Terve taas!
Tässäpä kyselisin tuon polttoainekäyttöisen lämmittimen toimintaa noilla nykyaikaisilla polttoaineilla.
Näitä polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä on ainakin Webasto- ja Eberspärcher-merkkisinä. Ennen niitä oli bensa autoissa mutta nykyään on dieseleissäkin.
Mahtaako ko. lämmittimissä olla millaisia eroja bensa- ja dieselpolttoainetta käyttävien mallien välillä?
Ja miten nämä toimivat näillä nykyaikaisilla polttoaineilla?
Tarkoitan etupäässä bensakättöisen lämmittimen toimintaa. Nykybensassa kun on tuota etanoliakin seassa, oliko se nyt 5-15 %.
Ja etenkin sitten kun käyttää tuota RE85-etanolipolttoainetta, jolloin etanolia on vielä ennemmän.
Että miten mahtaa toimia?
Polttoainekäyttöinen lämmitin - polttoaine
Re: Polttoainekäyttöinen lämmitin - polttoaine
Korkeaseostanolillakin toimii bensalämmitin, mutta n. 30% heikommalla teholla. Lämpimäksi auton pienemmälläkin teholla saa, kestää vaan kauemmin ja siten tyhjentää akkua suhteessa enemmän.
Re: Polttoainekäyttöinen lämmitin - polttoaine
Kohtuu hyvin on toiminut ainakin Dieseleissä kummatkin. Olisko ollut nyt noin 5 dieselissä jo Eber tai Webasto. Webastoissa ei ole ollut mitään murheita, Hyvin toimi vielä 10 vuotta vanhassa volvossa ja talvisin päivittäin käytössä. Samoin 7v Superbissa ei vielä mitään ongelmia. Ebereitä on taasen Saabeissa ja niissä on ollut jotain ongelmia vanhetessaan. Noiden käytössä kannattaa muistaa että lyhyet käynnit ne tappaa pikku hiljaa. aina jos on pöhisemässä vähintään 20 minsaa kerralla niin ei ole haitannut.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96