Museorekisteriin?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hanna T
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Huhti 21, 2019 08:30

Museorekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Hanna T »

Jos saan ysisataseni museorekisteriin niin miten ne vuosittaiset ajopäivät oikeasti menee?
Fennia sanoo 30pv ja IF 90pv. Jos se on oikeasti tuo 30pv/vuosi niin ei taida kannattaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Museorekisteriin?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

riippunee siitä otatko museoautovakuutuksen vai normaalin .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Museorekisteriin?

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ Eri yhtiöillä on erilaisia museoajoneuvovakuutuksia, Lähitapiola tarjoaa "jopa" 120 ajopäivää vuodessa.

Helpommalla pääset ja ilman miettimisiä, kun otat museoajoneuvollesi aivan tavallisen liikennevakuutuksen ja siihen sopivan kaskon ja ajat sillä vaikka kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä. Liikennevakuutus ja esim. osakasko ei montaa sataa vanhaan Saabiin kustanna.

Museoajoneuvosta ei tarvitse maksaa vuotuista ajoneuvoveroa, säästäähän sitä siinäkin.

Jos muutama tai parikymmentä fiilistelyajoa per kesäkausi riittää, niin silloin tuollainen rajoitettu erikoisvakuutus on sopiva, jos haluat ajaa enemmän tai näitä rajoitteita miettimättä, niin siinä tapauksessa normaali vakuutus.

Siihenhän se museoajoneuvolle myönnettävän vakuutuksen edullisuus perustuu, että sillä ei oletusarvoisesti ajeta kuin satunnaisesti. Ja se ajopäivien rajaus liittyy tosiaan siihen itse vakuutukseen, ei autoon.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Museorekisteriin?

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Museoajoneuvovakuutuksen kaskossa on se sama, mikä useimpien vakuutusyhtiöiden harrasteajoneuvovakuutuksissa: siihen pitää ilmoittaa itse auto arvo / korvaussumma. Joka määrää vakuutusmaksua. Mutta jonka yli yhtiö ei missään tilanteessa maksa korvauksia. Tää on vähän haastava kapitteeli sillä jos sun harrasteauto on "aidosti hyvä" niin sen arvo on mahdollisesti tuntuva ja kasvava. Joudut tuolla vakuutuksella asettamaan sen arvon säännöllisesti kohdilleen ja maksamaan sen mukaan. Sen sijaan esmes mulla on avo toistaiseksi "tavallisen superkaskon" vakuuttama. Siinä ei määritellä korvaussummaa vaan "tapellaan kohdilleen" vahingon sattuessa. Ja kun auton arvo on ehkä pikemmin nousujohteisella polulla, tarkistuu se markkinoilla "automaattisesti" siinä missä kaskon hinta ei juuri elä.

En ole vielä omalla kohdalla ratkaissut onko järkevää vaihtaa avo-satkun vakuutukset ensi keväänä museovakuutuksiin (auton toki museotarkastutan). Toinen satku on jo tarkastettu ja museovakuutuksissa.

Museovakuutus on tosiaan "irti" museoajoneuvostatuksesta ja -tarkastuksesta - museotarkastetussa voi olla normivakuutukset. Väärinkäytösten välttämiseksi ainakin SAHK:n museotarkastuksen yhteydessä omistaja "sitoutuu" ottamaan autolle museoajoneuvovakuutuksen joka rajoittaa ajopäivät 30:een. Näitä ajopäiviä ja museoajoneuvoja ylipäätään ei tällä hetkellä "valvota" vaan luotetaan herrasmiessopimukseen. Toivottavasti ei intoudu väki väärinkäyttämään niin, että käytäntö säilyy! Sitähän oli noita mm. villejä taksiyrittäjiä jotka taannoin kyyditsi asiakkaita museoajoneuvo-mersutakseilla. Ei kiva. Käyttöautoon käyttöauton vakuutukset. Ja seisontaan ilmoittaminen on nykyään niin helppoa että sitä kantsii käyttää jos harvakseltaan ajelee.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Musti
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Kesä 06, 2003 11:24

Re: Museorekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Musti »

Siisti on tuo sun TurboS cabbe, minullahan oli se punainen tuollainen aikoinaan.
Sen kanssa kävi pikku vahinko ja jo silloin (olisko ollut 2006 ? ) noita TurboS:n muovihelmoja ei enää löytynyt varaosina. Vakuutusyhtiö maksoi kertakorvauksen ja vanha paneeli korjattiin. Onneksi ei ollut kuin kiinnike rikki, paneeli oli ulospäin ehjä.
Kannattaa varmaan ostaa talteen, jos sellaisia sattuu eteen.
Mustang GT
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Museorekisteriin?

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Musti, oliko se sulla kun oli (Vantaalla?) se "näyttelykapine" > miltei ajamattomana käytettynä ostettu punainen avo? Se oli hieno, minne päätyi?
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Musti
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Kesä 06, 2003 11:24

Re: Museorekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Musti »

jkuisma kirjoitti:
Ma Marras 20, 2023 15:58
Musti, oliko se sulla kun oli (Vantaalla?) se "näyttelykapine" > miltei ajamattomana käytettynä ostettu punainen avo? Se oli hieno, minne päätyi?
Moi, Sepä se.
Lähti syksyllä 2009 Saksaan, Suomesta ei löytynyt ostajia. Mobile.de:n kautta myin.

Katsoin juuri että SaabCentralista löytyy vieläkin myynti-ilmoitus. https://www.saabcentral.com/threads/900 ... 94.159858/
Tämän pohjalta tuli muuten vuosia myöhemmin kysely Italiasta, josko olisi vielä myynnissä :D
Mustang GT
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Museorekisteriin?

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Musti kirjoitti:
Ti Marras 21, 2023 15:45
jkuisma kirjoitti:
Ma Marras 20, 2023 15:58
Musti, oliko se sulla kun oli (Vantaalla?) se "näyttelykapine" > miltei ajamattomana käytettynä ostettu punainen avo? Se oli hieno, minne päätyi?
Moi, Sepä se.
Lähti syksyllä 2009 Saksaan, Suomesta ei löytynyt ostajia. Mobile.de:n kautta myin.
Katsoin juuri että SaabCentralista löytyy vieläkin myynti-ilmoitus. https://www.saabcentral.com/threads/900 ... 94.159858/
Tämän pohjalta tuli muuten vuosia myöhemmin kysely Italiasta, josko olisi vielä myynnissä :D
Justjust, hyvin muistan sut ja auton! On se sääli että lähti Saksaan. Mä taas uitin tuon oman vihreän Saksasta v. 2019 :-O Toki sillä on ajettu muikeat 200tkm mutta sai siitä ihan siistin entistettyä. Sen verran oli kivaa hommaa että hulluus iski ja on nyt tuo peltikattoinen TurboS työn alla jo...

Mutta hei, tästähän löytyi mielenkiintoinen tiedonmurunen: Sun avo oli siis valmistettu 20.9.1993? Mää oon ollut siinä ymmärryksessä että mun avo olis kanssa aika loppupään autoja. Ja taitaahan se olla: valmistuspäivä on munkin autolla ihan samainen 20.9.1993! Mun auton alustanumero on ...R7003838. Sattuuko sulla olemaan jossain vielä ylhäällä mikä sun VIN oli? En oo löytänyt toimivaa tapaa selvittää "kuinka viimeisiä" mun auto oli, mutta tästähän sen pääsis laskemaan jos sun oli tokavika!!! :-)
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Musti
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Kesä 06, 2003 11:24

Re: Museorekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Musti »

jkuisma kirjoitti:
Ti Marras 21, 2023 19:26

...

Mutta hei, tästähän löytyi mielenkiintoinen tiedonmurunen: Sun avo oli siis valmistettu 20.9.1993? Mää oon ollut siinä ymmärryksessä että mun avo olis kanssa aika loppupään autoja. Ja taitaahan se olla: valmistuspäivä on munkin autolla ihan samainen 20.9.1993! Mun auton alustanumero on ...R7003838. Sattuuko sulla olemaan jossain vielä ylhäällä mikä sun VIN oli? En oo löytänyt toimivaa tapaa selvittää "kuinka viimeisiä" mun auto oli, mutta tästähän sen pääsis laskemaan jos sun oli tokavika!!! :-)
Kas, löytyi: YS...R7003862. Tästä voidaan päätellä että vihoviimeinen OG-cabbe oli ...R7003863.
Ja se jäi tehtaan ilmoituksen mukaan "omaan käyttöön" - mitä sitten tarkoittaakin.
Mustang GT
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Museorekisteriin?

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Oujes, kiva tietää! On siis olemassa 24 kpl mun avoa uudempaa yksilöä, haha!
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Vastaa Viestiin