Sähköautojen kotilatauslaitteet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Sähköautojen kotilatauslaitteet

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nyt kun täällä foorumillakin alkaa olemaan sähköautoja useammalla niin pistetään laturi aihe pystyyn.

Tänne on siis tulossa Enyaq 4x4 pihaan lauantaina ja tarvii laturi asennuttaa. Meillä on sähkökaappi noin 10 metrin päässä jossa olisi 3vaihe töpseli, toisaalta autot on rappujen ja 3 oven toisella puolella joten joku kiinteä asennus laturille pitäisi tehdä tohon tallin oven viereen.

Aurinkopanelit myös pihassa odottamassa invertterin saapumista (matkalla) ja asennusporukan soittoa.
Eli tarkoitus olis hankkia sellainen laturi, varmaan 11kW riittää, jonka voisi ohjata kesäisin latamaan hyödyntäen aurinkosähköä.
Olisko suosituksia minkälaista mallia ja mistä hankkia?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sähköautojen kotilatauslaitteet

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tämä laturi on saanut hyvät arvosanat testissä, sopiva heille, jotka lataa omista aurinko kennoista. Zappi V2:n, joka saa hyvät pisteet kaikissa luokissa ja lopputestin arvosanalla 4 ⚡️ Laturi on nimetty parhaaksi valinnaksi aurinkokennojen kanssa.

Tämä koskee ainakin Ruotsia:
Easee-laturit ovat olleet välittömän myyntikiellon kohteena Ruotsissa 15.3. lähtien. Ruotsin sähköturvallisuusviranomainen on antanut tämän kiellon latauskoteloiden sähköturvallisuutta koskevan tutkimuksen seurauksena.
Viimeksi muokannut viggen, To Maalis 23, 2023 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautojen kotilatauslaitteet

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sellainen asia kannattaa huomioida laturia hankkiessa, että onko tarvetta kuorman hallinnalle.
Tämä tarkoitta sitä, että latausasema pystyy säätämään itsensä asetetun maksimin esim 11 kW eli 3x16 A alle kiinteistön muun sähkön kulutuksen mukaan.

Tällä vältetään pääsulakkeiden ylikuormitus ja toisaalta tarpeettoman alhaiseksi säädetyn kiinteän latausvirran asettelu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautojen kotilatauslaitteet

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo, DLC:llä eli dynaamisella kuorman hallinnalla ehdottomasti myös.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautojen kotilatauslaitteet

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Asennuta kiinteä latauslaite omalla johdolla, se lisää sähköautoilun mukavuutta merkittävästi, pidemmän päälle ainakin itselleni oli suoranainen henkinen mahdottomuus nostella joka ilta letkuja kontista ja vedellä niitä pitkin poikin.

Teholla ei myöskään ole niin merkitystä, itse säädän yleensä latausvirran 6Ax3=18A eli reilun 4kW teholle, tällä akku täyttyy oikein sopivasti yön aikana omilla normiajoilla ja jos nyt ihan tyhjäksi olen akun ajellut nostan johonkin 24A teholle, joka sitten riittää jo aika tyhjänkin akun täyttymiseen yön aikana.
Jos pitää nopeasti saada lisää rangea, niin sullakin on lähistöllä monta pikalaturia, mistä saa 30min akun lähes täyteen, kun kotona sillä 11kw tehollakin saa samassa ajassa vain 20-30km lisää.
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautojen kotilatauslaitteet

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuormanhallinta olis kyllä ollu aika jees mut jos maltillisempi teho riittää kuten rommitommi tuossa kuvaili niin ilmanki kai pärjää.
Toki jos kahta autoo vuorotellen latailee niin sitten isompi teho ois kiva.

Vaatiiko tuo kuormanhallinta ihan fyysiset piuhat?
Lähinnä asennuksen hintaa ajatellen.

On muuten cteck njord go:n hinta hieman keulinu.
12/21 715e(tarjouksessa 608e) nyt näyttää hinnat alkavan 800eurosta.

Omat latauskerrat on vielä niin harvat ettei pysty suositteleen ja turha kai maksaa siirrettävyydestä jossei sitä tarvii.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautojen kotilatauslaitteet

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kuormanhallintaan tulee joku purkki haistelemaan muuta käyttöä vissiin. Oon päätymässä kiinteään asennukseen jossa töpseli ja letku myös kiinteänä. Ja joku 22kW malli jossa olisi myös mahdollisuus ladata pelkällä aurinkosähköllä. Beny merkkistä laitetta tai wallboxia on tarjottu. Saattaa olla että otan samantien 2 tohon. Toisaalta toi max 22kW varmaan riittäis 2 auton lataamiseen myös.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautojen kotilatauslaitteet

Viesti Kirjoittaja aero »

Kuormanhallinta vaatii shuttivastukset virranmittausta varten, tulevat käytännössä sarjaan pääsulakkeiden kanssa eli ehdottomasti sähkärin asennettavaa. Niille tulee sitten tulkkausboksi joka juttelee itse latauspömpelille, joka huutelee autolle sitä käytettävissä olevaa tehoa.

Vaikkei mulla omaa kokemusta olekaan, niin aatoksissani pystyn hyvin ymmärtämään Rommitommin toteamuksen kiinteästä piuhasta ja 107% varmuudella olen itse samalla linjalla sitten joskus kun sähköajo kutsuu. Irtopiuhoilla arjessa leikkiminen on kypsyttävää hommaa, etenkin kun noi latauspiuhat on vieläpä aika jämeriä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautojen kotilatauslaitteet

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noin oletinki et mittaritauluhommia tietää mut jos langattomasti juttulee niin ei onkelmaa.
Itsellä latauspaikka siis ulkotallis jonne mittarilta ainaki 25metrii.

Tarviikohan toi 22kilowattinen latausasema jo 35A pääsulakkeet, toki rajoittaa niistäki voi maksimit.

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/6b-20 ... ihtoehtoa/

Tuolla ainaki mainitaan et on langaton toi kuormanhallinta
Kotimaista Walle 16M-kotilatauslaitetta saa 11 kW:n ja 22 kW:n mallina seinä- ja tolppa-asennukseen. Laitteeseen on saatavissa radiosignaalilla toimiva langaton kuormanhallinta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautojen kotilatauslaitteet

Viesti Kirjoittaja AZP »

22kw vie noin 32A per vaihe, eli 35A pääsulakeillakin tekee tiukkaa jos haluaa käyttää liittymän sähköä mihinkään muuhun.

Onko Skodassa 22kW laturi? Todennäköisesti on vain 11 kW, jolloin sitä isommalla latausasemalla ei saa lisähyötyä. Tietenkin jos myöhemmin hankkii auton jossa 22kW laturi tai erehtyy hankkimaan ylsivaiheisella latauksella olevan auton, niin siitä saa hyötyä.

Itse en ole kolmivaiheasemaa vielä hankkinut, mutta talliin ja katokseen asennettiin rakennusvaiheessa 16A voimavirtarasiat paikkoihin joissa autoa saatetaan ladata. En aio asennuttaa asemaa kiinteästi, koska tallissa on kaksi ja katoksessa kolmas paikka jossa autoa saatetaan ladata ja voi hyvin olla että paikka vaihtelee tulevaisuudessa. Esim katoksessa kesällä ja tallissa talvella. Lisäksi saan siirrettävän latausaseman nukaan mökille ja myös pidemmille reissuille vaikka ihan varuiksi. Näin ei ole matkalla riippuvainen vain julkisista latausasemista vaan ladata voi myös voimavirtarasioista.

Nämä vain omia mietteitä, jokaisella tietenkin omanlaisensa tarpeet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautojen kotilatauslaitteet

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo, Enyaqia pystyy lataamaan vain 11kW:lla. Kerralla ajattelin laittaa tarpeeksi ison ja tiedossa on että sulakkeet ei ihan riitä varmaan tolle 22kW:lle. Siksi myös dynaaminen kuorman hallinta. Meillä taas on aikalailla vakipaikka missä autot seisoo.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin