04), mitä tässä hyötyy niinku oikiasti.

Toinen vaihtoehto olis vaihtaa tämä og riisseliin,-> ng93, -08, 130-150hp diesel farmari, mitä käytännön eroa noilla tehoilla dieselissä...
- vedän kesällä jonkin verran as.vaunua n.1350kg
-tulee jonkin verran reissattua euroopassa, etupäässä ilman vaunua.

Kokemuksia saa laittaa ja eriäviä mielipiteitä jne.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Paljonko tulee vuodessa kilsoja entä maantie vs kaupunki?

Kärry peräs kulutusero nousee huomattavaksi diisselin eduksi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
KKK
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Helmi 20, 2014 10:28

Re: kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Viesti Kirjoittaja KKK »

tällä hetkellä n.15tkm.ä/vuosi, muutama pitkä reissu kotimaassa ja ulkomaille niin ollaan äkkiä jossain 25-30tkm.ä/vuosi, mutta tuon varaan kannata laskea....
KKK
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Helmi 20, 2014 10:28

Re: kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Viesti Kirjoittaja KKK »

ajot on
kaupunkia 20%
maaseutu 50%
matkaa 30%
siis tämän hetken ajot
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

130heppane on 8venane DT, ei vuotavia tai irtoavia imusarjan läppiä. Tehoa ei tainnu softaamalla saada yhtä reilusti kuin 16 venasista.
Perus 150heppanen on 16V DTH ja se kulkee jo ihan kivasti myös kuorma perässä.

Onhan myös tuplaturbo DTR missä jo voimaa oikein kivasti.

Kaikki melko huolettomia oikein huolettuna.

Dieselin jakopää (1.9) on huomattavasti helpompi ja halvempi rempata kuin bensaversioiden.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

1.9TTiD moottorilla varustettu ng9-3 on oikein miellyttävä auto ajaa.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Viesti Kirjoittaja aero »

KKK kirjoitti:
Ti Helmi 14, 2023 10:35
Terve!
Tulipa täsä mieleen että onkohan mitään vastaavaa hyötyä vaihtaa autoa nykyisestä 93og.sta(2.0i, -00) ->ng93(1.8t, 150hp, -04), mitä tässä hyötyy niinku oikiasti.
Saa uudemman ja erilaisen auton. Ainakin minun mielestäni myös hienomman ja paremman, mutta koska omat og9-3 kokemukseni ovat varsin vähäisiä, en aloita tästä sanasotavääntöä.
KKK kirjoitti:
Ti Helmi 14, 2023 10:35
Toinen vaihtoehto olis vaihtaa tämä og riisseliin,-> ng93, -08, 130-150hp diesel farmari, mitä käytännön eroa noilla tehoilla dieselissä...
Toinen on softattu 8v TiD, toinen vakio 16v TiDS.
KKK kirjoitti:
Ti Helmi 14, 2023 10:35
- vedän kesällä jonkin verran as.vaunua n.1350kg
Asuntovaunua en ole vetänyt, mutta 1500kg kärry tuli kyllä nätisti NG9-3 TiDS:n perässä.

Käy ihmeessä kokeilemassa NG9-3:sta, niin tiedät houkuttaako vaihto itseäsi kuinka kovasti.
tetammi kirjoitti:
Ti Helmi 14, 2023 10:53
130heppane on 8venane DT, ei vuotavia tai irtoavia imusarjan läppiä. Tehoa ei tainnu softaamalla saada yhtä reilusti kuin 16 venasista.
Johan se on softattu, kun vakiona DT:ssä on 120hv :). Muistaakseni JC lupaili siitä ~145hv softalla, kun TiDS on vakiona 150hv ja softalla johonkin 175hv nurkille.

TiD = Z19DT = 120hv = 8v, yksi ahdin, kovat painimet, ei pyörreläppiä
TiDS = Z19DTH = 150hv = 16v, yksi ahdin, hytikkapainimet, pyörreläpät
TTiD = Z19DTR = 130, 160 tai 180hv = 16v, kaksi ahdinta, hytikkapainimet, pyörreläpät, 130 ja 160hv mallit tuli vasta 2010.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kannattaa käydä kokeilemassa ng-dieseliä. Omasta mielestäni se on ihan joka suhteessa noin 100% parempi kuin vapari-og . Tosin kannattaa muistaa, että nämäkin saapit ovat jo yli 10 vuotiaita, joten ne eivät ole enää uusia tai identtisiä kunnoltaan jne. Toisaalta enemmän ajettu yksilö, josta on pidetty hyvää huolta voi olla parempi, kuin ajamatta pihalla makuutettu ns. papan helmi :twisted:

Oma suositukseni on erityisesti TTID automaagi, josta on egr eliminoitu.

Eski
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Viesti Kirjoittaja tturku »

Onhan ng9-3 jo ihan eri auto, mutta koska kaikissa on ikää ja kilometrejä niin yksiöitä kaikki. og:n konttiin tottuneena katselisin ehkä farkkuja? ng9-3 on parempi alustaltaan ja ajettavuudeltaan. Mun kokemukset löytyy tosta signaturesta. Itse kattelisin sopivan yksilön 1,9Tids tai mielummin 1,9TTid:n mosalla. Ja -08 tai uudempaa facelift mallia vähintään Vector varustelulla. Makuasioita nää on. Suosittelen koeajamaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

OG93:sta on aika ohuesti kokemuksia, NG900 enemmän, toki vuosien takaa ja en osaa sanoa miten paljon nämä eroavat ajettavuudeltaan, mutta sanoisin siltikin, että NG93 on aivan eri planeetalta ajettavuudessa. Mielestäni se oli aikanaan aika ylivertainen moniin verrokkeihin ja on edelleen hyvä ajaa.

Yleisesti ottaen omien ja täältä luettujen kokemusten perusteella NG93 on aika vähävikainen auto eikä myöskään kovin herkkä ruostumaan. Tyypilliset korjauskohdat eivät ole kovin kalliita ja tarvittavat osat on helposti saatavilla.

5-vaihteinen automaatti on aika kuminauha ja varsinkin kaupungissa yhdistettynä bensamoottoriin kulutus on aika reipasta, kuten muillakin merkeillä vastaavilla voimalinjoilla.

Vajaat 20 vuotta vanhoissa autoissa hintaluokassa 2-7ke sanoisin, että NG93 hinta-kyytisuhde on erinomainen.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kun kysyjä on Limingasta, niin enpä malta olla kehumatta ex ng9-3 farkku TTiD automaattia, joka on myynnissä Oulun seudulla liikkeessä :idea:

On kyllä hyvä auto. Ei mitään vikoja eikä ruosteinenkaan. Kilometritkin vielä siedettävät reilu 280 tkm. Huollettu suurella tarkkuudella mm. laatikkoöljytkin vaihdettu jo 3 kertaa ja viimeisin huuhtelemalla.

Kannattaa käydä kurkaamassa Nettiautossa, mikäli se diesel tuntuu hyvältä vaihtoehdolta.

ps. TTiD imusarja vaihdettu uusimpaan, josta ei läpät irtoa. Maptun softa sisässä, mutta mulla on tallessa palikka jolla voi palauttaa alkuperäiseksi jos niin haluaa...mutta kukapa nyt haluaisi :lol:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tämä petrisan vinkkaama auto kuulostaa hyvin suositeltavalta ratkaisulta.
Äkkiseltään nettiautosta löytyi Iisalmesta myös AeroTTID, joka on rekisteröity pakuksi, joten jos ei tarvitse takapenkkiä, niin säästää veroissa ->https://www.nettiauto.com/saab/9-3/13403080

Eski
Avatar
Anahuj
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Touko 30, 2017 21:43
Paikkakunta: Helsinki/Nurmo

Re: kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Viesti Kirjoittaja Anahuj »

Vanha og-kolkki oli ehkä jollain tapaa jännempi auto, mutta kyllä ng9-3 pieksee vanhan mennen tullen. Etenkin ajettavuus on todella miellyttävä! En enää vaihtaisi ainakaan takaisinpäin, kuin ehkä johonkin oikein viritettyyn sleeperiin :D Ng9-3 on myös huomattavasti nykyaikaisempi auto, eikä etenkään faceliftinä erotu juurikaan 2010-luvun loppupään autoistakaan; korinväriset helmat ja ovenkahvat, kylkilistattomuus, polykarbonaattiumpiot mustilla sisuksilla ja tyylikäs ajaton muotoilu kauttaaltaan. Og-kolkki puolestaan erottuu vanhempana liikenteessä, mutta toki ruosteeton, pesty ja tyylikkäillä original vanteilla erottuu arvokkaasti edukseen. Dieseliin en ota kantaa.
NG9-5 -10 (KA) | 9-3 SC 2.0t -07 (KA) | 96 -73 kesäauto (MR)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Viesti Kirjoittaja SS »

NG9-3 on huomattavasti parempi ajatteva ja kaikin puolin modernimpi, TTiD automaatilla on oikein mukava ajettava eikä silläkään jää jalkoihin. Ainoastaan softatun OG-kolkin kakkosvaihteen kiihtyvyyttä ja jollakin tapaa rajua luonnetta on ikävä. Joskus.

2008 kolkin ikää moni on kuvitellut paljon nuoremmaksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: kannattaako vaihtaa 93og->93ng bensa tai dieseliin

Viesti Kirjoittaja torque »

Onhan ng9-3 jo ihan eri auto, mutta koska kaikissa on ikää ja kilometrejä niin yksiöitä kaikki. og:n konttiin tottuneena katselisin ehkä farkkuja?
Ei meikällä ollut valinta lipuikkeissa että T7 og kolkin ois ng93 vaihtanut. Ihan eri pelejä. Ja vainokin valitteli silloin tällöin että tila ei riitä kabiinissa og93 kolkissa. Diesiliin minulla ei sinänsä kommettia ole, vaan onhan noissa jotkut "tuskailut". Jotenkin tuntuma että ng93 jokin osa feilaa niin ei ihan helpolla pääse.
Vanha og-kolkki oli ehkä jollain tapaa jännempi auto, mutta kyllä ng9-3 pieksee vanhan mennen tullen. Etenkin ajettavuus on todella miellyttävä! En enää vaihtaisi ainakaan takaisinpäin, kuin ehkä johonkin oikein viritettyyn sleeperiin
ng93 ajokokemuksia ei ole, vaan oma kokemus og93 ajossa oli kyllä hieno, hieman muuttui tosin kun sai hieman piristystä. :mrgreen:
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin