Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7354
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Instagramissa Jesse Haapala (Kokkolan autohuolto tjsp) laittelee remppakuvii kun akkupaketteihin vaihdetaan kennoja tai niiden elektroniikkaa ja muutenki tekevät monenlaista remppaa ettei aina joudu vaihtaan isoja kokonaisuuksia.

On sama kaveri joka osti/purki siitä räjäytetystä teslasta tekniikan ja akun talteen G mesen sähköistämistä varten.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

IC1970 kirjoitti:
La Huhti 22, 2023 16:40
^Kyllä, useitakin. Tuossa yllä kuvailemassani tapauksessa tosin uskon, että Rinta-Juopon myyjä valehteli, koska tappio per auto oli mitä luultavimmin paljon enemmän kuin 4000e/kpl.
Mä en persnettoon ota kantaa, mutta tavallaan järkytyin kun tajusin millasta nappikauppaa toi autokauppa lopulta on. Tuttu myi Autovexillä pari-kolme vuotta vanhan autonsa ja kun se ilmesty liikkeen riviin, oli hinnas "katetta" hurjat 2650 €. Olen siis nähnyt sekä kuvankaappauksen Autovexistä että ilmotuksen Nettiautos.

Kate on lainausmerkeis siksi, että kai se Autovex ottaa provikkansa ostajalta (vai?), toki auto pitää siirtää myyjältä uudelle myyjälle sekä sit se siivotaan ja pestään. Ja tuntematta autokaupan verotusta, niin mahtaako tosta ns. katteesta mennä viä alviki. Eli ostetulla autolla ei kyllä tiliä tehdä, vaihdokin hinnottelulla, lisäturvalla ja rahotuksen myymisellä sitte varmaan. Aika ahtaalle tollanen 2650 € vetää siinä kohtaa, kun uuden hinnasta leikataan muutama tonni muutaman kuukauden välein :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Scraab »

JP_Vette kirjoitti:
Su Huhti 23, 2023 20:20
"millasta nappikauppaa toi autokauppa lopulta on."
No, taidetaan sillä tiliä tehdä edelleen, vaikka ajat ovatkin ankeat. Kun Kamux tuli markkinoille, se oli ymmärtänyt kiertonopeuden merkityksen bisnekselle. Muut ovat pääosin seuranneet samaa esimerkkiä, paljon tavaraa maailmalta ja myyntiin. Tuotto yksikköä kohti saa olla matalakin, kunhan tapahtumia on riittävästi. Niche liikkeet ovat sitten erikseen, ja kauppa käy niissäkin.

En tiedä, mikä on esimerkiksi Teslojen sisäänostohinta, mutta oletan niitä hankittavan tuolta vauraammista maista sangen edullisesti. Tiliä on tehty niin, että muutama auto voidaan myydä vähän halvemmallakin. Silti siitä saadaan myyntihinnan lisäksi toimistomaksuja, vakuutuksen provikkaa, ehkä myös rahoituksen tuottoa.

Tavallinen pulliainen kärsinee eniten, kun Tesla myy vanhentuvan mallin varastot loppuun. Eikös sieltä ole uudistunut kolmonen jo pikapuolin tulossa?
Viime kesänä kollega hehkutti säästöjä, kun osti vähän käytetyn Model 3 dualin lähemmäs 70 tonnilla. Silti huomattava osa näistä säästäjistä ei raaski ostaa edes toisia vanteita autoihinsa, vaikka tilatessa setti maksaisi alle kaksi tonnia. Nyt uuden vastaavan saisi kaupasta alkaen 55 tietämillä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6450
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tesla kannattaa kuitenkin laittaa kiertoon ennen ekaa katsastusta ->
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... cd4c005701

:mrgreen:
aero
-
Viestit: 8694
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Tai ainakin noudattaa samaa käytäntöä kuin muidenkin vehkeiden kanssa. Autot tykkää kun niillä ajetaan ja liikkuvat osat tykkää kun niitä liikutetaan.

Yleisimmät hylyt kolmoseen tulee valoista ja jarruista. Valot ei sinänsä yllätä kun tien päällä näkyy melko usein olevan perussuuntaus pielessä. Jarruja pyritään olemaan käyttämättä koska jarruttaminen on kallista (ihan oikea taloudellisen ajotavan ensimmäinen sääntö, myös polttiksilla!) ja käyttämättä jarrut tunnetusti jumahtaa. Jumahtaneet jarrut ei joko juurikaan jarruta jolloin levyt ruostuu tai ne ei palauta, jolloin levyt ja palat kuluu tanakkaa vauhtia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Scraab »

aero kirjoitti:
Ma Huhti 24, 2023 10:11
Jumahtaneet jarrut ei joko juurikaan jarruta jolloin levyt ruostuu tai ne ei palauta, jolloin levyt ja palat kuluu tanakkaa vauhtia.
Teslassa jarruja ei juuri tarvita, koska rekuperaatio hidastaa tehokkaasti ja jarruun turvautuminen tarkoittaa tuhlausta. Siksi niiden jumiutuminen on yleistä.

Ainakin Model 3 huolto-ohje käskee tehdä säännöllisesti jarruherkistelyä ja vaihtaa myös renkaiden järjestystä tasaisen kulumisen vuoksi.
aero
-
Viestit: 8694
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Nimenomaan.

Jarrupalan painaminen levyä vasten tarkoittaa aina liike-energian muuttamista lämpöenergiaksi ulkoilmaan. Jarruttaminen on aina kallista ja sen välttäminen on taloudellisen ajon ensimmäinen sääntö kulkuvoimasta riippumatta.

Se, mitä Tesla (tai ylipäätään sähköautot) tuo muutosta, on regeneroinnin tuoma "perinteistä" moottorijarrutusta tehokkaampi hidastuvuus, jota pystytään jatkamaan jopa pysähdyksiin asti, joten arkiajossa voi tosiaan jättää jarruja tyystin käyttämättä.

Mutta ei käyttämättömyyttään jumahtavien jarrujen tarina mitään uutta ole. Muistamme ajalta ennen ABS/ESP:tä paaaaljon ruosteisia ja tehottomia takajarruja ja niistä tulleita hylsyjä leimalta, kun mekaaninen jarrutasapainon säätö jarrutti pääosin etupäällä ja takajarrut jäi rauhallisessa ajossa käyttämättä.

Ilmiö on sinänsä sama, käyttämätön jarru jumahtaa. Lisäbonuksena on toki massiivinen määrä tiesuolaa per talvi varmistamassa korroosion etenemistä ja toteutumista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13218
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:
Ma Huhti 24, 2023 12:59
Jarrupalan painaminen levyä vasten tarkoittaa aina liike-energian muuttamista lämpöenergiaksi ulkoilmaan.
Niin paitsi jos sen tekee kun pyörä ei pyöri, eli auton ollessa paikallaan. Oon meinaan useasti miettinyt kun tässä jo monta vuotta ajellut aika vähäisellä pyöräjarruttamisella, että onko sillä niin väliä herkisteleekö niitä jarruja jarruttamalla vauhdista pysäytykseen vai ihan vaan pumppaamalla poljinta kunnon voimalla kun auto on paikallaan. Suurin osa jarruosissa tapahtuvasta pienestä liikkeestä pitäisi olla aika samaa, oli pyörä sitten liikkeessä eli ei.

Autonvalmistajat toivottavasti älyää muuten kiinnittää tähän huomiota eli suunnitella jarrunsa mahdollisimman hyvin vähäistä käyttöä sietäviksi. Volkkarihan on kai tätä tarkoitusta varten valinnut ID-sähkäreihinstä taakse rumpujarrut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8694
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ma Huhti 24, 2023 13:51
Niin paitsi jos sen tekee kun pyörä ei pyöri, eli auton ollessa paikallaan.
Hyvä huomio!
AZP kirjoitti:
Ma Huhti 24, 2023 13:51
Oon meinaan useasti miettinyt kun tässä jo monta vuotta ajellut aika vähäisellä pyöräjarruttamisella, että onko sillä niin väliä herkisteleekö niitä jarruja jarruttamalla vauhdista pysäytykseen vai ihan vaan pumppaamalla poljinta kunnon voimalla kun auto on paikallaan. Suurin osa jarruosissa tapahtuvasta pienestä liikkeestä pitäisi olla aika samaa, oli pyörä sitten liikkeessä eli ei.
Oikeastaan ainoa mitä äkkiseltään tulee mieleen, on jarrupalaan kohdistuva sivuttaisvoima joka painaa sitä kohti satulan etu- tai takapäätä pyörimissuunnasta riippuen. Se kohta, johon jarrupala tuossa kohtaa nojaa, ei välttämättä saa samalla tapaa liiketerapiaa kuin ajossa ollessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Julle »

https://tekniikanmaailma.fi/teslat-ovat ... n-kasvuun/

Näköjään tesla hoitaa tuonkin ittekseen.
9-5 Aero - 00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6450
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tesla klubissa on joku jo hieman pettynyt patteriautonsa hinnanmuutoksiin:
Kuva
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Jos on ostanut auton, niin silloin se on sen arvoinen piste. Muuten ei kai osteta. Ei ole hinta takuuta autoissa, paljonko niillä on arvo vuoden tai kahden päästä, se on aina markkinoista ja uusista ostajista kiinni. Sama asia pätee muissakin asioissa, kaveri osti talon kun hinnat oli huipussa ja nyt sillä saa yli millin vähemmän, jos joutuis myymään. Sekin asia oli jo tapetilla, kun han oli kahden asunnon loukussa, mutta pääsi lopulla irti entisestä tietenkin tappiolla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13218
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ymmärrän kyllä että Teslan hintavenkoilut ottaa tuossa tilanteessa päähän. Toisaalta Teslalla on uutisten mukaan ihan oikea tarve laskea hintoja, meinaan heillä tuotanto ylittää myynnin tällä hetkellä, eli autoja jäisi käsiin jos myyntiä ei buustattaisi hinnanalennuksilla. Ihan pelkästään kiusakseen ne ei hintoja ole laskeneet. Teslalla on myös varaa laskea hintojaan myyntimääriä nostaakseen, koska Tesla tekee erittäin hyvää tulosta. Autojen valmistuskustannus on ilmeisesti Teslalla siis huomattavasti pienempi kuin kilpailijoilla verrokkimalleissaan. Jossain jutussa mainittiin että Tesla on kehittänyt auton perusrakennetta ja valmistettavuutta aimo harppauksin ja on siten päässyt ihan eri tasolle tuotannon kustannustehokkuuden kanssa, kuin mitä perinteiset autovalmistajat. Teslan ainoa innovaatio ei siis ilmeisesti ole sähköautotekniikka, vaan myös tuotantotekniikka.

Sitten toisaalta tuossa tekstin mainitsemassa tilanteessa on mennyt monta muutakin asiaa pieleen kuin Teslan hinnanmuodostus. On hankittu kallis auto sillä ajatuksella että sitä maksetaan km-korvauksilla, mutta sitten onkin duunit muuttuneet. Tää on asia joka unohtuu monelta joka laittaa arvokkaan auton työajoja varten, että verrattuna työsuhdeautoon riski on sitten oma ja voi ajatella että ne kilsakorvaukset on sitten korvausta myös siitä riskin kantamisesta. Riski siis sekä siitä että työt muuttuu, saa kenkää, joutuu pitkälle saikulle yms. jnpp ja se auto makaa ja kerryttää korkoja siinä pihassa sitten tyhjän panttina ja myös riski siitä että sen auton hinta romahtaa johtuen jostain hinnasto- tai veromuutoksista tai jos on mennyt valitsemaan vaikka voimalinjan joka muuttuukin nopeasti epätrendikkääksi. Sekä vielä riski siitä että se auto porsii tai muuten vahingoittuu niin että vikaa ei kata takuu taikka vakuutus.

Mulla on yksi kaveri joka ajaa paljon työkseen, jotain 50-70 tkm ympäri Suomea vuosittain. Hänellä on nyt ollut yli 10 vuotta työsuhdeauto, mutta ekat 5 vuotta ajoi omilla ja keräsi hyvät kilsakorvaukset. Mutta hänelläkin pari kertaa osui kakka tuulettimeen noiden omien autojen kanssa. Ekan autonsa (Accord) kaveri osti uutena syksyllä 2007. Pari viikkoa auton luovutuksesta tiedotettiin että 1.1.2008 astuu voimaan päästöpohjainen autovero ja diesel-Accordin hinnastosta leikattiin viisi tonnia ihan vain alempana autoverona.

Toinen oli sitten muutamaa vuotta myöhemmin kun kaveri oli juuri vaihtanut Accordin farkkuaudiin, niin iski päälle YT:t ja tuli kenkää. Loppui ajelut siihen mutta dieselaudi pysyi. No onneksi melko pian löytyi uusi työpaikka, tosin sieltä tuli sitten pakkona työsuhdeauto ja Audi piti hukata jonnekin kohtalaisella tapiolla. Sen jälkeen onkin sitten pysytellyt työsuhdeautoissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tossa ei tosiaan ole ne hinnanalennukset ensisijainen syy, vaan syyllinen ongelmiin löytyy peiliin katsomalla, mutta onneksi me ihmiset olemme hyviä siinä, että aina joku pieleen mennyt asia onkin jonkun muun syy..

Teslojen hinnat on kyllä laskeneet, mutta niin on muidenkin sähköautojen, esim isoakkuista ID4:sta ei juuri alle 60k€ saanut vähän käytettynä, vaikka uusi maksoi 50k€, mutta toimitusaika oli vuoden tai enemmän, nythän noiden pyynnit on 15k vähemmän kuin viime kesän lopulla, niin on siinä käytetyn volkkarin ostaja ottanut hanuriinsa ihan samalla tavalla.

Etron 55 pyynnit oli 70k+ ja nyt niitä saa reilusta viidestäkympistä lähtien jne jne, mitä kalliimpi auto, sitä enemmän on tullut hanuriin, kun markkinatilanne on hypen jälkeen normalisoitunut.

Teslan hinnanlasku on loppujen lopuksi vaikuttanut yllättävän vähän käytettyjen hintoihin, enemmänkin tuntuu vaikuttaneen talven sähkökriisi ja tottuminen korkeisiin polttoaineen hintoihin, joka romahdutti varsinkin käytettyjen sähkisten kysynnän.

Tässä on ostettu itselle liian kallis auto hypen huipulla ylihintaan, niin tämä on sitten lopputulos, kun tilanne normalisoituu. Ikävä juttu, mutta jos ei kilsoja enää tule ja korko lainalle on kohtuullinen niin ei muuta kuin ajelee Teslalla menemään 10v ajan, kyllä se ylilainoitus siitä tasottuu..
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7354
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tulipa tuon katsastusuutisen innoittamana kokeiltuu et miltä corsan jarrut tuntuu ilman regeneraatiota eli enne jarrupaikkaa vaihde vapaalle ja jarruttelee. Melkoisesti tuntuivat eriltä, jämäkämmiltä.
Pitänee tuo ottaa satunnaisesti tavaksi.

Vauhdissa jarruttelussa lähtee ainaki ruosteet levyistä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin