M-B EQE

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2849
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kertauksena.

En tiedä, oliko tuosta joku "mölyä" nostamassa ja tosiaan ainakin etukäteen kysyttäessä lataaminen ei ollut mahdollista.

Mutta totta, etevät keksivät ja järjestelyitä voi olla monia.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
aero
-
Viestit: 8694
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja aero »

Henkka #2283 kirjoitti:
Ma Elo 14, 2023 16:26
En tiedä, oliko tuosta joku "mölyä" nostamassa
Juu, näin ymmärsin. Lähinnä meinasin että ei yleisesti kannata näissä kohdin alkaa kovaan ääneen paheksumaan jos ei tiedä taustaa.
Henkka #2283 kirjoitti:
Ma Elo 14, 2023 16:26
ja tosiaan ainakin etukäteen kysyttäessä lataaminen ei ollut mahdollista.
Se voi hyvin olla ns. peruslinja ja voi myös olla, että jos latausmahdollisuutta kysyttäessä vastaa jotain kyllä -suuntaista, niin jengi itkee jos ei olekaan latauspömpeliä, josta vaan nykäistään piuha autoon vaan pitää olla omat releet mukana. Voi olla helpompi vastata oletuksena "ei" ja jos joku sitten kysyy tiskillä että "saanko tökätä tälläsen kiinni" ottaa sallivampi linja. Pitää myös mahdolliesti alimittaisen syötön vähemmän kuormitettuna, koska harva varmaan enää kyselee siinä kohtaa etenkään juostakseen takaisin halliin laittaakseen sen 8A hidaslaturin kiinni autoon :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2849
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Noinhan se on. Ylipäätään yleisesti on hyvä olla toleranssia suhtautumisessa sun toisessa.

Eipä tuota vissiin kukaan käynyt irti repimässä tai suom.kans. tapaan heippalappua jättämässä. Tai en toki tiedä, miten hurjaksi tilanne iltaa kohti äityi.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2849
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Viime päiviltä.

Kuva

Detailing-henkilöiden kauhuksi vahasin ihan tällä :idea:

Kuva

Ihan nätisti lähti

Kuva

Lopputulos. Ötököiden poissaaminen olisi edellyttänyt tujumpia aiheita, mutta en tuota osaa keulasta vahannutkaan

Kuva

Tänään eka kertaa hyödyntämässä kaupungin -50 % pysäköintiä
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Vaikka nyt Teslaan päädyinkin, niin vinkkinä sähkömersuista haaveileville: Kannattaa todellakin katsastaa vähän käytettyjen autojen hintoja Saksassa.

Sekä EQS että EQE näyttävät useimpien muiden täyssähköautojen tapaan menettävän todella ison siivun arvostaan kaupasta ulos ajettaessa.

Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, erinomaisesti varusteltua EQS 580 saa 1,5v vanhana ja 5-10tkm ajettuna suhteessa erittäin edullisesti. Autot ovat menettäneet noilla spekseillä 40-45% hankintahinnastaan. Ovathan nuo silti yli 90t€ autoja.

Myös vähän käytettyjen EQE hintataso on merkittävästi alempi kuin Suomen pyynneissä. Esimerkiksi 9kk vanhan, 16tkm ajetun EQE 300:N saa n. 55k€ hintaan ja 11kk vanhan, 8000km ajetun 53 AMG:n alle 90k€.

Suuri osa autoista on jahreswageneita/dienstwageneita, joissa myyjänä on merkkiliike tai Daimler AG, joten auton uskaltanee ostaa kuvien perusteella. Autonkuljetusauton kyydissä auton saa Suomeen n. 1200-1300€ hinnalla, käyttöönottoilmoituksen, autoveroilmoituksen ja punaisten 3kk siirtokilpien hakeminen konttorilla käy yhteensä alle tunnissa. Tuota hintaeroa Suomen pyynteihin ei selitä kuin Vehon laskentakaava käytettyjen mersujen pyyntihinnoille.

Saksalaisessa sähköautomarkkinassa näyttäisi käyvän liki joka merkin ja mallin kohdalla niin, että uusi sähköauto romahtaa nopeasti hinnaltaan vastaavan (autoverottoman) polttomoottoriauton tasolle. Suomeen auton tuomalla voi hyötyä ihan merkittävästi, ainakin jos olettaa, että Suomen ilmapallopyynneissä on edes valtaosa ylihinnasta jonkinlaisella pohjalla.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6450
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuosta vahapurkista tuli mieleeni, että suosittelen keraamista pinnoitetta. Meidän Volvon maalipintaan vedettiin sellainen Jyväskylän Karppasella. Auto myllytettiin ensin ja sen päälle laitettiin Innokem 3D, joka on heidän halvempi keraaminen käsittely. Karppasen tarjouskampanja vei voiton ja sai kokeilemaan heidän käsittelyä. Ainakin omat ensivaikutelmat on varsin hyvät. Eipä ole ikinä ollut oman auton maalipinta noin sileä ja naarmuton...

Autoa hierottiin Karppasen hallissa kokonainen työpäivä. Näissä käsittelyaineissa on eroja ja jotkut vaativat enemmän työvaiheita ja pidemmät kuivumisajat yms. Käsin vahaamalla jollain korrekilla tai turtlella ei voi mitenkään päästä samaan tulokseen, kuin ammattilaisen myllyttämisellä ja edes uuden auton maalipinta ei ole naarmuton, vaan sekin vaatii myllytyksen ennen pinnoitusta.

Itse tavoittelin tällä keraamisella käsittelyllä, että auton puhtaanapito olisi helpompaa ja maalipinta pysyisi kiiltävänä ja naarmuttomana. Tätähän näillä käsittelyillä luvataan. Maalipinnan puhtaana ja naarmuttomana pitäminen ei ole ihan helppoa, kun autolla ajetaan päivittäin myös rapakelillä...

Kuva
Saa nähdä miten hyvin tuo pinnoite kestää luvatun 2 vuotta...

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13216
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mussessa on joskus vajaa 2v sitten laitettu Nasiolin nanopinnoite. Pinta on edelleen todella helppohoitoinen, kura ei jää siihen kiinni, pesuja tarvii harvoin ja käytännössä auton saa puhtaan näköiseksi vain painepesurilla ruiskimalla ilman hinkkausta. Puhdashan siitä ei sillä tule, mutta siis puhtaan näköinen.

Autoa ei ole pinnoittamisen jälkeen konepesty, se osittain varmaan selittää miksi pinnoite on pysynyt pitkään toimivana.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ajoin tänään EQE mallilla, aivan tyytyväinen joka suhteessa, paitsi jäin kaipaamaan suurempaa tilaa takakontissa. Hiljainen auto, vaikka alla 255/45-19 renkaat. :)
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2849
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

2.3i-16 kirjoitti:
To Syys 21, 2023 11:17
Vaikka nyt Teslaan päädyinkin, niin vinkkinä sähkömersuista haaveileville: Kannattaa todellakin katsastaa vähän käytettyjen autojen hintoja Saksassa.

Sekä EQS että EQE näyttävät useimpien muiden täyssähköautojen tapaan menettävän todella ison siivun arvostaan kaupasta ulos ajettaessa.

..
Tännehän olikin tullut viestejä, oikein mukavaa :D

Ja onnittelut hienon ja epäilemättä kiukkuisen Teslan hankkimisesta! :wink:

Tuohon viestin keskeiseen sisältöön. Joo, sen mitä hintoja olen katsellut, niin samat havainnot. Ja vaikka säännöllisesti mobile.de-palvelua selaankin, en ollut tullut katsoneeksi näiden sähköisten viimeisiä tilanteita. Ennemmin olen seurannut sieltä harrasteena löytyvän AMG:n "klassikkostatuksen" kehittymistä :lol:
Mutta todentotta. Aikalailla hyviä tarjouksia Saksasta näihin näyttäisi saavan. Ja vaikka varustepuolella pätee toisessa viimeaikaisessa ketjussa tapaus Ioniq mainittu tosiasia, että tuollapäin lähtökohtavarusteet ovat ankeammat kuin täällä "Suomi autojen" luvatussa maassa, myös varustellut yksilöt vaikuttavat suht edullisilta.

Muuten tuosta uuden auton lähtöhintaerosta saa jonkinlaisen käsityksen seuraavasta verrokkiparista:
https://www.sueverkruep.de/mercedes-ben ... QS-SUV.pdf
https://www.mercedes-benz.fi/passengerc ... nance.html

Eli EQS suvin tapauksessa sellainen 15k€ on maiden välinen lähtöhintaero, mallina 450 4matic.

Omassa uuden ero EQE:ssä ero Saksan ja Suomen välillä näyttäisi olevan noin 10k€:
https://ev-database.org/car/1713/Mercedes-EQE-300
https://www.mercedes-benz.fi/passengerc ... rview.html

Muutamia autoja Saksasta, Ruotsista ja Virosta omaan käyttöön menneinä vuosina (2004-2013) tuoneena toki keskeinen motiivi oli juurikin hinta. Toinen toki valikoima ja saatavissa olevat varustelut.

Viimeaikaisen hankinnan yhteydessä tosiaan päädyin tekemään tehdastilauksen ja maksamaan (alennusten kanssa) Herttoniemen Vehon pyytämän hinnan. Ja vaikka en toki koe tarvetta selittää tätä nyt esitetystä kulmasta ilmeisen kallista (pöljää) valintaa, ohessa on muutamia pointteja ihan subjektiivisobjektiivisesta kulmasta, jossa on mukana myös lusikallinen tässä ajanhetkessä olevaa näkemystä:

- melko harvinainen varusteyhdistelmä: premium paketti, Burmester, ilmajousitus, akustiikkapaketti, digital valot, varashälytin kameroilla, sininen ulkoväri ja tuuletetut etuistuimet (tämä editoitu viestiin jälkeenpäin)
- halusin edes kerran elämässä noutaa uuden ja oman Mersun Veholta Suomessa
- hassua kyllä tällä kertaa tehopuolella riittää maltillisempi, koska se johtaa parempaan rangeen ja ehkäpä lähinnä alustan osien säilymiseen pitempää parempina -> nyt aika miedolla lisäpanostuksella saatavien 500 tai AMG-mallien tarjonta ei ole yksiselitteisesti pelkkää plussaa, 350 lasken kulkupuolella samaan tämän 300 kanssa toki mahdollista nelivetoa lukuun ottamatta
- edelliseen liittyen nyt on ajatus pitää tätä autoa melko pitkään
- edellisiin liittyen kohdistin hankinnan täysin uuteen, joten voin varmistua, miten autoa ja akkua on säilytetty sekä käsitelty koko olemassaolon ajan
- ja vaikka kuten historia osoittaa, en tuonteja pelkää, halusin minimoida kaikki siihen liittyvät mahdolliset säädöt ja selvittämisten lähteet
- nyt on tässä maassa ainutlaatuinen mahdollisuus ostaa yksityisauto ilman muuta veroa kuin alv sekä vuosittainen käyttömaksu, joten "säästöä" pitkään kuvaan nähden joka tapauksessa pääsee muodostumaan :D
- autohommissa olen lähtökohtaisesti valmistautunut ja tottunut menettämään kaiken siihen laitetun rahan
- ostopäätöstä syyskuussa 2022 tehdessäni kaupasta ulosajettujen sähköjen hinta oli jopa tilaushintaa korkeampi, toki tällä ei ollut roolia omassa hankintapäätöksissä, osittain edellisen kohdan opittuun viisauteen liittyen

Ja vielä ajatusten laitaperiltä, aina on kiva verrata johonkin vielä suurempaan typeryyteen. Vuonna 2004 tuo oma AMG olisi ilman lisävarusteita maksanut Suomessa 207.000€, lisävarusteiden kanssa varmasti vähintään 250.000€. Ja huom, tuolloin hankinnan yhteydessä oleva verotus on ollut luokkaa 27 %, nykyisissä 317g/km laitteissa liki 50 %.
Nyt hinnasta on kadonnut vähintään 90%, joka tarkoittaa satoja tuhansia euroja :idea: :D
Viimeksi muokannut Henkka #2283, La Syys 23, 2023 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2849
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Eski kirjoitti:
To Syys 21, 2023 16:26
Tuosta vahapurkista tuli mieleeni, että suosittelen keraamista pinnoitetta.
...
AZP kirjoitti:
To Syys 21, 2023 18:24
Mussessa on joskus vajaa 2v sitten laitettu Nasiolin nanopinnoite.
...
Tuollaisen toimivuudesta on mukava kuulla suosituksia ja sellaisen hankkimista vankasti harkita. Nyt kun tosiaan hinku oli itse pestä ja vahata, niin tosiaan ainevalinta kohdistui kaikkein yksinkertaisimpaan ja pesupiireissä kait jopa vähän naureksittuun vaihtoehtoon. Jo Motonethän on pullollaan ties sun mitä putelia, ammattiliikkeistä puhumattakaan.
Mutta oma stage menee niin, että 1 itse käsin jollain tuollaisella kilpparilla ja 2 on jo ammattilaisella teettäminen.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2849
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

viggen kirjoitti:
To Syys 21, 2023 19:09
Ajoin tänään EQE mallilla, aivan tyytyväinen joka suhteessa, paitsi jäin kaipaamaan suurempaa tilaa takakontissa. Hiljainen auto, vaikka alla 255/45-19 renkaat. :)
Joo, kontti on aika tympeä :(

Nuo taitavat olla pienemmän pään renkaat, joita tähän saa. Käsittääkseni 19 on pienin tuumakoko generaattoreista ja jarrulevyjen koosta johtuen.
Kait tämä on hiljainen, mutta suoraan sanottuna voisi olla hiljaisempikin. Lisävarusteisella akustiikkamukavuuspaketilla mun korvaan vertautuu noin S 500 -12 -autoon.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2849
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mielenkiinnosta tein Saksan liikkeen sivuilla konfiguraattorin.

https://www.mercedes-benz.de/passengerc ... link_entry

Linkki hapantunee viikoissa.

Alla nopeasti laskettuna.

Hinnaksi Saksan alvilla 19 % ja ympäristöbonuksella 1.785€ tuli 86.150€ sisältäen (keskieuroopan?) talvirenkaat ja vanteet. Tähän päälle tullee noin 500 euroa toimituskuluja eli yhteensä noin 86.600€.

Varuste-eroja, Saksan auto:
+ sisältää nelialueilmastoinnin, koska kuuluu premium-pakettiin
- ei sisällä Energizing pakettia, koska kuuluisi vasta premium plus-pakettiin

Jos eliminoidaan alvieron vaikutus sekä ympäristöbonus, olisi tehdastilaushintojen ero mainituin reunaehdoin noin 5 %. Tämän hetken lähtöhinnoin lienee noin 9 %. Toisaalta näissä mittaluokissa aika iso raha ihan vain siitä ilosta, että "Suomi auto".
Aika paljon takkiin noilla nyt myynnissä olevilla hinnoilla ottavat, jos täyden hinnan ovat tehtaalle maksaneet. Toki saksalaisten elintasolla ja ostovoimalla kyse on aika pienistä rahoista noin kaikkinensa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja viggen »

Aika hintava tulee uudesta 350 EQE mallista, kun ruksin samat varustukset, kuin tämän hetkisessä E-farkussa. Privatkund 1 008 700 kr. :?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2849
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Aika noloa viestintää Mersulta. Tänään aamulla avasin seuraavan viestin sisältävän sähköpostin:

Kuva

Aika takakasti tuon perusteella saattoi odottaa jotain muuta kuin 30 %:n hinnannousua :lol:

Kuva

Ja M-sopimuksessa paikoitellen vielä suurempaa:

Kuva


Toki auton vastaanottokyvystä ja käytettävästä laturista riippuen vertailukohtiin nähden "edullisiahan" tuo pikalataus ja Ionity vissiin tästäkin nostosta huolimatta taitavat olla, mutta miinuspisteet viestinnästä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2849
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kilometrilukemalla 5100 paikattu ruuvin lävistämä rengas Kallion Vianorilla hintaan 49.

Eka aattelin, että ois jotain tämmöstä:
https://yle.fi/a/74-20044247?utm_source ... n=ylefiapp

Mutta vuosi niin hitaasti, että ruuvi tms oli todennäköisempi. Aika tarkkaan paine laski 0,6 bar per vuorokausi.

Tämmösen ostin tarjouksesta myös vastaisen varalle:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/6502809/O ... inemittari

Hirveellä mökällä ja hukkalämmöllä tuo sen reilu puol baria nostaa muutamassa minuutissa :D Toki tavoite on jo melko kova eli 2,9.

Auton mukana tuli myös tupsyt kompressori (ja paikkapullo), mutta jätin sen vielä alkuperäispakkaukseen.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin