Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

anv kirjoitti:
Pe Joulu 29, 2023 23:15
Niin, ja tämähän on etuvetoinen kitkarenkain. Pikkasen on oudolla autolla vaikea lähteä jäisestä risteyksestä liikkeelle, kun ei ole nastojen rapinaa eikä moottorin kierroksia saatavana ja siinä vaiheessa kun luistonesto puuttuu peliin, tehot katoavat aivan kokonaan.
Mites toi eroaa mistää muusta etuvedosta luistonestolla?
Paitti ettei ryskytä jarruja...

No joo. Kyllä pari kertaa vähä nelivetoo ikävä ollu..

Itselle ainaki appi ohjeisti kohta kohdalta miten paritetaan auton kanssa. On toki vähä työläs ettei viitti useasti tehä, onneks samat tunnarit toimii useammas kännys.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2093
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja patse »

^ Minkälainen tuollaisen sähkö-pökön painonjakauma on ja vetopito + kuinka annostelee voimaa, kun sitä virtapoljinta(?) painaa. Tuostahan se kiinni on.

En ole talvisia sähkärivertailuja seuraillut. Minkälaisia etenemiskykyjä eri konstruktioilla on.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2154
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

patse kirjoitti:
Ma Tammi 01, 2024 11:09
^ Minkälainen tuollaisen sähkö-pökön painonjakauma on ja vetopito + kuinka annostelee voimaa, kun sitä virtapoljinta(?) painaa. Tuostahan se kiinni on.
..
Tätä juuri tarkoitin. Laina-auto, kitkat, etuveto ja sähkö yhdistelmänä hiukan haasteellinen. Etuvetosaabeillahan+nastarenkailla olen ikäni ajellut, laillisesti vuodesta -80 ilman ongelmia.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Täytyy tähän todeta että MG5:n talviettenemiskyky on ainakin ihan hyvä. Etuveto ja luistonesto joka antaa suttaa jonkun verran niin ei ole ollut mitään ongelmia. Ei ole vielä tarvinnut edes luistonestoa kytkeä kertaakaan pois päältä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2154
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

Nonniih, pakkasia pitelee. Tuo pösö ladattiin viime yönä 100%, kuten se näköjään pitää ladata muutenkin aina, kun sitä rajoitusta ei ole. Paitsi siis käsin stopata sopivassa kohtaa. Emäntä lähti aamulla töihin suoraan johdon nokasta. Ajastettu lämmitys oli määritelty aloittamaan klo 5:20 ja lähtö 5:30. Infon mukaan tuo "lämmittää auton ja pitää sen lämpimänä 10min", mitä se sitten tarkoittaneekaan. Talon energiamittarin mukaan lämmitys oli alkanut klo 4:50 ja pöhisi vielä lähtiessä. Entäs sitten iltapäivällä ilman johtoa... hmm.. ajastettu lämmitys klo 14:00. Seurasin sitä kännykästä ja lämmitys alkoi tasan klo 14 ja känny ilmoitti auto on valmis samalla sekunnilla. Noh pöhisi vielä kun emäntä kerkesi autolle n. 14:08.
Range oli aamulla lähtiessä hyvin optimistisesti 200km ja 18km:n työmatkan jälkeen 130km. Palatessa kotiin rauhoittavat 90km :). Lyhyen kauppareissun jälkeen sähköviisari näytti yli puolta "tankkia" ja range 50km. Mielenkiintoista.
Viimeisen vuorokauden lämpötila jotakuinkin -30 asteen pari tarkkuudella kokoajan.

Kieltämättä avartavaa ajella erilaisilla sähköautoilla, mutta toivoisi jo oman palaavan kotiin.

EDIT: meinas unohtua. Emäntä hokasi tänään yhden hyvän ominaisuuden pösöstä. Siihen on helppo laittaa laturin johto kiinni ja se lähtee myös helposti irti :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kerroin tuolla marraskuussa, että hommattiin Renault Zoe. Hyvin on mennyt ajot. Ajaminen on kyllä kotoa ladattuna naurettavan halpaa. Pakkasta on ollut nyt - 34°C kovimmillaan ja auto vaan kulkee. Akun lataus ei kylmänä ole mitään nopeaa, mutta onneksi tuossa on maasähkön aikana akun lämmitys. Toki akun saa lämpenemään nopeampaa latausta varten, jos ajaa ennen latausta, kuin varastettua autoa. En ole vielä ehtinyt selvittämään, kuinka kuuma akun täytyy olla, että 22kW AC latausteho toteutuu? Suurin teho on ollut 11kW luokkaa.

Obd2 - Bluetooth dongle ja Canze - sovellus Android Marketista auttaa auton opiskelussa. Tuolla näkee monenlaista tietoa akusta, muusta sähköjärjestelmästä jne.

Etäohjaus toimii osittain Renaultin kännykkäsovelluksella. Akun varauksen ja auton oman arvion käytettävissä olevista kilometreistä sieltä näkee. Auton saa lämpenemään sillä 10 minuutiksi kerrallaan, mutta muut ajastukset ei toimi, vaikka ne siellä näkyy ja niitä voi naputella päälle. Auton saa ajastettua autosta lataamaan ja lämmittämään sisätilan ja akun valmiiksi lähtöä varten, kunhan auto on laturissa. Eli voisi summata : siellä on hyvää toimintoa, mutta ei mitään Teslaan verrattavaa kuitenkaan. Ei hintakaan toisaalta ollut Teslan hinta. Näitähän saisi riippuen Teslasta pari kolme kappaletta samalla rahalla. :lol:

Kaikkineen pakkasten kiristyessä olen havainnut erityisen hyväksi jutuksi tuon lämpöeristetyn autotallin. Alkuviikolla siellä oli - 12c ja eilen illalla lämpötila oli laskenut - 15 asteeseen. On se parempi paikka ladata autoa. Tehohäviöt lataamisesta lämmittää tallia ja akun lämpötila pysyy muutenkin korkeampana. Keskiviikkona esim. ulkona oli - 32 ja auton akku oli latauksen / esilämmityksen jäljiltä ajoon lähtiessä +12c.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Oisko oikeesti niin et Zoe ottaa 22kW AC virtaa? Kuiteskin aika pieniakkuinen vehje ja tainnu toistaiseksi harvassa olla autot jotka ottaa 22kW AC virtaa vielä.

Edit: uteliaisuus iski ja guuggelin mukaan tosissaan ottaa AC:lla ton 22kW vastaan.

Paljos Zoen Range on ollu pakkasilla? Vissiin 52kWh akku?

MG5 range näyttää vajaata 200km kun täällä etelässä on pakkanen pyöriny -20 molemmin puolin ja työmatkaa suhattu karvan vajaan 100km/h keskinopeudella :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Rellu/Mitsu/Datsun-allianssi on yksi niistä valmistajista jotka on panostaneet noihin 32A vaihtovirtalatauksiin, ja monessa niiden valmistamassa kikkulassa on tuo korkeampi latausteho. Nissanin Arjassakin on kolmivaihelataus aina 22 kW, mutta olisko edelleen niin että hinnat-alkaen-mallissa on vain yksivaiheinen 7,2 kW lataus. Ja olikohan niin että Zoessa ei sitten vastaavasti ole DC-latausta laisinkaan?

Eri asia sitten on että monellako on kotona 32A latausasema ja vaikka olisikin niin onko pääsulakkeissa ja sähköliittymässä riittävästi kapasiteettia tuolle virralle. Tulee Mertminkin ihmettelystä mieleen että onko auto aina ollut vain 16 ampeerisessa latausasemassa kiinni ja siksi ei auto saa enempää virtaa?

Asiasta sähköautoon: mulla oli tänään sähköauto ihan muussa käytössä kuin mihin se on suunniteltu. Pörssisähkö huiteli yli kahden euron hinnoissa ja pakkasta 20 astetta, autotallissa lämmityslaitteena ilmalämpöpumppu tai vaihtoehtoisesti sähköpuhallin. Fordissa akussa virtaa eikä tarvetta lähteä työpaikalle, eli auto sai maata tallissa. Siitä se idea sitten lähti: tallin omat lämmitykset seis, Fordi käyntiin, lämmityslaitteeseen sopivat asetukset, auton ovet ja ikkunat auki.

Sellainen 40 kWh tuli käytettyä autosta halvalla ladattua sähkö sen sijaan että olis ILP puhkunut ehkä 20 kWh:n edestä à pari euroa per kwh. Totesin että olipa sittenkin hyvä että autossa ei ole lämmitys lämpöpumpulla, koska sittenhän tää ei olis toiminut :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2154
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Jeps, tossa lainapösössäkin pitäisi olla 22kW AC-laturi. Sitäkin suuremmalla syyllä ihmettelen ettei tuota lataustehoa pysty rajoittamaan autossa ollenkaan. Mutta, ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin. Sekä tuossa aikaisemmassa C40:ssä, että tässä pösössä pystyy ajastamaan esilämmityksen ilman latauskaapelia. Siihenhän ei EV6 pysty. Ainoa vaan ettei pösön manuska kerro tuosta ajastuksesta pitääkö siihen laittaa lähtöaika vai lämmityksen alkamisaika. Ohje sanoo vain että "auto lämmitetään tavoitelämpötilaan ja pidetään siinä 10min". Noh, olen laittanut siihen klo 14, kun emäntä on töistä lähtiessä autolla n. klo 14:10. Kännykästä seuraten se ei kerro mitään tapahtuneen ennen klo 14, mutta heti sen jälkeen ilmoittaa että "valmis". Aamulla, latausjohto kytkettynä, talon energiamittarin mukaan jotain alkaa tapahtumaan jo puoli tuntia ennen ajastusasetusta. Sähkön kulutus on kyllä mellevää näillä pakkasilla. Range yli 200km töihin lähtiessä ja takaisin tullessa n. 70km, kun on ajettu 2x18km. Melkoinen arvausmittari on tuo range tässä pösössä. Sen kilometrit juoksevat tasaisesti alaspäin n. 3km yhtä ajettua kilometriä kohti :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Heh. Tuota samaa konstii oli muutama muukin kokeillu tallin lämmitykseen.

Mulla ilmeisesti cteckin latausasema ei tykänny pakkasesta, lähtee latamaan mut sanoo heti et lataus valmis.
Näissä stellantiksissahan on ollu paljo sisäisen laturin vikaa mikä ilmenee samalla tavalla mutta oon nyt pari kertaa käyny kokeilee kaupallista ac-laturii ja ne toimii kyllä ja myös auton mukana tullut suko-laturi.

Mut kyl menee sähköautoilu vaikeeks kun kotilataus puuttuu :facepalm_man:
Ei noita stellantiksii voi kyllä suositella talvimatkailuun kun se akun esilämmitys puuttuu, näillä -20C keleillä lataustehot jää alle parikympin pikalaturilla.

Tuossa aiemmin kyseltiin corsan vetopitoa niin ei se saabille pärjää mut ei isoo eroo aiempaan astraan tai vaikka vaimon superbiin mut tosiaan tuntuma on aika eri kun jarrut ei ryskää eikä nastat rohise, nopeus kyllä nousee ja mä ainaki oon painanu rohkeesti voimapoljinta ja antanu auton hoitaa, sellainen perinteinen pidon rajalla kaasuttelu on tietty hankalaa..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

anv kirjoitti:
La Tammi 06, 2024 10:41
^ Jeps, tossa lainapösössäkin pitäisi olla 22kW AC-laturi.

. Range yli 200km töihin lähtiessä ja takaisin tullessa n. 70km, kun on ajettu 2x18km. Melkoinen arvausmittari on tuo range tässä pösössä.
On tainnu automyyjä höpötellä, eipä stellantiksissa ole 22kw ac latureita tarjolla..

Mut jos ajais akun nyt tyhjäksi tuota lyhyttä matkaa ja samalla tavalla kylmää autoo lämmitellen joka lähdön yhteydessä niin toi range ois varmaan totta :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2840
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

AZP kirjoitti:
La Tammi 06, 2024 00:40
...

Asiasta sähköautoon: mulla oli tänään sähköauto ihan muussa käytössä kuin mihin se on suunniteltu. Pörssisähkö huiteli yli kahden euron hinnoissa ja pakkasta 20 astetta, autotallissa lämmityslaitteena ilmalämpöpumppu tai vaihtoehtoisesti sähköpuhallin. Fordissa akussa virtaa eikä tarvetta lähteä työpaikalle, eli auto sai maata tallissa. Siitä se idea sitten lähti: tallin omat lämmitykset seis, Fordi käyntiin, lämmityslaitteeseen sopivat asetukset, auton ovet ja ikkunat auki.

Sellainen 40 kWh tuli käytettyä autosta halvalla ladattua sähkö sen sijaan että olis ILP puhkunut ehkä 20 kWh:n edestä à pari euroa per kwh. Totesin että olipa sittenkin hyvä että autossa ei ole lämmitys lämpöpumpulla, koska sittenhän tää ei olis toiminut :mrgreen:
Nyt jo Tampereen liepeillä ovat hoksanneet turkulaisten niksit :)

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010100345.html
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kaikenlaisilla tempuilla sitä nykyisin julkkikseksi pääseekin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2154
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

tetammi kirjoitti:
La Tammi 06, 2024 11:22
anv kirjoitti:
La Tammi 06, 2024 10:41
^ Jeps, tossa lainapösössäkin pitäisi olla 22kW AC-laturi.

. Range yli 200km töihin lähtiessä ja takaisin tullessa n. 70km, kun on ajettu 2x18km. Melkoinen arvausmittari on tuo range tässä pösössä.
On tainnu automyyjä höpötellä, eipä stellantiksissa ole 22kw ac latureita tarjolla..

Mut jos ajais akun nyt tyhjäksi tuota lyhyttä matkaa ja samalla tavalla kylmää autoo lämmitellen joka lähdön yhteydessä niin toi range ois varmaan totta :mrgreen:
Eipä automyyjä mitään höpötelly oikeastaan mistään. Laina-autohan tämä vain on, mutta jotain oli pakko manuskasta katella ja tämä kuva sattu silmään. Mitään speksejäkään en löydä, joten tämä on ainoa vinkki. Olipa sitten tai ei, mitään väliä tuolla tosiasiassa minulle ei ole :lol:
https://aijaa.com/7XZdOs
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Zoen kanssa sitä 22kW latausta olen kerran koittanut K-lataustolpasta. Silloin vaan en tajunnut tarkastaa akun lämpötilaa ja nyt jälkiviisaana tiedän, että se oli liian kylmä. Kyllä siinä se 22kW tehoinen laturi on. Dc-latausta taasen ei ole. Se toki on otettu huomioon ostopäätöstä tehtäessä. Tämän hetken strategia on ajaa pidemmät reissut edelleenkin Saabilla.

Kotona saan ladattua 11kW ja käytännössä se lämpimään akkuun tuota kyytiä lataakin. Tuolla puhuttiin akusta, eli tämähän on Ze40 malli. Joku 41kW se on ja "State of heath" on Canze :n mukaan 90%. Kennojännitteet on todella tasaisesti samat kaikissa, joten ihan terveen oloinen akku siinä on. 130-140km sanoo arvausmittari kantamaksi nyt - 20... —34C pakkasilla. Ei se kantama ole paljoa tuosta poikennut. Olisiko ehkä neljä kertaa käynyt nyt marraskuusta lähtien, että auto on pitänyt laittaa kotona piuhaan jo välillä ennen viimeisiä ajoja, jotta virtaa riittää koko päiväksi. Illalla klo 22 jälkeen ainakin auton mukaan 3* 13A latauksella saan akun täyteen 4-6h latausajassa, vaikka olisi ollut 30-50% jäljellä. Tuo käytännössä tarkoittaa sitä, että meillä 3* 25A sähköliittymä riittää ihan leikiten yhden sähköauton kanssa. Ehkä tulevaisuudessa, jos sähköautoja on kaksi, täytyisi joku kuorman jaolla oleva systeemi olla, tai muuten täytyy latauksien alku ajoittaa eri aikaan. Zoe lataa alkuun isommalla teholla ja loppumatka täyteen vaikuttaisi hiukan laskevan kotonakin. Se näkyy tuntikohtaisessa sähkönkulutuksessa. Siinä tosin hiukan härnää tuo lämminvesivaraajan toiminta, kun sitä en voi erottaa päämittarin lukemista millään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin