Eikö taksimiehellä ollut vakuutusta autossa? Eikös vakuutus kuitenkin kata sähköautoissa myös ajoakun?
M-B EQE
Re: M-B EQE
Ei kait vakuutus kata jos akku vaan hajoaa ?? Vai saako nekin vakuutettua vastaavasti kuin esim kotivakuutus jos joku laite porsii
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: M-B EQE
Tässä IF:in sivuilta suora lainaus:
Sähköautoille viritetty autovakuutus
Vakuutus kattaa ajoakut ja latausjohdon, kuten muutkin auton osat. Kotilatausasemasi kuuluu Ifin laajaan kotivakuutukseen.
Re: M-B EQE
Kattaa kaikki osat akkua myöten, mutta eihän tavallinen autovakuutus korvaa tavallisen auton osistakaan yhtäkään ihan vain hajoamiselta. Käytännössä johonkin pitää osua, että vakuutus korvaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: M-B EQE
Totta, se osuma puuttu tässä esimerkissä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: M-B EQE
Kiinnostavaa tietoa ja vertailuaAZP kirjoitti: ↑Ti Loka 24, 2023 12:43En tiedä kiinnostaako kiviäkään, mutta vertailu suunnilleen samalta ajanjaksolta (1.6.-30.9.) Mustangin kanssa:Henkka #2283 kirjoitti: ↑Ma Loka 23, 2023 18:53Noista latauskirjauksista puheenollen tein eilen koontilaskelmaa 2.6. - syyskuun loppu.
Kaikkiaan energiaa on 8 %:n lataushäviö olettaen autoon ladattu noin 840kWh.
Näillä latauksilla ajettuja kilometrejä on kertynyt 4800.
...
Kulutus näiden kesäkuukausien aikana on siis ollut noin 17,5kWh/100km.
...
Hintaa julkisille latauksille on kertynyt 0,22€/kWh, kun lasketaan pois Viron melko arvokkaat hinnat. Ne ml. keskihinta on 0,25€/kWh.
- ladattu sähköä 1205 kWh (sisältää lataushäviöt, AC-latauksissa tämä on mitattua latausaseman läpi kulkenutta sähköä, DC-latauksessa laturin antama lukema)
- näillä ajettu 5603 km (mittarvirhettä ei ole oikaistu, mittari tuntuisi näyttävän hieman vähemmän kuin todellinen matka, mutta en ole tätä tarkistanut)
- keskikulutus 21,5 kWh/100 km
Melko vähän kärryn vetoa tai motarirallia tai muutakaan mikä selittäisi Mersua korkeampaa kulutusta. Se nyt vain on niin että leso jenkki vie enemmän kuin fiksu eurooppalainen
...
Noita lainaamattomassa osuudessa todettuja toteutuneita lataushintoja katsoessa alkaa tuntumaan, että tästä näkökulmasta saisi reaalisen osan laskemiin vaihtaessa kämppään, jossa oma lataus on mahdollista
Tein uutta tarkastelua samoista lähtöluvuista ilman lataushäviöarviota:
DC-lataus laturin näyttämänä: 664kWh
AC-lataus laturin näyttämänä: 246kWh
Ilman arviota häviöstä kulutus olisi noin 19kWh/100km (910kWh/48)
Ei nyt järin suuri ero, jos Mussen nelivetoisuudellekin laskee jonkin hinnan
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: M-B EQE
AZP kirjoitti: ↑Ti Loka 24, 2023 12:43Olikos se Tesla ”fiksu eurooppalainen”? Ymmärtääkseni se on kuitenkin ollut melko ylivoimainen ainakin reilun puoli vuosikymmentä .Henkka #2283 kirjoitti: ↑Ma Loka 23, 2023 18:53Se nyt vain on niin että leso jenkki vie enemmän kuin fiksu eurooppalainen
Re: M-B EQE
Tesla on sitte varmaan se yksisarvinen, eli fiksu jenkki
Mut joo, Mersun ja Mussen kulutuserot tuolla marginaalilla vois tulla vaikka ihan vaan ajotavan ja -syklin erilaisuudesta. Ja toki lähteistä vähän riippuen Musselle ilmoitetaan ilmanvastuskertoimeksi 0,28 ja Merssulle 0,22, ja näkyyhän se auton perusmuodoissakin jo kumpaa on hiottu tuulitunnelissa pidempään ja kumman kanssa on uhrattu taloudellisuutta muotoilun alttarille. Musse korkeampana voi vielä olla poikkipinta-alaltaankin isompi mikä lisää sitten vastusta entisestään.
Mut joo, Mersun ja Mussen kulutuserot tuolla marginaalilla vois tulla vaikka ihan vaan ajotavan ja -syklin erilaisuudesta. Ja toki lähteistä vähän riippuen Musselle ilmoitetaan ilmanvastuskertoimeksi 0,28 ja Merssulle 0,22, ja näkyyhän se auton perusmuodoissakin jo kumpaa on hiottu tuulitunnelissa pidempään ja kumman kanssa on uhrattu taloudellisuutta muotoilun alttarille. Musse korkeampana voi vielä olla poikkipinta-alaltaankin isompi mikä lisää sitten vastusta entisestään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: M-B EQE
Noinhan se varmasti on
Aiemminkin sanoin, mutta itsellä EQE:ssä varmaan suurin yksittäinen särähdystekijä liittyy mainittuun muotoiluun. Vähän liika litteys ja renkaat liian takana. Onneksi livenä näyttää kivemmalta kuin kuvissa. Ja onneksi on kokoa, varsinkin leveyttä se 1,96 metriä, muuten näyttäisi varsin saippualaatikolta.
Koosta ja teslamaininnasta tuli mieleen. Kerta se on ekakin, kun jenkki on fiksu
Ainakin jos vertaa esim 70-lukuisiin jenkkeihin. Ei mitään, et din-heppoja on 180 tjsp, kunhan motti on "isolohko" tai ettei takapenkille mahdu, vaikka mittaa on liki 6 metriä, se vaan on "personal luxury". Mutta mutta, ihailen asennetta
Aiemminkin sanoin, mutta itsellä EQE:ssä varmaan suurin yksittäinen särähdystekijä liittyy mainittuun muotoiluun. Vähän liika litteys ja renkaat liian takana. Onneksi livenä näyttää kivemmalta kuin kuvissa. Ja onneksi on kokoa, varsinkin leveyttä se 1,96 metriä, muuten näyttäisi varsin saippualaatikolta.
Koosta ja teslamaininnasta tuli mieleen. Kerta se on ekakin, kun jenkki on fiksu
Ainakin jos vertaa esim 70-lukuisiin jenkkeihin. Ei mitään, et din-heppoja on 180 tjsp, kunhan motti on "isolohko" tai ettei takapenkille mahdu, vaikka mittaa on liki 6 metriä, se vaan on "personal luxury". Mutta mutta, ihailen asennetta
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: M-B EQE
Taka-akselin sijainti oudon takana on sellainen joka useammassa sähköautossa, myös esim vale-Mussessa ja Kia EV6:ssa, on silmiinpistävä. Se lienee sähkövoimalinjan tuoma tilankäytöllinen etu, joka muotoilullisesti on omituisuus lähinnä siksi että autoja katsovan ihmisen silmä ei siihen ole tottunut.
Tosin en tiedä mikä olisi tähän asti estänyt taka-akselin siirtämisen taaemmaksi tavan etuvetoisessa (tai takavetoisessakaan?) polttomoottoriautossa. Ehkä painonjakauma, eli valmiiksi etupainoisesta autosta tulisi keulaltaan vieläkin raskaampi (ja perästään kevyempi) jos taka-akseli olisi taempana.
Tosin en tiedä mikä olisi tähän asti estänyt taka-akselin siirtämisen taaemmaksi tavan etuvetoisessa (tai takavetoisessakaan?) polttomoottoriautossa. Ehkä painonjakauma, eli valmiiksi etupainoisesta autosta tulisi keulaltaan vieläkin raskaampi (ja perästään kevyempi) jos taka-akseli olisi taempana.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: M-B EQE
Tottapa tuo juu, havainnot tukevat.
Ehkä se on tasaisen akkupaketin / polttoainetankin sijoittelu, jotka vaikuttavat.
Ja kun kyse on alasta, joka oikeasti uudistuu hitaasti, jos ei ole pakko, niin vanhanaikaiset toimintatavat lienevät yksi vaihtoehto. Jäänteitä ajasta, kun valtaosassa autoja oli jäykkä taka-akseli tai vaan veto siellä päässä.
Ehkä se on tasaisen akkupaketin / polttoainetankin sijoittelu, jotka vaikuttavat.
Ja kun kyse on alasta, joka oikeasti uudistuu hitaasti, jos ei ole pakko, niin vanhanaikaiset toimintatavat lienevät yksi vaihtoehto. Jäänteitä ajasta, kun valtaosassa autoja oli jäykkä taka-akseli tai vaan veto siellä päässä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: M-B EQE
Nyt on latauskaapelibuffet katettu:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: M-B EQE
Ohjelmistoista on paraikaa kirjoiteltu myös yleisemmässä sähköautoketjussa, mutta laitan tänne, koska liittyy suoraan otsikon autoon.
Pääosin autossa oleva MBUX NTG 7.5 järjestelmä on tehnyt, mitä lupaa. Mutta nyt noin viiden kuukauden ja 6tkm jälkeen sen näin osa-aikanörtin kyvyillä huomaa olevan jonkinlainen viritelmä.
Vähänkin pinnan alle menevät tekemiset, kuten auton sisäisen hotspotin käyttäminen tai kolmannen osapuolen datayhteyden käyttöönotto johtaa kokemukseen kuin yrittäisi maksaa kortilla saksalaiskylän ravintolassa tai tehdä julkishallinnon kirjanpidon poistokirjauksia jääkaappivalmistajan käyttöön suunnitellulla ERP:llä. Esimerkiksi auton näytölle laukeaa reunoihin sopimaton ties minkä kielinen nettisivu, jolle pitäisi alkaa arpomaan jotain tunnuksia. Tunnuksia ei tietenkään pääse perustamaan sivustolla, vaan noin 15-merkkinen ei-selkokielinen osoitehäkkyrä pitää käsin naputella kännykkään. Tämän johdosta aukeaa jokin geneerinen Vodafonen sivusto, josta arvotaan jotain eteenpäin pääsemiseksi jne.
Ennen ko. auton tilaamista ja käyttämistä en tarkemmin selvitellyt tuon MBUX:n kehityskaarta, vaan virheellisesti oletin sen olevan "jotain hyvää nykypäivän" tasoa, mitä se sitten ikinä onkaan. Jostain nettilähteestä taannoin bongasin, että ilmeisesti kyseessä onkin iänikuisen Comand-järjestelmän (noin vuodesta 1998 alkaen) jonkinlainen tekohengitetty viritys. Eli jos oikein ymmärsin, pohja on erillisissä laitteissa/järjestelmissä, jotka on kudottu yhteiseen näkymään sen sijaan, että osatekijät olisi lähteissään suunniteltu kokonaisuutta tukemaan. Varmaan kärjistettynä ehkä vähän tyyliin, että jotain win95-ohjelmistoa ajettaisiin nykymaailmassa. Tuo varmaan toimi ja oli riittävää vuonna -98, kun yhteenkytkettäviä laitteita oli suunnilleen radio ja rattinapit.
Sen toki tiesin jo aiemmin, että NTG-nimiöinti (uusi telematiikkasukupolvi ) periytyy jo Comand-ajoilta, mutta että itse sisältökin.
Edellinen toki näkyy kaikenlaisena potentiaalisena hankaluutena peruskäytössä, mutta myös päivitysten raskautena, eli niitä ilmeisesti pitää tehdä (koota, jaella, ajaa jne) vaikeamman kautta kuin silloin, jos kyse olisi ehyemmästä kokonaisuudesta.
Peruskäytön hankaluudesta on omalla kohdalla yksi esimerkki se, että maksullinen Spotify-tili toimii autossa täysin satunnaisesti ja saattaa yhtäkkisesti myös lopettaa toimintansa hetken toimittuaan. Turhauttavaa, joten olenkin jo pääosin siirtynyt kuuntelemaan tikulta.
Myös "kehuttu" ääniohjaus on lähinnä vitsi. Välillä ihan random-sanoista musiikintoisto lakkaa ja kone alkaa hokemaan "How may I help you??". Sen saa pois painamalla jotain. Kerran mainitsin kyydissä olevalle entisen pomoni etunimen, niin systeemi kysymään "Should I call to xx". Jännää.
En usko, että jollain Teslalla tarvitsee tämmösten kanssa räpeltää.
Epäilemättä tulevien aikojen saatossa yhä himmelimmäksi muuttuvaa MBUX-filosofiaa ollaan korvaamassa:
https://group.mercedes-benz.com/careers ... ng-system/
Varmaan tavoitteena on jo pohjiltaan integroidumpi järjestelmä.
Ehkä, jos tuollaisen sisältävään autoon vaihtaisi noin 2030, saattaisi käsissä olla jotain toimivaa.
Pääosin autossa oleva MBUX NTG 7.5 järjestelmä on tehnyt, mitä lupaa. Mutta nyt noin viiden kuukauden ja 6tkm jälkeen sen näin osa-aikanörtin kyvyillä huomaa olevan jonkinlainen viritelmä.
Vähänkin pinnan alle menevät tekemiset, kuten auton sisäisen hotspotin käyttäminen tai kolmannen osapuolen datayhteyden käyttöönotto johtaa kokemukseen kuin yrittäisi maksaa kortilla saksalaiskylän ravintolassa tai tehdä julkishallinnon kirjanpidon poistokirjauksia jääkaappivalmistajan käyttöön suunnitellulla ERP:llä. Esimerkiksi auton näytölle laukeaa reunoihin sopimaton ties minkä kielinen nettisivu, jolle pitäisi alkaa arpomaan jotain tunnuksia. Tunnuksia ei tietenkään pääse perustamaan sivustolla, vaan noin 15-merkkinen ei-selkokielinen osoitehäkkyrä pitää käsin naputella kännykkään. Tämän johdosta aukeaa jokin geneerinen Vodafonen sivusto, josta arvotaan jotain eteenpäin pääsemiseksi jne.
Ennen ko. auton tilaamista ja käyttämistä en tarkemmin selvitellyt tuon MBUX:n kehityskaarta, vaan virheellisesti oletin sen olevan "jotain hyvää nykypäivän" tasoa, mitä se sitten ikinä onkaan. Jostain nettilähteestä taannoin bongasin, että ilmeisesti kyseessä onkin iänikuisen Comand-järjestelmän (noin vuodesta 1998 alkaen) jonkinlainen tekohengitetty viritys. Eli jos oikein ymmärsin, pohja on erillisissä laitteissa/järjestelmissä, jotka on kudottu yhteiseen näkymään sen sijaan, että osatekijät olisi lähteissään suunniteltu kokonaisuutta tukemaan. Varmaan kärjistettynä ehkä vähän tyyliin, että jotain win95-ohjelmistoa ajettaisiin nykymaailmassa. Tuo varmaan toimi ja oli riittävää vuonna -98, kun yhteenkytkettäviä laitteita oli suunnilleen radio ja rattinapit.
Sen toki tiesin jo aiemmin, että NTG-nimiöinti (uusi telematiikkasukupolvi ) periytyy jo Comand-ajoilta, mutta että itse sisältökin.
Edellinen toki näkyy kaikenlaisena potentiaalisena hankaluutena peruskäytössä, mutta myös päivitysten raskautena, eli niitä ilmeisesti pitää tehdä (koota, jaella, ajaa jne) vaikeamman kautta kuin silloin, jos kyse olisi ehyemmästä kokonaisuudesta.
Peruskäytön hankaluudesta on omalla kohdalla yksi esimerkki se, että maksullinen Spotify-tili toimii autossa täysin satunnaisesti ja saattaa yhtäkkisesti myös lopettaa toimintansa hetken toimittuaan. Turhauttavaa, joten olenkin jo pääosin siirtynyt kuuntelemaan tikulta.
Myös "kehuttu" ääniohjaus on lähinnä vitsi. Välillä ihan random-sanoista musiikintoisto lakkaa ja kone alkaa hokemaan "How may I help you??". Sen saa pois painamalla jotain. Kerran mainitsin kyydissä olevalle entisen pomoni etunimen, niin systeemi kysymään "Should I call to xx". Jännää.
En usko, että jollain Teslalla tarvitsee tämmösten kanssa räpeltää.
Epäilemättä tulevien aikojen saatossa yhä himmelimmäksi muuttuvaa MBUX-filosofiaa ollaan korvaamassa:
https://group.mercedes-benz.com/careers ... ng-system/
Varmaan tavoitteena on jo pohjiltaan integroidumpi järjestelmä.
Ehkä, jos tuollaisen sisältävään autoon vaihtaisi noin 2030, saattaisi käsissä olla jotain toimivaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: M-B EQE
Missäköhän on näin kotoisaa sateisena marraskuun aamuna puoli yhdeksän aikaan:
No tietenkin talvirenkaiden vaihdossa. (Vasemmalla lymyilevä pasteijaräkki kuului kahvin ohella hintaan )
Valmista, noin puoli tuntia kesti
Paineetkin lähes kohdallaan
Kiitos Nesteen polttonestemyymälän rengaspaineitsepalvelun
Alla siis nastat. Rengaspalvelu 2*vuodessa tuli kylkiäisenä 3-vuotiseen huolenpitosopimukseen. Huolenpitosopimuksen kilsoilla 10.000 vuosi hinta 33€/kk. Seuraava pykälä olisi 15.000/vuosi. Mahdollinen kolmen vuoden aikana tapahtuva 30.000 ylitys hinnoitellaan voimassaolevan hinnaston mukaisesti laskettuna c/km.
Ajohumina tasaisella asfaltilla kasvoi jonkin verran ja ikkunat kiinni liikkeellelähdössä kuuluu kahahdus. Ikkuna auki hitaassa nopeudessa kyllä ropinan huomaa.
Koko on sama 255/45R19 kuin kesärenkaissa. Muutaman ajokilometrin kokemuksella "ajomukavuus" (vetelyys, pehmeys, löysyys jne.) kasvoi, kuten vissiin talvirenkailla yleensäkin taitaa monessa sovelluksessa olla tapana tehdä. Ja tuo ko. Nokian malli lienee vielä sieltä löysimmästä päästä. Ei sinänsä haittaa, auton alustan lähtökohta kun on melko jämäkkä.
Paistoleima taitaa olla renkaissa vain yhdellä puolella, joten näin ne kahdesta kuskinpuolen renkaasta. Leima näissä on 19/23 eli melko tuore.
Jossain kohti täälläkin kirjoitin, että ilma-alustasta huolimatta alustan käytös tietyön kuoppia ylitettäessä yllättää, vähän kuin joutuisi veneellä ristiaallokkoon. Tästä ovat myös jotkin koeajoraportit lehdistössä kertoneet. Koska täälläpäin noita kuoppia riittää, tuli tämäkin talvirenkailla jo koettua. Pehmeämmin meni kuin kesärenkailla.
No tietenkin talvirenkaiden vaihdossa. (Vasemmalla lymyilevä pasteijaräkki kuului kahvin ohella hintaan )
Valmista, noin puoli tuntia kesti
Paineetkin lähes kohdallaan
Kiitos Nesteen polttonestemyymälän rengaspaineitsepalvelun
Alla siis nastat. Rengaspalvelu 2*vuodessa tuli kylkiäisenä 3-vuotiseen huolenpitosopimukseen. Huolenpitosopimuksen kilsoilla 10.000 vuosi hinta 33€/kk. Seuraava pykälä olisi 15.000/vuosi. Mahdollinen kolmen vuoden aikana tapahtuva 30.000 ylitys hinnoitellaan voimassaolevan hinnaston mukaisesti laskettuna c/km.
Ajohumina tasaisella asfaltilla kasvoi jonkin verran ja ikkunat kiinni liikkeellelähdössä kuuluu kahahdus. Ikkuna auki hitaassa nopeudessa kyllä ropinan huomaa.
Koko on sama 255/45R19 kuin kesärenkaissa. Muutaman ajokilometrin kokemuksella "ajomukavuus" (vetelyys, pehmeys, löysyys jne.) kasvoi, kuten vissiin talvirenkailla yleensäkin taitaa monessa sovelluksessa olla tapana tehdä. Ja tuo ko. Nokian malli lienee vielä sieltä löysimmästä päästä. Ei sinänsä haittaa, auton alustan lähtökohta kun on melko jämäkkä.
Paistoleima taitaa olla renkaissa vain yhdellä puolella, joten näin ne kahdesta kuskinpuolen renkaasta. Leima näissä on 19/23 eli melko tuore.
Jossain kohti täälläkin kirjoitin, että ilma-alustasta huolimatta alustan käytös tietyön kuoppia ylitettäessä yllättää, vähän kuin joutuisi veneellä ristiaallokkoon. Tästä ovat myös jotkin koeajoraportit lehdistössä kertoneet. Koska täälläpäin noita kuoppia riittää, tuli tämäkin talvirenkailla jo koettua. Pehmeämmin meni kuin kesärenkailla.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: M-B EQE
Heh, kyllä EV6:ssakin saa esiin aika hauskoja juttuja. Kun valitsee näytön kieleksi suomen, se kertoo ettei tue äänitunnistusta. Noh, tähän asti se on ymmärtänyt tankeroenglantia vaan lakkasi äskettäin päivityksen yhteydessä ymmärtämästä. Ennen, kun piti soittaa emännnälle, riitti kun karjaisi "Call mamma", nyt pitää sanoa "Soita mamma", jolloin auto sanoo "calling henkilölle mamma". Samoin, kun huolloissa sammuttavat radion, sen takaisin päälle saaminen oli ainakin joskus melko monen näytön takana (en ole viimeaikoina kokeillut), mutta äänikomennoilla kun karjaisee "RATIO PÄÄLLE PRKL", auto mutisee jotain englanniksi ja radio menee päälleHenkka #2283 kirjoitti: ↑Su Loka 29, 2023 12:38Ohjelmistoista on paraikaa kirjoiteltu myös yleisemmässä sähköautoketjussa, mutta laitan tänne, koska liittyy suoraan otsikon autoon.
...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S