M-B EQE

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Latauspalvelu muisti kirjeellä hintoja koskien. Voi voi, että muuttuvat markkinaolosuhteet.

Kuva

Tältä näyttää kesäkuussa voimaantuleva hinnasto laajimman L-paketin osalta. M-paketissa on alempi kk-maksu ja korkeammat yksikköhinnat. S-paketissa ei ole kk-maksua ja muuttuvat yksikköhinnat.

Kuva

Tuossa käppyrällä viimeisen noin vuoden pikalatauksen latauspalveluhinnat ilman kuukausimaksua, pörssisähkön hinta (ilman oheisia) sekä kuluttajahintaindeksi. Luvut on sovittamalla laitettu käyrälle vertailtavuuden helpottamiseksi. Varmasti tässä pyritään maksimoimaan tulosta, kuten luonnollisesti liiketoimintaan kuuluu, mahdollisen sisäänheittohinnoittelun ajat ovat ohi, hinnat ovatkin olleet muihin vastaaviin nähden matalat jne jne. Yhtä kaikki, tuon palvelun käyttö osaltani nyt pitkälti tulee loppumaan, esimerkiksi K-latauksen päiväsaikaisen pikalatauksen ollessa lähes 20 % alempi, ilta-/yöaikaisen vielä enemmän. Ja tänään tuli hyväksyttyä kauppa seuraavasta asuinpaikasta, jossa pääsulake on 3 x 63 A, joten lataaminen hoituu suht huoletta. Tähän asti omaa latausmahdollisuutta ei ole ollut.

Tulevaan hinnanmuutokseen asti peruste oli aika, taulukon arvot on laskettu keskimääräisellä latausteholla 130 kW.

Kuva

Lisäksi alkaen noin viikko sitten täysin ilmoittamatta latauspalvelu ei enää toimi Helenin latureilla, joita nykyisen asuinpaikan lähistöllä on valtaosa pikalatauspisteistä. Päästäkseen lataamaan tulee kännykkään asentaa Helenin oma appi, jolla laturi aukenee 38 centin kWh-hintaan.

Kuva
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13226
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jo toinen Mersu Me -käyttäjä päätyi lehteen tankattuaan sähköä lentokentällä:

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/6 ... f1aa7a277a

Toi uus hinnoittelu taitaa estää nämä aivopierut, kun AC-laden on uudessa hinnastossa kWh- eikä aikaperusteinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jotain hyvääkin sitten :)

Vaikka uutisen mukaan Vehon mielestä tuleva tilanne tulee jossain määrin olemaan "lainvastainen" ja viemään aikaperusteisen pikalatauksen edullisuuden :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hinnaston mukaan ensimmäiset 12kk saa perusmaksun sentään ilmaiseksi uuteen täyssähköiseen Mercedes-Benz hybridiautoon. Jäin tässä päissäni vaan miettimään, että mikähän tekninen ihmevehje se semmonen täyssähköinen hybridiauto oikein on? :lol: :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Eipä näkynyt tuollaisia venkulamersuja, kun perjantaina kävin Herttoniemessä renkaita vaihdattamassa :mrgreen:

Pyysin samalla tsekkaamaan tästä täyssähköisestä hybridittömästä, onko akkukotelossa ylimääräisiä jälkiä. Ei kuulemma ollut. Auton luovuttanut kertoi tuloksen erikseen kysymättä eli ainakin tieto kulki vastaanottajalta eteenpäin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Menneellä viikolla alkoi jo olemaan erikoista toimintaa Veholla. En nyt toistaiseksi mene yksityiskohtiin, kun lopulta laskua ei itselle muodostunut.

Tiivistettynä. Vein huoltoon sen takia, että suoraan ajettaessa ratti oli vinossa vasemmalle muutaman asteen. Laskua tarjottiin useamman satasen edestä, kieltäydyin ja lopulta lasku peruttiin.

Sähköautot kuulemma painavat niin paljon, että tämmöistä kaikkea tulee alle vuoden ikäiseen ja noin 10tkm ajettuun "premium"-autoon. Kun näitä kuitenkin Suomeen myydään, tulisi osat mitoittaa sen kasvaneen painon mukaan tai ainakin olla palvelua vähintään sen verran, ettei yritetä asiakkaalla maksattaa.
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Su Huhti 28, 2024 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja aero »

Saiko ne kuitenkin ruorin suoraan ja auton kuntoon?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Siltä vaikuttaa. Alunperinkin heitto oli niin pieni, että löytämiseksi piti keskittyä. Mutta huolto sieltä kuitenkin korjattavaa löysi.

Ja tokihan kuitenkin kiitin suoritteen teknisestä lopputuloksesta, auto kun vielä odotti latauksessa Vehon piikkiin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Vähän turhan tuttu näky tämän auton kanssa. Jo toista kertaa kesärenkailla ruuvi tms. vasemmassa takarenkaassa. Edellisen kerran vastaava kävi viime elokuussa ja nyt edellisenä lauantaina.

Viikko sitten lähdin illalla ajamaan ja jo käynnistettäessä tuli ilmoitus rengasrikosta. Renkaan vieressä kuunnellen kuului selkeä suhina. No, onneksi on edelliskerralla hankittu kannettava pumppu, niin täyttö onnistui. Edellisellä kerralla vuoto oli noin 0,3 bar/yö. Nyt selkeästi enemmän, noin 0,3/tunti hidastuen kuitenkin noin puolentoista barin kohdalla.
Kallion Vianor korjasi 49,90.

Rengasliikkeen heppu ihmetteli huonoa tuuria, hänellä on kuulemma kerran sattunut vastaava koko autoilijanuransa aikana.
Itsellä ei kertaakaan ennen tätä autoa edeltäneen 24 vuoden aikana.

Herää ajatus, että onpas ruuvi-imuri. Helposti heitetty selitys voisi olla massa. Vaikka kantakortti näyttää lukemaa 2446 kiloa, on noita painavia autoja ollut ajossa aiemminkin. Edellinen käyttöauto painoi yli 2200 kiloa, sitä edellinen 2005 ja ennen tuota 1950 eikä niissä ollut tämmöisiä ongelmia. Otanta alkaa vuodesta 2009.
Ihan puskista huutelisin, että jokin renkaan muodossa, pinnassa, kovuudessa tms. edesauttaa tämmöisiä tapahtumia.

Kuva
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Taannoin pähkäillylle Mersu-kortin lataushintojen nousun ihmettelylle tuli valtaosaltaan stoppi.

Kuva

Tulevaisuudessa lataukset voi hoitaa oman tallin voimavirtarasiasta tällä hinnoittelulla https://www.porssisahkoa.fi/ + verot, Helenin siirrot jne.

Tähän mennessä lataukset ovat sujuneet hyvin. Auton äppiin voi määritellä sijainnin perusteella kotilatauspaikan, joten imuroitujen kilowattien tilastotietoa voi kerätä sieltä.
Katselin, että suko-rasioihin saa pörssisähkön hintaa haistelevan kytkimen, mutta voimavirtaan en sellaista löytänyt. Saa vinkata, jos joku tietää olemassaolosta?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... pistorasia

Itse laturi on perustapaus, ei muuta liitettävyyttä kuin itse substanssiin liittyvä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13226
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onkos uudessa kodissa remonttia päällä tai muuten enemmän ajeluja mm. jäteasemalle, rautakaupan noutopihalle jne?

Meinaan omasta kokemuksesta voin sanoa että ruuvit ja naulat renkaissa yleistyy helposti siinä kohtaa kuin ruuvit ja naulat yleistyy elämässä muutenkin. Eli kotia remontoidessa ja muissa raksahommissa.

Omalla pihalla on enemmän ruuveja joihin osua kun kotia rempataan, jäteasemalle purkujätettä viedessä pyörii jaloissa (ja renkaissa) kaikenlaista tylppää ja terävää romua ja K-Raudan pihalla töissä oleva kaveri sanoi että heillä piha usein muistuttaa jäteasemaa, kun siellä pyörii sekalaista raksapenaa. Näistä moni huomaa peräkärryyn paneelikuormaa lastatessaan että eilisen jätekuorman hilut pyörii vielä Jullikan pohjilla ja ne lakaistaa kylmästi siihen pihaan seuraavien asiakkaiden iloksi.

Mulla ei osunut kertaakaan ruuvi renkaaseen 15 vuoden aikana kunnes päädyttiin omakotitalon omistajiksi ja aloitettiin remonttiprojekti. Sitten niitä olikin parin vuoden ajan aina silloin tällöin kunnes raksahomnat alkoi tulla valmiiksi ja reikiintyminen lakkasi kuin hammastahnamannekiinilla. Joskus kävi jopa niin että renkaasta naulan löydettyäni tunnistin sen sellaiseksi joita olin aikaisemmin talosta irti kiskonut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1435
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja HEV »

^^ Itse askartelin tällaisella (kylläkin kolmen eri asian ohjauksen):

https://shellykauppa.fi/products/Shelly ... p507645412

ja ohjaus tällä: https://www.porssari.fi/fi/

vaatii myös sähköasennusaskartelua (omakotitalossa vakuutusyhtiö on ainoa, joka voi olla kiinnostunut, jos itse värkkää)
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^^
Tuo on kyllä hyvä huomio. Tässä viimeisimmässä hankinnassa remppajuttuja on, mutta vasta tulosillaan. Edellinen elokuinen tapahtuma ajoittui mökiltä lähtemiseen. Toki mökki on rakennettu 10 vuotta sitten, mutta ex-saabisti suoraan ylenevässä polvessa pitää kyllä huolen, että ruuveja voi tiluksille porankärjestä tippua.

Eli ainakin tuo elokuinen voisi tuolla selittyä. Toki siellä on tullut käytyyn vähintään satoja kertoja muilla autoilla (+muiden kävijöiden reissut) ennen tämän EQE:n muutamia kertoja ilman ainakaan puheeksi tulleita rengasrikkoja. Jotenkin vielä pitäisin tuon huudellun epätavallista suuremman alttiuden kerätä ruuveja vielä listalla.

^
Kiitos hyvästä vinkistä. Hyvinkin pitäisi autonlatausta laajempaa kuviota valmistella tästä. Sähköä kun kuitenkin kuluu myös kaikenlaiseen muuhun. Ensiapuratkaisu olisi ollut suoraan pistorasiaan tökättävä värkki. Toki sukoon saisi auton mukana tulleen 1,6kW-laturin :D 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13226
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos latausasema itsessään ei anna mahdollisuuksia ajastella latauksia, niin mites auto? Vale-mussessa voi auton ruudulta tai kännysovelluksesta määrittää koska auto ottaa virtaa vastaan, ja olen sitä käyttänyt ajoittamaan latauksen yön halvoille tunneille. Viime aikoina olen tosin käyttänyt latausaseman (Ctek Njord Go) kännysovellusta ajoittamaan asemaa. Siinä huomasin vain keväällä sellaisen ihmeellisyyden että latausasema kyllä tietää sijaintinsa perusteella ja netin kautta tarkan kellonajan, mutta ei ymmärrä että käytössä on kesäaika. Itse laitteessa tai kännyapissa ei siis ole mitään mahdollisuutta asettaa oikeaa kellonaikaa, eli laite hakee kellonajan jostain. Seurauksena lataus pitää sovelluksella asettaa alkamaan aina tuntia aikaisemmin kuin sen oikeassa elämässä haluaa aloittaa.

Jos haluaa täysin automaagisen systeemin niin auton järjestelmässäkään tuskin on pörssisähkön haistelijaa. Synergi tarjoaa palvelun jossa se ohjaa pörssisähkön avulla autoa ottamaan virtaa oikeaan aikaan pörssisähkön perusteella, mutta en tiedä onko se Mersun kanssa yhteensopiva. Fordin kanssa on, mutta Fordillapa ollaankin tarkkoja tietosuojan suhteen ja mun Ford Pass -tili suljettiin joku aika sitten, kun huomasivat että sieltä oli avattu yhteys Synergiin. Synergi taas on sitä mieltä että EU-säädösten (jne blaa blaa, en ole itse perehtynyt asiaan yhtään) perusteella auton data on auton omistajan omaisuutta, eikä Fordilla ole oikeutta sulkea tiliä vain siksi että dataan pääsee käsiksi kolmas osapuoli. Mutta mitä pieni suomalainen start-up voi tehdä kun Ford päättää jotain? Haastaa Fordin oikeuteen? :D

Ei silleen haitannut mua, kun en tosiasiassa Synergin ohjausta koskaan käyttänyt, joten purin yhteyden autoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Hyvä huomio :!:

Kännyäpissä näyttä seuraavalta:

Kuva

Eli ainakin lataustaukoja saisi asetettua :D
Pitää vielä auton päässä katsoa, onko mahdollisuuksia lisää. Odotusarvo on, ettei ole. Aika hyvin äppi sisältää ne mahdollisuudet, mitä autosta suoraan löytyy.

Synergi kuulostaa tutustumisen arvoiselta, vaikka ylipäätään koitan välttää äppiä äpin perään lataamasta, koska sit tiedot ovat lopulta ripoteltuina sinne sun tänne tallennusformaateissa, joita ei oikein saa konekielisesti talteen.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin