B kortin korotus
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
B kortin korotus
millainen prosessi olisi b korttiluokan korotus sellaiseen että sais vetää traileria femmalla jossa esim femma kyydissä. juu tiedän painot jne jne
mutta millainen henkinen helvetti tiedossa jos korottamaan lähtee...
mutta millainen henkinen helvetti tiedossa jos korottamaan lähtee...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: B kortin korotus
Riittääkö femman suurin sallittu vetomassa trailerihommiin? Vähän epäilen, yleensä etuvedot ovat 1600 - 1800 kg tienoilla.
B/96 tai BE korotus ei ole kaksinen temppu, jos niitä tarvitsee.
B/96 tai BE korotus ei ole kaksinen temppu, jos niitä tarvitsee.
Re: B kortin korotus
Sillon kun itte päivitin (taisi olla 2008) niin soli 10 kysymystä, käsittelykoe ja puolen tunnin ajokoe liikenteessä eli ei silleesti mitään ihmeellistä. Kärrystä ei saanut näkyä läpi ja siinä piti olla vähintään 800kg kytkentämassa. Saattaa olla 16 vuodessa homma päivittynyt, mutta tuskin kaataa maata nykyäänkään.
Hauskana anekdoottina vedin teoriakokeen kahdesti kun ekalla ei lähtenyt kuvakysymykset pyörimään. Sehän sitten selvisi myöhemmin, ettei niitä siihen olisi kuulunutkaan... Ei se mitään, samalla rahalla vähän enempi kertausta
Kun yhdistelmä valitaan oikein ja harkiten, voi femmalla traileroida (kokonaista) femmaa vielä lain rajojen sisäpuolella. Vaatii toki kevyen trailerin ja aisapainon voi joutua hollaamaan silti aika tarkalle femman 1800kg vetomassalla. Tarvittaessa kärrytettävästä autosta voi irroitella palasia (akku ja etupenkit taitaa olla parhaat kilokiristimet suhteessa työmäärään) ja viskoa niitä vetoauton kyytiin. Ja tietty jos esim. moottori puuttuu, niin vedettävä auto on kummasti kokonaista kevyempi.
Hauskana anekdoottina vedin teoriakokeen kahdesti kun ekalla ei lähtenyt kuvakysymykset pyörimään. Sehän sitten selvisi myöhemmin, ettei niitä siihen olisi kuulunutkaan... Ei se mitään, samalla rahalla vähän enempi kertausta

Kun yhdistelmä valitaan oikein ja harkiten, voi femmalla traileroida (kokonaista) femmaa vielä lain rajojen sisäpuolella. Vaatii toki kevyen trailerin ja aisapainon voi joutua hollaamaan silti aika tarkalle femman 1800kg vetomassalla. Tarvittaessa kärrytettävästä autosta voi irroitella palasia (akku ja etupenkit taitaa olla parhaat kilokiristimet suhteessa työmäärään) ja viskoa niitä vetoauton kyytiin. Ja tietty jos esim. moottori puuttuu, niin vedettävä auto on kummasti kokonaista kevyempi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: B kortin korotus
Olipa yllätys ettei toi B96 vaadi ees käsittelykoetta eli sitä kulmaan peruutusta vaan pelkkä ajokoe.
https://yle.fi/a/74-20044434
Edit. Rupes epäilyttää mutta oli se näemmä niin
https://ajokortti-info.fi/fi/ajokortin- ... aatimukset
https://yle.fi/a/74-20044434
Edit. Rupes epäilyttää mutta oli se näemmä niin
https://ajokortti-info.fi/fi/ajokortin- ... aatimukset
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: B kortin korotus
^Eipä sillä toisaalta kovin paljoa lisää saakaan - 750kg lisää kokonaismassaa yhdistelmään, jossa kärryn kokonaismassa on yli 750kg. Edelleen pitää helposti traileroidessa laskeskella, traikun kokonaismassa (tämä kun katsotaan paperista) kun on etenkin vuokrakärryissä usein reilusti yli 2t.
Suoraan BE:lle vaan, ei tartte laskee eikä miettiä vaan kortti riittää jokaiseen M1/N1 + O1/O2 -komboon, millä itse yhdistelmän puolesta saa tien päälle lähteä. Voi keskittyä olennaiseen ja jättää lisenssilaskennan välistä.
Suoraan BE:lle vaan, ei tartte laskee eikä miettiä vaan kortti riittää jokaiseen M1/N1 + O1/O2 -komboon, millä itse yhdistelmän puolesta saa tien päälle lähteä. Voi keskittyä olennaiseen ja jättää lisenssilaskennan välistä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: B kortin korotus
Toi on kyllä aivan tosi. Ehkä toi B96 enempi sellaiselle jolla vetoauton vaihdon myötä menee oma traileri, asuntovaunu ylitse rajan..
Edit. Tai vaihtaa uuteen kevytkärryyn jossa 825kilon kokonaismassa
750kilosel kärryn saa yhdistelmän kokonaismassa olla 4250kg kun 825 kilosel vaan 3500kg
https://www.autoliitto.fi/uutiset/riitt ... un-vetoon/
On tää hienoo... Tuo on vielä suoraan päiväsakoille menevä rike niin voi käydä kortinki päälle
Edit. Tai vaihtaa uuteen kevytkärryyn jossa 825kilon kokonaismassa

750kilosel kärryn saa yhdistelmän kokonaismassa olla 4250kg kun 825 kilosel vaan 3500kg

https://www.autoliitto.fi/uutiset/riitt ... un-vetoon/
On tää hienoo... Tuo on vielä suoraan päiväsakoille menevä rike niin voi käydä kortinki päälle

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: B kortin korotus
Joskus vähän epäilyttää säädösten laatijoiden kyvykkyys heille annettuun tehtävään
.
Jos ja kun ajokortin oikeudet ylitetään, seurauksena on (ainakin ollut) määräaikainen ajokielto. Jokuhan sitä itki iltalehden palstalla, kun oli vetänyt tyhjää traileria B-kortilla ja ratsiassa pätkähti ajokielto, vaikka tyhjä kärry olikin alle 750 kg.
Oma lukunsa ovat sitten kevytkuorma-autot. Meilläkin oli firmassa kaksi Ducatoa, toinen paketti- ja toinen kuorma-auto. Toisella sai pikku-E:llä vetää kunnon kärryä, toisella vain 750 kg. Loogisesti sillä piirturi/rajoitinvehkeellä sitä pienempää, paku on turvallinen 100 vauhdissakin
.

Jos ja kun ajokortin oikeudet ylitetään, seurauksena on (ainakin ollut) määräaikainen ajokielto. Jokuhan sitä itki iltalehden palstalla, kun oli vetänyt tyhjää traileria B-kortilla ja ratsiassa pätkähti ajokielto, vaikka tyhjä kärry olikin alle 750 kg.
Oma lukunsa ovat sitten kevytkuorma-autot. Meilläkin oli firmassa kaksi Ducatoa, toinen paketti- ja toinen kuorma-auto. Toisella sai pikku-E:llä vetää kunnon kärryä, toisella vain 750 kg. Loogisesti sillä piirturi/rajoitinvehkeellä sitä pienempää, paku on turvallinen 100 vauhdissakin

- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: B kortin korotus
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#