Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja torque »

Ei ole kokemusta noista audeista, vaan jos kolme omistajaa ja rullanut yli 250tkm ja koneremppaakin tehty,
tiedä missä käsittelyssä auto on ollut(manualaakin, DSG puhutmattakaan). Tuokin hieman nuorisobiili.
"Muuten huollettu 10tkm välein välillä vähän liiankin tiuhaan mutta hienosti on palvellut ja jalkoihin ei jää."

Vaimokin hieman katsellut sillä silmällä noita audeja ku hänellä jotain pätkiä ollut jollain audilla ajoa.
Vaan, ei vielä minulla napannut, sen verran erinäisiä koslia tullut koettua.
Neliveto ei myöskään ole ihan edullista jos jokin osa siellä luovuttaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7499
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja mestari »

Juu kallista on kuulemma audiulu ilman nelikkoakin mutta noita autoja ei voi verrata kuupalla ajon huolto ja korj.kustannuksiin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja torque »

^ auton kustannuksista en osaa sanoa, vaan onhan tuon ajan vollet aika hyvä vaihtoehto, jopa etuvetona. Onkohan V60/V50 valikoimassa jotain sopivaa
Edit: S/V60 ei taida mennä tuohon aikaikkunaan.
Viimeksi muokannut torque, Su Maalis 05, 2023 21:10. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1791
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja mikan »

JP_Vette kirjoitti:
Su Maalis 05, 2023 17:31
Joo kyllä vajaa 200 € verhoilupesurilla saa puoles tunnis ihmeitä aikaa tommoselle sisustalle :)
Eikös pesureita saa myös vuokrattua satunnaiseen käyttöön? Mä en kehtais myydä noin likaista autoa. :)

Audista sen verran, että työkaverilla on S3 (8P) ja on ollut ilmeisen tyytyväinen. Siinä taitaa olla 265 hv 2.0 ja neliveto. Täytyy kysellä mitkä noista A3:sta on ne heikot kohdat. Toki alkuperäisen kysyjän kriteereihin varsinkin hinnan suhteen osuu ehkä paremmin se vanhempi 1.8T ja se moottori on ilmeisen kestävä.

Muuten, jolla muulla foorumilla varmaan samaan aikaan joku ehdottaa jollekin toiselle Saabia. Sitten toiset heti perään kommentoi, että T7-moottori kannattaa kiertää kaukaa. :P
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja torque »

Sitten toiset heti perään kommentoi, että T7-moottori kannattaa kiertää kaukaa. :P
Harrastus kullakin. En ole moottori insinööri, vaan jotain muistoja on noiden kanssa :mrgreen: ja pahempaa kuin T7 nähnyt.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja Kupari »

torque kirjoitti:
Su Maalis 05, 2023 20:42
^ auton kustannuksista en osaa sanoa, vaan onhan tuon ajan vollet aika hyvä vaihtoehto, jopa etuvetona. Onkohan V60/V50 valikoimassa jotain sopivaa
Edit.korjaus, S/V60 ei taida mennä tuohon aikaikkunaan.
Eikä hinta.
Vanhemmat V50/S40 t5:menee hintana kyllä alle, turbokoneet nelikoissa Volvon 2.5l 5 cyl, alusta muuten kai Fordin. Pyöränlaakereita ja jarruja levyt/ palat menee tiuhaan tahtiin. Kone suht ok,ei niin varma kuin isommissa.
Pikkukoneet etuvetoisista Fordin ja maine kestävyydessä ei mairittele.

S3 liian kallis on. Noita koneita ovat laittaneet 1.8t A3 oman tilallekin.

Vakio esim Aero, T5 / R, S3 tms on kuitenkin orkkis tehtaan oma malli, näitä pienemmistä viriteltyjä, wannabe look korin osilta tehtyjä jne en halua.
Aikoinaan Chargeria kävin katsomassa ja rekkariotteessa luki Belvedere 4d :x , pyynti liki orkkis match number Chargerin tasoa niin jäi ostamatta. Ihan siisti korivaihtoauto mutta ei kuitenkaan aito.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Kupari kirjoitti:
La Maalis 04, 2023 17:26
"Fordin uudemmat vea koneet ainakin Volvoissa susien maineessa 5 pataan verrattuna."
Fordilla ei taida olla VEA-koneita? Heillähän on oma surullisenkuuluisa EcoBoost-moottorisarjansa, johon he kopioivat Volvon ison bensa 5-koneen ainoan heikkouden eli liian kapean sylinterivälin :D .

Vai susien maineessa? VEA-koneissa esiintyi alkupäässä öljyn kulutusta, mutta se poistui mäntien muutoksilla. Joissain petti myös tasapainoakselin laakerointi, mutta noista en ole enää kuullut. Näissä ei mene apulaitehihna jakopäähän ja kulutuskin on enemmän tätä päivää.

Volvofoorumilla eräs "maailman paras" softakauppias mustamaalaa aktiivisesti VEA-dieseleitä, koska ilmeisestikin haluaa edistää bisneksiään. Todellisessa elämässä koko Volvon mallisto täyssähköjä lukuunottamatta liikkuu VEA-moottorien voimin. Kantaan nähden moottorituhoja lienee melko olematon määrä?

Tällä elämänkokemuksella jos joutuisi ostamaan auton 7000,- budjetilla ja haluaisi vielä nelivetoa, olisi valintani luultavasti tämän tapainen:
https://www.nettiauto.com/suzuki/sx4/13385135
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Vitsi siinä etten joudu ostamaan nelikkoa, kiinnostaisi kyllä. Kuten laitoin pariin kertaan ei etuvetokaan ole poissuljettu.

Joutuu kylläkin oman lisäksi emännän volvon huoltoja ja korjauksia hoitamaan ja osan myös maksamaan kun hänen eläke on pieni niin oma autobudjetti elää senkin rohiskon kulujen mukaan.
Omat autot ostan sillä rahalla mitä saldoa tilillä on, velkaa tai mitään rahoitusta en autoihin ota.
Omakotitalo on velaton mutta siihenkin investoitu uusintoja ja korjauksia ihan omilla säästöillä pikkuhiljaa tilisaldosta riippuen.

Mulla tuota elämänkokemusta ei kyllä ole kuin vasta 58v, autoja kaikkiaan omistanut kohta liki 30 niin voi olla etten ihan kaikkea ymmärrä.. Tuo Suzuki ei turbo, se mitä haluan on alavääntö. Nykyisessä S40 maksimivääntö 2000rpm lähtien.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Kupari kirjoitti:
Ma Maalis 06, 2023 13:15
Mulla tuota elämänkokemusta ei kyllä ole kuin vasta 58v, autoja kaikkiaan omistanut kohta liki 30 niin voi olla etten ihan kaikkea ymmärrä.. Tuo Suzuki ei turbo, se mitä haluan on alavääntö.
No, kun ikää sinullekin karttuu, oppii aina lisää. Vaikkapa VEA-moottoreista.

Jos oikein ymmärsin, auto palvelisi jakeluhommissa? Tuo ehdottamani saattaisi olla siihen omiaan: Laadukas ja ketterä, edullinen neliveto. Ainakin näillä keleillä tuo vie käytettävyydessä jotain "vääntäviä" etuvetoja 5-0.

Ai mistäkö tiedän? S70 T5 tuli taloon uuden karheana -90 luvulla, perinnettä jatkaa S90 kaksi vuosikymmentä nuorempana. Jälkimmäisessä dieselin kapea vääntöalue paikataan 8 vaihteella, vanha selviytyy neljällä. Molemmat mainioita pelejä, mutta kummallakaan en lähtisi postilaatikoita halailemaan :D.

Olen myös antanut itseni ymmärtää, että rajallinen budjetti ja esimerkiksi S-Audi eivät sovi yhteen.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja V-M »

Neljä talvee nyt kurvaillut tuolla 4x4 inkulla, noin 4tkm tuona aikana kaikkineen. Eipä ole tarvinnut puuttua huolto juttuihin sen jälkeen kun korjailin nuo osto vaiheessa olleet viat. Tietty eipä nuita km:kään ole paljoa tullut mutta on mukava kun pitoa on kun on tuo eLSD myös. Taloudellista tuo ajo ei kyllä ole kun enimmäkseen ajellu nurkka ajoa. Tuo on ollut mulla vain talvikausina käytössä, joutas varmaan myydä pois kun ei tuota käyttöö ole tuon enempää (1tkm/v).
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ainakin ilmoituksen perusteella aika asiallinen Aero ja ymmärtääkseni ton kuvien rengassarjan myymällä ja hankkimalla vähän normaalimpaa voisi saada tiputettua auton nettohintaa alaspäin selvästi. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta mielikuva olisi, että ko. vanteista pyydetään 1-2ke.

Kuva

https://www.nettiauto.com/saab/9-3/13422879
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuon ilmoituksen mukaan aloin 9-3 aeroa aikaisemmin juurkin miettimään.
Vanteet talvi 16/ kesä saattaisi 17 omassa käytössä mennä. Nuo ilmeisesti 18" pois hinnasta budjettiin jää kyllä rengassarjalle vanteineen varaa.
Tuosta puuttuu moottorilämmitin ja sisäpistoke niin niiden hankinta jotain satasia investointia kyllä tekisi, ehkä joku 5A akkulaturikin satkun lisähintaan väliin

Kuten topikin alussa oli niin tämä kuukausi menee lähinnä lappeenrannassa tutkimuksissa, testeissä ja lääkärillä rampatessa. Aikomus on kyllä tuosta kysellä lisäinfoa, matkaa + 290km suunta niin missä välissä kerkeisi katsomaan ei tietoa. Itse yöt töissä myös viikonloppuisin ja kaverit viikolla päivät niin toisen kuskin löytäminen oma juttunsa. Sairas vanha koira jota ei voi ottaa pitkälle reissulle niin emäntä joutuu jäämään hoitamaan sitå.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja torque »

täälläpäin joku suorittaa jakelu työtä Honda Civic'illä, en sit tiedä onko manuaali tai automaagi. Ja onhan jokin Yaris kaduilla kurvaillut(nuo vanhemmat Yarikset aika kevyitä peltilaatikoita, en tiedä soveltuuko).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1645
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Ite tykkäsin kovasti taannoisesta 3bg neliveto-Passatistani. Se oli toki softattu 170hv diesel, mutta jos voi ilman sitä turboa elää, niin löytyyhän noita aika hyvin ja halvalla bensavehkeinäkin.

Hyvät penkit, fiksu ohjaamo, pieni kulutus, hyvät tilat, ei hirveämmin vikoja, torsen-neliveto, paljon pirteämpi kuin nykyiset Volvo ja Saab. Joku 450 tkm oli lopussa ajettu ja ei näkyvää ruostetta. Varmaan kokonaisuutena paras auto mitä itsellä ollut.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

2.polvi kirjoitti:
Ma Maalis 06, 2023 16:46
Ainakin ilmoituksen perusteella aika asiallinen Aero ja ymmärtääkseni ton kuvien rengassarjan myymällä ja hankkimalla vähän normaalimpaa voisi saada tiputettua auton nettohintaa alaspäin selvästi. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta mielikuva olisi, että ko. vanteista pyydetään 1-2ke.
Aikoinaan möin femman alla tulleet 18" hirschit puolikuntoisilla kumeilla pois sellaisella rahalla, että sain talvikuukauden isohkon (suorasähkölämmitys) sähkölaskun maksettua sekä ostettua 17" orkkisalut ja uudet kumit niille. Harvinaiset ja halutut vanteet osaa olla arvokkaat. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin