Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja aero »

Kun nämä ulkomaanihmeet tuntuu täällä väkeä sopivasti kiinnostavan, niin kai sitä voisin turinoida tästäkin vepottimesta. Aloitus on pitkähkö, mutta koettakaa jaksaa...

Tarina alkaa esihistorian hämäristä. Elettiin kesää 2010, kun kaveri osti vahingossa Fiat Barchettan. Kesä oli komea ja hieno, kuten Fiiattikin. Kaveri hypetti avoautoiluintoansa niin kovasti, että avokuume tarttui muhunkin. No, on se tarttunut ennenkin, mutta aina syksyllä tai viimeistään talvella laantunut.

Tällä kertaa ei laantunut. Tuli syksy, tuli joulu ja avoautokuume pysyi. Avasin Chattiauton, avasin blocketin, avasin Mobilen ja mietin, että mitä haluaisin. OG 900 Cabriolet olisi hieno, mutta toisaalta 900 sinänsä jo vähän turhan tuttu ja ratkaisuna vähän liian helppo. Vuosikausia on myös mieltä kalvanut pieni brittiautokuume, joten seuraavaksi latasin hakuehtoihin Jaguarin. Jaguarin tarjolla olevat avokkaat oli kuitenkin joko budjetista ohi tai ei niin houkuttavia, joten naputtelin hakuehtoihin MG:n sekä Triumphin. TR7 oli kovana ehdokkaana, se olisi yhtä kasarikulmikas laite kuin minäkin. Eräänä talvi-iltana kuitenkin mielen syövereistä punkesi esiin muistikuva pienestä brittimerkistä TVR, mithän niillä olisi.

Joten naputin Googlen kuvahakuun "TVR Convertible". Hakutulosten ensimmäisenä kuvana oli hieno, kaksivärinen 350i. Olin myyty. Tajusin samantien, että tuollaista kaipaan sekä minä, että koko Suomen autokanta. Selvittelin asioita, katselin myynnissä olevia autoja, kyselin Pistonheadsin foorumilla tietyistä osista löytyvistä E-merkinnöistä varmistaakseni että rekisteröinti Suomeen onnistuu. Lopulta eräs PH-foorumilainen alkoi pohtimaan, että hän voisi ehkä myydä silmäteränsä - kyseessä oli vuoden 1986 350i, harmaa ulkoa ja punainen sisältä. Ilman ohjaustehostinta ja ilmastointia (kyllä, näihin on molempia saanut!), manuaalivaihteistolla, oikealta ohjattava ja rosteriputkistolla, eli melko tarkkaan just sitä, mitä on hakusassa. Kyselin hintaa, olin varautunut £4000-4500 budjettiin ja myyjä toivoi saavansa £4900. Ilmoitin että sitten menee budusta yli, tuon £4500 verran minulla on mahdollista käyttää ja myyjä tinkasi hinnan siihen. Kysyin myös, että uskaltaisiko myyjä lähteä autolla pitkälle roadtripille ja hän vastasi, että mitään takuuta ei anna mutta uskaltaisi eikä siinä pitäisi mitään vikaa olla, mikä minusta on juuri oikea vastaus. Mittarissa oli luokkaa 58000 mailia.

Hain pankista rahaa, konttorista pystyi nostamaan suoraan puntia tililtä. Tilasin lentolipun Lontooseen ja hain töistä pari päivää vapaata. Sitten varasin majatalosta huoneen oikean viikon to-pe -yölle ja kirjoitin PH-foorumilel pilkuntarkan matkasuunnitelmani:
-Tiistaina vien lemmikkisiilini hoitoon
-Torstaina pummin naapurilta kyydin konttorille ja toiselta konttorilta lentokentälle
-Perjantaina klo 12 paikallista aikaa on tapaaminen myyjän kanssa
-Keskiviikkona klo 8 pitäisi olla taas töissä

Koitti torstai, maaliskuun 18. päivä vuonna 2011. Naapuri heitti konttorille kuten sovittu ja töiden jälkeen toinen lentokentälle. Lentokoneella Lontooseen, metrolla juna-asemalle ja junalla Ipswitchiin, josta taksilla majataloon. Majatalon isäntä oli ystävällisesti luvannut odottaa saapumistani, vaikka heillä tiski virallisesti meneekin vähän aiemmin kiinni. joten kirjasin itseni sisään, kävin suihkussa ja menin nukkumaan. Aamulla emännän tekemä English Breakfast naamariin ja etsimään taksia, jolla pääsen kaupunkiin.

Taksia ei löydy, koko seudun kaikki kuskit ovat kiireisiä. Majatalon emäntä kohteliaasti toteaa, että hän voi heittää, joten otan avun kiitollisena vastaan. Paikalla odottaa auton omistaja ja kaverinsa, joka on ammatikseen automyyjä. Ensin vanha omistaja esitteli auton heittämällä lenkin minä kyydissä, sitten kaverinsa hyppäsi kyytiin ja minä kävin koeajolla. Autohan oli just sitä mitä pitikin, joten ei muuta kuin sovittu nippu rahaa repusta pöydälle ja täyttämään papereita. Papereita rustatessa myyjä kysyy, että miten olen ajatellut järjestää auton kuljetuksen ja meinaa alkaa yskimään, kun kerron että ei minulla mitään paluulippua ole, justhan minä tässä ostan autoa... :D

Tämän toteamisen jälkeen täyteltiin paperit loppuun, myyjä ja kaverinsa toivottivat hyvää matkaa ja kaverinsa otti minusta vielä auton vierellä kuvan ennenkö lähdin kotia kohti:
Kuva

Pistin GPS-loggerin päälle. Olin etukäteen tarkistanut että Harwichista kulkee päivittäin Hook of Holland -lautta Alankomaihin, joten suuntasin satamaan. Maaliskuu kuitenkin on vielä talvikautta, joten olisi pitänyt odottaa yölauttaa ja olla vasta aamulla Hollannissa, ottaa hytti ja hinta olisi ollut kauhean ja hirveän välimaastossa. Virkailija vinkkasi, että Doverista kulkee paremmin lauttoja, joten löin veekasin tulille ja suuntasin kohti Doveria.

Ajettuani Lontoon ohi huomasin yhtäkkiä opastekyltissä tekstin "Eurotunnel". Perskuta, siittähän pääsisi nopeammin Ranskaan, joten vilkku päälle ja sinne. Eurotunnelin sisäänajossa on leeeeeveä rivi maksupömpeleitä, tai ainakin sen näköisiä vepottimia eikä ketään näy missään, joten suhaan pömpelille ja totean, että siinä ei voikaan maksaa, vaan pitää olla lippu valmiina. Onneksi mulla oli läppäri mukana, joten pakittelin pois edestä, (yhä tyhjän) jonotuskentän sivulle ja surffasin sen verran intternettiä että ostin junalipun. Just kun sain lipun ostettua, tuli vartija ilmoittamaan että ei siinä saa pysäköidä kun on tiellä. Kerroin ymmärtäväni ja selitin, että kun ei tuosta pömpelistä pystynytkään ostamaan lippua niin pakittelin tänne sivuun ostamaan lipun, jotta nyt pääsen eteenpäin. Tyyppi jankkasi että minun pitää siitä väistyä ja totesin sitten lopulta että ok, minä siirrän auton ja pörmööttelin portille, naputtelin lippunumeron sisään ja ajelin etiäppäin, lopulta junaan asti:
Kuva

Ranskassa ajoin läpi tullista (UK:han ei tuolloinkaan ollut Schengen -maa) ja huumekoirien pyöriessä ympärillä tajusin, että mulla ei muuten ole mitään hajua että mitä kaikkea auton rakenteissa on piilossa, jos on :D. No, ei ollut, joten siitä vaan etiäppäin. Pysähdyin McDonaldsin parkkipaikalle, naputin kollegalta lainaamaani TomTomin navigoottiin kotiosoitteeni ja lähdin ajamaan. Sihtasin moottoritielle ja ajoin etiäppäin. Tuli Belgian rajakyltti, totesin olevani Belgiassa. Ajettuani aikani alkoi latu olemaan aika leveätä ja paikannimet näytti enempi saksalaisilta kuin belgialaisilta. Aloin miettimään, että olenko missannut Belgian ja Saksan välisen rajan. Lopulta vastaan tulee Saksan kaunein liikennemerkki, "Nopeusrajoitus päättyy", joten rennot 100mph matkavauhtia mittariin ja matka joutuu. Painaessani kotia kohti yön pimeydessä punkkasin tunnin jossain parkkialueella, toisen jossain toisaalla. Bremenin kulmilla luotin autoon jo niin paljon, että päätin ottaa henkilökohtaisen nopeusennätyksen laillisesti yleisellä tiellä ja kelasin GPS:n ruudulle 211km/h. Totesin ylittäneeni aiemman, vuokra-autolla ajetun 209km/h lukeman ja pudotin vauhdin takaisin sinne 100mph nurkille - olihan mulla alla 25v ikäinen urheiluauto, jota en vielä tunne ja jonka syvällisempi kunto on hieman arvoitus. Seuraavan kaarteen jälkeen kohtasinkin isoimmat routaheitot mitä Saksan moottoriteillä olen ikinä nähnyt ja kun tuostakin vauhdista auto keveni tuntuvasti, totesin että oli ihan hyvä etten kellottanut siihen yli kahtasataa...

Ajoin läpi Tanskan. Köpiksen nurkilla on hieno tunneli, jossa veekasin soundi kaikui varsin makeasti:
Kuva

Tunnelista vähän etiäppäin koittaa silta, jota pitkin pääsee Ruotsiin. Silta on maksullinen ja siellähän maksuvehkeet on tietty vasemmalla, kun minä ajan oikealta. Tanskalainen palveluasenne on kuitenkin kohdallaan ja paikallinen pömpelirahastaja pomppii auton oikealle puolelle palvelemaan, kun huomaa brittikilvet. Taas köyhdytään ja taas matka jatkuu:
Kuva

Ne, jotka eivät ole tuolla ajaneet: kyllä, sillalla kauempana näkyvä kärpäsenpaska on auto ja sillan tukirakenteet ovat aivan jäätävän massiiviset, näky jo itsessään.

Ajoin läpi ruotsin, luonnollisesti länsinaapurit vilkutteli välillä valoja, kun brittivalojen valokuvio on vääränkätinen sikäläiseen liikenteeseen. Ajoin silti valot päällä, matka taittui ja vähän vielä luntakin näkyi:
Kuva

Jossain taukopaikalla kuikuilin, että Viking Linen paatti lähtisi illalla klo 22:00 Tukholmasta. Aattelin että siinä ja siinä kerkeekö, joten olin Tukholmassa sunnuntaina n. klo 23:00. Ajelin siinä sitten hurua aamuyöhön, joskus 2-3 nurkilla sataman parkista varasin itselleni maanantain aamupaattiin laivalipun (alakannen hytti + autopaikka oli huimat 40 euroa) ja vedin pari tuntia lepiä. Olin aamulla ensimmäisenä satamassa odottamassa check-inin aukeamista:
Kuva

Pikkusen jo väsytti kun pääsin tiskille asti, virkeä virkailija ihmetteli ensin että missä mun auto on, totesin että se on tuossa mutta kun ei tuolta ratin takaa yllä tähän tiskille niin totesin ottavani pari askelta lähemmäs. Seuraavaksi ihmetteli, että miksi minä hälle luottokorttia tyrkytän, kun olen jo yöllä maksanut matkani. No, aina ei voi muistaa, ei edes joka kerta.

Lopulta auto laivan ruumaan, missä se näyttä ekokasin (A8 V8 TDI) ja puoliperän rinnalla hivenen pienehköltä ja matalahkolta:
Kuva

Äijä hyttiin, valot pois ja välittömästi 5h unta kuulaan. Ei haittaa alakannen koneiden jyske eikä muukaan tässä kohtaa. Herättyäni totesin että on nälkä, joten könysin hytistä raflakannelle ja painelin raflaan. Pieni reissurähjääntyminen saattoi näkyä päällepäin, tarjoilija tuhahteli paheksuvasti kun tilasin possunleikkeen ja kolaa. Onneksi tuhahteleva tarjoilija vaihtui pirteämpään nuorukaiseen, jota kiinnostai asiakaspalvelu ihan eri tasolla.

Koska kollegat ääneen vaativat että laivalta pitää aina tuoda viinaa, ostin heille vittuillakseni sellaset pikkupullot mesimarjalikööriä, joka kaljamiesten mielestä oli vähän ällöttävän makeeta. Turkuun päästyäni suhasin laivasta ulos ja kohti kotia. Vähän oli lunta ja loskaa maassa, mutta ei se suomipoikaa pysäytä, vaikka alla onkin takavetoinen urheiluauto kuluneilla kesärenkailla.

Naapuri kertoi nähneensä unta, että olin tullut kotiin jollain ihan kummallisella autolla ja saaneensa aamulla melkein shokin, kun oli huomannut TVR:n mun pihalla :D. Lapsenlapsensa, joka oli vähän ylpeäkin siitä, että hän tuntee kaikki automerkit, oli tuijottanut brittisporttia sanattomana, kun ei yhtään tunnistanut kulkinetta.

Avoautokuume oli selätetty, mahtava reissu suoritettu ja TVR 350i hankittu. Jatketaan sitten seuraavassa numerossa...

Kuva

Edit: korjattu värivirhe, auto on siis harmaa ulkoa ja punainen sisältä, eikä toistepäin.
Viimeksi muokannut aero, La Elo 05, 2023 18:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja anv »

Ei voi muuta sanoa kuin VAU :)
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Auto on tainnut jossain jutussa vilahtaa mutta tarina oli varsin mielenkiintoinen :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja aero »

Olen mä tästä varmaan turinoinut siellä, täällä ja tuolla tässä vuosien saatossa.

Kun sain auton kotiin, oli aika tehdä veroilmoitus ja alkaa miettimään katsastusta. Teknisenä haasteena tiedossa oli brittivalot, joiden valokuvio on vääränkätinen. Onneksi ne olivat myös 25 vuotta uudet, eikä vaihto tekisi valotehollekaan hallaa. Uudet Hellan valot löytyi Motonetin hyllystä julmalla 25,50€ kappalehinnalla.

Koska virallinen(tm) ohje kertoi, että veroilmoitusta varten autoa ei vielä tarvi katsastaa, niin tein ensin veroilmoituksen. Siitähän meni muutama hassu päivä ja vielä tuolloin autoverotusta rikastava Tulli ilmoitti, että mulla on olikohan se nyt 5 päivää aikaa toimittaa katsastustodistus :D. Soitin sinne että mitäs pirua nyt, kun teidän omat ohjeet sanoo ettei tätä verotukseen vielä tarvi. Kaipaavat auton massatiedot ja niitä ei heillä ollut joten auto pitää punnita. Kinusin lisäaikaa sen verran, että mulla oli 2vko aikaa käydä konttorilla, kun tuohon aikaan oli töissäkin kauhea kiire.

No, sitten keretessäni suhasin duunin jälkeen kaameella kiireellä Hämeenlinnaan tutulle vakiokonttorille. "Vieläkö kerkeis rekisteröintikatsastamaan" - "No ei kyllä oikein kun siinä menee aina vähän enempi aikaa." - "Voin käydä Vantaallakin duunikonttorin kulmilla, mutta mieluusti teillä käyttäsin kun on palvelun ja tarkastuksen tasosta hyviä kokemuksia" - "No, onko millanen auto?" - "Tuo pihassa nököttävä TVR" - "No eiköhän me se vielä keretä kattomaan".

Inssi kuskinpukille ja minä repsikan penkille ja auto tarkastukseen. Jarrudynohallissa inssi polkaisi about 3krpm kierroksia ja kehui, että on hyvät äänet. Se rosteriränni, jossa on yksi vaimentimen kaltainen kohta, soi kieltämättä ihan kohtuuvella. Muuten ok, mutta runkonumeroa ei löydetty edes intternetin ohjeiden perusteella. Se kuitenkin on tiedossa, joten katsottiin paikka mihin sen meistää ja hain kotimatkalla Motonetistä meistisarjan. Lainasin auton ohjekirjan inssille jotta voi sieltä kuikuilla teknisiä tietoja yms. Seuraavana päivänä kun jatkettiin, kertoi inssi koko illan surffanneensa intternettiä ja lukeneensa TVR:n manuaalia. Innostui ammattilainenkin aiheesta :)

No, tekninen hyväksyntä läpi, riittävät paperit (ei kuitenkaan otetta, koska auto ei vielä ollut rekisterissä) mukaan ja lipareet Tullille, joka seuraavaksi ilmoitti haluavansa nähdä auton. Sovin esittelyajan ja kävin Helssinkissä esittelemässä britti-ihmeen Tullin syynääjälle.

Aikansa pohdittuaan Tulli lähetti kirjeen autoveropäätöksestä. Koska näitä ei ollut vielä yhtään Suomen kilvissä, minä olin worst case scenarion laskenut sen mukaan, että tätä keksitään verrata Jaguar XK:hon, josta tulisi maksettavaa veroa n. 2000€. Kirjeen saapuessa avasin sen pienellä jännityksellä ja repesin nauramaan. Autoa oli verrattu Mazda MX-5:een, jonka veroton hinta oli tuohon aikaan aika kohtuullinen. Siitä ikävähennykset (1%/kk edellisen kuukauden hinnasta) ja 25% alennus oikeanpuoleisesta ohjauksesta, niin "Auton yleinen myyntihinta Suomessa" paljastui oleman hieman reilut 1300 euroa, josta veroa tulee kansalaisen kantaman 321 euroa ja sentit päälle. Törkkäsin verot maksuun, otin kuitin talteen ja työmatkan varrella hain kilvet, jotka melko passelisti sattuivat olemaan YVR-alkuiset. Nyt mulla oli tietääkseni ensimmäinen Suomeen kilvitetty TVR350i - näitä kuitenkin tuli peräti 2 muuta aika samoihin aikoihin, joten ihan varma en ykkössijasta ole (sen voisi kuikuilla rekisteröintitiedoista, mutta eipä sillä kauheasti väliä ole).

Kuva

Jaa niin, jos jotakuta kiinnostaa numeerinen data ja muu tekninen hömppä, niin teknistä informaatiota:
-Auto on siis TVR 350i, kuten mallimerkintä kertoo, majailee konepeiton alla 3,5-litrainen V8, omaa sukua Rover
-Moottori on kuitenkin TVR:n virittämä ja tästä irtoaakin tehoa virallisesti huimat 190hv, vääntöä muistaakseni reilut 300Nm
-Luonnollisesti takaveto, 5-vaihteinen manuaaliaski
-Omamassaksi punnattiin 1129kg ja kantavuus on speksin mukaan rennot 290kg, joten kokonaismassa on 1419kg
-Alkuperäinen rengaskoko on 205/60R15
-Tehtaan ohjearvo rengaspaineille on 1,5bar
-Ensirekisteröity UK:ssa 4.11.1986
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja torque »

^onpas jännää, en tiedä millä vanteen& rengaskoolla tuo toimii parhaiten.
tiedossa oli brittivalot, joiden valokuvio on vääränkätinen.

ja tuotakin, oli joskus aikanaan että voi laittaa jotain teippilappua ajovalaismieen ettei "oh liikenteessä" ajovalo pointtaa liikaa vastaant. kaistalle..
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja AZP »

Huima auto mutta vielä huimempi reissu! Jos nyt käsitin oikein niin torstaista maaanantaihin matka tasan yhdellä hotelliyöpymisellä, eikä laivamatkatkaan tosiaan olleet yölaivoja?

Tulee kyllä haikeana mieleen omatkin nuoruuden budjettimatkailut, joihin saattoi liittyä muutaman autonkin tuonti, ei toki mitään noin eksoottista, meinaan se tullin TVR:n esikuvama pitämä Maxda oli ostoksista eksoottisin :mrgreen:

Eikös toi kone kuitenkin ole omaa omaa sukua Buick, eli aito jenkkikasi ehkä hieman vajaista kuutiotuumista huolimatta? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3552
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mainio tarina ja letkeää luettavaa !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Su Elo 06, 2023 12:33
Huima auto mutta vielä huimempi reissu! Jos nyt käsitin oikein niin torstaista maaanantaihin matka tasan yhdellä hotelliyöpymisellä, eikä laivamatkatkaan tosiaan olleet yölaivoja?
Juuri näin. Yölaivaan meinasin Tukholmaan tähdätä, mutta se olisi vaatinut laittomia eli vaarallisia nopeuksia, joten missasin sen ja lähdin sitten seuraavalla, eli aamulaivalla.

Laivamatkoja tosiaan mahtui reitille lopulta peräti se yksi, koska Briteistä Ranskaan tulin junalla ja Tanskan läpi ajamalla, ne on ne kaksi muuta kohtaa missä voisi oikaista laivalla.

Ajomatkaa hakureissulla tuli about 2200km, josta perjantai-iltapäivästä sunnuntai-iltaan se karvan reilu 2000km. Sen hetken, kun olisi kerernnyt maisemia kunnolla katselemaan, oli junan ikkunan takana helevetin pimeää ja valollakin sieltä olisi näkynyt lähinnä tunnelin seinä :D. Saksassa matka taittuu tehokkaasti jos liikenne sallii ja kuski niin haluaa, Tanskassa ja Ruotsissa kun vauhti on maltillisempaa, kerree vähän paremmn autosta sentään ympärilleen katseleen.

On tuota reissua joku kommentoinut että hullua ajamista, mutta itelle yksi parhaita reissuja mitä oon tehny. Hyviä muistoja ja hauska pätkä.

Jaa niin, Briteissä siinä Ipswitcin nurkilla ajelin jotain pientä country roadia kaikessa rauhassa ja jollain suoralla kattelin, että "tuolla tulee raaatkori vastaan toisessa päässä, koskahan se meinaa vaihtaa omalle puolen". Hetken aikaa aivo raksutti ja sitten tajusi "Minä se tässä ajan väärällä puolella, pitäs ruisata tuolla vasemmalla" ja siirryin kiltisti baanan vasempaan reunaan.
AZP kirjoitti:
Su Elo 06, 2023 12:33
Eikös toi kone kuitenkin ole omaa omaa sukua Buick, eli aito jenkkikasi ehkä hieman vajaista kuutiotuumista huolimatta? :mrgreen:
Jostain sieltä Rover on sen tosiaan aikoinaan nyysinyt, mutta lähinnä paperilla, kun ei kai yhteenkään ameriikanautoon lopulta tuota tehtaan toimesta ainakaan asennettu, liekö kuinka monta edes tehty? Tunnetaan kuitenkin maailmalla laajasti Roooverin kasina, moottoritunnuskin on RV8, niin siitä puhumalla jengi tietää mistä koneesta on kyse.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sieltä Buickistahan tuo sikisi ja kyllä sitä Buickin ur-versiota muutaman vuoden ajan ihan autoihinkin asennettiin. Yksi versio oli muuten maailmanhistorian ensimmäinen sarjavalmisteinen turboahdettu henkilöauto, eli Oldsmobile Jetfire. Koneella on siis ihan kunnioitettavat juuret. Rover hankki konemalliin oikeudet ja alkoi kehittää konetta vasta myöhemmin, jolloin ei kai jenkeissä enää kyseistä myllyä enää käytetty. Laatuongelmiahan siinä Buickin koneessa oli liikaa, mutta varmaan brittiautoihin asennettuna tuo kone silti paransi keskimääräisen auton laatutasoa :mrgreen:

Mutta vähän samaa tarinaa kuin briteistä ruotsiin hankittu Triumphin kone, jota sitten eräs ruotsalainen autonvalmistaja kehitti edelleen vuosikymmenien ajan, eikä tietenkään yhtään keskenään vaihtokelpoista osaa varmaan enää viimekädessä versioiden välillä löytynyt.

Tollasesta hullusta ajomatkasta tulee mieleen yksi oma road-trippini, kun Saksassa opiskellessani toin juhannukseksi Mersun äidille Baltian kautta. Alla oli pari päivää ajelua ympäri Etelä-Saksaa, kunnes varsinainen kotimatka alkoi. Ekana päivänä Nürnbergistä Varsovaan noin 1000 km, siellä kaverin luona kaksi yötä, eli yksi välipäivä ajamisesta. Sitten Varsovasta Saulkrastiin Riikan pohjoispuolelle, ja aamuvarhain siitä lähtö kohti Tallinnaa josta laivalla yli Helsinkiin ja illaksi Turkuun.

En siis ajanut yhtään yötä vaan majoituin ihan patjan päällä nukkuen ja noiden pisimpien ajopäivien välillä pidin jopa välipäivän. Silti kotiin juhannukseksi päästyäni meni jussin vietot nukkuessa kun nukahdin aattona joskus ennen iltayhdeksää ja heräsin juhannuspäivän aamupäivällä. Loppukesästä ajelin cielä pitkiä päiviä MX-5:lla Keski-Euroopassa muuttokuorma takaluukussa (elin aika kevyillä tavaramäärillä tuolloin :mrgreen: ) mutta olin riittävän fiksu ottaakseni lautan Saksasta suoraan Suomeen. Tämän jälkeen olikin aika moneksi vuodeksi ajomitta sen verran täysi että ei paljoa tullut autolla pitkää siivua ajeltua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuhti paketti TVR:n (ja siinä sivussa myös TWR:n) historiasta englanniksi:

phpBB [video]


Myös :saab: mainittu kahteen kerrtaan, eli tämä kuuluu ehdottomasti jokaisen saabistin yleissivistykseen :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja aero »

^Samalla kaverilla on muuten muitakin hyviä pätkiä. Rauhallinen puhuja ja kouraisee asioita mielestäni just sopivan syvältä, ettei jumahda yksityiskohtaan mutta kertoo kuitenkin jotain.

Koska tilaisuus salli sopivasti, suhasin 16.6.2011 Debilille ja sidottiin brittisportti penkkiin kiinni. Mikko hämmästeli sitoessaan "Siis onko tää ihan oikeasti rungollinen auto". On se, putkirunko ja päällä lujitemuovikori. Veekasi pukkasi penkkiin aika pitkälti luvatut lukemat:
Kuva
Tehomittaus 16.6.2011

Seuraavaksi, 19. päivä olikin aika ajella Turkuun, Kakskertaan Harjattulan kartanolle Concours d'Elegance -tapahtumaan. Kesä 2011 oli meinaan aika autotapahtumapitoinen meikäläisellä. Keli oli komea, veekasi pörisi kivasti ja tapahtuma oli hieno. Huomioitavaa on, että tästä tapahtumasta on Ferrari-ketjun alussa oleva kuva, täällä ihastelin 348:ia ensimmäisen kerran luonnossa ja totesin, että sellaisen haluan.
Kuva
Concours d'Elegance 19.6.2011

Mutta tämä ketju kertoo TVR:stä, joten takaisin siihen. Elokuussa säikähdin että autoon tuli ensimmäinen oikea vika, kun kävin tankilla ja kotvan ajamisen jälkeen auto alkoi parkissa valuttaa tyhjäkäynniöllä bensaa ulos takanurkasta. Pelottava ajatus, sanoi järki. Mutta ei se vika ollutkaan. It's not broken, it's British.

TVR on ratkaissut voimalinjan, peräkontin ja polttoainesäiliön tilaongelman asentamalla autoon kaksi tankkia, niiden väliin ylös pienen tasausletkun ja alas ison tasausputken, jonka keskeltä otetaan bensan syöttö kohti moottoria, eli moottorille bensaa pumpataan efektiivisesti molemmista tankeista. Paluulinja on kuitenkin kiltisti vedetty vain oikeaan tankkiin, joten kuumana päivänä tankkauksen jälkeen bensa ensin lämpölaajenee ja kun tankit on täynnä ja tyhjäkäynnillä paluukierto on runsas, niin siitä oikeasta tankista loppuu tila ja ylimääräinen bensa puskee huohotinletkun kautta pihalle. Tähän oikea ratkaisu on opetella tankkaamaan vähän vähempi ja virheen sattuessa kovaa sekä dynaamista ajoa, jolloin kulutus on kova ja paluuvirtaus pieni.

Elokuussa tuli myös pyörähdettyä Oulussa kaveria morjostamassa. Olen näköjään napannut matkan aluksi kuvan matkamittarista, jossa seisoo 66699 mailia, eli aika hyvin on tullut tuolloin tykitettyä. Poseerauskuva matkan varrelta Vaskikellon pihasta:
Kuva
Vaskikellon pihalla 9.8.2011

Oulureissun jälkeen olin lähdössä pyörähtämään sukulointireissulla, kun bongasin joko edellisenä iltana tai samana aamuna jostain netin syövereistä tiedon, että kyseisenä päivänä on Britit Kohtaa -brittiautotapahtuma Tammelan Mustialassa. Sehän ei tainnut tehdä kahtakaan sataa kilsaa kiertoa, joten tykittelin tietenkin menomatkan sieltä kautta. Tuoretuontinen urheiluauto keräsi sielläkin huomiota, siinä sai rinta rottingilla julistaa että tämmösen ostin, en tiiä vielä miten jännittävä tän kanssa on elää :D. Oikeestihan tää on ollut hämmentävänkin luotettava laite. Ei toki viaton, mutta hyvin on suorittanut.

Kuva
Britit kohtaa 14.8.2011

Joskus syys-lokakuun nurkilla tulikin sitten tuupattua auto talvilevolle talliin. Ekana kesänä mittariin pyörähti siis luokkaa 10k mailia lisää, toki sisältäen hakureissun. Mutta se oli hieno kesä ja auto on hauska, joten mikäs siinä ajellessa. Huoltoja tein ohjelman mukaan, käyttäen öljynä Valvolinen VR1 20W50:stä. Kun oppi, minkä auton osia kannattaa kysyä mihinkin kohtaan, niin niitä alkoi löytämään yllättävän helpolla. Toki aina, kun varaosamyyjä kysyy rekisterinumeroa, menee myyjä samantien solmuun - tämä efekti ei ole mihinkään muuttunut :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin