Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tetammi kirjoitti:
La Tammi 06, 2024 10:46


Mut kyl menee sähköautoilu vaikeeks kun kotilataus puuttuu :facepalm_man:
Ei noita stellantiksii voi kyllä suositella talvimatkailuun kun se akun esilämmitys puuttuu, näillä -20C keleillä lataustehot jää alle parikympin pikalaturilla.
Miulla on vasta vain matkalaturi hankittuna. Idea olisi hommata kiinteä laturi kotikäyttöön, mutta sen pitäisi olla jollain tapaa etäohjattavissa ja tehon valinta pitää olla siinä, koska autossa tehoa ei voi valita. Matkalaturia hankkiessa tuo sama juttu oli otettava huomioon. Sama laturi toimii yksivaiheisena ja kolmivaiheisena. https://www.evlaite.fi/Kauppa/7-s%C3%A4 ... 3%A4/#wbs1

Akun lämpötila olisi vakoiltava vaikka kännykkäsovelluksella tms. Laturille tullessa akun pitää olla lämmin ja tosiaan jos sitä ei saa esilämmitettyä, niin sitten se pitää ajaa kuumaksi. Kyllä lämmöt nousee jarruttelemalla ja kiihdyttelemällä. Se vaan voi aiheuttaa muissa liikkujissa hämmennystä, jos on vilkasta liikennettä. :roll:
Tuossa aiemmin kyseltiin corsan vetopitoa niin ei se saabille pärjää mut ei isoo eroo aiempaan astraan tai vaikka vaimon superbiin mut tosiaan tuntuma on aika eri kun jarrut ei ryskää eikä nastat rohise, nopeus kyllä nousee ja mä ainaki oon painanu rohkeesti voimapoljinta ja antanu auton hoitaa, sellainen perinteinen pidon rajalla kaasuttelu on tietty hankalaa..
Zoe kulkee yllättävän hyvin liukkaalla. Muutamia hankalia paikkoja on meidän arkisilla reiteillä ja niissä on jääty Saabillakin joskus sutimaan mäkeen. Zoessa luistonesto tulee mukaan liikkuessa lähinnä havaiten valon syttymisestä mittaritauluun. Paikallaan lumessa se antaa sudittaa ja auto kyllä kaivautuu eteenpäin sutien, eli ei voi moittia. Tuo piirre pelastaa tilanteen, koska tuossa ei ole mitään säätöä luistonestolle. 9-5:n Eps Off - nappia vastaavaa tarvetta ei vielä ole tullut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuossa on varmaan vähän käyttäjävirhettäkin et on tultu tyhjähköllä akulla kotiin ja laitettu lataus ajastuksella kuten itekki normikeleillä.
Siinä vähä halvemman sähkön metsästys kostautuu kun kylmä akku ei ota latausta vastaan.

Melkoisesti on aķkuja menny polttiksiinki et on niitä myöhästyjii ollu muitakin kuin sähköautoilijoita. :mrgreen:

Mun cteckki rupes taas lataileen kun oli vuorokauden sisällä lämmittelees :facepalm_man:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo ei ole sähköautot immuuneja kylmälle kelille. Näissäkin pitää melkein mallikohtaisesti opetella miten auto pärjää kylmässä. Kovat pakkaset vaikuttaa rangeen, latausnopeuteen, ja siihen miten tyhjäksi akun pystyy ajamaan. Noi kun haarukoi niin pystyy löytämään sellaiset mallit millä parhaiten pärjää kylmällä kelillä. Mutta kyllä se pakkanen rankaisee sähköautoissa aika paljon.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tetammi kirjoitti:
La Tammi 06, 2024 11:22
anv kirjoitti:
La Tammi 06, 2024 10:41
^ Jeps, tossa lainapösössäkin pitäisi olla 22kW AC-laturi.
On tainnu automyyjä höpötellä, eipä stellantiksissa ole 22kw ac latureita tarjolla..
sen verran pitää pakittaa et ny ennakkomyynnissä olevaan e3008 saanee lisävarusteena 22kilowatin sisäisen laturin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

Hah, tuo lainapösö on kyllä hauska omalla tavallaan. Pakkasilla toimi kyllä ihan ok, mitä nyt tuo range näytti omiaan. Heti kun lauhtui alle 10 pakkasasteen ja emäntä tulossa töistä. Soittaa että syttyi jakarin kuva mittaristoon, ei muita ilmoituksia. Siinä hetki poristiin, syttyi rengaspainevaroitus. Noh stoppasi sen verran että kurkkasi kaikissa renkaissa ilmaan silmämääräisesti ok. Ja matka jatkui, sitten syttyi parkkitutkista varoitus. Noh, sehän ymmärrettävää kyllä äkillisen lauhtumisen jälkeen. Siinä hetki poristiin ja "kehuttiin pösöä", taustalta kuului pling. Se alkoi näyttämään karttaa ja sieltä lähimpiä pösön huoltopisteitä. Noh, hetki "kehuttiin" lisää pösöä ja taas taustalta kuului pling. Nyt räjähti emäntäkin nauramaan. Näytössä luki "Olet puhunut puhelimessa yli 10min. Lopeta puhelu tai pysäytä auto!" Hands free oli tietty käytössä.

Sinänsä mielenkiintoista, kun on se emäntä muinakin päivinä soitellut tullessa kotiin, muttei auto siitä ole ennen itkenyt. Liekö oli mustasukkainen ja halusi puheenvuoron :)
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joku ooppeli mulleki on tuosta puhelun pituudesta motkottanu mut kyl se oli reippaasti pidempi ku 10min.

Tuo rengaspainemittaus on kyl ihan vitsi näissä, ei siihen voi luottaa ollenkaan. Painemittarii on joutunu kantaa mukana. Mitään ratkaisuu ei varsinaisesti oo. Huollossa nostivat paineet 2.5bariin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

tetammi kirjoitti:
La Tammi 13, 2024 14:18
Tuo rengaspainemittaus on kyl ihan vitsi näissä, ei siihen voi luottaa ollenkaan. Painemittarii on joutunu kantaa mukana. Mitään ratkaisuu ei varsinaisesti oo. Huollossa nostivat paineet 2.5bariin.
Passiivinen järjestelmä ei tiedä paineista mitään muuta kuin muutokset ja nyt on ollut aika kovia muutoksia ulkolämpötiloissa. Karkeastihan 10 asteen muutos tarkoittaa 0,1bar muutosta rengaspaineisiin.

EDIT: Itse olen huomannut, että silmämääräinen tarkastus riittää ja nollaa rengaspaineet. Alkuun tuli vainoharhaisesti mitattua rengaspaineet aina kun valitti noista.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Skodissa näyttis toi toimivan kohtuu hyvin, siis ABSeihin perustuva paineen valvonta, Huomaa kun noin 0,5bar putoaa paine.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei liity sähköautoihin, mutta ainaki kolmos- ja neloskoppasten Octavioiden pyörimiseroihin perustuva "painevalvonta" menee sitte ihan sekasi, kun on vähänkään pintakelirikkoinen soratie. Kohtalaisen rasittavaa, jos sorateitä säännöllisesti ajaa. Tai ainaki ajaa sitte vanteen rikki, jos tulee rengasrikko, koska eipä siellä pintakelirikkoisella tiellä sitä vajaatakaan rengasta kovin helpolla huomaa ja parin ekan kerran jälkee sen varotuksenki antaa vaa piipittää ihan omiaan.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Liittyy sähköautoon, mutta ei sähköautoihin yleensä, koka rengaspainevalvonta lienee yhtä typerä autossa kuin autossa käyttövoimaan katsomatta: vale-Mussessa on eri paineet etu- ja takapyörille. Syksyllä kun vaihdoin renkaat ja kierrätin etuset taakse ja takaset eteen, niin kävin jonkin aikaa vaihdon perästä nostamassa taka- ja laskemassa eturenkaiden paineet oikealle tasolle. Tästäpä ei valeponi tykännyt, vaan alkoi loimottaa eturenkaita punaisena ja valittamaan että on paineitä hävinnyt. Asiaan auttoi vain se että nosti eturenkaiden paineet takaisin niille tasoille missä ne oli takapyörinä toimiessaan olleet. Koska ei huvita sitä piippausta ja valoshowta katsella, niin en nyt sitten ole talven aikana testannut laskea niitä takaisin, olkoon ylipaineisina :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 956
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^Musse lienee antureilla varustettu. Ei se auto itse osaa selvittää, mihin nurkkaan mikäkin anturi on asennettu, vaan se tieto koodataan auton muistiin. Nyt sitten käy niin, että jos vaihdat eturenkaat taakse niin samalla anturit vaihtavat fyysisesti paikkaansa, mutta auto yhä kuvittelee niiden takarenkaiden olevan edessä. Sitten kun vielä vaihtelet niitä ristiin vasemmalta oikealle, niin vastako rengaspainevalvonta ilmoittelee omiaan.
Esim. jos sulla oikeastikin tyhjenee oikea eturengas, mutta auto saattaa valittaa vasenta takarengasta. Tarkistat sitten vain sen vasemman takarenkaan ja ajelet onnelisena oikealta edestä vanteen paskaksi.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Anturit on, ja auto kyllä tunnistaa renkaan sijainnin, koska osasi valittaa juurikin eturenkaiden paineista, näytössä näkyi ihan oikein paineet joka kulmassa ja meteli loppui kun laittoi eturenkaisiin ilmaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

Nonniih, pösö lähti uudelle omistajalle, onnea vaan :) Tilalle tuli uudenkarhea EV6 GT-LINE, 12km mittarissa.
Pösöstä jäi hyvänä puolena mieleen ainoastaan toimiva, ajastettu esilämmitys kaapelilla ja ilman.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko tämä edelleen sijaisauto kunnes omasi saadaan takaisin pajatuksesta vai jonkinnäköinen lopullinen ratkaisu ongelmaisen Kian tapauksessa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin