Saabin insinöörit asialla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5174
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Risto »

Scraab kirjoitti:
Ke Touko 10, 2023 06:51
Lähtökohtaisesti tuntuu olevan niin, että kosketusnäyttöjä ja muuta uutta vastustavat kiihkeimmin ne, joilla niitä ei ole. Omistajat ovat enimmäkseen tyytyväisiä. Happamia, kuten kettu pihlajanmarjoista loihe sanomaan :D.
Ehkäpä niitä ei heillä ole, koska he eivät halua sellaisia ostaa.
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja aero »

Scraab kirjoitti:
Ke Touko 10, 2023 06:51
Näin on myös Volvossa. Tosin siinä auton automatiikka on riittävällä tasolla, ettei niihin yleensä tarvi koskea. Käytännössä kaikkeen ajona aikana tarvittavaan aktiviteettiin löytyy myös fyysinen nappula, muutama "tarpeetonkin" löytyy. Takapenkkiläisillä on fyysiset nappulat, eikä olla Teslan tapaan etunäytön käyttäjän armoilla.
Volvolaisilla on pohjoismaisina ajattelijoina ollu tyypillisesti jotain ajatustakin tekemisensä ja suunnittelunsa taustalla sen sijaan, että pohjaudutaan hypeen, muotiin ja pavunlaskentaan. Siksihän Volvollakin on vähän sellainen konservatiivisen pappamerkin maine.
Scraab kirjoitti:
Ke Touko 10, 2023 06:51
Lähtökohtaisesti tuntuu olevan niin, että kosketusnäyttöjä ja muuta uutta vastustavat kiihkeimmin ne, joilla niitä ei ole. Omistajat ovat enimmäkseen tyytyväisiä. Happamia, kuten kettu pihlajanmarjoista loihe sanomaan :D.
Kuten tavallista, kummastakaan ns. kiihkopäädystä löytää hyvin harvoin ja silloinkin hyvin vähän analyyttistä pohdintaa tahi laajaa kokemusta erilaisista toteutuksista. Hyvänä esimerkkinä, kuten tässäkin ketjussa on todettu, voi sekä fyysisiä nappuloita että kosketusnäyttöä suunnitella enemmän tai vähemmän hyvin. Tyypin fyysisiä rajoitteita ei helpolla poisteta, minkä tähden molemmilla on paikkansa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Ihan mennään vieläkin OT:na mut mennään kun kerran alettiin. Paras käyttöliittymäkokemus mitä vastaan on tullut on toi BMW:n iDrive + (!) kosketusnäyttö. iDriven ohjausrulla/painike/piirtoalusta/touchpad — miksi sitä nyt haluaa nimittää toimii juuri aeron kuvaamalla tavalla. Intuitiivisesti. Olin sen suuri ystävä jo aiemmin, mutta nyt kun tuos nykykäyttiksessä on lisäksi näyttö mallia kosketus niin osan asioista voi hoitaa näppärästi tönimällä itse näyttöä.

Esimerkiksi YLE Areenan kirjastosta on helppo valita haluamansa podcast tökkäämällä näyttöä ja sitten ohjausrullalla pyöräyttää haluttu jakso jonka sitten laittaa kuuluville painamalla ohjausrullaa tai tökkäämällä näyttöä. Molempi parempi siis, yhdessä loistavat.

Kävin tovi sitten koeajamassa Polestar 2:n kun Volvolle on hakusessa sähköinen korvaaja ja siinä on tuo kosketusnäyttöohjaus tehty mielestäni fiksummin kuin Volvossa. Näyttö toki on isompi, mutta mikä tärkeintä niin ovat myös auton ohjaamiseen käytettävät kuvakkeet myös. Koin sen käyttämisen varsin helpoksi myös ajossa. Polestar pääsi jatkoon, elleivät nyt sitten saa tuota Emilyä tämän kesän aikana kauppoihin :D
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

kaseva kirjoitti:
Ke Touko 10, 2023 18:26
Polestar pääsi jatkoon, elleivät nyt sitten saa tuota Emilyä tämän kesän aikana kauppoihin :D
Tuskin tulee tämän kesän aikana, mutta toivottavasti jossain vaiheessa, ettei tarvitse turvautua "vääränmerkkisiin" tulevaisuudessa, kun joutuu heivaamaan allekirjoituksen autot.

Eihän tuo NEVS:kään tosin mikään SAAB ole :roll:

On se outo juttu, että mitään autonvalmistajaa ei kiinnosta ottaa Saabia merkkivalikoimiinsa esimerkiksi samalla tavalla kuin BMW otti Minin. Eihän silläkään ole alkuperäisen Minin kanssa mitään tekemistä, mutta onhan se hyvä, että merkki säilyy markkinoilla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja o--o »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Touko 11, 2023 06:27

On se outo juttu, että mitään autonvalmistajaa ei kiinnosta ottaa Saabia merkkivalikoimiinsa esimerkiksi samalla tavalla kuin BMW otti Minin. Eihän silläkään ole alkuperäisen Minin kanssa mitään tekemistä, mutta onhan se hyvä, että merkki säilyy markkinoilla.
Eikös Saab ollut jossain vaiheessa GM:n omistuksessa.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

o--o kirjoitti:
To Touko 11, 2023 15:13
Turbo Sensonic kirjoitti:
To Touko 11, 2023 06:27

On se outo juttu, että mitään autonvalmistajaa ei kiinnosta ottaa Saabia merkkivalikoimiinsa esimerkiksi samalla tavalla kuin BMW otti Minin. Eihän silläkään ole alkuperäisen Minin kanssa mitään tekemistä, mutta onhan se hyvä, että merkki säilyy markkinoilla.
Eikös Saab ollut jossain vaiheessa GM:n omistuksessa.
Oli.

BMW osti Minin 1996 ja ensimmäinen uusi malli tuli markkinoille 2001. Katsoivat sillä olevan potentiaalia, eivätkä ole heivaanneet sitä sen jälkeen.

Luulisi Saabin nimellä oleville autoille kysyntää, mutta loppukädessä homma riippuu puolustusyhtiöstä ja siitä, antavatko lisensoida nimen autoteollisuuden käyttöön.

Veikkaan heidän olevan asian suhteen melko hesitiivisiä NEVSin sekoilujen jälkeen. Siellä pitäisi olla takana joku isompi, vakavarainen ja tunnettu automerkki. Esimerkiksi joku, joka ostaisi tuon Emily GT -projektin itselleen ja yrittäisi saada pukattua sen markkinoille Saabin nimellä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tarkennetaan sen verran, että BMW osti vuonna 1994 brittiläisen kansanautoteollisuuden jäljellä olevat rippeet eli Rover Groupin, joka aiemmin tunnettiin nimellä British Leyland ja sisälsi suurimman osan siitä mitä muinaisista brittivalmistajista oli jäljellä. Mukana oli myös alkuperäinen, tuolloin 35-vuotias Mini, jolle oli suunniteltu erilaisia seuraajamalleja jo 60-luvulta alkaen, mutta vanha malli se vain myi edelleen ja uudet versiot floppasivat tai niitä ei edes otettu tuotantoon kun tekijät ymmärsivät epäonnistuneensa. Mihin nyt ei vaadita fakiirin taitoja jos lopputulos suunnittelutyöstä näyttää mm. tältä:

Kuva

Okei, verrattuna moneen muuhun aikakauden tuotantoon päätyneeseenkin brittiautoon, tuo on jopa sopusuhtainen :mrgreen:

Ymmärrettyään muutaman vuoden jälkeen monta miljardia maksaneen virheensä ja sen että brittiläiseen autoteollisuuteen ei noin yleisesti kannata investoida mitään, laittoivat Bemarin pamput pilkkoen ja myyden sen mitä Rover Groupista oli mahdollista. Bemarin omistuksen aikana oli kuitenkin saatu (paljolti saksalaisella osaamisella) suunnitelluksi viimeinkin alkuperäisen Minin tappaja, eli malli jonka uskalsi tuoda markkinoille korvaamaan yli 40-vuotias alkuperäinen Mini. Tämän vehkeen Bemari päätti pitää, ja sille kokoonpanoa varten pari tehdasta, kaikki muu myytiin tai annettiin pois jos vain ottaja löytyi. Samalla alkoi Minin siirtyminen persoonalliseksi premium-brändiksi, mikä tietenkin sopii hyvin Bemarin rinnalle.

Bemari ei siis missään vaiheessa hankkinut vain Miniä, vaan se tupsahti mukana pienenä osana isoa kokonaisuutta, jonka BMW erehtyi hankkimaan. Jos 90-luvun alussa britit olisivat kaupanneet Bemarille vain Miniä, olisi myyjät varmaan naurettu ulos Münchenistä.

Saabin brändille olisi ollut kysyntää silloin kun GM päätti laittaa Saabin maakuoppaan. Ostajaehdokkaitahan oli useita vaikka taloudellinen tilanne oli globaalisti autovalmistajille vaikea, mutta GM oli nirso myymään. Nyt 13 vuotta myöhemmin ja yli 10 vuotta konkurssin jälkeen ei ostohinkuja varmaankaan enää kauheasti löydy, vaikka Saab AB alkaisi aktiivisesti brändin käyttämisestä kauppaa tekemään. Eikä varmasti ala, keskittyvät mieluummin pyssyihin ja lentsikoihin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Scraab »

AZP kirjoitti:
Pe Touko 12, 2023 07:41
Ymmärrettyään muutaman vuoden jälkeen monta miljardia maksaneen virheensä ja sen että brittiläiseen autoteollisuuteen ei noin yleisesti kannata investoida mitään, laittoivat Bemarin pamput pilkkoen ja myyden sen mitä Rover Groupista oli mahdollista.
...
Bemari ei siis missään vaiheessa hankkinut vain Miniä, vaan se tupsahti mukana pienenä osana isoa kokonaisuutta, jonka BMW erehtyi hankkimaan. Jos 90-luvun alussa britit olisivat kaupanneet Bemarille vain Miniä, olisi myyjät varmaan naurettu ulos Münchenistä.
...
Saabin brändille olisi ollut kysyntää silloin kun GM päätti laittaa Saabin maakuoppaan. Ostajaehdokkaitahan oli useita vaikka taloudellinen tilanne oli globaalisti autovalmistajille vaikea, mutta GM oli nirso myymään.
Ehkä noinkin. Näkisin, että BMW poimi itselleen hyödylliset Minin ja Rolls-Roycen. Mini jakaa tekniikkaa 1-sarjan kanssa ja R-R 7-/8-sarjojen kanssa olematta kuitenkaan kilpailevassa asemassa. Win-win.

Brittimerkeistä Jaguar sen sijaan on suora kilpailija bemareille, samoin Land-Rover X-sarjalle. Myymällä Roverista sai miljardeja, tuhoamalla olisi tullut turpiin. Veikkaan kyllä, että kaikki oli saksalaisittain suunniteltua ja harkittua.

GM muistaakseni panttasi pääasiassa ruotsalaisilta saatua patenttisalkkua ja muuta heille hyödyllistä immateriaalia. GM imi tehokkaasti ruotsalaista know howta, esimerkkinä vaikka Opelin äkillinen ryntäys talvitestien kärkisijoille. Vastaavasti ruotsalaisille ei riittänyt GM:n taso, josta seurasi budjettien ylitykset, konfliktit ja merkin tuho.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rolls-Royce ja Jaguar eivät kuuluneet Rover Groupiin. Jaguar myytiin Fordille jo 80-luvulla eikä kuulunut koskaan Bemarille ja RR tuli Bemarille vasta vuosituhannen taitteessa hyvin monimutkaisen kuvion kautta, käytännössä BMW aloitti Rolls-Roycen valmistuksen vasta vuonna 2003.

Land Roverin myynnistä Fordille BMW sai rahaakin, mutta siitä ja Ministä riisuttu Rover Group myytiin nimellisellä 10 punnan hinnalla ja päälle luvattiin että BMW hoitaa kolmen vuoden ajan firmalle rahoituksen jotta se ei mene nurin, ja tämä tapahtui lainaamalla konkurssikypsälle firmalle puoli miljardia puntaa rahaa. Tämä kaikki sen jälkeen kun saksalaiset oli tunkeneet Britanniaan tukun rajaa investointeina, joiden hedelmät eivät kääntäneet Rover Groupia plussalle. Ja myyty Rover Group meni sitten konkurssiin viisi vuotta sen jälkeen kun BMW myi sen.

Koko Roverin seikkailu maksoi BMW:lle arviolta 15 miljardia D-markkaa.

Touhun alasajo tapahtui varmaan saksalaisella suunnitelmallisuudella sen jälkeen kun tehty virhe oli myönnetty. Koko investoinnista ei kuitenkaan jäänyt Bemarille käteen muuta kuin Mini ja tukku taloudellisia tappioita.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja o--o »

Tässä ketjussa on puhuttu kosketusnäytöistä ja fyysisistä nappuloista ja niiden ergonomiasta. Jos vertaa viiksessä olevaa vakionopeudensäädintä, niin mielestäni Saabissa sen toteutus oli huikeasti parempi kuin Volvossa. Saabissa sai lukittua vallitsevan nopeuden yhdellä painalluksella. Volvossa se ei taida onnistua, vaan se vaatii enemmän painalluksia. Lisäksi +/- muuttaa nopeutta 5 km/h, Saabissa pykälä oli sopivampi, eli 1,6 km/h. (Outo lukema johtuu ilmeisesti siitä, että säädin oli varmaan jenkkilästä.)
Jos haluan lukita nopeudeksi esimerkiksi 82 km/h, niin se ei ehkä edes onnistu Volvo V40:ssa?
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja o--o »

o--o kirjoitti:
Su Kesä 25, 2023 23:27
Lisäksi +/- muuttaa nopeutta 5 km/h, Saabissa pykälä oli sopivampi, eli 1,6 km/h.
Huomasin tänään olleeni väärässä. Lyhyt +/- painikkeen painallus muuttaa nopeutta +- 5 km/h, mutta jos painiketta pitää alas painettuna, niin nopeus nousee tai laskee portaattomasti niin kauan kun nappula on alas painettuna.
o--o kirjoitti:
Su Kesä 25, 2023 23:27
Jos haluan lukita nopeudeksi esimerkiksi 82 km/h, niin se ei ehkä edes onnistu Volvo V40:ssa?
Onnistuu.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja torque »

Ehkä muistan väärin vaan Saabin vakkari on jotain 3 km/h toleranssi, per painallus. Vaan tuo 1,6 pitänee paikkansa.
Vollessa tosin hieman eri tuntuma, saa aika tarkasti säädettyä.
Eikä Saabin vakkarissa mitään vikaa ole kunhan tuntee miten säätö menee.
Vaimo välillä kysellyt mites tän femman vakkariai pitäisi käyttää, ja olen yrittänyt neuvoa, vaan hältä loppuikin mielenkiinto.
noh, ei siinä mitään, ehkä hyvä vaan, ei hän usein tee pitkiä reissuja.

Hieno juttu tässä femmassa, on ns adaptiivinen mittariston valaistus, ei ole on/off vaan hieman viivellä sopeutuu kun ulkoiset valo olosuhteet muuttuu .Kuski pystyy keskittymään ajoonsa pimeällä tiellä.

Ja olihan se OG 93 "night panel" nappula, tulihan sitä jokin kerta käytettyä.
Viimeksi muokannut torque, Ti Heinä 25, 2023 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

torque kirjoitti:
Su Heinä 23, 2023 20:22
Ehkä muistan väärin vaan Saabin vakkari on jotain 3 km/h toleranssi, per painallus. Vaan tuo 1,6 pitänee paikkansa.
Vollessa tosin hieman eri tuntuma, saa aika tarkasti säädettyä.
Sitä olen myös aikanaan ihmetellyt Saabin ja Volvon välillä, että Volvossa lasinpyyhinten automaattitoiminto sadetunnistimella säilyi muistissa, vaikka autosta katkaisi välillä virran. Saabissa (ainakin NG9-3) ei säily sadetunnistinasento muistissa, vaikka viiksi on siinä asennossa.

Onkin pitänyt kirjoittaa eSIDin kehittäjälle, että tuo olisi oiva lisä eSIDin toimintoihin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Numba
"Viggen"
Viestit: 677
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Numba »

^ Vitsi?
Meinasin jo ihmettely-ketjuun kirjoittaa, etteikö joku tajua Saabin tihkukytkimen toimintatavan syytä. Sehän on paras keksintö sitten sateen tunnistavan pyyhkäisy toiminnon. :D :saab: :D

Eikö Volvossa sraapsin poistu käytöstä?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5642
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tais Turbo Sensonic tarkoittaa että jos autosta sammuttaa virrat auto asennossa ja käynnistää uudestaan niin viikseä pitää liikuttaa että auto tihku alkaa toimimaan. Ei siis osaa lukea että viiksi on jo siinä asennossa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin