Päästölaitteet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Päästölaitteet

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Selailin tuossa aikani kuluksi Nettiautoa ja yhdessä kiinnostavassa Saapissa ilmoitettiin, että EGR ohjelmoitu pois. Mitenkäs näillä EGR/DPF -sorkituilla nykyään pääsee katsastuksesta läpi? Kannattaako nuo jättää laakista pois suosikeista? :saab:
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3553
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Päästölaitteet

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Pääseehän siitä leimasta läpi, kun palauttaa laitteet toimintaan, joka ei liene kovin halpaa jos on puukotettu pois, tämä kannattaa tehdä ennen tilannetta, että leimamies toteaa asioiden laidan. Toki jos auton saa niin halvalla, että hankinta kannattaa vielä lailliseksi saattamisen jälkeenkin, niin sittenhän voi kauppaa tehdä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Päästölaitteet

Viesti Kirjoittaja petrisa »

EGR:n pois ohjelmointia katsastuksessa ei paljasta mikään. Dieseleissä kun ei mitata typen oksideja, johon EGR vaikuttaa. Eikä niille ole olemassa edes mitään raja-arvoa.

DPF:n ohjelmointi pois käytöstä edellyttää myös DPF pöntön poistamista kokonaan tai sisuskalujen tyhjentämistä. Tämä havaitaan katsastuksessa ihan silmämääräisesti tai pönttöä koputtelemalla (onko ontto sisältä). Toki myös savustusarvo saattaa alkaa kohota, mutta ei välttämättä sitä tee.

EGR:n ottaminen pois ohjelmasta näkyy vain testerillä, joka näyttää livedataa ja lisäksi sen täytyy näyttää 0...100% EGR venttiilin avautumisen aste. Tähän ei kaikkien autojen kohdalla katsastusaseman "yleistesterit" pysty. Joten se jää todentamatta. Testeri näyttää vain päästöihin vaikuttavat vikakoodit ja vikakoodiahan EGR:stä ei tule, mikäli se on ohjelmasta poistettu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Päästölaitteet

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enemmän olisin huolissani, jos se koneen tukkimisjärjestelmä on toiminnassa :twisted:
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Päästölaitteet

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Vähän tuli ristiriitaisia vastauksia, mutta kuulosti uskottavammilta nää jälkimmäiset (että ei narahda katsastuksessa EGR:n poistosta). Uskaltaisko noitakin siis katella.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Päästölaitteet

Viesti Kirjoittaja marvi »

Itte jos oisin tänäpäivänä niin EGR:n ohitus ois pelkkää plussaa mutta DPF:n puuttuminen miinus.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Päästölaitteet

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sellainen yleinen ominaisuus, että talvella pakkasilla moottori ei tahdo lämmetä taajama-ajossa EGR:n poistamisen jälkeen. Webasto tai Eberspächer sitten korjaa tilanteen, mikäli sellainen autossa on. Jokuhan on sanonut: " Ajan mielummin villahousut jalassa kuin puhdistan tukkeentunutta imusarjaa".

Itselläni on ollut 3 kpl dieseleitä, joista yksi tällä hetkellä ajossa ja kaikissa on ollut egr käytössä. Ei ole ollut ongelmia. Kaksi edellistä lähti vaihtoon n 300 tkm ajettuna ja nykyisellä ajettu reilu 200 tkm. Sen verran toki lisään, että ensimmäisestä putsasin imusarjan kertaalleen ja olin kyynärpäitä myöten paskassa. Toiseen vaihdettiin 200 tkm kohdalla imusarja uuteen irtoavien läppien takia ennakoivasti.
Siinä mielessä ei ole kokemusta oikeastaan kuin vain n 200 tkm ajettujen autojen imusarjasta, joissa on egr ollut toiminnassa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Päästölaitteet

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Toisin kuin verotuksen perusteena oleva hiilidioksidi, saastejärjestelmillä vähennettävät typen oksidit ja muut katkut ovat todellisia myrkkyjä, joita en keuhkoihini kaipaa. Ei tulisi mieleenkään poistaa EGRää tai DPFää.

Yhteisön ja sitä myötä kansallinen säädäntä etenee, ja saastelaitemanipuloinnista on jo määritelty sanktioiden suuruus. Odotettavissa on myös muutoksia katsastuksessa, eikä suinkaan löysempään suuntaan. EGR-off -ohjelmoidun voisi periaatteessa ostaa, mutta puukotettuun DPFään en rahojani tuhlaisi, ellei korjausta hyvitetä hankinnassa.

Omassa Volvossa EGR ei maksa maltaita, ja pesukin on mahdollista, jos viitsii kerran auton elinkaaren aikana harrastaa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13200
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Päästölaitteet

Viesti Kirjoittaja AZP »

EGR on tehty pienentämään typenoksidipäästöjä, mutta se aiheuttaa vastaavasti hiukkaspäästöjä, joita varten on sitten se DPF. Jos EGR on tulpattu ja ohjelmallisesti poistettu, laskeee hiukkaspäästöt ja typenoksidipäästöt nousee. Hiukkaset on kuitenkin ne jota mitataan katsastuksessa, ja jos DPF on toiminnassa niin varsinkin silloin ei kyllä ongelmia katsastuksessa pitäisi nykymittauksilla tulla. Sen sijaan jos DPF on poistettu, voi hiukkaspäästöt nousta liian korkeiksi ja DPF on myös se jota katsastuksessa varmasti tarkemmin nykyisin koputellaan jos etsitään päästömanipulaatiota.

Ja sanktiot näistä on nykyisin kohtalaisen korkeat, mikä toisaalta korostaa sitä että viranomaisen tarkoitus on pelotella päästömanipuaalaatiot pois maanteiltä, koska varsinainen kiinnijäämisen riski on kuitenkin matala.

Eli kuten edelläkin mainittu, EGR:n tulppaamisesta en olisi niin huolissaan, DPF:n poistamisesta enemmän. Toki aina katsastuksen ja ympäristön kannalta parempi jos molemmat on toiminnassa ja myös toimivat.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päästölaitteet

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Päästölaitteet ja ympäristö. AMG:stä hirtti toisioilmapumpun rele kiinni ja antoi virtaa toisioilmapumpulle yhtäjaksoisesti niin, että se kärähti.

Otin releen väliaikaisesti pois, joten nyt kylmäkäynnistykset tapahtuvat ilman tuota pumppua. Sen kyllä auton vieressä seistessä haistaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Päästölaitteet

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Henkka #2283 kirjoitti:
Pe Maalis 15, 2024 23:33
Päästölaitteet ja ympäristö. AMG:stä hirtti toisioilmapumpun rele kiinni ja antoi virtaa toisioilmapumpulle yhtäjaksoisesti niin, että se kärähti.

Otin releen väliaikaisesti pois, joten nyt kylmäkäynnistykset tapahtuvat ilman tuota pumppua. Sen kyllä auton vieressä seistessä haistaa.
Vaan tuolla SAI- pumpulla ei ole mitään vaikutusta päästöihin kylmäkäynnistyksen jälkeen eikä se siten vaikuta katsastusmittauksessa bensiini autossa. Ainoa hylky katsastuksessa tulee, mikäli tämä SAI pumpun toimimattomuus sytyttää vikavalon (tulee myös vikakoodi). Näin tapahtuu ainakin Saabeissa. Joten pumpun releen pois ottaminen tai pumun rikkoontuminen sytyttää vikavalon mittaristoon ja hylky tulee katsastuksessa, vaikka päästömittaus sinällään menee läpi.

AZP kirjoitti:
Pe Maalis 15, 2024 22:34
EGR on tehty pienentämään typenoksidipäästöjä, mutta se aiheuttaa vastaavasti hiukkaspäästöjä, joita varten on sitten se DPF. Jos EGR on tulpattu ja ohjelmallisesti poistettu, laskeee hiukkaspäästöt ja typenoksidipäästöt nousee. Hiukkaset on kuitenkin ne jota mitataan katsastuksessa, ja jos DPF on toiminnassa niin varsinkin silloin ei kyllä ongelmia katsastuksessa pitäisi nykymittauksilla tulla. Sen sijaan jos DPF on poistettu, voi hiukkaspäästöt nousta liian korkeiksi ja DPF on myös se jota katsastuksessa varmasti tarkemmin nykyisin koputellaan jos etsitään päästömanipulaatiota.

Ja sanktiot näistä on nykyisin kohtalaisen korkeat, mikä toisaalta korostaa sitä että viranomaisen tarkoitus on pelotella päästömanipuaalaatiot pois maanteiltä, koska varsinainen kiinnijäämisen riski on kuitenkin matala.

Eli kuten edelläkin mainittu, EGR:n tulppaamisesta en olisi niin huolissaan, DPF:n poistamisesta enemmän. Toki aina katsastuksen ja ympäristön kannalta parempi jos molemmat on toiminnassa ja myös toimivat.
Tuo mahdollinen sakko tai mikä maksu se nyt sitten onkaan, on varmaan suurimmalta osin pelottelua, jotta näitä päästölaitteita ei enää dieseleistä poisteta. Partikkelisuodattimen eliminointi on katsastuksessa mahdollista havaita ja mikäli tuollainen toimenpide on tehty, niin siitä olisin huolissani. Pelkän pakokaasujen takaisinkierrätyksen eli EGR:n eliminoinnista en olisi niinkään huolissani. Sen toiminnan tarkistus on jo haasteellisempaa katsastuskonttoreille, missä tämä pitäsi todeta OBD- pistokkeen kautta kaikkiin automerkkeihin. Moottorin DTC- vikakoodien luku ei ole siinä se haaste, kun vikakoodiahan ei tule softasta systeemin poiston jälkeen vaan se miten saadaan toiminta näkymään reaaliaikaisesti eli onko se softassa vai eikö ole.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päästölaitteet

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Olkoon vaikutusta viisarin värähdykseen tahi ei, nenä kertoo eron toimivaan pumppuun. Ja vaikea tuon toimivuutta olisi päästöistä muutenkaan leimalla todeta, ellei sinne menisi kylmällä moottorilla.

Releen irtiollessa vikavalo palaa ennen uuden pumpun asennusta, mutta parempi sekin kuin käryn saattelemana kuoloaan kohti kulkeva käänteinen minipölynimuri.
Rikkinäisen releen kiinniollessa pumppu pyöri myös, vaikkei autossa ollut virtoja päällä ja tokeni vasta akun irrottamalla.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Päästölaitteet

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Henkka #2283 kirjoitti:
La Maalis 16, 2024 12:16
Ja vaikea tuon toimivuutta olisi päästöistä muutenkaan leimalla todeta, ellei sinne menisi kylmällä moottorilla.
Täytyisi käytännössä asua samassa osoitteessa kuin missä konttori, jotta SAI- pumppu menee päälle. Se on niin vähän aikaa päällä kylmäkäynnistyksen jälkeen, että ehtii jo sammua vaikka ajelee lyhyenkin matkan konttorille. Eikä se sillä reissulla enää uudelleen käynnisty.

Itsellä oli tämä paholaisen päästökeksintö eli SAI- pumppu poistettu manuaalisesti Saabista (ilman vikavaloa) useita vuosia kunnes sitten etanolisoftauksen yhteydessä tämä poistettiin myös softasta. Varmaan olen kauhean ympäristörikoksen tehnyt ja omantunnontuskissa saan kieriskellä loppuelämän. Vähän saan tähän lievennystä etten ole päästölaitteiden eliminointia sallinut dieseleistäni, vaikka niiden ohjelmistoja on optimoitu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päästölaitteet

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Tämän sovelluksen ohjeistuksen mukainen maksimikäyttöaika kerrallaan on 90 sekuntia. Tämä kävi useamman minuutin putkeen, kunnes alkoi korisemaan ja haisemaan.
Hyvä toki, että jäi surraamaan niin, että sen pystyi suoraan havaitsemaan auton lähellä ollessa.

Eipä tuohon aiemmin tullut kiinnitettyä juuri huomiota eikä se saastelaitteena herätä läheskään yhtä paljon tunteita kuin adblue.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Päästölaitteet

Viesti Kirjoittaja SS »

Edellä jo mainittukin, mutta itselläni myös EGR ollut pois käytöstä monta vuotta. En ole huomannut eroa lämpenemisessä kun eberi toimii, myöskään katsastuksessa tuon toimintaa ei oikein voi todeta. EGR tulppausta ei ulospäin näe, johto on irti mutta eipä sitäkään kukaan ole tutkinut.

Jos noiden toimintaa joskus myöhemmin alettaisiin valvoa, niin EGR on melko helppo ja halpa palauttaa takaisin toimintaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin