Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mielenkiintoista sinänsä että Ruottissa Mach-e:n hinta alkaa nyt nykyvaluuttakurssilla noin 4 k€ alempaa kuin Suomessa. Varustelueroja en ole tutkinut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Vieläkö tetammi ID:ssä oli ratissa hipsu napit? Kannattaa kokeilla myös Eenakki, vähän isompi kontti ja omaan silmään paremman näköinen. Tosin rouvan nakista on tainnu vajaassa vuodessa sulaa nyt noin 26k€ arvosta :oops: Ehkä ei enään hinnat hirveästi pysty putoamaan, mutta kova on hintakisailu tällä hetkellä.
MG5stakin kannattaa testata, siinä on ihan kohtuu kontti lisänä. MG:n kaistavahti on vähän ping pong, mutta kun laittaa MG-pilotin päälle niin auto ajelee nätisti itsekseen. MG:n alusta ja ajo-ominaisuudet on kyllä ihan jees näin 5kk jälkeen. Tossa kotikadulla kun on kunnon jäämonttua niin MG ottaa ne tosi nätisti. Eenakki on paljon rujompi ajaa tuolla kuopissa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joo oli hipsut, tosin oli muutenki se vanhempi malli mut mielestäni ID5:ssaki oli vielä tai ainaki saman näköiset.

Skodanki tyyppäys mielessä.
Ärsyttääkö muita ihmetellä autosivustoja kun tekniset tiedot ja varusteluettelot on ripoteltu pisin poikin eikä selkeätä taulukkoa löydy mistään.
No mielestäni id4 elegance 4motion lisävarusteisella sähköpenkillä on saman 54ke kuin 85x 4x4 sportline business missä on jo sähköpenkki.

MG5:sen koeajo on siitä 'huono' et jos siitä tykkääki niin on paha keksii syitä miksi ei vaihtais corsaa siihen.
tturku kirjoitti:
Pe Helmi 09, 2024 09:45
MG:n alusta ja ajo-ominaisuudet on kyllä ihan jees näin 5kk jälkeen.
Testasitko muuten mg4:sen ennen vitosen tilausta?
Toinen on kumminki etu ja toinen takaveto.

Noi muut on vähä sellasii et superb menisi vaihdossa..

Korealaisiaki vois testailla. Ioniq 5 on hieno mut surkeat lyhyet on tosi huono juttu. EV6:sta täällä on aika ikävä esimerkki :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

En tyypannut MG4 kun tarve oli farkulle johon saa isomman koiran konttiin tarvittaessa. Superb multa lähti kun toi tuli, tosin eenakki toimii autona jos koirat mukana tai pidempää reissua, koska isommat tilat.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja viggen »

MG4 ei saanut kehuja ViBilägaren pitkässä talvitestissä. Paljon parantamisen varaa.
Testförarnas dom: ”MG är rent ut sagt farlig på vinterväg” Testikuljettajien tuomio: "MG on suorastaan ​​vaarallinen talviteillä"
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Takaveto voi olla erilainen ajaa mutta tuo oma MG5 on ihan kelpopeli talvikelissä. Just tuuppasin 150km josta kunnon myräkässä reilu 100km motaria pitkin, loput 50km menikin ilman myräkkää.. Avustimet tosin katos jo 20km jälkeen kun meni anturit tukkoon. Enkä niihin luottaisikaan kunnon tuiskussa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

viggen kirjoitti:
Ti Helmi 13, 2024 18:12
MG4 ei saanut kehuja ViBilägaren pitkässä talvitestissä. Paljon parantamisen varaa.
Testförarnas dom: ”MG är rent ut sagt farlig på vinterväg” Testikuljettajien tuomio: "MG on suorastaan ​​vaarallinen talviteillä"
Mitä testissä moitittiin?
Mä säädin regenin pienelle ennenkuin lähdin ajelee sitä parinkymmenen kilsan liukasta testireittiä ja mun mielestä se käyttäytyi ihan hyvin.
ID4 oli vielä varovaisempi mutta paremmin kuin vollen ex30
No todennäköisesti palaute on niin tylyä että tuohon joutunee volle tekee jonkun päivityksen
Esim. https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koe ... glider-ut/
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Sladdbenägen, klent antisladd-system, uselt filhållningssystem, undermålig klimatanläggning, yttertermometer saknas, hög förbrukning i kyla, enfasladdning.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eipä paljoa sähköautot kiinnosta, mutta luin nyt huvikseni tuota Moottorilehden Volvon juttua.

Esimerksi: Onhan se nyt aivan älytöntä, jos sumuvalon kytkeminen päälle pitää tehdä jonkun näytön valikoiden kautta 8O Tuollainen toiminto pitää olla helposti tehtävissä ajon aikana. Onhan se nyt ihan perusjuttua.
Ja sitten...nopeusmittari jossain keskikonsolin näytöllä. Mitä helvettiä :evil:
Jossain Minissä taisi olla mittaristo 60- luvulla keskellä.

Nämä sähköautot alkaa mennä jo tuolla tyylillä sellaiseksi pelleilyksi, ettei niistä tule minulle "kauppoja". Kyllähän niitä digitaalimittaristoja on ollut jo tovin, mutta sen pitää olla suoraan edessä kuljettajan näkökentässä. Keskikonsolin valikkoihin voi sitten laittaa niitä muita säätöjä, mitkä ei suoraan ajamisen aikana tapahtuviin toimintoihin liity.

Tuo sumuvalon kytkeminenkin keskikonsolista useamman valikon takaa pitäisi jo lailla kieltää. Ei saisi mennä EU hyväksynnästä läpi :idea: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Jokaisessa automerkissä on varmaan jotain, mistä ei pidä, mutta noi perusasiat pitäis kyllä olla hyvin käsillä ajaessa. Sillä jopa vannoutuneet Volvon omistajat vaihtaneet merkkiä. Naapuri valitti hänen ID4 hitaasta latautumisesta, kun hän tekee pitkiä reissuja. Ei kuulemma tule enää volkkaria pihaan seuraavaksi.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Scraab »

viggen kirjoitti:
La Helmi 17, 2024 14:41
Sillä jopa vannoutuneet Volvon omistajat vaihtaneet merkkiä.
Tuo EX30 taitaa olla iso pettymys monille sellaisen tilanneelle. Autollaan ei oikeastaan ole mitään tekemistä Volvon kanssa, se tulee hyvin ilmi jo tuosta koeajosta. Minulle tämä kerrottiin myös merkkiliikkeessä :roll:. ”Ei taida olla sinun autosi..” Mielestäni kiinalaiset tekivät kardinaalivirheen tuodessaan tuon Volvona Eurooppaan. Kaupallisesti alku näyttää hyvältä, mutta näyttää siinä pesä tahriintuvan.

Onkohan Smartin logoilla toteutus yhtään parempi? Zeeker taitaa olla kolmikosta se paras vaihtoehto, aito kinkki.

Ei ole pitkää aikaa, kun Volvon johto kertoi tulevaisuuden olevan nykyistä 40-sarjaa isommissa malleissa. Pikku-Volvot ovat kautta aikojen olleet lähinnä säälittäviä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

viggen kirjoitti:
La Helmi 17, 2024 12:20
... hög förbrukning i kyla ...
Jaksavat vielä ihmetellä, että sähköautossa on korkea kulutus kylmässä kelissä. En ole nähnyt yhtään sähköautojen koeajorapsaa, jossa olisi ihasteltu alhaista kulutusta pakkaskelissä. Ihan sama mikä sähkövatkain siellä on ajossa, kulutus nyt vaan on vähintään 30kW/100km kun pakkasta on toistakymmentä tai enemmän.
Sen sijaan auton range-mittareiden toiminnallisuuksien ja luotettavuuden arvioiminen eri keliolosuhteissa on varsin hyödyllistä tietoa. Ja ehkä tuosta kylmäkulutuksesta puhuminenkin on ihan ok valistusta, mutta sen voisi todeta jotenkin niin, että kylmässä kelissä energiaa nyt vaan kuluu sähköautoilla paljon, minkä takia range on luokkaa 30% - 50% pienempi mitä kesäkelillä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

^Kun saisi jotenkin iskotettua ihmisten mieliin sen, että kylmässä kasvava kulutus on lähtökohtaisesti hyvä asia.

Jos kylmään saa lämpöä kuin bensakoneesta konsanaan ilman että energiaa kuluu enempi kuin lämpimässä, niin sehän kertoo ihan suoraan, että kesällä se sama lämpöenergia menee ihan hukkateille.

Ja kun lämmittäminen tapahtuu enempi suhteessa aikaan kuin matkaan, niin kulutuslukemat pelkästään matkaan suhteutettuna saattaa nousta todella korkeiksi jos lämmittää paljon ja ajaa vähän.

Sinänsä noissa kulutusstandardeissa olisi hyvä olla epäoptimaalinen keli että on lämitystä jne mukana niin, että virallinen lukema olisi lähempänä realistista keskiarvoa esmes nollakelissä ja optimikelillä voisi päästä selkeestikin alle. S'oisi lähempnä tosielämää, se.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Mainitsemistasi syistä sähköauton kulutuksen (sis. lämmitys) mittaaminen kylmässä standardin mukaan ei oikein edusta kuitenkaan sitten tosielämää kauheasti kellekään muulle kuin harvinaiselle standardieläimelle. Parempi jättää ilmoittamatta lukemia joihin kovin moni ei kuitenkaan päädy, koska siitä syntyisi vain lisänapinaa siitä miten autonvalmistaja lupaa x mutta itse sain lukemaksi y. Käyttäjäkohtaisia muuttujia on vain liikaa vaikuttamassa siihen mihin kunkin lukemat lopulta päätyy.

^^Tietämättä mihin Vi Bilägare tuota MG4:n sähkönkulutusta vertaa, niin onhan myös niin että toiset sähköautot viel kylmällä enemmän ja toiset vähemmän. Esimerkiksi lukemat TM:n uudesta talviautovertailusta:

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/4b-20 ... df252ff3-4

Samoissa olosuhteissa eroa parhaimman ja huonoimman välillä 10 kWh/100 km. Se on jo aika paljon, varsinkin kun ei tuo ääripäiden ero kuitenkaan selity esim autojen isolla kokoerolla. Paras oli Tesla kolonen, huonoin Hondan ei:ny:ykönen, kumpikaan siis ei ole pikkuauto eikä myöskään testin isoimmasta päästä. Tesla on tietenkin ilmanvastukseltaan sleekimpää designia kuin Honda, mutta kyllä ero varmasti syntyy myös muista ominaisuuksista, kuten voimalinjasta akkuineen sekä varsinkin lämmityslaitteen toiminnan suunnittelusta.

Hondan heikkoudesta kertoo jotain sekin että se häviää kylmäkulutuksessa mastodonttimaiselle Kia EV9:llekin. Vi Bilägaren moittima MG4 ei sekään päässyt ihan parhaisiin lukemiin. Se hävisi selvästi isommilleen Penarille ja Volkkarille, mutta toki täytyy tässäkin taas muistaa että talvivertailussa on autot rinnakkain monesta aivan erilaisesta hintaluokasta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

petrisa kirjoitti:
La Helmi 17, 2024 12:36
Ja sitten...nopeusmittari jossain keskikonsolin näytöllä. Mitä helvettiä :evil:
Jossain Minissä taisi olla mittaristo 60- luvulla keskellä.
80-luvulle asti taisi olla alkuperäisessä minissä keskellä kojelautaa ja siinähän se uudessakin minissä on ollut ihan 2000-luvulla.

Ja on noita paljon muitakin pitkin 2000-lukuakin. Mm. Toyota Yaris ainakin parissa generaatiossa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin