Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Olis aika helppo toteuttaa itsekin. Mutta jännän äärellä oltaisiin kun kääntää virrat takaisin päälle ja pitäis lähteä liikkeelle :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

En yhtään ihmettele jos siellä on jo sellanen. Ei vaan normikäyttäjän saatavilla, vaan turvakytkimenä huollolle paksusähkön irtikytkentään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Korkeajänniteakun irtikytkentään on kaikissa sähköautoissa turvakytkin, jota siis ei ole tarkoitettu auton käyttäjän hipelöitäväksi. Mutta sehän ei muutenkaan paljoa auta näihin 12V-akkujen ongelmiin. Niihin tarvittais ihan perinteinen rallikytkin miinusnavan ja rungon väliin.

Mitä tulee noihin autoissa oleviin yhteyksiin, niin luulis et jostain löytyy niin viksu insinööri että osais ratkaista noi tietoturva-, virranriittävyys- yms kysymykset ja tuon auton komentamisen viive saataisiin jotenkin järkevälle tasolle.

Tuntuu vähän urpolta että voin ilmaisella kännysovelluksella lukea kymmenien (tai yhtä hyvin satojen tai tuhansien) kilsojen päästä mökin sisälämpötilan, komentaa 10 euron wifipistorasioita ja katsella mökiltä livekuvaa jota lähettää 10v vanha Androidpuhelin kamerallaan. Ja tämä kaikki max luokkaa sekunnin viiveellä.

Sitten tossa pihassa seisoo 60 kiloeuron teknologiakehityksen huipentuma, jonka komentaminen kännysovelluksella on kuin katselisi jään sulamista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei sitä viksua insinööriä ole edes vaikeaa löytää, sopivia järjestelmäarkkitehtejä pörrää varmaan joka IT-firmassa useita. Ne vaan tahtoo työstään rahaa, se on se ongelma :)

Jep. Ne wifipistorasiat ja droidiluuri pitää jatkuvasti yhteyttä auki ja on valmiina toimimaan. Kummassakaan minkäänlainen akun riittävyys ei ole potentiaalinen ongelma, koska luuri nyt muutenkin huutaa kokoaika ja wifipistorasia ei tee mitään jos ei saa seinäsähköä. Lisäksi niiden toiminta on tosi yksinkertaista, rele auki tai rele kiinni.

Autossa lähtöjänsä akun kesto on ollut ongelma (nimenomaan siis polttiskaudella) eikä sähköä voi tuhlata ylenpalttisesti, niin niissä on alunperin tehty ajoittain tutkivaa toimintaa. Nyt vaan ilmeisesti joissain sähkäreissä on tehty kerralla kaksi isoa virhettä, eli:
A) tehty ohjelmistot siltä kannalta, että sähköä on aina tarjolla joten sitä ei tarvi säästellä
B) jätetty se pikkuakun latauspuoli vähän puoliväliin.

Jos se auton yhteystoiminta olisi oman purkkinsa varassa, joka pitää jatkuvasti pilviyhteyttä auki eikä tee mitään muuta, niin ei se kauheasti sähköä söisi eikä siis olisi etenkään sähkärissä mikään oikea ongelma. Sitten taas jos vaikka pyydetään lämmitystä, niin pitäisi pistää päälle pelkkä lämmitystä ohjaava tietokone eikä muita, mutta sillä koneella ottaa kyllä hetken herätä ja saada se lämmitys päälle ja tämäkin viive pitäisi eliminoida. Helpointa se on eliminoida pitämällä sitä jatkuvasti päällä, mutta silloin se syö sitä sähköä.

Jään sulamista on muuten jopa ihan hauska katsoa, kun antaa sille vähän vauhtia töhöttämällä käsilämpötykillä päälle 650-asteista ilmaa. Rupee rakoa syntymään :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2154
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

aero kirjoitti:
Pe Joulu 15, 2023 08:40

Miksi sitten käy näin:
anv kirjoitti:
To Joulu 14, 2023 22:41
Joka kerta kun Kia Connectilla otetaan autoon yhteys, sen järjestelmät heräävät ja ovat hereillä 5min
No, koska se järjestelmäsuunnittelija ei yksinkertaisesti ole ajatellut yhtään mitään. Tässä kohtaa järjestelmäsuunnittelijan pitäisi ymmärtää, että:

A) kaiken datan ei tarvi olla 107% ajantasaista. Jonkun akun varaustason voi idlaavasta autosta ihan hyvin tarkistaa vaikka korkeintaan puolen tunnin välein ja muistaa sen edellisen arvon sen puoli tuntia. Ei se niin paljoa muutu että auto kannattaisi herättää joka kerta, täydellisen turhaa touhua. Toki jos auto on jo tarpeeksi hereillä ja paksusähkö kytkettynä latauksen tai käyttötilanteen takia, niin silloin ajantasainen tilanne kiinnostaa enemmän ja sen voikin tarkistaa ja päivittää heti.
Tämä huvittaa vielä lisää. Nimittäin kun yhteyden aukaisee, auton status saattaa olla tunteja vanha. Esimerkiksi, kun auto on laturissa ollut pari tuntia ja aukaisen appin nähdäkseni milloin lataus on valmis, se näyttää "viimeksi tarkistettu klo XX.XX", joka taas on aika ennenkuin edes laitoin laturia kiinni. Eli pitää päivittää käsin tieto. Vaikka kaikki järjestelmät on siis herätetty. Tämä esimerkki ei tosin näy 12V akun monitorissa, kun sitäkin ladataan HV-akun latauksen aikana.
JP_Vette kirjoitti:
Pe Joulu 15, 2023 14:13
Koskakohan ne keksii pistää päävirtakytkimen sähköautoon? Sellanen käytännöllinen iso vipu, jota käännetään 90 astetta. Ei kuluis virtaa pikkuakusta :D
EV6:ssa itseasiassa tällainen on HV-akun erotusta varten sulakerasiassa. Olen sitä jopa käyttänytkin kun olen resetoinut 12V puolen irroittamalla akun. Ja kyllä, tuolle 12V puolelle kaipaisi päävirtakytkintä tai edes CNTL-ALT-DEL -näppäintä! <ei tarvii hymiötä>
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2154
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

AZP kirjoitti:
Pe Joulu 15, 2023 13:19
anv kirjoitti:
To Joulu 14, 2023 22:41
...(Kia EV6 kokemuksia)...
Facebookin Hyundai Ioniq 5 Suomi -ryhmästä poimittuja hyvin samankaltaisia kokemuksia:
12V akun ongelmat
...
- pyörätelineen kiinnijättäminen koukkuun, jos ei ajossa
- Auton pysäköinti yön yli alle 30% varauksella
- Gridiot ja muut viritykset
Onko joku saanut autoon takuuseen 12V akun? Akku on varmasti huono, mutta jokin vika ohjelmistossakin on, jos pikkuakku kuolee, kun auto on laturissa?
Ioniq 5:ssähän on sama arkkitehtuuri kuin serkussaan Kiassa, eli varmaan hyvinkin samat sähköt ja softat.
En kyllä ymmärrä tuota pyörätelineen aiheuttamia ongelmia! En tosin ole sitä jättänyt, mutta peräkärryn kyllä. Samoin olen pysäköinyt auton jopa alle 20% varauksessa ilman ongelmia.
Ja kyllä, minä olen saanut uuden akun kun auto lähti hinurilla pajalle tyhjän akun vuoksi. Tällöin autolla oli ajettu muutamaa tuntia aikaisemmin ja laturin johtokin oli kiinni odottamassa ajastetun latauksen alkua. Kello oli asian huomatessa 22, joten oli vaihtoehdot vähissä, kun emännän piti lähteä sillä töihin klo 5:30. Olisinhan minäkin boosterilla sen saanut herätettyä, mutta ongelmahan olisi ollut aamulla sama ja viimeistään töistä kotiinpäin lähtiessä. ->hinuri+sijaisauto kotiin tuotuna Kian oman tiepalvelun kautta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

^jos siinä pyörätelineessä on vaikka joku jatkuvasti nettiin avoinna oleva modeemi, joka ottaa sähkönsä peräkoukun pistorasiasta :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Valot saattaa fillaritellingissä olla, eli käytännössä sama asia kuin että olisi kärry kiinni. Jos buginen softa jättää sen takia nukahtamatta, niin kyllähän se selittää oman ongelmansa. Sekä sen, että samaa efektiä ei tapahdu kaikilla, kun pitää olla sopiva kombinaatio asioita että jää jurnuttamaan akkua tyhjäksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2154
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

On siinä koukussa muuten jotain omituista. Mulla on omassa kärryssä on 13-napainen töpseli, joka siis käy suoraan autoon kiinni. Lähdettiin naapurin kans sen kärryllä, jossa vanha 7-napainen töpseli, liikkeelle, niin mun auto vaati sekä vasemman että oikean vilkun testaamisen. Omassa kärryssä ei ole koskaan tuota tapahtunut.
Lisäksi, kun mun auto oli ihan uusi ja emäntä lähti sillä eka kertaa töihin, auto oli matkalla valittanut ettei kärryn valot toimi. Ei lähtenyt takaisin kotiin tarkistamaan tilannetta :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

anv kirjoitti:
Pe Joulu 15, 2023 22:01
On siinä koukussa muuten jotain omituista. Mulla on omassa kärryssä on 13-napainen töpseli, joka siis käy suoraan autoon kiinni. Lähdettiin naapurin kans sen kärryllä, jossa vanha 7-napainen töpseli, liikkeelle, niin mun auto vaati sekä vasemman että oikean vilkun testaamisen. Omassa kärryssä ei ole koskaan tuota tapahtunut.
Lisäksi, kun mun auto oli ihan uusi ja emäntä lähti sillä eka kertaa töihin, auto oli matkalla valittanut ettei kärryn valot toimi. Ei lähtenyt takaisin kotiin tarkistamaan tilannetta :lol:
Ei liity sähköautoihin mitenkään, mutta NG9-5 käyttäytyy samalla tavalla, kun vetokoukussa on 13-napainen töpseli ja vanhemmassa peräkärryssä 7-napainen. Siihen kun lyö adapterin väliin, niin sieltä tulee ilmoitukset, että vilkut ja valot ei toimi, vaikka ne toimiikin :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Pystyiskö joku parempi vahvavirtainsinööri vääntämään rautalangasta mistä johtuu että sähköautojen tasavirtaakuista on hirvee vaara saada sähköisku?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Cona »

No vaara on suhteellinen käsite. Jos mietitään, että kaapelit, akut, invertterit jne on merkitty oranssilla, koteloitu ja sijoitettu siten, ettei niihin ei tarvitse normaalioloissa kajota niin vaara on minusta pieni.

Valitettavasti tällä hetkellä suuri osa automaahantuojista/korjaamoista käsittelee korkeajänniteakkuja korjauskelvottomina ja kertakäyttöisinä ongelmajätteinä, jos akkuun tulee esim. pieni ulkoinen vaurio. Auto saattaa olla täysin ajokuntoinen, mutta kun korjaamolla havaitaan lommo akun kuoressa on tuomio käytännössä aina, että akku pitää vaihtaa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kuten edellä kerrottu, niin hyvin ne suurjännite (tasajännite) komponentit ja kaapelit on suojattu. Näin ollen niihin ei pitäisi olla mitään mahdollisuutta päästä käsiksi ilman että alkaa purkamaan ko. kohteita.

Mikäli taas on kyse tasajännitteen vaarallisuusesta yleensä, niin sekin on hengen vaarallista, kun jännite on tarpeeksi suuri. Yleisesti on katsottu raja-arvoiksi: 50 V AC ja 120 V DC. Sähköautojen suurjänniteakkujen jännite ylittää tuo rajan moninkertaisesti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Cona kirjoitti:
Su Joulu 17, 2023 08:29
Valitettavasti tällä hetkellä suuri osa automaahantuojista/korjaamoista käsittelee korkeajänniteakkuja korjauskelvottomina ja kertakäyttöisinä ongelmajätteinä, jos akkuun tulee esim. pieni ulkoinen vaurio. Auto saattaa olla täysin ajokuntoinen, mutta kun korjaamolla havaitaan lommo akun kuoressa on tuomio käytännössä aina, että akku pitää vaihtaa.
Se on se nykyinen liiketoimintamalli: uutta tilalle aina kuin vain on mahdollisuus. Turha edes välttämättä diagnosoida vikaa, kun se "korjaantuu" osaa vaihtamalla.

Omalla alalla nykyään täysin sama käytäntö. Erään julkisen toimijan viisi vuotta vanhasta laitteesta hajosi komponentti taajuusmuuttajan verkkovirran sisääntulon osiosta. Tarjottiin uutta tilalla kieltäytyen korjauttamasta vanhaa vedoten käytön turvallisuuteen.

Käytettiin tuo taajari korjauksessa, jonka hinta oli 4,7% uuden taajarin hinnasta.
Tällaista bisnestä siis. No ehkä tulisi itsekin sorruttua moiseen, jos pitäisi tehdä tulosta pörssiyhtiölle :wink: Helpoin ja nopein tapa, mutta ei kaikista asiakasystävällisin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Cona »

^Tuntuu olevan suuntaus, alalla kuin alalla.

Aina olis vaan hyvä miettiä, että kuka lystin maksaa. Esim. noissa sähkärien ulkoisista syistä johtuvissa akustovaurioissa maksaja on vakuutuksenottajat.

Aika monta vuotta on jo hoettu, että tekniikan kehittyessä ja yleistyessä hinnat laskee, varaosahinnat mukaan lukien. Mutta jos korkeajänniteakku saattaa maksaa pahimmillaan varaosana enemmän kuin pakkauusi kokonainen auto, niin kehitys on ollut pikemminkin päinvastainen. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin