Saabin insinöörit asialla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja aero »

Scraab kirjoitti:
Pe Touko 05, 2023 10:52
Ai käytät sentää älypuhelinta, kosketusnäytöltä arvaten?
Puhelin puolustaa kosketusnäyttöä kahdella argumentilla.

1. on tila, puhelimen koko on merkittävä tekijä ja tarjolla olevasta tilasta taistelee käyttölaitteiden lisäksi myös näyttö ja akku. Siellä, missä on tilaa erillisille käyttölaitteille, ei tätä driveriä kosketusnäytölle ole.
2. on rasva. Puhelinta kun pidetään puhuessa poskea vasten, niin se näyttö on kuitenkin rasvalähmässä, eikä sen häsmääminen sormilla enää pahenna tilannetta. Kaikki ne näytöt, jotka eivät muuten ole ihokontaktissa, voi pitää puhtaana rasvasta, jos niitä ei tarvi lääppiä sormilla.

Niissä tapauksissa, esim. autossa, jossa näitä argumentteja ei ole (tilaa riittää eikä kukaan toivottavasti nojaa poskella keskikonsoliin arkiajossa), ei kosketusnäytöllä ole enää niitä valtteja, joilla se on noussut suuren yleisön suosioon. Sillä on toki tietyt kätevyytensä, kuten auton navigootille parkissa osoitetta kirjoittaessa tarjottavissa oleva näppäimistöleiska.

Se on kuitenkin huono valinta ainoaksi käyttölaitteeksi ympäristössä, jossa näyttöä ei ole hyvä katsoa pitkää aikaa kerralla ja jossa ei saa tuettua kättä niin, että se heiluisi varmasti samassa tahdissa kuin näyttö, kuten liikkuvassa autossa.

Nyt, kun joku sanoo että vaikka navigoottia ei pidä käyttää liikkuvassa autossa, niin olen eri mieltä. Ajaessa oikeasti käytettävksi suunnitellulla järjestelmällä pystyy osoitetta kirjoittaessakin etenemään vaikka kirjain kerrallaan ja vilkaisemaan sitä ruutua aina kun tilanne sallii, tästä esimerkkinä tuo BMW:n iDrive. Puhumattakaan siitä varsinaisesta navigoinnista, eli kartan zoomaamisesta ja vierityksestä. Vain paikallaan käytettäväksi suunniteltua järjestelmää taasen ei kannata yrittää käyttää ajaessa, näitäkin autoista valitettavasti löytyy, mieleen tulee mm. Volkswagen Passat jostain 2010 tienoosta (jossa kaikki piti syöttää sen kosketusnäytön kautta) sekä Seat Leon jostain 2015 tienoosta (josta ei löytynyt navigootin volumea paikallaankaan) sekä Opel Insignia jostain 2016 tienoosta (jossa navigootin zoom-nappi piti houkutella esiin tökkimällä ruudun alareunaa). Tietenkin pitää osata suhteuttaa ajotilanteeseen - mm. keskustassa sompaillessa pitää katse pitää liikenteessä käytännössä jatkuvasti, mutta "ei koskaan ajaessa" on ylirankka lausunto auton hallintajärjestelmästä puhuessa.

Molempi parempi, se kosketusnäyttö voi ihan hyvin tukea käytettävyyttä, mutta ainoana käyttölaitteena se on kyllä pääsääntöiseti ihan terveisiä perseestä -toteutus.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sillon joskus nuoruudes kun ajoin taksia Turus, oli siä käytös sellaset VDO:n taksidatavehkeet, joissa oli langallinen ohjain keskikonsolis. Sillä naksutteli tilaukset, viestit ja navigaattorin kirjaimet täydellisesti ja yhtä nopeasti kuin jollain TomTomilla.

No aika pian alko tulemaan semmosia fantsuja kosketusnäyttöpaskoja. Josain E-Mersuski kun istu penkki takana lattiarajas ja sitte on se kosketusnäyttöpaska siä kojelaudan päällä, niin sen hiplailu kävi kuntoilusta. Sitte kun sopivaan ruuhka-aikaan tuli vilkkaalle paikalle kamera-auto ja kaikki 300 taksia paino sen asiakkaita asemalla -viestin, niin siinä sai niitä viestejä pois kurotelles tosissaan jumpata kesken ajamisen. Sillä VDO:lla se oli lähinnä sormen mittanen siirto, kun se ohjain oli siinä keskikonsolis heti käden lepuutusalueella.

Joku radion säätöki on ihan eri, jos ne namiskat on siä kojelaudan alaosas, kun voi lepuutella kättä ja naksutella. Toisena ääripäänä on se ylös nostettu tabletti, johon pitää sekä nostaa käsi että tosiaan näpytellä vauhdis ilman käden tukipistettä.

Toki kosketusnäytölle on paikkansa, mut ihan kaikkea sen taakse ei kannata viedä. Esimerkiks toi mk7 Golf on aika onnistunut yhdistelmä molempia, kuten oli toki saman aikakauden K Astraki. Mutta hyvin tolla NG9-3:n SIDilläki surffaa auton asetukset läpi...

Kännykkään vertailu ontuu, kun se on koko ajan kämmenellä ja näpyttely tehdään peukaloilla samas kädes. Plus näillä tehdään muutaki kuin säädetään ilmastointia ja navia... Ei silti poista sitä tuskaa, että kun tarttee oikeasti jotain järkevää tehdä, niin ihan iMac herätetään ja sitä käytetään hiirellä ja näppäimistöllä :)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja o--o »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Touko 05, 2023 16:21
Sillon joskus nuoruudes kun ajoin taksia Turus, oli siä käytös sellaset VDO:n taksidatavehkeet, joissa oli langallinen ohjain keskikonsolis. Sillä naksutteli tilaukset, viestit ja navigaattorin kirjaimet täydellisesti ja yhtä nopeasti kuin jollain TomTomilla.
Aha... Olet ajanut taksia. Sitten olit mahdollisesti myös höpöttelemässä jo edesmenneellä taksifoorumilla, kuten minäkin. En itse ajanut taksia, mutta tein noita taksisysteemeitä hamassa muinaisuudessa. Jossain vaiheessa joissakin paikoissa oli ainakin Motorolan ajovälityssysteemi, jossa oli näppäimistö ja mustavalkoinen parin rivin nestekidenäyttö.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

2010-2015 ajoin taksia, käytännös pelkkiä viikonloppuja plus rahakkaat pyhät. Taksifoorumia joskus lukasin, mutta en koskaan kirjottanu sinne.

Vinkkeli oli käytös viä 2010, itekki sellasella ajoin ekat vuoroni, mut se oli muutama keikka vaan kunnes tuli ne kosketusnäyttövehkeet. Et joku fossiili sen työnantajan täyty olla, kun about kaikilla muilla oli ne VDO:t. Sit sen vinkkelin kans ei ollu edes Semelin mittaris sirulukijaa, eli kortit höylättiin ja kuitti allekirjotettavaks takapenkille. Sit OP:n yhdistelmäkortit meni niillä aina luotolle, niin siinä oliki joskus juopon kans vänkäämistä, kun olin liian rehellinen enkä vain tylysti kuittauttanu luotolle. Unohtamatta loputonta "Electron ei sit käy" -muistuttelua ennen kuin poistuttiin Otto-pisteverkon ulkopuolelle. Oi niitä aikoja... :)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Ja onhan kosketusnäyttö nyt hieno, kun niitä ei ennen ollut ja nykyään on. Vanhan ajastaan jäljessä olevan, käyttäjän sormilla käytettävän laitteen erottaa siitä, että siinä on nappuloita kosketusnäytön sijaan. Ja koska jokin on uutta, niin toisen vaihtoehdon on oltava vanhuutensa takia edullisempaa valmistaa ja päinvastoin.

Suunnilleen noin kulki autoista melko ulkokehällä olevan puolison ajatus, kun jollain lomalla vuokralla olleessa Renault Capturissa (tmvs) oli kosketusnäyttö. Yritin sönköttää, ettei se ole ihan noin ja että vielä nykyäänkin tehdään (lähinnä kalliimman) pään autoja, joissa ohjaus perustuu muuhun kuin liki pelkkään kosketusnäyttöön. Tämä ilmeisiin sovelluskohteen vaatimuksiin liittyen, jos käyttävyyttä maksimoidaan. Oli vähän vaikea vastaanotto.

Mutta hän kuuluukin Mensaan... :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja o--o »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Touko 05, 2023 17:02
2010-2015 ajoin taksia, käytännös pelkkiä viikonloppuja plus rahakkaat pyhät. Taksifoorumia joskus lukasin, mutta en koskaan kirjottanu sinne.

Vinkkeli oli käytös viä 2010, itekki sellasella ajoin ekat vuoroni, mut se oli muutama keikka vaan kunnes tuli ne kosketusnäyttövehkeet. Et joku fossiili sen työnantajan täyty olla, kun about kaikilla muilla oli ne VDO:t. Sit sen vinkkelin kans ei ollu edes Semelin mittaris sirulukijaa, eli kortit höylättiin ja kuitti allekirjotettavaks takapenkille. Sit OP:n yhdistelmäkortit meni niillä aina luotolle, niin siinä oliki joskus juopon kans vänkäämistä, kun olin liian rehellinen enkä vain tylysti kuittauttanu luotolle. Unohtamatta loputonta "Electron ei sit käy" -muistuttelua ennen kuin poistuttiin Otto-pisteverkon ulkopuolelle. Oi niitä aikoja... :)
Mun hommat loppui Semelissä 2007. Siellä nousi mulk*u valtaan ja porukka jakaantui kahtia. Osa sai potkut ja osa lähti kävelemään. Pomon nuoleskelijat jäivät.

Silloinen taksamittari + magneettijuovakortinlukija ilman sirulukijaa oli mun suunnittelemia.

Oli muuten porukka kateellisia kun ostin Saab 9-5:n vuonna 2004. Se oli firman hienoin auto. Mulkut oli jo silloin vallassa vaikka homma ei ollut silloin vielä niin tulehtunut kuin myöhemmin.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
0009
"Viggen"
Viestit: 569
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Saab 9-5:n henkinen seuraaja on NEVSin kehittämä Emily-sähköauto, jota on työstetty salassa 10 vuotta
Kuva
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Scraab »

aero kirjoitti:
Pe Touko 05, 2023 15:19
Sillä on toki tietyt kätevyytensä, kuten auton navigootille parkissa osoitetta kirjoittaessa tarjottavissa oleva näppäimistöleiska.

Se on kuitenkin huono valinta ainoaksi käyttölaitteeksi ympäristössä, jossa näyttöä ei ole hyvä katsoa pitkää aikaa kerralla ja jossa ei saa tuettua kättä niin, että se heiluisi varmasti samassa tahdissa kuin näyttö, kuten liikkuvassa autossa.

Nyt, kun joku sanoo että vaikka navigoottia ei pidä käyttää liikkuvassa autossa, niin olen eri mieltä. Ajaessa oikeasti käytettävksi suunnitellulla järjestelmällä pystyy osoitetta kirjoittaessakin etenemään vaikka kirjain kerrallaan ja vilkaisemaan sitä ruutua aina kun tilanne sallii, tästä esimerkkinä tuo BMW:n iDrive. Puhumattakaan siitä varsinaisesta navigoinnista, eli kartan zoomaamisesta ja vierityksestä. Vain paikallaan käytettäväksi suunniteltua järjestelmää taasen ei kannata yrittää käyttää ajaessa,
Lähtökohtaisesti tiedän matkan alkaessa, mihin olen menossa eikä näyttöä juurikaan tarvi näpelöidä. Jos näyttöä pitäisi zoomailla ja rullailla, se onnistuu ihan katsomattakin iPad tyyliin sormilla. En tosin ymmärrä, miten pieneen nappiin olisi heiluvassa autossa helpompi osua, kuin sitä suurempaan kuvakkeeseen? Ja aiemmin mainittu toimintojen määrä nykyautoissa, ei taitaisi olla toteutettavissa ilman valikkorakenteita?

Minulla karttanäyttö on myös mittariston keskellä. Optiona olisi ollut myös HUD, mutta karttanäytöt ja puheopastus ovat toistaiseksi tyydyttäneet suunnistustarpeeni. Osoiteen syöttäminen tapahtuu painamalla ratin NAPPULAA, ja merkkiäänen jälkeen kerrotaan, mihin ollaan menossa. Saman napin takaa saa myös muita neuvoja ja jos pulaan joutuu, voi yhden NAPIN painalluksella ottaa yhteyden palvelukeskukseen. Ei ihan Lexus-tason apuja, mutta kuitenkin :D.

Autoilu on näillä aika helppoa, Pilot Assist ohjaa ja itse voi keskittyä liikenteen seuraamiseen. Eikä kartan vilkaisukaan ole kovin riskikästä. Toki nappuloita löytyy niitä kaipaavalle. Esimerkiksi äänen voimaklluutta voi säätää sekä ratin nappuloista että kojelaudan nupista. Nappeja löytyy myös esimerkiksi huurteenpoistolle ja lasilämmitykselle, eli ajo sujuu mainiosti myös keskinäyttö pimennettynä.

Kuten sanottua, makuasioita. Ja joillekin periaatekysymyksiä. Jokuhan haluaa itse asettaa kellon aikaan ja järjestellä käsin hammaspyöriä eri välityssuhteille, unohtamatta niin rentouttavaa kytkinjumppaa ajon eri vaiheissa. Toisilla taas on vaihteita käytössä 8, 9 tai jopa 10, eikä koskaan ole vielä vaihtanut väärin. Tai en minä tiedä, vaihtoja kun ei edes oikein huomaa :D .
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Osaako pilot assist ajaa tietyömailla nopeusrajotuksen mukaan vai unohtaako se kyltin jonkin ajan kuluttua ja kiihdyttää nopeuden siihen, mikä Digiroadin mukaan siellä oletettavasti on? Ja sama kysymys tietty myös muihin nopeusrajoituksiin, jotka eivät välttämättä ole tuolla Digiroadissa ajantasalla.

Ihan siis puhtaasti mielenkiinnosta kysyn, kun ainaki tähän mennes kaikki mun ajamat "liikennemerkkejä tunnistavat" autot ovat aika hätäsesti korjanneet lukemansa merkin takaisin siihen, mitä auto haluaisi siinä olevan.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Scraab »

JP_Vette kirjoitti:
Ma Touko 08, 2023 08:10
Osaako pilot assist ajaa tietyömailla nopeusrajotuksen mukaan vai unohtaako se kyltin jonkin ajan kuluttua ja kiihdyttää nopeuden siihen, mikä Digiroadin mukaan siellä oletettavasti on? Ja sama kysymys tietty myös muihin nopeusrajoituksiin, jotka eivät välttämättä ole tuolla Digiroadissa ajantasalla.
En käytä nopeusrajoitinta, koska se on mielestäni liian äkäinen -kanssa-autoilijoiden kannalta. Auto kyllä muistuttaa, jos vauhti meinaa karata rikemaksuille. Kartta-aineistossa saattaa olla haamurajoituksia, jotka aiheuttavat yllätyksiä. Näissä on jostain syystä data vahvemmalla prioriteetillä, kuin näkyvät merkit. Valintalogiikkaa ei ole ohjekirjassa avattu eikä se minulle ole avautunut. Siksi säätelen ajonopeuden ylärajan varmuuden vuoksi itse, se käy melko vaivattomasti ratin nappuloista, ja aktiivivakkari jarruttelee nysvärien tahdissa. Toisaalta vaalimainokset eivät ole toistaiseksi autoa häirinneet.

Jos tietyö on jotain muuta, kuin yksittäinen liikennemerkki, Pilot assist osaa siirtää ohjat kuljettajalle.

En tiedä, miten rajoitusdata liikkuu. Kartta-aineisto tulee (tai ainakin tuli) Sensuksiin Hereltä, uudemmissahan touhutaan guukelin kanssa -hyvässä ja pahassa. Autot itsessään vaihtavat keskenään tietoja, jos kuljettaja sen sallii ja viestii tehtaan kanssa. Kartta-aineistoa päivitetään tarpeen mukaan, mutta mikään yksittäinen, lyhytaikainen tietyö tuskin päivitystä laukaisee. Kaupalliset karttaohjelmat ovat varmaankin paremmin ajan tasalla.

Näillä on puutteensa, mutta niitä enemmän etuja. Esitelty uusi sukupolvi menee taas reilusti eteenpäin! Ja Volvon tapauksessa kuuluvat ainakin toistaiseksi auton hintaan.
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja aero »

Scraab kirjoitti:
Ma Touko 08, 2023 07:51
Lähtökohtaisesti tiedän matkan alkaessa, mihin olen menossa eikä näyttöä juurikaan tarvi näpelöidä.
Niin minäkin, navigootista koen hyötyä jonkun viisi kertaa vuodessa. Silloin harvoin, kun yleisin tilanne ei toteudu, tykkään kuitenkin siitä, että sekin tilanne on hyvin toteutettu.
Scraab kirjoitti:
Ma Touko 08, 2023 07:51
Jos näyttöä pitäisi zoomailla ja rullailla, se onnistuu ihan katsomattakin iPad tyyliin sormilla. En tosin ymmärrä, miten pieneen nappiin olisi heiluvassa autossa helpompi osua, kuin sitä suurempaan kuvakkeeseen? Ja aiemmin mainittu toimintojen määrä nykyautoissa, ei taitaisi olla toteutettavissa ilman valikkorakenteita?
Et tainnut lukea tekstiäni?

Kyllä yksittäisen fyysisen napin löytäminen paneelista on ylipäätään mahdollista sormituntumalla, toisin kuin kosketusnäytöstä ja yleensä vieressä on tilaa tukea kättä siihen paneeliin napin ympärillä. Mutta jos luet tekstini, niin huomaat en kehunut pieniä nappuloita sen enempää kuin kosketusnäyttöä, vaan kehuin BMW:n iDriveä, jossa keskikonsolissa on sellainen reilun kokoinen rulla, jota pyörittämällä, painamalla ja kääntämällä hoitaa lähes kaiken. Käsi saa levätä keskikonsolilla tukevasti samalla kun rulla on kädessä.

Ja kyllä, iDrivessäkin on valikkorakenteet. Se on silti tehty käytettäväksi ja käyttökelpoiseksi myös ajaessa ja ihan oikeasti, lähes jokaisen "telkkariauton" kanssa on tullut iDriveä ikävä käytettävyyden takia. Toki myönnän, että esim. mainittuja Mercedes -malleja tai tuoreita Volvoja en ole kokeillut, joten en niitä suoraan teilaa.

Totesin silti myös, että molempi parempi, jolloin käyttäjä/kuljettaja saa valita ihan itse.
Scraab kirjoitti:
Ma Touko 08, 2023 07:51
Kuten sanottua, makuasioita.
Osittain kyllä, osittain myös fysiikkaa ja biologiaa. Mutta makuasiat kirkkaasti vahvimpana,
Scraab kirjoitti:
Ma Touko 08, 2023 07:51
Ja joillekin periaatekysymyksiä. Jokuhan haluaa itse asettaa kellon aikaan ja järjestellä käsin hammaspyöriä eri välityssuhteille, unohtamatta niin rentouttavaa kytkinjumppaa ajon eri vaiheissa. Toisilla taas on vaihteita käytössä 8, 9 tai jopa 10, eikä koskaan ole vielä vaihtanut väärin. Tai en minä tiedä, vaihtoja kun ei edes oikein huomaa :D .
Jos käsivalintaisen vaihteiston hallinta tai kytkinpoljin olisi kosketusnäytöllä, niin kyllä minäkin sitä ihmettelisin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja torque »

En tosin ymmärrä, miten pieneen nappiin olisi heiluvassa autossa helpompi osua
Se nappi on aina siinä samassa paikassa, ei tarvitse edes vilkuilla sitä jos säätää tarviis.
Kohdistus ja säätö menee ajatuksen voimalla.

Minulle jo pari kertaa tullut vastaan auto väärällä kaistalla ja vilkaisu sinne kabiniin ja siinä
kuljettaja jotain kosketusnäyttöä selailee, ja sit viime hetken väistö ennen osumaa.

Ja ylipäätään jos auto heiluu niin sillä hetkellä on hyvä välttää säätöjä kojelaudan kautta, sen ajan.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2164
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja anv »

Noista pikkunapeista. Mulla oli aikanaan 80-luvulla, muistaakseni, pioneerin soitin. Siinä oli mm. volumenapit todella pieniä ja muiden nappuloiden seassa. En koskaan oppinut niitä löytämään sormituntumalla. Noh, seuraavassa autossani olikin edellisen omistajan jäljiltä todellinen klassikko. Ei pikavalintoja vaan kaksi isoa nuppia, joista säädettiin volume ja kanava. Hmm... parempi, muttei vieläkään hyvä. Siitä eteenpäin, myös nykyisessä, onkin ollut kiinteitä soittimia, fyysiset rattinapit volumea ja kanavanvaihtoa varten. Tuossa nykyisessä Kiassa on kummallista että ajoon liittyviä asioita kuten i-pedal tai regeneroinnin voimakkuus yms. pitää säätää auton liikkuessa, tosin ratin takana olevilla läpeillä, mutta katseen joutuu jokatapauksessa siirtämään kojetauluun.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13220
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ajossa käytettäville säätimille napsahtava mekaaninen nappula on tuntumaltaan ja helppoudeltaan ehdottomasti paras. Mutta ei niitä tietenkään voi kojelautaan satoja ympätä, kun nykyisin on niin hirveä määrä erilaisia säätimiä. Tärkeimmät ajossa käytettävät jutut pitäisi kuitenkin olla aina hollilla, ja kosketusnäyttökin on niitä varten ihan jees, jos tosiaan se namiska on siinä aina näkyvillä eli ei valikon takana ja se toimii kertapainalluksella.

Naviska on sitten tietty sellainen että siinä on vähän pakko olla valikkoakin kohteen syöttämiseksi jne. Mutta ajossa navi päällä pitää ruudussa olla kertapainalluksella esim navigoinnin lopetus ja noi zoomijutut, joita voi haluta säädellä ajossa.

Mussessa on silleen viksusti esim. sisälämpötilan säätö ja penkin- ja ratinlämmittimien namiskat koko ajan kosketusnäytön alareunassa näkyvillä. Jos niille olis niksnaks-nappulat tai pylpyrät niin niitähän painelisi ihan silmän lähtemättä tiestä. Mitsussa oli oikein kunnon kasarijapanialaiset penkinlämmittimien keinukytkimet keskikonsolissa käsijarrun vieressä ja ne on kyllä tuohon käyttöön parhaat, koska sillä saa itselleen ja tarvittaessa vierustoverillekin hyvän tunteen alapäähän ihan vain viemällä sormen sokkona oikeaan tuttuun paikkaan ja hipelöimällä tuntee heti mikä on tämän hetken tilanne ja säätää tarvittaessa. Ei tarvi katsoa palaako nappulassa valo vai kaksi, vaan keinukytkimen asento kertoo heti onko lämpö pois, alateholla vai yläteholla.

Mussen ratkaisu pysyvällä kosketusnäyttönappulalla on heti jo huonompi koska sokkona säätö ei oikein onnistu, pakko vilasta mihin kohtaan ruutua sormella tökkäsee. Toki se ruudulla pysyvä painettava kuvake on aina parempi kuin että pitää hakea perslämpö valikon kautta. Mutta miksi, oi miksi, on fordilainen päättänyt että tuosta näytön grillinamiskasta painamalla ei tapahdu vielä mitään penkinlämmölle, vaan painalluksesta aukeaa ruudulle liukusäädin josta pitää valita haluamansa lämmön taso? Siis nappulasta ei menekään lämpö päälle vaan käytännössä aukeaa valikko josta pitää valita mitä haluaa.

Kaiken näppärintähän olisi että tuo namiska olisi samantyyppinen kuin monissa autoissa jossa homma hoituu merkkivaloilla varustetulla painonapilla kojelaudassa, eli yksi painallus laittaa lämmön päälle, toinen säätää lämpöä lisää (tai vähemmän) ja kolmas (tai neljäs jne. riippuen autosta) lopulta sammuttaa koko lämmön kunnes voi aloittaa karusellin uusiksi. Mutta nyt tuntuu että Dearbornissa on menty hifistely edellä, eli totta kai näytöllä oleva sormella suihkittava liukuri on se paras tapa säätää, koska sellaisen voi tollaseen näyttöö tehdä. :facepalm_man:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Scraab »

AZP kirjoitti:
Ti Touko 09, 2023 09:28
Mussessa on silleen viksusti esim. sisälämpötilan säätö ja penkin- ja ratinlämmittimien namiskat koko ajan kosketusnäytön alareunassa näkyvillä.
Näin on myös Volvossa. Tosin siinä auton automatiikka on riittävällä tasolla, ettei niihin yleensä tarvi koskea. Käytännössä kaikkeen ajona aikana tarvittavaan aktiviteettiin löytyy myös fyysinen nappula, muutama "tarpeetonkin" löytyy. Takapenkkiläisillä on fyysiset nappulat, eikä olla Teslan tapaan etunäytön käyttäjän armoilla.

Lähtökohtaisesti tuntuu olevan niin, että kosketusnäyttöjä ja muuta uutta vastustavat kiihkeimmin ne, joilla niitä ei ole. Omistajat ovat enimmäkseen tyytyväisiä. Happamia, kuten kettu pihlajanmarjoista loihe sanomaan :D.
Vastaa Viestiin