e-sportti

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

e-sportti

Viesti Kirjoittaja aero »

Kun kerran naapuriketjussa on seurattu e-farkkujen saapumista markkinoille, niin otetaas seuraava segmentti, eli tähdätään urheilullisempaan suuntaan.

Yleinen alustus
Moni saattaa väittää, että monetkin sähköautot ovat urheiluautoja äkäisen kiihtyvyyden ansiosta, mutta tosiasiassa niin urheiluautossa kuin GT-sportissakin on kyse monesta muusta asiasta, jotka ovat paljon tärkeämpiä. Urheiluauton yleisiksi tunnusmerkeiksi - tai oikeastaan lähtökohdaksi, että mitä voi ktusua urheiluautoksi - voi laskea matalan olemuksen sekä kaksiovisuuden. Urheiluauton käyttämisen "kuuluu" olla joltain osin urheilua, yleensä vähintään autoon kulkemisen ja autosta poistumisen osalta. Urheiluautoa ei tyypillisesti perustella argumenteilla "helppo" tai "käytännöllinen". Ajossa urheiluautosta tunnistaa tyypillisesti tietyn "raakuuden", joka tarkemmin tarkoittaa ajotuntumaa, jossa auto kertoo kuljettajalle muillakin aisteilla kuin näköaistilla, mitä tapahtuu auton ja tien välillä. Lisäksi urheiluauton kuuluu ajaessa olla tehokkaasti reagoiva kaikkiin kuljettajan käskyihin ja urheilullisen tarkka ohjaus onkin yleensä ihmisille liiankin tarkka, hieman pehmeämmän ja rennomman tuntuman ollessa helpompi ja leppoisampi. GT-sportti on tyypillisesti hieman urheiluautoa helpompi, silti tyypillisesti lapsiperhearkeen käytännöllisyytensä osalta erinomaisen soveltumaton ajoneuvo.

That said, urheilu- ja superautoissa on hybriditekniikkaa hyödynnetty jo reippaasti tuomaan hirvittäviä tehoja ja hallintaa (Porsche 918 Spyder, Ferrari SF90, McLaren Artura yms), mutta täyssähköpuolesta on tainnut pääosin vastata Tesla ensimmäisellä Lotus-pohjaisella Roadsterillaan sekä uudemmalla "omammalla" (=ei ostoalustalle tehdyllä) roadsterillaan (joko tämä on muuten tuotannossa?).

Onkin täysin luonnollista ja järkeenkäypää, että autotehtaita kiinnostaa kehittää ensin ns. syömähampaat eli ne mallit, mitä myydään massoittain ja joilla tiliä tehdään. Nykymuodin mukaisesti pääpaino kehityksessä on siis ollut erilaisissa SUV-johdannaisissa. Vähitellen kuitenkin mallisto on alkanut laajentumaan muihin korimalleihin ja markkinoilla tosiaan onkin jo lisääntyvässä määrin sähköisiä farmariautoja ja hatchbackeja. Pari sedaniakin löytyy (Tesla Model3 ja Lucid Air (joko tämä on tutoannossa?)). Vähitellen alkaa myös urheiluautojen ja GT-sporttien saapuminen markkinoille sähköisellä voimalinjalla, joten seurataan tässä ketjussa sitä.

MG Cyberster
Tämän kirjoittamisen innoitti ensimmäinen sähköauto, jonka saapumista tarjolle odotan itse innolla. Vasta aika - tai oikeammin koeajo - näyttää, onko kyseessä oikeasti urheiluauto, GT-sportti vai sporttisen näköinen lulla, mutta esitiedot ensi kesäksi myyntiin luvatusta MG Cybersteristä näyttävät sikäli lupaavilta, että siinä voisi urheilullista olemusta ollakin.

Kiinalaistuneen (SAIC) MG:n tuotantoon luvattu avomalli on piirretty ulkoa Briteissä ja sisältä Kiinassa, Jollekin saattaa olla pettymys, että Cyberster ei haasta ainakaan äkäisimpiä perhe-Tesloja teholukemissa ja tuskin kiihtyvyydessä tahi huippunopeudessakaan (MG:n ilmoittama n. 124mph / n. 200km/h), mutta urheiluautossa onkin kyse paljon muusta kuin (eteenpäin) kiihtyvyydestä. Cyberster on kohtuullisen matala (133cm), 2-paikkainen, kangaskattoinen sekä saksiovinen avoauto, joka tosiaan ainakin kuvissa näyttää urheiluautolta. Hintaennusteet heiluvat 50-60k€ tienossa, eli Cybersterin pitäisi olla ihan ihmisen ostettavissa.

Jos ajettavuus ja käytettävyys on kunnossa ja esitiedot hintaluokasta pitää paikkansa, näyttää Cyberster minulle todella houkuttelevalta käyttöautolta. Muita vastaavia en ole vielä uutisista bongannut, mutta eiköhän tälläkin saralla kilpailu ala kehittymään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: e-sportti

Viesti Kirjoittaja torque »

näyttää Cyberster minulle todella houkuttelevalta käyttöautolta.
Jaa, sellainen KA'ksi, ei kait täälläpäin noin niinku montaa viikkoa vuodessa pärjää? Tai noh, jos on talli ja lumikolaakin osaa käyttää, mikäs siinä 8)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: e-sportti

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

torque kirjoitti:
Ke Elo 09, 2023 22:45
näyttää Cyberster minulle todella houkuttelevalta käyttöautolta.
Jaa, sellainen KA'ksi, ei kait täälläpäin noin niinku montaa viikkoa vuodessa pärjää? Tai noh, jos on talli ja lumikolaakin osaa käyttää, mikäs siinä 8)
Talvet eivät seuraa toisiaan, mutta yleisesti 10-12kk on lumetonta tai hyvin vähälumista varsinkin eteläisemmässä suomessa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: e-sportti

Viesti Kirjoittaja torque »

^väitän että olet väärässä, kyllä täällä e rannikon lähistöllä usein talven lumet pysyy noin 4kk vuodessa, ja lunta voi olla hyvinkin runsaasti kun meren kautta sää tuo. Ja lisänä, viime talvi taisi mennä niin että marraskuun eka lumi jäi pysyväksi kaudelle, kun noin normisti, kolme kertaa ja pysyy.
Voi olla joku pv talvella että leudompaa säätä vaan sitten "onkin piru irti". Ja se pergola piti poistaa ja uusia kun talven v '23 lumet teki tuhojansa.
mutta yleisesti 10-12kk on lumetonta tai hyvin vähälumista
kuullostaa trollilta, vai onkohan jokin muu maa kyseessä, vaan ei nyt tuosta hernettä nenään.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: e-sportti

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

^Itsehän lähdit siltä pohjalta, että tuolla ei vuodessa montaa viikkoa ajeltaisi. Minä väitän, että kelvolliset ajopäivät on lähempänä 365 kuin 0.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: e-sportti

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos lämppäri toimii, niin miksi sillä ei pärjäisi vuoden ympäri? Todennäköisesti se lämppärikin on konserniosa eli samaa kamaa kuin MG4/5 -linjalla, eli kokemuksia kuullaan jo ensi talvena kun jengi noita saa.

No, takavedossa on tietty takavedon rajoitteet, mutta luvattu on nelikkokin jos tarvii lisää vetopitoa. Käyttöautoksi heikkoutta (useimmille) on se urheiluautomaisuus, eli 2 paikkaa, pienet kuljetustilat yms rajoitteet, joiden takia harvalle tuollainen sopii käyttöautoksi. Mulle sopii kun olen vähän erilainen nuori, mutta se KA-rooli sinänsä on sivuseikka - onhan monilla meistä harraste- ja kesäautoja muutenkin, joten sähkösporttien seuranta saattaa kiinnostaa muitakin. Siksi tämän aiheen avasin.

Kesäautossahan sähköautolla on se hyvä puoli, että rangeen ei tarvi laskea lämmityskauden talvilisää, joten pärjää pienemmän rangen kuikineella kuin talvella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: e-sportti

Viesti Kirjoittaja aero »

Markkina kehittyy ja tarjonta paranee. Seuraava e-urheiluauto, jonka saapumista markkinoille odotan innolla.

Caterham Project V
Caterhamin ProjectV näyttää jo melko hierotulta ja uhkaavat tuotantoon 2026:
https://caterhamcars.com/en/models/projectv

200kW sähköinen urheiluauto, jolle luvataan alle 1200kg massaa (all fluids, no occupants) eli kuskeineenkin alle 1300kg. Ja koska kyseessä on Caterham, valmistajan lähestyminen on "tästä on pakko saada hauska ajaa, se on tärkä osa Caterhamin DNA:ta".

Ei etukonttia (säästää ainakin 10kg massaa), ei navigoottia, ei viihdejärjestelmää - tai siis mediaviihdejärjestelmää, nimittäin Caterhamin DNA on viihdejärjestelmä jo itsessään. Eli tyypillsitä Caterhamia - keskitytään ajamiseen ja jätetään "turhat" käytännöllisyydet muille.

Harry kävi piipahtamassa Caterhamia katsomassa: https://www.youtube.com/watch?v=RauqcIreKWs
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: e-sportti

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ei muuta kuin varausta tekemään. https://www.tesla.com/fi_fi/roadster

Työpaikan parkkihallissa oli yks päivä musta Audi RS e-tron GT. Noista muodoista tulis aika makea sportti. Vähän lyhentää ja takaovet pois tarpeettomina.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: e-sportti

Viesti Kirjoittaja aero »

aero kirjoitti:
Ke Elo 09, 2023 21:30
MG Cyberster
Tämän kirjoittamisen innoitti ensimmäinen sähköauto, jonka saapumista tarjolle odotan itse innolla. Vasta aika - tai oikeammin koeajo - näyttää, onko kyseessä oikeasti urheiluauto, GT-sportti vai sporttisen näköinen lulla, mutta esitiedot ensi kesäksi myyntiin luvatusta MG Cybersteristä näyttävät sikäli lupaavilta, että siinä voisi urheilullista olemusta ollakin.
Esitiedot vaikuttaa hyvältä, kuten myös koeajoraportit, aina sitä myöten että alustan sunnittelua on ollut johtamassa Marco Fainello, jonka käsialaa näkyy mm. Ferrari FXX:ssä.

Iltalehti osasi kertoa, että Cyberster on otettu Suomen maahantuontiohjelmaan, vaikkei Hedinin sivut vielä mitään kerrokaan:
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/1 ... b551741bb5
IL kirjoitti: MG:n Suomen liiketoiminnasta vastaava johtaja Jon Höckerstedt vahvistaa Iltalehdelle Cybersterin tulevan myyntiin myös Suomessa. Alu
Koska ilmassa on paljon kysymyksiä - etenkin Hedinin jämähtäneiden webbisivujen suhteen - otin luurin käteen ja soitin automyyjälle. Jätin yhteystietoni ja lupasi ottaa yhteyttä, kun saa tietää aikataulua, että koska kulkine on tutustuttavissa. Alustava arvio aikataulutiedolle on joskus toukokuun nurkille, esittely-/koeajoauto saapunee maahan kesällä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin