Saabin insinöörit asialla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja o--o »

Hemmetin hyvännäköinen auto:
https://carup.se/saab-engineers-develop ... 0-km-range

Sääli että olen joutunut luopumaan Saabista ja tyytymään Volvoon. Volvo foorumikin näyttää olevan ihan kuollut.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja torque »

^Linjakas muotoilu tuossa.
Välillä käynyt kurkkaamassa Volvo foorumia, vaan siellä tosiaan aika hiljaista. Suomessa kuitenkin aika monta volvoa rullaa. Roikkuukohan volvistit jollain muulla foorumilla.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja o--o »

Jospa Volvo kuskit on vaan epäsosiaalisia. 🤪
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3560
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sisustaa voisi kuvailla sanalla "mielenkiintoinen", mutta ulkonäkö on kyllä yksiselitteisesti hiton makea ! Olisihan se hienoa, jos pääsisi sarjavalmistukseen, hintalappu taitaisi vaan olla melkomoinen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja torque »

Sääli että olen joutunut luopumaan Saabista ja tyytymään Volvoon. Volvo foorumikin näyttää olevan ihan kuollut.
:lol: @ o-o, no, päivitäthän sentään allekirjoituksesi sinun tunnarille.
Viimeksi muokannut torque, La Huhti 29, 2023 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6442
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ihan sievä ng9-5 patteriautona tuo nevs on.

Kyllä ainakin VRCFn foorumilla on apua saanut kysymällä ja ollaanhan me siellä ainakin jmaattan kanssa :twisted:

Eski
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja o--o »

Täytyypä tutustua.
Volvo foorumeita näyttää olevan useita.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
aero
-
Viestit: 8682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja aero »

Sinänsä off-topic, mutta...

Wanhaan Hywään aicaan, oli Suomessa kaksi Volvo-foorumia. Toinen oli Suomen Volvo-Kerhon ylläpitämä keskustelupalsta, joka kuulemma jossain määrin keskittyi ns. pussihousulinjaan, eli enemmän alkuperäisyyteen. Toisena pelaajana oli yksityishenkilön ylläpitämä ja isompi Volvolandia, jossa meno oli vähän vapaamielisempää.

No, tämä yksityishenkilö jossain kohtaa kyllästyi tähän vapaaehtoistyöhönsä (kunnia hänelle, pitkään teki moista!) ja ilmoitti aikeestaan lopettaa Volvolandia -foorumin ylläpitämisen. Tällöin virityshenkisempi väki perusti Suomen Volvo-Kerhon rinnalle toisen Volvo-merkkikerhon, Volvo Racing Club of Finlandin eli VRCF:n ja perusti tälle VRCF-foorumin korvaamaan Volvolandian.

Volvolandian taru ei kuitenkaan tuolloin ainakaan täysin loppunut ja jonkinlainen sivusto näyttää yhä olevan hengissä, mutta tuo laajempi Volvo-keskustelu siirtyi tuolloin VRCF-foorumille. Siellä ainakin on vielä elämää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja o--o »

IC1970 kirjoitti:
La Huhti 29, 2023 17:05
Sisustaa voisi kuvailla sanalla "mielenkiintoinen", mutta ulkonäkö on kyllä yksiselitteisesti hiton makea ! Olisihan se hienoa, jos pääsisi sarjavalmistukseen, hintalappu taitaisi vaan olla melkomoinen.
Samaa mieltä. Ulkonäkö hieno, mutta ohjaamo ei. Se miltä auto näyttää sisältä, niin sillä on paljon merkitystä ainakin minulle. Saab oli siinä suhteessa hyvä. Volvo V40 on myös hyvä sen suhteen, mutta ihan eri syistä. Sen mittaristo ja navigaattori on jopa parempi kuin viimeisimmissä suuremmissa Volvoissa.
Esim. pikku Mersussa on "tabletti" palaamassa kojetaulua. Se on vähän tiellä.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Mikäköhän tuossa napamoottoriratkaisussa on takana, eikös tästä ideasta luovuttu muilla merkeillä aika aikaisessa vaiheessa valtaisan jousittamattoman massan tähden?
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Uteip kirjoitti:
Su Huhti 30, 2023 16:11
Mikäköhän tuossa napamoottoriratkaisussa on takana, eikös tästä ideasta luovuttu muilla merkeillä aika aikaisessa vaiheessa valtaisan jousittamattoman massan tähden?
”The possibilities for torque vectoring are fantastic, all torque can be controlled. It’s like changing from straight slalom skis to carving skis. In addition, the wheel motors ensure that all backlash is eliminated, resulting in an incredibly direct and solid feeling. On the downside, the unsprung weight on each wheel is higher. We have solved that with a good chassis with air suspension and active dampers”, says Peter Dahl.
Näyttävät olevan hyvin tietoisia tuosta massasta ja ratkaisseet? asian panostamalla alustaan ja aktiivijousitukseen.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja SS »

Napamoottoreista seuraa niin paljon ongelmia että tuskin ikinä tulee tuotantoon. Miksi ihmeessä ohjaamosta pitää tehdä tuommoinen Teslamainen hirvitys :x
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Scraab »

SS kirjoitti:
Ma Touko 01, 2023 14:55
Miksi ihmeessä ohjaamosta pitää tehdä tuommoinen Teslamainen hirvitys :x
Eikö tuo jos mikään ole Saab-mielisten mieleen, lentokoneethan ovat näiden "lasiohjaamoiden" edelläkävijöitä :mrgreen:?

Nämä ovat oikeastaan käytännön sanelemia juttuja. Oma ysikyppinen on jo vanha, mutta siinäkin on niin paljon eri toimintoja, joita olisi vaikea kuvitella ohjattavan minkään muun, kuin kosketusnäytön tai sen sovelluksen kautta. Nappuloita on silti ihan riittävästi käsillä, osa jopa vähän turhia nippeleitä. Less is more!
aero
-
Viestit: 8682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja aero »

^Minä kun en ysikymppisellä ajaessa ole löytänyt siitä yhtään toimintoa, jossa kosketusnäyttö kävisi järkeen yhtään millään tasolla. Hallintalaitteet on käden ulottuvilla ja helppokäyttöisiä ja kuski voi keskittyä ajamiseen. Tämäkin ysikymppi on vanha :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6442
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, itse pidän vanhakoppaisen Volvon (V60) ohjaamosta enemmän, kuin uudemman kosketusnäyttöhimmelistä. Eipä tarvinnut pahemmin manuaalia lueskella, kun tämä saapisti löysi ainakin tärkeimmät toiminnot perinteisestä nappulakokoelmasta. Muutaman koeajon perustella uudemman hipaisunäytön kanssa pitää pysähtyä tiensivuun etsimään säätöjä. Navigaattorin käyttäminen vanhassa versiossa on käytännössä ihan prseestä niillä pyöriteltävillä napeilla, mutta onneksi Volvo-Car appilla voi suunnitella reitin Google maps -tyylisesti kännykällä ja ladata sen auton naviin :D

Eski
Vastaa Viestiin