Oma empiirinen, toki vielä rajallinen, kokemus sanoo että tollanen 10-15 % lataushäviö toteutuu AC-latauksessa mutta DC- eli pikalatauksessa häviö on paljon pienempi. Olen antanut itseni ymmärtää että tämä johtuisi siitä että häviö syntyy pääasiassa AC/DC-konversiossa, joka siis AC-latauksessa tapahtuu autossa mutta DC-latauksessa laturissa eli auton ulkopuolella ja ennen sähkön mittausta.Henkka #2283 kirjoitti: ↑Su Heinä 09, 2023 12:42Tulipa kuun vaihteessa 2000 mittariin ja sähköpostiin kolahti myös ensimmäinen Charge me-palvelun lasku kesäkuulta.
Alveineen 54,30€ ja ladattua 258,9 kWh ajassa 181 minuuttia. Eli keskilatausteho näillä pelkillä suurteholatauksilla oli noin 86 kWh. Pienoinen pettymys, kelit kun vissiin ovat kuitenkin olleen aika optimaalisia. Toki joillakin latauksilla keskiteho jäänyt johonkin 40 kWh, kun tolppaan on tullut toinen viereen.
Vaihtovirtalatauksia on kerran, mökillä 26,6 kWh.
Kun laskennallisesti poistetaan sen vaikutus, että auto luovutettiin täydellä akulla ja se, paljon oli kuukauden vaihteessa jäljellä ja saadaan ladatulla ajetut kilometrit sekä arvioidaan lataushäviö 15 %, saadaan kuukauden ladatuksi energiamääräksi 243 kWh ja sillä ajetuksi 1550 kilometriä. Eli kulutus olisi noin 15,6 kWh/100 km. Auto kertoo luvuksi tasan 16.
Eli jos Mersua on ladattu pääosin DC-latauksella, tuo kerroi 0,85 ladatun ja käytetyn sähkön välillä on vähän optimistinen.
Toinen asia on sitten tietenkin se mitä mitattua sähköä keskikulutusta laskiessa tulisi laskea. Itse olen laskenut aina ostettua sähköä eli AC-latauksessa häviöt osuu omaan piikkiin, DC-latauksessa ne jää sitten huomioimatta, vaikka toki laturin operaattori on laskenut häviöt mukaan hinnoitellessaan sähköä.
Pienellä mersu kuitenkin kulkee, kun muistaa auton kokoluokan. Toki jo kuvista näkee että ilmaa halotaan Mersulla aika minimivastuksella.
Mussessa auton mittari näytti kesäkuulle 18 kwh/100 km lukemaa, latauksista laskettuna lukema oli jotain yli 20 kwh/100 km (Exceli ei nyt ole tässä auki niin en pysty tarkkaa lukemaa tarkistamaan). Ero selittyy sitten pääosin just lataushäviöillä kun suurin osa sähköstä on AC-latauksista ja varmaan myös mittarivirheillä. Joka tapauksessa ostosähkön kustannus kilsoihin suhteutettuna oli luokkaa 2,3 oiroa per 100 km. Eli sinänsä aika sama jos kulutus olis vaikka 10 % pienempi, sen vaikutus kuukauden ajokuluihin olis euron tai pari.
Mites yhtäläinen EQE:n tekniikka muuten on EQS:n kanssa? Tässä olis uusimmasta TM:stä huippusähköautojen (Tesla S, Penari 7 ja EQS) vertailu, josta näkee EQS:n pikalatauskäyrän:
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/12b-2 ... 5f034ae1-4
Just siitä 30 % kohdalta alkaa EQS ainakin vähän jo leikkaamaan tehoja maksimista alaspäin. Siis ainakin niissä olosuhteissa joissa TM on mitannut. Muuttujiahan on varmasti tosi paljon mitkä tuohon vaikuttaa, pääosin lämpötiloihin liittyviä mutta ainahan se naapuriautokin pilaa tehoja. Joskus tuntuu että toteutuneisiin tehoihin vaikuttaa vähän kaikki kuun asennosta ja vuorovetten suunnasta alkaen