M-B EQE

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Hah joo :)

Sain aiemmin manaamani Spotifyn toimimaan, kun tarkastaessani tilauksen voimassaoloa ja hintaa osuin sen nettiselaimesta aukeavaan hallintanäkymään. Siellä pystyi myös säätämään, missä laitteissa profiili on kirjautuneena. Poistin MBUX-kytköksen, josta lähtien Spotify on toiminut autossa hyvin.
Ilmeisesti oli niin, että aiemmin profiili oli kytketty sekä Android-autoon että MBUX:ään suoraan. Tämä sekoitti pasmat ja kumpikaan ei toiminut. Nyt soitto tapahtuu vissiin Android-auton kautta, mutta sitä pystyy ohjaamaan ihan päänäkymästä menemättä sen kummemmin valikoiden syövereihin.

Toinen juttu, mutta myös digiteemalla.
Törmäsin seuraaviin ketjuihin melko sattumalta, kun Facessa liityin sopivaan ryhmään:
https://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=218319
https://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=217477

Ao. uutisen olin lukenut aiemmin sen kummemmin asiaa pohtimatta:
https://www.hs.fi/talous/art-2000009702247.html

Kaikkea sitä. Eli parhaimmillaan noin vuosimallin 2018, vielä helposti kymppitonnien arvoinen auto voi valmistajan ja maahantuojan mielestä olla valmis menettämään osan jossain tapauksissa melko keskeisistä ominaisuuksistaan? Ja vielä se, kuinka ketjujen perusteella asia vaikuttaa pitkälti olevan vain omistajan/käyttäjän murhe. Tippuminen 2G:n varaan kuulostaa melko laihalta lohdulta.
Monessa kohdassa on tullut vastaan väite, että Tesloihin tuollainen 3G-> päivitys olisi mahdollista tehdä muutamalla satasella. Uskon, että näin voi hyvinkin olla.

Tässä omassa EQE:ssä, joka on valmistettu huhtikuussa 2023 on 4G LTE. Kesästä lähtien valmistetuissa autoissa on jo vissiin 5G. Varmaan tässäkin saisi elinkaariajattelun näkökulmasta varmuuden maksimoimiseksi olla 5G, mutta juttujen perusteella 4G taitaa elää 5G:n rinnalla vielä melko pitkään, vähintään 10 vuotta ja ehkä senkin jälkeen.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja aero »

Henkka #2283 kirjoitti:
Su Marras 12, 2023 11:54
Tippuminen 2G:n varaan kuulostaa melko laihalta lohdulta.
Jos sieltä yritetään jotain videokuvaa saada läpi, niin 2G on laiha lohtu, toki siinä ei kolmegeekään kauheasti loista. Sen sijaan lämmityskäskytykset, akkustatukset yms on sen verran pieniä datamassoja, että niiden osalta on lähinnä ihme, jos käyttäjänä huomaa mitään eroa 2G/3G/4G/5G välillä.

...ellei datamallia ole sitten toteutettu jotenkin todella ääliömäisesti ja dataa siirretä ihan helevetisti turhaa tarpeellisen päälle. On sekin toki mahdollista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13199
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja AZP »

3G:n alasajo on ongelma useammallakin alalla, kun kaikenlaista ekan sukupolven IoT-kikkulaa on myyty paikat täyteen. Autojen lisäksi mm. veneissä on etäkäyttö- ja valvontaominaisuuksia leivottu elektroniikkajärjestelmään, ja nämä ominaisuudet pitkälti häviää tai muuttuu ainakin todella tahmaisiksi kun 3G sammuu.

Tilannetta ei helpota se että moni toimiala on sellainen että vehkeisiin ei ole tehtaalta asennettu sitä viimeisintä teknologiaa. Esim just toi että vielä 2018 on autoihin laitettu 3G-laitteita 4G:n sijaan, kuulostaa tutulta kun pohtii että vielä pitkälle 2000-luvulla uusista autoista löytyi C-kasettisoittimia.

Suurin osa 3G-laitteista on vanhojen puhelimien lisälsi halpoja riistakameroita ym. vehkeitä joiden päivittäminen ei ole rahallisesti lopulta yhtä iso asia kuin asian aiheuttama harmitus, mutta just osana jotain isompaa, kalliimpaa ja lähtökohtaisesti pitkäikäisempää järjestelmää kuten autoa tai venettä, muutos aiheuttaa isompia ikävyyksiä ja rahanmenoa.

Samaa kohtaloa voi pelätä jossain vaiheessa 4G:lle, mutta ainakin toistaiseksi 5G:n käyttämien taajuuksien kantama on sellainen että sillä ei helposti kateta koko tieverkkoa, saatikka syrjäseutuja, ei edes ruuhkaisemmassa Keski-Euroopassa. 4G:lle voisi siis ennakoida kohtalaisen pitkää ikää, mutta kuka sitä tietää missä mennään joskus 2030-luvulla.

Ongelma teknologian päivittämisessä jälkikäteen voi olla se, jos kyseinen modeemi on integroitu isompaan kokonaisuuteen, jolloin modeemin päivitys uudempaan sukupolveen ei ole ihan plug'n'play vaan vaatisi laajempaa elektroniikkapäivitystä tai kolvihommia. Ja isossa osassa maailmaa 10v auto on jo loppuunkaluttu romu, kun se meillä Suomessa on vielä arvotavaraa jonka olettaa toimivan oikein. Tämän vuoksi autonvalmistajilta ei välttämättä heru asialle kauheasti huomiota.

Ja mobiiliverkoissa taas toisinpäin: Suomi on kehityksen kärjessä eli sammuttaa varmasti "vanhentuneet" verkot ekana, välittämättä yhtään paljonko kyseistä teknologiaa käyttäviä laitteita on vielä kentällä. Esimerkkinä arviolta 150 000 tv-katsojaa saa reilun vuoden päästä uusia töllönsä jos haluaa nähdä verovaroin kustannettuja lähetyksiä, kun ruutu ei tue DVB-T2-tekniikkaa ja Yle lopettaa säteilyttämisen vanhemmalla teknologialla:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jop ... #gs.0uqst7
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Hyvää pohdintaa ja pyörittelyä taasen.

Toki lienee kohtuullisen varmaa, ettei tässä tapauksessa sille kuuluisalle auton "peruskäyttäjälle" 3G:n alasajo näyttäydy mitenkään radikaalisti. Yhtäkaikki, mun mielestä tämmöinenkin muutos muutaman vuoden ikäiselle "premium"-autolle on aika erikoinen heikennys.

Eikä näistä ainakaan Herttoniemen Veholla vuosi sitten kauppoja hierottaessa sanottu halaistua sanaa. Siis siitä, onko autossa mikä G tai geetä ylipäätään. Toki olin oma-aloitteinen ja vaikuttanin siltä, ettei tolle tarvitse alkaa myymään. Kuitenkin itse lasken myymisen ja kaikenlaisen oleellisenkin nippelitiedon kertomisen eri asioiksi. Kun meinaan joistakin yksityiskohdista, kuten kuinka paljon ilma-alusta nostoasennossa nostaa autoa, oli netissä jotain vastauksia ja myyjällä jotain. Yksiselitteistä vastausta en ole saanut vieläkään. Eli tarkoitan sanoa, ettei ronkkiessaankaan asiakas välttämättä saisi vuonna 2018 esitettyyn kysymykseen kännykkäverkkoyhteyden tavasta ja elinkaaresta juuri antoisaa vastausta, ehkä justjust sen, että "tässä on moderni yhteys". Eli asiakkaan mahdollisuudet halutessaan selvittää näitä juttuja ovat melko ohuet. Varsinkin ennakkovalmistautumisen mielessä. Ja kun "premium" myy itseään, senhän pitäisi nimenomaan olla ostajalle mahdollisimman helppoa ja valmiiksi mietittyä palvelua.

Ja joo, tokihan kaikki tiedämme muistuttamattakin, että Suomessa uuden Mersun tehdastakuu on sen 2 vuotta ja senhän jälkeen sitä olisi jo aika vaihtamaan uutta. Täällä köyhässä pohjolassa vaan kun pitää vanhoja romujakin hengitellä.
Sen verran iloisesti talvirenkaita vaihdattamassa ollessani myyjä minut nurkan takaa bongasi, että eiköhän jo vuoden päästä tässä vaiheessa ole uuden mallin esite tyrkyllä.

Ihan kohtuullisesti video pyöri 3G:n yli kämmenen kokoisella ruudulla noissa taannoisissa W/V221-ässissä. Niissä on fiksuin ominaisuus koskaan (splitview) eli auton ollessa liikkeellä apukuski voi keskinäytöstä katsella videokuvaa kuskin nähdessä eri kuvan samasta fyysisestä ruudusta.
Mutta nopeampi parempi, toki. Elisan myyjä hermostui mulle kesäkuussa, kun kännykkää vaihtaessani en samalla päivittänyt 4G:tä 5G:ksi. Sanoin että en tarvitse, ja vastaus oli että ton luokan puhelin on ilman 5G:tä käyttökelvoton.
No, toiminut silti on.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Viime lauantaina pääsi lataamaan ihan yksin koko latausajan.

Kuva

Ulkolämpötila oli noin 7 astetta ja akun esilämmitys päällä 17 minuuttia. Lataus alkoi varaustasosta 18 %. Akun lämpötila rajoitti latausta 9 minuuttia ja varaustasoon 37 %. Tämän jälkeen rajoitti "liian alhainen/korkea varaustaso" :D

Kuva

Kempowerin katselusivu toimi hyvin.

Kuva

Rajoitteista huolimatta mittarin kertoma keskiteho oli ihan hyvä noin 120.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Päivän reissu Tampereelle ja takaisin. Keli muutama pakkasaste ja pientä rähmäsadetta. Motaria pitkin ja suht reippaalla vauhdilla. Ilmoitettu kulutus oli luokassa noin 25kWh/100km.

Kuva

Hämeenlinnan Ionity löytyy toki kartalta, muttei ole merkattu latauspisteeksi. Siksi akun esilämmitys ei käynnistynyt ja menomatkan latausnopeus jäi melko vaatimattomaksi.

Kuva

Pari kertaa matkan aikana tuli herja, että jotkin avustimet ovat pois käytöstä. Auto kuitenkin osaa itsekseen putsata etukameraa ja avustimet palautuivat.

Kuva

Tämä oli maisema illan ja aamun ajan.

Kuva

Takaisinpäin oli kikkailua, että sai akun esilämmityksen pysymään päällä. Lähtö oli lämpimästä Hämpin hallista ja noin tunnin hehkutuksen jälkeen latausnopeus lupasi tuollaista.

Kuva

Oli vähän kuin jostain mainoksesta.

Kuva

Tosiaan tuollainenkin oli lataamassa.

Kuva

Ihan hyvät tehot tuli, Ionity jaksaa puskea kovaa tehoa useaan autoon yhtä aikaa.

Kovasta tehosta tuli mieleen, kun viikko sitten aioin käydä lataamassa täällä:
https://www.sttinfo.fi/tiedote/70052325 ... 70&lang=fi

Kovat on puheet tehosta, mutta käytännössä K-latauksen laturissa on kaksi paikkaa lataukselle. Tämä tarkoittaa sitä, että yksin ladatessa kovin teho on 180kW, mutta jos samaan laturiin tulee toinen, jaetaan se puoliksi. Aika eri juttu kuin koko kentän tehon jakaminen suhteellisesti. Toki lopputulos on kummallakin mallilla sama, jos kenttä on täysin täynnä. Tämä on kuitenkaan harvoin tilanne, mutta merkitys lataustehoon on suuri, jos samaan laturiin sattuu tulemaan joku toinenkin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Sunnuntaina maakuntamatkalle Päijänteen rannalle.

Kuva
Rapsakkaa pakkasta on pitänyt

Kuva
Heinolassa lataamassa

Kuva
Digital lights toimii hyvin, jatkuvasti pitkät päällä. Kukaan ei vilkutellut, joten ei vissiin häiritse

Kuva
Perillä

Kuva
Näillä pörssihinnoilla tämä lämmitysmuoto on ollut käytössä.


Pitää vielä kohta laskeskella auton kulutusta tällä reissulla :idea:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13199
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsekin tein viikonloppuna maakuntamatkan, itäiseen kalastajakylään jota Helsingiksi kutsutaan :mrgreen:

Siitä heräsikin kysymys, kun ekaa kertaa heinäkuun jälkeen tarvitsi latausta hakea jotain muualta kuin omasta kotitöpselistä, että mites PK-seudulla yleensä on noiden pikalaturien ruuhkautumisen kanssa? Meillä oli siinä lauantaina neljän aikaan tarve käydä kaupassa ja ajattelin katsoa sellaisen kaupan josta löytyy DC-laturi, ja yllätyin ABC- ja K-Lataukisen sovelluksia tutkiessani että niistä näytti monet olevan täydessä käytössä. Päädyttiin sitten Malmin Citymarketiin ja K-latauksen piuhalle, ja siinä pääsi kyllä heti lataamaan, mutta käytännössä sen vartin ajan kun siinä autossa vaimoa kaupasta odottelin niin heti kun yksi lähti niin seuraava kurvasi lataamaan. Vaikutti siis siltä että ainakin tollanen lauantai-iltapäivä on aika suosittua aikaa latailla autoa kauppareissun yhteydessä.

Tosin kun syytin asiasta Helsingin yleistä ruuhkaisuutta, niin paluumatkalla kun pysähdyin varuiksi vielä nopealle latauspysähdykselle Salon ABC-Piihovissa, niin sielläkin oli kaikki kuusi ABC-latauksen ruutua varattuina. Siinä on samassa pihassa 10 reijän Teslan Supercharger, jossa oli muutama vapaata, mutta en tiennyt saako siitä muut kuin Teslat sähköä, niin jätin huomiotta (myöhemmin asiaa tutkittuani tiedän nyt että Salon Supercharger on auki muös muille kuin Tesloille).

ABC-latauksen rivistössä kiinnitin kuitenkin huomiota yhteen Penariin, joka oli ohuen lumen peitossa toisin kuin muut. Se näytti siis seisseen siinä pisimpään, ehkä jopa pidempään kuin mitä tuollaista kikkulaa lataa. Sitten silmään osui se että kyseisen Penarin takanurkalla latauskaapelin asento laturin päällä oli erilainen kuin muilla, ja kas kummaa, eihän siinä autossa ollut edes kaapeli kiinni. Penarimies ilmeisesti haluaa pitää kiinni mulkun maineestaan, vaikka auto olisi parkissakin :mrgreen:

Onneksi kaapelissa oli pituutta riittävästi, että sain varsinaisen latauspaikan takapuolelle auton parkkiin ja hieman kilowattitunteja akkuun ennen kotiin suhaamista.

No mutta, ruuhkaa siis voi olla Helsingin ulkopuolellakin, mutta onko usein tilanne stadissa sellainen että joutuu jonottelemaan? Omaan silmään ei Turussa ole jonottelua latureilla osunut, mutta toki en ole niillä itse asioinut, kun lataan kotipuolessa aina kotona ja pikalataukset tapahtuu aina vierailla mailla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

AZP kirjoitti:
Ke Joulu 06, 2023 19:01
No mutta, ruuhkaa siis voi olla Helsingin ulkopuolellakin, mutta onko usein tilanne stadissa sellainen että joutuu jonottelemaan?
Itse liikun melko vähän yleisinä ryysishetkinä, niin täysin kattavaa kokemuspohjaa ei ole. Lisäksi Mersun minuuttipohjainen lataussopimus kannustaa hakeutumaan laturille, josta saa mahdollisimman paljon irti. Aiemmin taisin mainita havainnon, että K:n laturit tuppaavat olemaan sellaisia, että viereen tuleva puolittaa tehon. Ja kun parhaimmillaan ne ovat luokkaa 150kW, niin ei kannata. Sopimus sinänsä kattaa myös K:n, mutta aikaperusteisena. K-tägillä ladatessa hinta taitaa olla kiinteä 33c/kWh + mahd. parkkiveloituksia.

Mutta mutta. Sen, mitä kaupoilla tulee käytyä, ovat kyllä useasti varsinkin DC-latauspaikat havaintojen perusteella kovalla käytöllä. Myös taksarit tuntuvat niissä viihtyvän. Nämä havainnot ovat K-puolesta, joihin tulee useimmiten mentyä autolla. S-kauppaan sitten lähinnä kävellen, eikä niissä omissa käytetyissä kaupoissa ole latausmahiksia, niin ei tule niitä havaintoja.

Toisaalta, Rechargen ja Virran latureilla on aina tilaa ollut. Ja vaikka olisi samalla kerralla muitakin, useimmiten kuitenkin tehon rajoittaa auton vastaanottokyky.
AZP kirjoitti:
Ke Joulu 06, 2023 19:01
Penarimies ilmeisesti haluaa pitää kiinni mulkun maineestaan, vaikka auto olisi parkissakin :mrgreen:
Tommosia ne just ovat :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13199
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin, taitaa olla niin että sulla Mersun sopimuksen kanssa on hinnan puolesta kannuste käydä juuri niillä latureilla, jotka on mulle ilman mitään sopimuksia olevana kalleimpia, ja vastaavasti toisinpäin. Silleen ihan hyvä että tuollahan ne ruuhkat tasoittuu kun porukka suosii eri latureita oman tilanteensa mukaan. Vaikka ei mulla hyvin satunnaisesti lataavana ole niin väliä maksanko Rechargella tuplahintaa vaujja koohon tai aabeseehen nähden, kun puhutaan yksittäisistä euroista. Katsoin että Mussen omistusajan eli 9 kk ja reilu 11 tkm aikana kaupallisille latureille on tullut maksettua 39,99 euroa sähköstä. Muut on ladattu omista töpseleistä tai sähkö saatu ilmaiseksi.

Ilmaisiakin meinaan vielä löytyy, tosin kaikki on suhteellista. Viime viikonlopun reissulla yövyttiin Scandic Pasilassa, ja hotellin sivuilla sanotaan että P-maksullisella pihalla on latauspisteitä ja lataaminen on ilmaista. Arvelin ennen reissuun lähtöä että tieto ilmaisesta sähköstä on vanhentunut tai sitten pihassa on vain sukopömpelit. Jälkimmäinen osui oikeaan. Auto seisoi illasta aamupäivään latauksessa 14 tuntia, mutta eihän tuo ehtinyt siinä ajassa täyteen, kun Fordin sukopiuhalla saa sukosta irti maksimissaan noin 3 kW. Olis se lämpimämmällä riittänyt kotiin asti ja ehkä nytkin 12 asteen pakkasessa, mutta lopulta päätin siis kurvata Salon kohdalla laturille, kun kilsat ruudussa hupeni aika hurjasti nopeammin kuin se toinen kilsalukema kasvoi.

Tuosta hotellin pihaan parkkeeraamisesta maksoin muuten 15 euroa, kadulla olis ollut ilmainen paikka johon jättää, mutta ilman sitä töpseliä. Eli 15 euroa voi lisätä käytännössä kaupallisiin latauksiin käytettyyn rahasummaan, jolloin oikea summa on 64,99 euroa. Vähän siis silti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja aero »

^Hotellin pihaparkeista tulee mieleen, kun toisella foorumilla hiljan kirottiin sitä, miten autot makaa niissä latureissa akun täyttymisen jälkeenkin. Hahmottelin tälläistä ajatusta, pitäiskö paukuttaa hotelliketjuille aiheesta vinkkiä?
Aero toisaalla kirjoitti: Parkkipalvelu olisi hotellilla tuossa kova sana.

Sitähän voi suomipoika olla hyvinkin jo kasilta korkannut toisenkin kaljan, eikä ole enää sopivaa mennä siirtelemään autoa romilleissa. Mutta palveluparkki, jossa hotellin duunarit jonottaa autot laturille ja laturilta pois niin että homma etenee, voisi olla monelle asiakkaalle melko hyvä palvelu.
Eli jos auto kaipaa latausta, niin ei saisi itte ajaa pömpelille vaan vie avaimet tiskille ja sanoo joko että niin pitkään kuin sähkö kelpaa tai korkeintaan X kWh. Respan jengi sitten pyörittäisi niitä autoja laturilta parkkiin ja seuraavaa lataukseen sitä mukaa kun paikkaa vapautuu. Tottakai tuossa varmaan joku lisähinta tulisi, mutta ei tartteisi ittte kytätä latauksen valmistumista saatika paikan vapautumista.

Mitä mietitte, olisiko latausparkkipalvelulla vetoa hotellielämässä?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13199
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ottaen huomioon mitä hotellin henkilökunta maksaa vs. mitä tollanen tavallinen AC-latausasema maksaa, ja miten pienillä henkilömäärillä suomalaisia hotelleja ilta- ja yöaikaan pyöritetään, niin taitais tulla halvimmaksi hotellille ja sitten myös asiakkaille että hotelli laittaa seinään riittävän määrän latausasemia ja kukaan ei venkslaa niitä autoja palkkansa eteen :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, taloudellinen kannattavuus on ihan oma asiansa ratkottavaksi. Mutta jos esim. sillä 15 euron parkkimaksulla henkilökunta olisi käynyt yöllä vispaamassa autosi latausasemaan ja takaisin parkkiin ladattuaan sopivan määrän ilman että itse sähkö sisältyy tuohon maksuun, niin käyttäisitkö?

Eli olisiko palvelu houkuttava asiakkaalle? Sehän on ihan eri asia kuin se, onko palvelu kannattava myyjälle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13199
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja AZP »

Omassa tapauksessani hotellin pihassa oli ehkä 10 tolppapaikkaa noilla sukoilla, ja niistä käytössä oli koko vierailuni aikana kaksi, joista siis toinen olin minä. En siis oikein koe että olis, hyötynyt auton siirrosta, varsinkin kun auto tosiaan latasi koko vierailun ajan, eli jos henkilökunta olisi odottanut latauksen valmistumista, niin sitä hetkeä ei koskaan olisi tullut.

Toisaalta jos siinä olisi ollut kunnon kolmivaihelatausasemat, niin lataus olisi valmistunut ja auton olisi voinut siirtää. En olisi kokenut hyötyväni, koska itselleni on tietenkin ihan sama seisooko minun autoni siinä latauksen valmistuttua eli ei.

Jos tulossa olisi ollut enemmän porukkaa kuin asemia tarjolla, ja olisin itse ollut myöhäisempi saapuja jolle ei enää vapaata paikkaa olisi ollut saapuessa tarjolla, olisi oman autoni lataukseen saaminen edellyttänyt tuota palvelua. Tällöin olisin tietenkin mielelläni ottanut sen palvelun vastaan. Toisaalta koska vaihtoehtona oli jatkaa aamulla alle puolessa välissä olevalla akulla ja kurvata paluumatkalla pikalaturille, olisin voinut nopeasti tehdä sen johtopäätöksen että ei järkeä maksaa parkkipaikasta ja venkslauksesta sekä vielä sähköstä hotellilla, jos se seuraavan päivän pikalatauskeikka olisi tullut merkittävästi halvemmaksi.

Koska hotelleilla useimmiten autot seisovat vain yön yli eikä päivätolkulla, ja 11 kw 3-vaihelatauseasemallakin isoakkuisen auton lataaminen suht tyhjästä täyteen vie helposti vaikka kuusi tuntia, niin saattaisi käydä niin että vaikka autoja vekslattaisiin yön aikana, ei yhden yön aikana yhdestä latausasemasta saataisi kahta autoa ladattua täyteen asti. Varsinkin arkiöisin, kun iso osa hotellivieraista lähtee virka-ajan alkaessa liikkeelle, ja varsinkin jos sinne eksyy yksi uuno yksivaiheisella laturilla varustetulla autolla, ja se viekin sitten koko yön saada akkuun sisään oikein mitään.

Se ei tietenkään ole ongelma jos ei kaipaa aamusta täysin täyttä akkua, mutta hotelli ei voi tällöin myöskään välttämättä luvata että vekslauspalvelun ansiosta akun saa täyteen. Se on helpompi luvata jos jokaiselle halukkaalle löytyy latausasema koko yöksi.

Ennemmin tuollaista siirtopalvelua voisi ajatella tarvittavaksi lentokentälle. Kun on viikon kanarialla niin on hieman hölmöä varata koko viikoksi se latausasema auton parkkipaikalla. En tiedä tarkkaan miten esim. Lentoparkki ja Flypark toteuttaa sähköauton latauksen palveluissaan, Finavian betonikolosseissa käsittääkseni auto tosiaan varaa sen latauspaikan koko parkkeerauksen ajan. Lentoparkista ja Flyparkistahan saa mm. sellaisen palvelun että ajat etuovelle, jätät avaimen henkilökunnalle, nostat laukut bussiin ja kun palaat, odottaa auto sinua hallista ulos ajettuna lämpimänä ja tarvittaessa jopa pestynä. Henkilökunta hoitaa auton jonnekin laanille parkkiin ja hakee sen riittävän ajoissa ennen paluutasi, pesee auton ja luovuttaa sen lämpimänä. Olisi järkevää että jos ostat parkkeeraukseen mukaan latauksen, se hoidetaan samaan malliin eli auto siirretään latausasemalle ja pois jossain vaiheessa sen viikon aikana, eikä niin että auto jätetään viikoksi tai kahdeksi varaamaan latausasema muulta käytöltä. Mutta en tosiaan tiiä miten hää toimii.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Helsinki-vantaalla latauspaikkoja on ihan piruste et siellä voi roikottaa reissun ajan autoa piuhan päässä.

Taitais pohjosen hotelleissa olla enempi käytännölline ku ruuhkasesonki on lyhyempi et kannattaisi asentaa hirmuista määrää latauspaikkoja ja hotelli vois tuolla palvelulla moninkertaistaa käytössä olevien asemien määrän.

On kyllä mukavia lataustehoja, stellantiksella ei kauheesti viitti talvella reissata :facepalm_man:

Ja mikäli oon oikein tavannu niin meitsin vm.23 sähkiksessä on vain 2ja3G :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin