Sähköautot teiden tukkona

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Sähköautot teiden tukkona

Viesti Kirjoittaja Numba »

^Jep, kotiseudultani muistan ja huomaan vieläkin, että tielle tullessa maltettaan odottaa ne isommalla tiellä ajavat paremmin.
Toinen on pitkien käyttö kohdattaessa, eli ne tiputetaan aiemmin pois. Tuosta ei ole varmuutta onko uusi automatio jo pilannut sen.

On tämä muuten ihan otsikon mukaista, sillä sähkäreistähän tämä lopultakin johtuu :facepalm_man: :mrgreen:
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Sähköautot teiden tukkona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Scraab kirjoitti:
Ke Maalis 08, 2023 08:50
2.polvi kirjoitti:
Ti Maalis 07, 2023 21:51
"Eli liikenteessä on nyt reippaasti 60-90-vuotiaita ihmisiä, joiden psykofyysiset kyvyt ovat kuitenkin ihan eri tasolla kuin 20-50-vuotiailla."
Osaat varmastikin kertoa lisää näistä "psykofyysisistä" kyvyistä ja niiden ikäriippuvuudesta, mieluusti ihan tieteelliseen tutkimustietoon nojaten?

Ikääntyviä kuljettajia on tutkittu ja tutkitaan eri tahoilla. Sairauskohtaukset näyttelevät merkittävää osaa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa, ja niiden todennäköisyys lisääntyy iän myötä. Mainittakoon tässä yhteydessä, että korkea ajonopeus ilman muita riskitekijöitä, lähinnä päihteet ja vähäinen ajokokemus, on erittäin harvoin syynä kohtalokkaaseen onnettomuuteen, n<5%.

Ikääntyminen alentaa suorituskykyä monin tavoin, mutta toisaalta 50- ja 60- luvuilla syntyneillä on monilla takanaan valtava ajokokemus ja liikenteen kehittymisen mukana tapahtunut sopeutuminen ja ennen kaikkea erinomainen kyky ennekoida ja lukea tilanteita. Toki ikäryhmässä on yksilöitä, joilla ei oikein ole eväitä liikenteeseen, mutta valitettavasti niitä on yhä enenevässä määrin kaikissa ikäryhmissä.

Olen mielenkiinnolla seurannut eri ikäisten toimintaa vähän autoilusta poikkeavassa liikehdinnässä, nimittäin ilmailussa. Tällä hetkellä vanhimmat lentäjät ovat lähestyneet 90-syntymäpäivää, mutta niillä nurkilla medikaali yleensä jää saamatta. Toisessa ääripäässä ilmailun voi aloittaa itsenäisesti jo
15-vuotiaana ja 17 täytettyään voit lentää yötaivaalla isonkin kaveriporukan kanssa, jos sopiva kone löytyy.
Riittäisikö lähteeksi ensi alkuun vaikkapa ilmailun puolelta se, että ammattimaisessa siviililiikenteessä ICAO rajoittaa iän 60 vuoteen yhden lentäjän operoinnissa ja 65 vuoteen useamman lentäjän operoinnissa? Tai miksi sotilaslentäjät käytännössä lopettavat operatiivisen toiminnan alle 40-vuotiaina?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautot teiden tukkona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^koska hävityslentäjät siirtyy Finnairille paremman palkan perässä? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Sähköautot teiden tukkona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP kirjoitti:
Ke Maalis 08, 2023 11:02
^koska hävityslentäjät siirtyy Finnairille paremman palkan perässä? :mrgreen:
Ei juurikaan enää siirry. Siihen on oikeastaan kaksi syytä. Hävittäjälentäjien palkkaus on parantunut merkittävästi (ja aiheesta) ja samaan aikaan Finskillä palkat on laskeneet ja eläkeikä noussut. Toinen syy on se, että hävittäjälentäjät ovat jo pitkään joutuneet tekemään tietyllä tavalla määräaikaisen sopparin, jonka purusta tulee aika rapsakat sanktiot.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Sähköautot teiden tukkona

Viesti Kirjoittaja Scraab »

2.polvi kirjoitti:
Ke Maalis 08, 2023 10:50
Riittäisikö lähteeksi ensi alkuun vaikkapa ilmailun puolelta se, että ammattimaisessa siviililiikenteessä ICAO rajoittaa iän 60 vuoteen yhden lentäjän operoinnissa ja 65 vuoteen useamman lentäjän operoinnissa? Tai miksi sotilaslentäjät käytännössä lopettavat operatiivisen toiminnan alle 40-vuotiaina?
Ei riitä. Vertaisarvioitu tutkimus olisi paremmin paikallaan.

Kaupallinen ilmailu pelaa lähes liioitellusti varman päälle. Ohjaamomiehistö työskentelee sangen rasittavissa olosuhteissa ja maksavien asiakkaiden turvallisuudesta pidetään huolta kaikin keinoin.

Sotilasilmailu on oma lukunsa. Kuljetuskoneilla lennetään pitkiäkin uria ja yleensä budjetin salliessa lentolisät kerätään mahdollisuuksien mukaan. Taistelu-/harjoituskoneita on rajallinen määrä ja joka ikäluokasta koulutetaan tarvittava määrä uusia ohjaajia. Pienen maan rahkeet eivät riitä huvilentelyyn ja ensilinjan ohjaajia on aina saatavilla enemmän, kuin kalustoa. Ilmavoimissa tunnetaan melko pitkiäkin uria vaativissa koelentotehtävissä.

Tämä on toki melko etäällä sähköautojen liikennettä hidastavasta vaikutuksesta. Norjassa on ihan vakavissaan vaadittu pääteille lisäkaistoja sähköautoille, jotka hidastavat muuta liikennettä.

Meillä teille on tullut ja jatkossa tulee lisää uuden polven takavetokuljettajia. Ainakin Tesla 3 oli "kesäsäädöissä" lumimyräkässä hyvin mielenkintoinen ja nopeita käsiä vaativa ajokki. Moniko osaa muuttaa valikkojen asetukset kelien mukaan? Eivät avustimetkaan kaikkea pelasta.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Sähköautot teiden tukkona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Scraab kirjoitti:
Ke Maalis 08, 2023 13:22
2.polvi kirjoitti:
Ke Maalis 08, 2023 10:50
Riittäisikö lähteeksi ensi alkuun vaikkapa ilmailun puolelta se, että ammattimaisessa siviililiikenteessä ICAO rajoittaa iän 60 vuoteen yhden lentäjän operoinnissa ja 65 vuoteen useamman lentäjän operoinnissa? Tai miksi sotilaslentäjät käytännössä lopettavat operatiivisen toiminnan alle 40-vuotiaina?
Ei riitä. Vertaisarvioitu tutkimus olisi paremmin paikallaan.

Kaupallinen ilmailu pelaa lähes liioitellusti varman päälle. Ohjaamomiehistö työskentelee sangen rasittavissa olosuhteissa ja maksavien asiakkaiden turvallisuudesta pidetään huolta kaikin keinoin.

Sotilasilmailu on oma lukunsa. Kuljetuskoneilla lennetään pitkiäkin uria ja yleensä budjetin salliessa lentolisät kerätään mahdollisuuksien mukaan. Taistelu-/harjoituskoneita on rajallinen määrä ja joka ikäluokasta koulutetaan tarvittava määrä uusia ohjaajia. Pienen maan rahkeet eivät riitä huvilentelyyn ja ensilinjan ohjaajia on aina saatavilla enemmän, kuin kalustoa. Ilmavoimissa tunnetaan melko pitkiäkin uria vaativissa koelentotehtävissä.

Tämä on toki melko etäällä sähköautojen liikennettä hidastavasta vaikutuksesta. Norjassa on ihan vakavissaan vaadittu pääteille lisäkaistoja sähköautoille, jotka hidastavat muuta liikennettä.

Meillä teille on tullut ja jatkossa tulee lisää uuden polven takavetokuljettajia. Ainakin Tesla 3 oli "kesäsäädöissä" lumimyräkässä hyvin mielenkintoinen ja nopeita käsiä vaativa ajokki. Moniko osaa muuttaa valikkojen asetukset kelien mukaan? Eivät avustimetkaan kaikkea pelasta.
Sä siis kaipaat vertaisarvioitua tutkimusta siitä, että ihmisen kaikenlainen suorituskyky laskee iän myötä. Kato vaikka Googlesta sitten, jos tällainen yleisesti tunnettu tosiasia ei sulle ole tuttu.

Ja jotta nyt ei jää epäselväksi, niin en tarkoittanut olla mikään ikärasisti tai, että ikääntyneet kuljettajat olisivat jotenkin huonompia välttämättä tieliikenteessä, vaan, että suorituskyvyn laskiessa ja iän kasvaessa aletaan sopeuttamaan sitä liikennekäyttäytymistä kyvykkyyteen, jonka yksi seuraus voi olla alhaisempien nopeuksien käyttö.

Lisäksi me keskustellaan tässä mielestäni keskimääräisesti eikä ääripäiden kautta. Totta on, että esim. Jyrki Laukkanen lensi todella pitkään menestyksekkäästi Ilmavoimissa, mutta hän tuskin edustaa kovin laajaa joukkoa kuten ei myöskään linkin kuljettaja

https://www.hs.fi/kotimaa/art-200000940 ... e825986893

Edit. Esim. omakohtaisesti se suorituskyvyn alentuma näkyy siten, että hämärässä (musta asfaltti, sadetta), mun on pakko laskea ajonopeuksia, koska olen likinäköinen ja korjattunakin laseilla hyväksi valoisissa olosuhteissa ei poista sitä tosiasiaa, että hämäränäkö on heikompi kuin ns. terveet silmät.
Viimeksi muokannut 2.polvi, Ke Maalis 08, 2023 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sähköautot teiden tukkona

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ilmeisesti keskustelua asiasta on herännyt muuallakin palautteiden perusteella: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 8603ca74d6
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Sähköautot teiden tukkona

Viesti Kirjoittaja Scraab »

2.polvi kirjoitti:
Ke Maalis 08, 2023 13:46
Sä siis kaipaat vertaisarvioitua tutkimusta siitä, että ihmisen kaikenlainen suorituskyky laskee iän myötä. Kato vaikka Googlesta sitten, jos tällainen yleisesti tunnettu tosiasia ei sulle ole tuttu.
Google, Scholaria kenties lukuunottamatta, ei ole luotettavan tiedon etsimisen väline. Eikä Wikipedia.

Itse olen pintapuolisesti raapaissut ihmisen kyvykkyyksiä ja heikkouksia eri näkökulmista tarkasteltuna turvallisuustekniikan opintokokonaisuudessa. Aihehan on tavattoman laaja, ja tietoni ovat hyvin rajalliset, mutta mielenkiintoisia seikkoja on tullut esiin. Esimerkiksi näkökyky heikkenee valtaosalla noin 45 ikävuoden nurkilta niin, että lukulaseille tulee tarvetta. Tästä löytyy tutkittua tietoa, samoin esimerkiksi valon tarpeen lisääntymisestä iän myötä.

Kun katson noita eläkeikää lähestyviä työkavereita, olen melko varma siitä, että hidastuneista reaktioistaan huolimatta jokainen heistä on varmempi autoilija, kuin elämänsä kunnossa oleva 18-vuotias. He ovat uransa aikana myös kokeneet melkoisen myllerryksen ja tottuneet omaksumaan valtavasti uutta, joten siirtyminen sähköiseen autoiluun on suurimmalle osalle heistä melko luonnollinen jatkumo kehitykselle. Jos he ovat tien tukkona sähköä pihistellessään, heidät saa ja on jopa suotavaa ohittaa. Jonon tekee se perässä ajava :D
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Sähköautot teiden tukkona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Scraab kirjoitti:
To Maalis 09, 2023 11:11
2.polvi kirjoitti:
Ke Maalis 08, 2023 13:46
Sä siis kaipaat vertaisarvioitua tutkimusta siitä, että ihmisen kaikenlainen suorituskyky laskee iän myötä. Kato vaikka Googlesta sitten, jos tällainen yleisesti tunnettu tosiasia ei sulle ole tuttu.
Google, Scholaria kenties lukuunottamatta, ei ole luotettavan tiedon etsimisen väline. Eikä Wikipedia.

Itse olen pintapuolisesti raapaissut ihmisen kyvykkyyksiä ja heikkouksia eri näkökulmista tarkasteltuna turvallisuustekniikan opintokokonaisuudessa. Aihehan on tavattoman laaja, ja tietoni ovat hyvin rajalliset, mutta mielenkiintoisia seikkoja on tullut esiin. Esimerkiksi näkökyky heikkenee valtaosalla noin 45 ikävuoden nurkilta niin, että lukulaseille tulee tarvetta. Tästä löytyy tutkittua tietoa, samoin esimerkiksi valon tarpeen lisääntymisestä iän myötä.

Kun katson noita eläkeikää lähestyviä työkavereita, olen melko varma siitä, että hidastuneista reaktioistaan huolimatta jokainen heistä on varmempi autoilija, kuin elämänsä kunnossa oleva 18-vuotias. He ovat uransa aikana myös kokeneet melkoisen myllerryksen ja tottuneet omaksumaan valtavasti uutta, joten siirtyminen sähköiseen autoiluun on suurimmalle osalle heistä melko luonnollinen jatkumo kehitykselle. Jos he ovat tien tukkona sähköä pihistellessään, heidät saa ja on jopa suotavaa ohittaa. Jonon tekee se perässä ajava :D
Ei me tästä varmaan olla kovin eri mieltä.

Mä en edes ajatellut pelkästään sähköautokontekstissa vaan laajemmin spekuleerasin erilaisia syitä "tien tukkona ajelulle". Mulle aihe on pääasiallisesti työn kautta tuttu. Olen tehnyt muun muuassa aikoinaan turvallisuuspoikkeamien tutkintaa osana muuta turvallisuuden (safety) työnkuvaa. Näissä ei ikä noussut esiin oikeastaan muuten kuin haastatellessa henkilöitä, jotka ilmaisivat vuorotyöstä palautumisen heikenneen vanhemmiten ja vaikuttavan vireystilaan. Mutta nämä olivat toki heidän subjektiivisia kokemuksiaan, tilastollisesti ei ole riittävästi meidän alalta dataa edes globaalisti iän vaikutuksesta juurisyynä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Sähköautot teiden tukkona

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Scraab kirjoitti:
To Maalis 09, 2023 11:11
He ovat uransa aikana myös kokeneet melkoisen myllerryksen ja tottuneet omaksumaan valtavasti uutta, joten siirtyminen sähköiseen autoiluun on suurimmalle osalle heistä melko luonnollinen jatkumo kehitykselle. Jos he ovat tien tukkona sähköä pihistellessään, heidät saa ja on jopa suotavaa ohittaa. Jonon tekee se perässä ajava :D
Onpa idealistinen näkemys ikääntyneistä. :mrgreen: Jonon aiheuttajasta samaa mieltä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sähköautot teiden tukkona

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Itse kannatan röyhkeää ohitusta. Oikeus on aina seurannut ohittavaa autoa - ohitetuksi tulleet ovat väärässä. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Sähköautot teiden tukkona

Viesti Kirjoittaja Numba »

He ovat uransa aikana myös kokeneet melkoisen myllerryksen ja tottuneet omaksumaan valtavasti uutta, joten siirtyminen sähköiseen autoiluun on suurimmalle osalle heistä melko luonnollinen jatkumo kehitykselle. Jos he ovat tien tukkona sähköä pihistellessään, heidät saa ja on jopa suotavaa ohittaa.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Eivät he kaikki taida sähköä säästellä. Tapasin täs kerran terveyskeskuksessa mummelin, joka alkoi aktiivisesti juttelemaan. Ilmeisesti oli liukastumisen seurauksena menossa tarkistusröntgeniin. Pihalla huomasin mummelin kipittävän sähkö Volvoon, semmonen citymaasturin näköinen. Ajattelimpa lähteä samantien, etten joudu ajelemaan perässä, kun oli samalta suunnalta. Ehdin alta pois, kun oli jo peruuttamassa ruudusta yllättävän nopeasti. Kahden piha käännöksen jälkeen tajusin Volvon jo olevan taustapeilissä. 3 km taajamaa mummeli hiillosti puskurissa, kunnes hiukan väljemmillä vesillä polkaisin reipasta ylinopeutta päästäkseni perskärpäsestä.
Jotenkin tuli olo, että oli vetänyt ennenkin Singerillä saumaa :mrgreen: :mrgreen:
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Sähköautot teiden tukkona

Viesti Kirjoittaja torque »

Ehdin alta pois, kun oli jo peruuttamassa ruudusta yllättävän nopeasti. Kahden piha käännöksen jälkeen tajusin Volvon jo olevan taustapeilissä. 3 km taajamaa mummeli hiillosti puskurissa, kunnes hiukan väljemmillä vesillä polkaisin reipasta ylinopeutta päästäkseni perskärpäsestä.
Jotenkin tuli olo, että oli vetänyt ennenkin Singerillä saumaa
:lol: Kai se röntgeni ehkä vaikutti, tai sitten ollut pitkä jono/vietto siellä t.keskusksessa.
(ja onhan niitäkin, riippuen mikä lie ollut tarkastus kyseessä, niin verensokeribalanssi saattaa joillain olla hieman sii o soo jos jotain 12h ilman mitään ravintoa ennen tarkastusta, sehän on selvä ohje jos siihen kehoitetaan, v.mittaukset voi näyttää kaikenlaista).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Sähköautot teiden tukkona

Viesti Kirjoittaja torque »

Onko teillä muuten kasari-ysäri -aikahypyn lisäksi tapahtunut itsellä muita merkittäviä muutoksia? Siis sellaisia, jotka pitää summata mukaan tuohon muutostahtiin kun miettii pelkän ajan vaikutusta.
Tänään kävelin tuolla kotikylän lähellä aurinkoisessa säässä,
ja olihan niitä yhä jossa se nop.mittarin lukeminen tai kaasupolkimen asento hieman tuntematon.
Jotku lähtee kun "hauki rannasta" liikennevaloista ja ylinop. jää päälle, ärsyttää tuo.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautot teiden tukkona

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

https://www.tesla.com/nl_nl/models
No ei luulis tuonkaan tukkona olevan.😲
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin