Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Todellisia skenaarioita kieltämättä. On siinä silti suunnittelija oikonut aika mukavasti, jos ei tunnista kärryä auton perässä (toki tarvikekoukkusarjalla voi olla todellinen ongelma), jättää kiihdytyksiä rauhallisemmaksi tai edes infota kuljettajalle (siinä vehkeessä kuitenkin on telkkari ja varmaan pimputtaa miljoonasta muusta aiheesta) että tällei meno sitten hyytyy ylämäkeen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuluttajatuotteet pitää kuitenkin suunnitella siten että tavan tallaaja jolla ei ole mitään ymmärrystä voimalinjan tehorajoista tai sen yhteispelistä vaikkapa vakkarin kanssa, ei joudu niitä asioita yhtäkkiä kesken ajon pohtimaan. Meille autoharrastajille mieluinen ratkaisu olisi että auto kertoisi selkeästi miksi nyt jotain tapahtuu ja antaisi sitten kuskin tehdä päätöksen miten toimitaan. 95 % autoilijoista menee kuitenkin sekaisin jos vaikka ylämäkeen vakkarilla ajaessa alkaakin vauhti putoamaan selvästi, takana alkaa vihainen valojenvilkuttelu ja samaan aikaan auto ilmoittaa että tehot ei riitä, ota EV-mode pois päältä tai tyydy hidasteluun.

Tässä kohtaa yksi mahdollinen ratkaisu olisi että auto potkaisee EV-moden automaattisesti pois päältä ja käynnistää polttomoottorin heti kun vauhti meinaa alkaa hiljenemään. Sitten tulee taas huoltoon ja nettifoorumeille valituksia että ei toi EV-mode oikeasti toimi kun tässä eräänäkin päivänä pätkähti polttokone käyntiin ihan ilman mitään järkevää syytä.

Tai vaihtoehtoisesti auto antaa vain vauhdin hidastua tai ei kiihdytäkään ylämäessä kun tie aukenee edessäajavan käännyttyä pois, niin taas kilahtaa Mitsun hotlinessa että tää auto meni johonkin limp modeen, kun yhtäkkiä tehot oli kateissa tai vakkari ei tehnyt tehtäviään.

Tämä voi lataushybrideihin tottumattomalle kuulostaa tosi oudolta, mutta iso osa plugarikuskeista on neuroottisia sen suhteen että sitä polttomoottoria ei turhaan käytetä. Puhun kokemuksesta :mrgreen:

Peräkoukun tunnistus voisi auttaa kun kyseessä on vetovehje, mutta kun tuo tehoraja voi tulla vastaan muussakin kuin vetotilanteissa, joten se ei olisi sataprosenttinen ratkaisu sekään. Ja pitää muistaa että Mitsulla on Mitsun tuotekehitysbudjetti, joka on ehkä eri tasoa kuin saksanpremiumeilla, joten tällaisessa asiassa ratkaisu tehdään ihan sen vuoksi helpoimman mukaan, mieluiten lisäämättä yhtään ylimääräistä koodinpätkää tai komponenttia autoon.

Japanilaisilla on hieman omanlaisensa filosofiat asioiden suunnittelussa, ja varmasti ruottalainen tai saksalainen olisi voinut ratkaista tämän dilemman toisella tavalla. Ja tosiaan kyse ei ole siitä että minun mielestäni Mitsun ratkaisu olisi fiksu ja oikea, vaan siitä että en usko että kyse on vahingosta, viasta, virheestä tai muusta tilanteesta josta voisi todeta että "ei tässä ole mitään järkeä tai logiikkaa". Jos pääsisi juttelemaan Mitsun insinöörien kanssa, olisi heidän viestinsä että juuri noin sen kuuluu toimia ja siihen on heidän mielestään ihan perustellut syyt. Ratkaisun järkevyydestä voi sitten vapaasti olla eri mieltä.

Kokonaisuudessaan tämä on yksi esimerkki siitä miten lataushybridi usein on kompromissi monellakin osa-alueella, ja oikea ratkaisuhan olisi tunkea siihen mitsuun polttomoottorin tilalle vähän lisää akkua ja tehdä siitä sähköauto :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

AZP kirjoitti:
Su Maalis 10, 2024 09:18
^^vanhemmassa Outlanderissa ei ole EV-modea, vai minkäikäisestå Outlanderista pojan kohdalla on kyse?
.
.
Vuosimallia en muista, mutta akkutakuu loppuu kesällä. On siinä EV-mode kuitenkin, ja adaptiivinen vakkari. Samaa mieltä että suunnittelija on kyllä oikonut tuossa pahasti. Itse olen intohimoinen vakkarikäyttäjä ja tuollainen puute on kyllä iso miinus. Olisihan tuossa muitakin vaihtoehtoja. 1. annetaan vauhdin hiipua. 2. annetaan varoitus kuormituksen kasvaessa 3. pudotetaan vakkari lopulta pois tuossa tilanteessa.

Noista kukkasista vielä. Kioissahan ei ole ajastettua esilämmitystä ilman latausjohtoa. Maahantuojan perustelu on että jos unohtuu nuo ajastukset, voi ajoakku tyhjentyä. Melkosia sherlokkeja 8O
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ev-mode tuli Outlanderin vuosimalliin 2017 ja akkutakuu on 8 vuotta, joten auto voisi olla sitten ensimmäisiä MY2017-autoja ja käyttöönotto loppukesällä 2016.

Vanhemmissa vuosimalleissa on vain Eco Mode, joka ei takaa polttomoottorin pysymistä sammutettuna.

Vaihtoehtoja olis joo, mutta mikään niistä ei ole kovin hyvä vaihtoehto, eli joku on pitänyt valita.

Toi esilämmityksen toimimattomuus ilman latausjohtoa kertoo kyllä siitä että suunnittelutiimiltä puuttuu talviautoilun kokemus. Mutta tavallaan sekin on esimerkki siitä että perustelu löytyy ja kyse on aasialaisesta varman päälle ottamisesta samaan tapaan kuin tuo vakkariasetus. Eli varmistetaan ettei tyhmempikään autonkäyttäjä ajaudu hämmentävään tilanteeseen omaa ymmärtämättömyyttään. Samalla menee hyvä ominaisuus pilalle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Vollehan käynnistää dieselin keulilla myös pure moodissa tarvittaessa. Esim kickdownissa. Ja jos ajaa lujempaa kuin 120kmh.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

No joo, ei tästä eclipsestäkään kyllä meille autoa olisi, kuten ei olisi ollut em. peugeotista tai volvostakaan. Ollaanko me kranttuna?
Tämä vehjes on näillä nollakeleilläkin KYLMÄ! Emännän kans käytiin reilut 20km lenkki asioita hoitelemassa ja palatessa meitä kyllä paleli. Ja paleli nimenomaan nenänpäitä. Jaloilla kyllä tuntui olevan lämpöä, mutta naamalle asti sitä ei riittänyt. Itseasiassa puhalsi kokolailla kylmää tuulilasin kautta... Lämpötilaasetuksellakaan ei tuntunut olevan minkäänlaista vaikutusta lämpötilaan, ainoastaan puhalsi enemmän kylmää ilmaa kun nosti lämpöjä 24:stä ylöspäin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Jokunen viesti takaperin oli vakkari + kärry pohdiskelua ja sellaisen erikoisuuden olen havainnut tuosta Polesta, että jos vetää kärryä adaptiivinen vakkari päällä niin auto "soutaa ja huopaa" koko ajan mikäli saavutetaan edellä menevä hitaampi ajoneuvo kuten traktori tai raskas rekka, yms. Todella rasittavaa.

En ole keksinyt mistä moinen ominaisuus johtuu, kun ilman kärryä adaptiivinen vakkari ko. kulkineessa toimii täysin huomiota herättämättä eli ilmeisen hyvin. Mutta saavutapa kärry perässä hitaampi ajoneuvo niin alkaa (hienovarainen) — jarrutus, kiihdytys, jarrutus, kiihdytys jne. Välimatkan edellä kulkevaan pysyessä silmämääräisesti arvioituna jokseenkin samana tästä soutamisesta huolimatta.

Kun kärryn kytkee ilmoittaa auto ettei ne nämä nuo ja ne (tutkaperustaiset?) toiminnot ole käytettävissä, mutta olen alkanut epäillä jäisikö siellä jokin (tutka?) päälle kuitenkin. Tämä sitten kertoo autolle ristiriitaisessa tilanteessa, että edessä menee hitaampi ja perässä roikkuu joku? Jotain pitäis tehdä mutta mitä :P

Soutaminen loppuu kun laittaa vakkarin perinteiselle tai talloo voimapoljinta itse.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Vaikuttaako kärryn kytkentämassa (eli aito massa) huopaamisen voimakkuuteen? Jos, niin auto ei todennäköisesti osaa laskea sitä mukaan voimanmuutosparametreihin seuratessaan edelläkävijää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

anv kirjoitti:
Ke Maalis 13, 2024 22:22
No joo, ei tästä eclipsestäkään kyllä meille autoa olisi, kuten ei olisi ollut em. peugeotista tai volvostakaan.

Yksi signaali kasvupyrkimyksistä on jälleen saatu, kun Mitsubishi ilmoitti alentavansa Suomessa ladattavien hybridimalliensa hintoja. ASX PHEV:n uusi alkaen hinta on 33 990 euroa (Intense AT). Auton alkaen hinta oli aiemmin 38 990 euroa.

Eclipse Cross PHEV:n uudet hinnat alkavat 35 990 (Inform Plus) eurosta. Auto on maahantuojan mukaan Suomen edullisin ladattava nelivetoinen hybridi. Työsuhdeautoilijalle sen käyttöetuarvo on nyt alkaen 500 euroa kuukaudessa. Eclipse Cross PHEV:n alkaen hinta oli aiemmin 39 390 euroa.

Heh. Nyt kyl sais mitsuja halvennuksella :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

Nonniih, pääsin sitten selvittelemään parkkipaikkakolaria ensimmäistä kertaa autoilu-urani (44v) aikana. Kaupasta tullessa näin jo kaukaa että on leveä punainen ja naarmuinen rantu oikeassa etuovessa. Siinä ihmetellessa ilmaantui kaksi kanssa-autoilijaa, jotka osoittivat siihen osuneen auton. Poliisitkin sattuivat olemaan parkissa samalla parkkialueella, joten liikut sinne ja toivomus näille uusille kavereilleni jotta eivät päästä syyllistä lähtemään sillä aikaa.
Siihen tulivat paikalle sitten poliisit ja tällainen vanhempi rouvashenkilö, joka kiisti osuneensa mihinkään. Hetkisen siinä keskustelivat, niin tuli vartijakin kysymään tarvitaanko valvontakameroiden kuvia. Tässä vaiheessa vanhemmalla rouvashenkilöllä mieli muuttui ja kertoi että saattoi hän siihen osuakin. Poliisit esittivät tiukan kysymyksen että osuiko vai ei ja että jos ei tiedä, alkaa keskustelu ajo-oikeudesta :roll: .

Noh, lupasi visusti tehdä vahinkoilmoituksen ja sain poliiseilta yhteystiedot. Nyt on sitten reilut 400km ajetussa eclipsessä vähän rumanlainen etuovi.
Tutkiskelin kotona lisää, näyttäisi sille että pelti on täysin suora ja jos tämän mummelin auton maalit siitä sievästi saa pois, saattaisi olla jopa naarmutonkin.
Hauskasti sattui vielä kun parkkiin ajaessa tuumasin emännälle että auton on nyt sen verran syrjäisessä paikassa ettei luulisi osumia tulevan. Harvinaista minulta, kun yleensä haen sen lyhimmän kävelyn paikan kunhan vain autosta mahtuu reilusti ulos :D
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kannattaa oikeasti nähdä vaivaa, että jos sen naarmun saisi esim. myllytettyä pois. Auto ei ikinä parane maalaamalla ja nykyään on todella hyviä metodeja PDR-oikomiseenkin, jos maalipinta ei ole rikki.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Heh. Mikähä mahtaa tulla sijaisauton sijaisautoks :lol:

Mä kävin pikaisesti kokeilee tollast
Kuva

Koeajoilla on moitittu ajovaloja niin oon tämän jättäny laskuista.
Kuten kuvasta ehkä näkee niin oli mitä mainioin testikeli...
Sanoisin et lyhyet vähän huonommat kuin corsas mutta paremmat kuin vaikkapa dusterin ledivalot.

Jos näytöt sais vielä himmeämmäksi tai tumman taustan tjsp niin tuolla kyllä pärjäis.

Nelivedon tehot tuntuu melko muikealta ja ajoasento vaikutti löytyvän aika helposti ja penkkiki vaikutti olevan jees mutta oli vaan 20minsan kokeilu.
Kontissa on litroja mutta pohja on korkealla ja väli kattoon aika pieni, tosin ei koiruus kulje päivittäin mukana niin ehkä pärjäis..
Ulkonäkö miellyttää edelleen kovasti.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

anv kirjoitti:
Pe Maalis 15, 2024 23:18
Hauskasti sattui vielä kun parkkiin ajaessa tuumasin emännälle että auton on nyt sen verran syrjäisessä paikassa ettei luulisi osumia tulevan. Harvinaista minulta, kun yleensä haen sen lyhimmän kävelyn paikan kunhan vain autosta mahtuu reilusti ulos :D
Itse usein ajan parkkipaikalla paikkaan, jos väljää on, missä on kummallakin puolella usean ruudun verran tyhjää.
Takaisin tulessa on lähes varmasti jommalle kummalle puolelle ihan viereiselle paikalla pysäköity auto 8O ,
vaikka juuri tätä olin halunnut välttää :evil:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

petrisa kirjoitti:
La Maalis 16, 2024 10:53
anv kirjoitti:
Pe Maalis 15, 2024 23:18
Hauskasti sattui vielä kun parkkiin ajaessa tuumasin emännälle että auton on nyt sen verran syrjäisessä paikassa ettei luulisi osumia tulevan. Harvinaista minulta, kun yleensä haen sen lyhimmän kävelyn paikan kunhan vain autosta mahtuu reilusti ulos :D
Itse usein ajan parkkipaikalla paikkaan, jos väljää on, missä on kummallakin puolella usean ruudun verran tyhjää.
Takaisin tulessa on lähes varmasti jommalle kummalle puolelle ihan viereiselle paikalla pysäköity auto 8O ,
vaikka juuri tätä olin halunnut välttää :evil:
Eilisen kokemuksen perusteella, siellä on juuri ne mummelit :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tänään käytettiin Eenakki "ensihuollossa" eli 2 vuotta on kohta auto ollut käytössä josta meillä noin vuoden. Mittarissa 36tkm, olisko noin 12tkm meidän ajalta. 404€, perustarkastukset, raikkarin ja jarrunesteiden vaihto näyttäis olevan. Marmorilla kun käytin (Espoon Helkama) niin vuodeksi on ajoturva autoon Skodalta.

Iloisena yllätyksenä kun kyselin että milloin auton takuu on loppumassa kerrottiin että koska auto on ostettu ruotsissa uutena, on siihen hankittu jatkettu takuu, eli takuu on voimassa vielä reilun vuoden. Kiva.
Vähemmän kiva mutta looginen oli että kertoi myös sen että kun auto on tuontiauto, helkama-auto eli suomen maahantuoja ei tee mitään goodwill korjauksia autoon takuun jälkeen. No niistä voi sitten keskustella tarpeen tulleen myyjäliikkeen kanssa.

Raportoin myös parista viasta, mutta niiden korjaus jää uuteen kertaan koska osia ei ollut vielä hyllyssä. Pyysin tutkimaan takuun piikkiin takaovien hipsut, eli oven avauksen ja lukituksen, joista apparin puolelta löytyikin vikaa ja uusi kahva on tilauksessa.
Samoin apparin peilissä oleva huomiovalo skodan logolla ja tekstillä oli pikselöitynyt niin se menee vaihtoon kanssa myöhemmin kun osaa ei ollutkaan huollossa. (tämä vaatimaton vika on tyyppivika näissä).

Viimeviikolla kun oli sadekelit niin oli hieman kosteutta ajovaloissa, sanoi että seurataan tilannetta, normaalia jos jossain tilanteissa hieman menee sisäpuolelta huuruun, mutta jos tulee isoja pisaroita tai noroja umpiohin niin sitten menee vaihtoon.
Kyselin myös skodan virallisen kanavan mainostamista softapäivityksistä, mutta niistä ei maahantuojalla ollut mitään tietoa vielä. Softahan on autossa 3.0 ollut vissiin alusta alkaen ja jossain vaiheessa pitäisi tulla päivitys 3.5:een jossa muttama parannus, mutta esim lupailtua akun esilämmitystä ei välttämättä ole tulossa.

Niin ja pikkuakku herjaili matalasta jännitteestä kun pakkanen laski -15 asteeseen ja sen alle. Olivat mitanneet akun kunnon ja totesivat sen olevan kunnossa. On kuulemma tulossa softapäivitys jossain vaiheessa jossa akun jännitteen tarkasteluun lasketaan huomioitavaa jännitettä. Nyt on sen verran korkealla että kun pakkasessa akun jännite kyykkää tarpeeksi tulee tarpeettomia herjoja.

Palvelu kyllä ihan asiallista ja ei toi reilu 400€ marmorihuollosta kerran 2 vuoteen niin paljoa kirpaise. Nyt odotellaan että valmiiksi maalattu kahva saapuu ja saadaan auto uudestaan jossain vaiheessa käymään huollossa. Menee kuulemma odottaessa sitten noi 2 vaihdettavaa hommaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin