Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Juu spekseillä tarjonta on huono.

Se minkä pitäs tulevan ajossa kestää on vähintään se 5*15tkm eli 75tkm. Tonnarilla meni +120tkm kivuttomasti ja pirkallakin rullannut nyt 97tkm ja ruoste on molempien surma..

Koneista ja aut laatikoista jos huollot tehty kunnolla ja koneöljyt tiheämpään kuin 30tkm + lootaan edes kerran ja tyyppivikoihin (kuten vvt-pyörät, jakopää, huohotus, nokkaketju jne) puututtu ajoissa ei km niin paha rasti autolle ole.

Ruoste minusta pahin rajoite ja kallein hoitaa kun teetettävä, ruostesuojattujakin välillä näkee mutta sekin yksilön joskus tekemä toimenpide.auton eteen.

Yksityisellä jotain tietoa noista rempoiata ja huolloista on mutta liikkeet eivät yleensä ole kovin hyvin perillä miten oikeasti autoa on pidetty.

Suv ja farmari en halua olin töissä tai ei, töissä jakoalueella suv tai crossover on oikeastaan enemmän vain haittaa. Voi kokeilla kun laittaa vasen käsi taskuun ( mulla se käsi ei toimi) ja suv käy kurottelemaan ikkunasta oikealla kädellä lehteä postilaatikkoon, ainakin täällä laatikot ovat vakioalustaisen auton ikkunan alareunan tasolla.
Ja tontitettu taas pohja raapii kiinni.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kupari kirjoitti:
La Maalis 04, 2023 13:27
Juu spekseillä tarjonta on huono.

Suv ja farmari en halua olin töissä tai ei, töissä jakoalueella suv tai crossover on oikeastaan enemmän vain haittaa. Voi kokeilla kun laittaa vasen käsi taskuun ( mulla se käsi ei toimi) ja suv käy kurottelemaan ikkunasta oikealla kädellä lehteä postilaatikkoon, ainakin täällä laatikot ovat vakioalustaisen auton ikkunan alareunan tasolla.
Ja tontitettu taas pohja raapii kiinni.
Aa tuollainenkin käyttötarkoitus. Sitten ymmärrän.

Tuli muuten mieleen, että eikös tuollaisessa (mahdollisesti) nykivässä ajelussa se diesel olisi selvästi taloudellisempi? Vai onko nokivasarat lähtökohtaisesti poissuljettuja?

Tosin. Tarjonta ei hirveesti laajene jo täällä mainittujen automallien lisäksi, koska tuossa ikä- ja hintaluokassa tyypillisesti oli tarjolla nelarina sekä bensa-, että diesel-vaihtoehto. Mukamaastureissa diesel tietysti räjäyttää tarjonnan.

Edit. Ei tainnut olla vielä mainintaa, niin Seat Leonista sekä VW Golfista ja Passatista löytyy muuten ihan hyvin tarjontaa 2.8- ja 3.2-litraisilla bensakoneilla nelivetona. Golfeista paremmin toki dieselinä. Tollasella 3.2 Passatilla vähän ajaneena pidin autosta kyllä. Mutta näiden luotettavuudesta jne. ei valitettavasti ole itsellä tietoa, kun ei ole olleet ostoslistalla saati omistuksessa koskaan.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Lpr motonetin myydyimmät pellit on kuulemma 5 koppasen golfin helmat :D Lankomies VAG liikkees ollut töissä ja ei kehunut VAG korien peltejä 00-07 välillä

Dieselin elämää en haluaisi opetella, työmaan toinen vara-auto TDI golf ja se vie öljyä liki saman kuin dieseliä, jakajat ottavat tarvitessaan mieluummin sen toisen ihan finaaliin ajetun bensa reilu scenikin kuin golfin.

Tuo S40 manuaali vie työajossa noin 9,5-10l/100km talvella ja kesällä tippuu 8l tasoon. Tuo tdi ehkä hiukan vähemmän vie mutta kun lopetan työt joka tapauksessa (jos terveys kestää) 7.10.2024 mennessä niin mitään itselle olevaa etua sen jälkeen en dieselistä löydä mitenkään. Kaasukonvertoitukin olisi parempi vaihtoehto.

Mulla työ pelkkää 34km ajoa eli ei ole kerrostaloja tms jossa joutuisi sammuttaa, käynnistää, sammuttaa jne. Normilenkit 5 päivää pysähdyksiä silloin tällöin joten voi olla välillä 2km ihan pelkkää ajoa, 2 kertaa viikko paikallislehden peittojako jolloin on joka laatikolle jossa ei kieltoa/ keskeytystä .pysähdyttävä.

Voisi laajentaa hakua etuvetoisiinkin loppukesästä kun ei välttämäröntä pakkoa hankkia ole kuitenkaan, ollu vaan takaraivossa vielä nelikko haaveena sen jälkeen kun aikoinaan imprezasta luovuin ja saabeihin pitkäksi aikaa siirryin. Nelikoista yleensä kesällä tulee tarjontaa vähän lisääkin niin maltti on valttia.

Noita huutoautoja en edes katso, oltava niin myynnissä että käy katsomassa ja ostaa vaikka samantien siinä kaupat hieroen jos auto on ok

Olennaisin autolle kuitenkin on että tuntuu itselle käteen istuvalta, tykkää mallilla ajaa ja on omaan käyttötarkoitukseen sopiva.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hankala yhtälö kyllä. Etuvetoisissa tarjontaa reippaasti enemmän.

Itellä kakkosautona - 06 HB bensa-Mondeo, josta maksoin 2200€ 2019 ja oli ollut kahdella ennen minua, kilsoja oli ostaessa 250tkm ja nyt 270tkm mittarissa. Perustekniikka ollut tähän mennessä luotettavaa. Tähän mennessä tehty perushuoltoa ja uusittu kuluvia osia mm. takajouset, laturi, koiranluut jne. Imusarjan läpät vaihdoin, kun ne vuoti.

Joku tollanen hyvällä historialla oleva peruspeli ois varmaan hyvä, bensaa toki palaa, mutta samalla hintaa ei saa kovin kummoisia pikkukippojakaan tyyliin Yaris, Micra jne. ja ite ainakin tykkään kun on tilaa, koukku ja kontti mihin heittää vaikka kodinkoneet kyytiin eikä pitempi matkakaan ole tuskaa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Koukku tarve häviää kun tilatun sarjan S60 saa laitettua kiinni. S60 korilta ok vekotin mut kääntösäde karmea, vetarit joutuu yleensä uusimaan ja geartronic ilman öljynvaihtoa kallis riski. Koko noissa hämää eli liki S40 pituinen mutta leveämpi ja muuten isohkon tuntuinen laite.

Mondeo V6 GT on aikoinaan ollut ja ajettavuus oli mainio. Imusarja tukkeutui liki umpeen, vesipumpusta hävisi kokonaan muovisiivet ja molemmat flektit hajosi oli ne isoimmat probleemat siinä. Kierroskone niin vaati kaasun käyttöä turboon verrattuna.
Ruoste voi pesiä noissakin ja Fordin uudemmat vea koneet ainakin Volvoissa susien maineessa 5 pataan verrattuna.
Emännän pojalla on duratec Focus ja ei innostanut siinä muu kuin että tankata ei vähän väliä tarvitse kun on 60l bensatankki ja 2x15kg kaasusäiliöt.


Saabeista 9-5 olen kerran ajanut ja suht ok ajoltaan tuntu, ehkä liian ison auton oloinen mulle. Toinen nuo t7 koneen männän rengas/ jakopään ominaisuudet jotka ei yhtään innosta.
9-3ss tekisi mieli testata mutta ei tutuilla kellään ole niin ei mahdollisuutta. 9-3 SS manuaali aerokin ( aut ei kiinnosta) mahtuisi hyvin pikagooglella budjetin sisäänkin. Noihin tuskin t7 huonoja ominaisuuksia on periytynyt.

Japsit usein lahoja mitä kaverin verstaalla käydessä nähnyt, tojota suht ok mutta Avensis ainakin vetariongelmia ja jotenkin lojota autona hajuton, väritön ja mauton. Accord ei kuvaa minkälainen auto ylläpitää muttei kauheesti mulle sitä hehkutettu ole. Civic ei vakuuttanut.

BMW 1 koppa etuveto joskus kiinnosti, vastikään yhteen korjaamokaveri joutu uusimaan takakelkan täyslahon takia niin oli kallis homma ja vähän laitto miettimään.

Opeleissa hajontaa, insigniaa jopa kehuttu . Noissakin opeleissa jotkut konetyypit ovat aika huonossa maineessa.

Pikkuautot 2000> alkaneet mitoiltaan kasvaa jo entisen 80-90 luvun keskikoon luokkaan päin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
repa
"Aero"
Viestit: 395
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja repa »

Muijan ajossa ollut -09 CRV muutaman vuoden, bensa kakslitrainen, ilman turboa 150 hp. Automaatti. Ei se niin kaksinen ajoltaan ole, mutta aika vähillä remonteilla on selvitty. Kilsat 150-220 tkm, laturi uusittu ja takaiskarit ja jouset. Toki öljyt jne vaihdettu kuten kaikissa autoissa.
Mutta parasta Hondassa on että muija on siihen tyytyväinen, saan minäkin olla rauhassa ja keskittyä kuuppaan.
#2260
96V4 projekti
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3574
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kohtuu hankala rasti. Suurin osa nelivedoista tuossa hinta-ja ikäluokassa on SUVeja ja farkkuja, eikä lähelläkään niitä minttoorikriteerejä, eli hyviä renkaita, ehjää tuulilasia yms, jotka ovat toivomuslistalla. Toivotan onnea matkaan ! 1.8T-koneinen VAG-konsernin tuote olisi hyvä vaihtoehto, X-Drive Bemarit tai joku Volle. Mainituistakin leijonanosa niitä liian korkeita tai farkkuja.
Etsivä ruukaa kyllä löytää, kun ei ole kiirettä mutta sitäkin enemmän kärsivällisyyttä.

Jos pikkuauto kelpaa, niin siinä olisi juuri myyntiin tullut Suzuki Swift nelivetona, kaippa tuolla yhden sata tonnia ajelisi vielä menemään ?
https://www.nettiauto.com/suzuki/swift/13444175
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja Cona »

Joo, ihan unohdin nuo Suzukit. Toki ne on sitten pikkuautoja ja löylyä on rajallisesti Turboon tottuneelle. Mutta kulutus ehkä maltillisempi? :roll:

Tollanen 1.8T VAG tyyppioireet korjattuina voisi olla vaihtoehto nelikkoa hakien. Niissäkin vaan saa olla tasaisin väliajoin etutukivarsia vaihtamassa ainakin Passat/A4-akselilla.. Ja sithän tolla samalla alustalla ja koneella on sitä Siit Exeota, jota ilmeisesti ei ole kuin etuvetona..
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kiitoksia vinkeistä.

Näyttää tilanne siltä että etuvedotkin tulee seurantaan vahvasti mukaan koska rehellisesti sanoen ei mun specseillä tarjontaa tosiaan ole riittävästi.

Tämä kuukausi menee sydäntä ja mahdollisia toimenpiteitä selvittäessä jolloin työn jatkon pystyy hahmottamaan paremman.
S40 kohtalon saa arvioitua etukäteen nosturilla läpi käydessä nyt 7.3 onko ajossa 12kk vai 3kk.

Koettaa etsiä jostain 9-3 SS ja koeajaa niin tietää onko käteen istuva. Saabismi juurtunut vahvasti ettei hevillä ilman olla halua :D
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kupari kirjoitti:
Su Maalis 05, 2023 13:25

Koettaa etsiä jostain 9-3 SS ja koeajaa niin tietää onko käteen istuva. Saabismi juurtunut vahvasti ettei hevillä ilman olla halua :D
Reilun 10 NG93 kokemuksella ei voi kuin suositella lämpimästi. On erinomainen laite, varmasti löytyy esim. Saabistien kautta hyvä yksilö. Ja se reilu 200hv ja 300nm vääntöä mitä irtoaa esim. suositeltavien Nappen ja JCarlsonin softilla 1.8t ja 2.0t malleista, liikuttaa oikein liukkaasti ja vaivattomasti autoa.

Autossa on myös minusta ihan hyvä etenemiskyky talviolosuhteissakin vajaavetoiseksi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Laitoin jo ostoilmoituksen jos löytyisi sopiva 9-3SS Aero manuaali yksilö tarjolle :D
Nettiautossa muutama, manuaaleja vain vähemmän ja ovat sen 300km täältä..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kupari kirjoitti:
Su Maalis 05, 2023 16:04
Laitoin jo ostoilmoituksen jos löytyisi sopiva 9-3SS Aero manuaali yksilö tarjolle :D
Nettiautossa muutama, manuaaleja vain vähemmän ja ovat sen 300km täältä..
Myyntiosiossakin mahdollisesti ihan spekseihin meneviä NG93:sia.

viewtopic.php?f=18&t=203633

viewtopic.php?f=18&t=203692
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1795
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja mikan »

Onkos nämä Audin 2.0 turbokoneet pommeja joista pitää pysyä kaukana? Ainakin tuolle on jo remppaa tehty. https://www.nettiauto.com/audi/a3/13282552
Pieni sisäpesu lisäisi ostajien innostusta. :)
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5327
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo kyllä vajaa 200 € verhoilupesurilla saa puoles tunnis ihmeitä aikaa tommoselle sisustalle :)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelivetoista mietinnössä, kokemuksia vm 1996-2007

Viesti Kirjoittaja Kupari »

mikan kirjoitti:
Su Maalis 05, 2023 17:24
Onkos nämä Audin 2.0 turbokoneet pommeja joista pitää pysyä kaukana? Ainakin tuolle on jo remppaa tehty. https://www.nettiauto.com/audi/a3/13282552
Pieni sisäpesu lisäisi ostajien innostusta. :)
Vakiona vag tsfi 2.0 on muistaakseni 200hv niin on jotain viritystäkin tehty. Nokkaketju porsii ja yläkerran tukkeutuminen karstasta ominaista lankomiehen mukaan.
On tuota rempattu ja ylläpidetty kyllä, ruoste kyllä syö näitä joten helmat ja pohja koputellessa voi tulla ei niin kivoja yllätyksiä. Ikkunannostimet yksi heikko kohta eli vaijereilla ja on llkeä vaihtaa.kun tilaa ei ole.

Ihan varteenotettava muuten ja hyvä että linkki laitoit huonompi ettei kovin lähellä pikaista katsomassa käyntiä varten.
"
Nuo saab linkit olen nähnyt, jos ei jotain pyyntihaarukkaa ole laitettu niin "järkevä tarjous" ei kerro mulle mihin hintaan on edes aikomus luopua eli meneekö edes budjettiin. Toinen lisäksi ei ole orkkis aero jollainen on hakusessa.
Viimeksi muokannut Kupari, Su Maalis 05, 2023 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin