Hehkutulppa vika

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4865
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Hehkutulppa vika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On kyllä saksalainen VAG insinööri taas saanut järjettömän älynväläyksen :evil:

Skodassa on reilun viikon palanut moottorin vikavalo. Voisi heti luulla jotain päästöihin tmv liittyvää vikaa. Vikakoodina on ollut kuitenkin 4. sylinterin hehkutulppa. Ei vaikuta ajamiseen ihan yhtään mitään eikä huomaa näillä keleillä käynnistymisessäkään mitään vikaa. Tuskin talvellakaan, kun on Webasto ja sitä käyttää esilämmitykseen.

Hehkun merkkivalo toimii normaalisti käynnistettäessä, niin miksei hehkuvikaa voisi ilmoittaa sillä esim. jättäen sen vähäksi aikaa vilkkumaan :idea:
Nyt saa sen käsityksen, että olisi ajamiseen ja/tai päästöihin liittyvä vika.

Skodassa on Euro6 päästöluokka, niin siinä on 3. sylinterin hehku painetunnistin mallinen. Aivan samanlainen kuin Insigniassa on kaikki neljä. Tämä Skodan 4. sylinterin hehku on aivan tavallinen ja edullinen 4,4V perusmalli.

Ostin sellaisen hehkun ja aloin vaihtamaan. Ajon jälkeeen heti lämpimään koneeseen kuten olen Insigniaan vaihtanut 3 kpl tällä tavoin. Skodan hehku sitten päätti katketa :evil:
Katkesi jotenkin 6- kulma mutterin jälkeen ilmeisesti kehäosasta, kun nyt pyörii koko ajan tyhjää. Ei tule myöskään pois kolostaan, kun on lujasti kiinni. Olettaisin tällä perusteella kannessa olevan kierreosan olevan yhä tiukasti kiinni ja kasassa.

Sikäli jännä juttu, että mitähän tässä tapauksessa sanotaan katsatuksessa, kun moottorin vikavalo palaa. Näkeehän sen ihan yleistesterilläkin, että syynä on vain ja ainoastaan 4. sylinterin hehkun virtapiiri. Sellaista vikakoodia se on koko ajan näyttänyt, ei mitään muita. Katsastusperusteissa vain mainitaan, ettei moottorin vikavalo saa palaa.

Olisin tämän VAG insinöörin aivoituksen ymmärtänyt, jos vika olisi ollut 3. sylinterin hehkussa ja sen painetunnistin osassa. Tämä vaikuttanee jollain tavalla päästöihin, kun se on Euro6 malleissa. Insigniassa oli tämä asia hoidettu huomattavasti paremmin. Se ilmoitti vain ajotietokoneessa hetken aikaa käynnistyksen jälkeen "huolla auto" ilmoituksella hehku tulpan vikaa. Ei mitään moottorin vikavaloja.
Mitenkähän Saab dieseleissä hehku vika ilmenee, kun omalle kohdalle ei silloin aikanaan tullut hehkutulppa vikaa :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2994
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Hehkutulppa vika

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Muistaakseni ainakaan -11 mallinen 9-3 1.9TTiD ei ilmoittanut millään tavalla viallisesta hehkusta. Ainoastaan vikakoodi paljasti asian
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
aero
-
Viestit: 9246
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Hehkutulppa vika

Viesti Kirjoittaja aero »

Ymmärtääkseni jotkut autot käyttää hehkuja myös startin jälkeen ja DPF-polton yhteydessä. Jos näin on, niin hehkuvika voi ollakin päästöihin vaikuttava ja helikopterivalo sekä päästövaikutteinen vikakoodi olla perusteltuja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5956
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Hehkutulppa vika

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hehkut, myös "typerät" hehkut osallistuvat palotapahtumaan muulloinkin eikä vain käynnistettäessä. Sen vuoksi moottorin vikavalo palaa.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 724
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Hehkutulppa vika

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Vuosimallin -18 dieselautosta tuli katsastuksesta hylky palaneesta hehkusta kun on "saastelaite", Siinä autossa (duster) ei palanut niin minkäänlainen vikavalo mutta testeri sen löyti.

Vianhan tuossa tapauksessa saa "poistettua" pistämällä hehkun johtoon kiinni, hehkukoot sitten vaikka sylinterin ulkopuolella kunhan saa maadoitusta :mrgreen: Kannattaa kattoa ettei mitään syty tyleen
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4865
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hehkutulppa vika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On ilman muuta hehku toiminnassa startin jälkeen hetken nk jälkihehkutus. En kyllä ole kuullut että sen jälkeen sille olisi mitään käyttöä edes dpf polton yhteydessä.
Hetken se jälkihehkutus päästöihinkin vaikuttanee mutta pidän sitä marginaalisena. Siksi jatkuva helikopteri valo mittaristossa on mielestäni liioittelua.

Ei Opelikaan sitä valoa pitänyt päällä vaan ilmoitti vain huollon tarpeesta ajotietokoneen näytössä hetken. Vikakoodi tosin sitten oli ja se kertoi mitä pitää huoltaa.

Lopputulos joka tapauksessa on kai se että paloi valo tai ei niin vikakoodi tuottaa hylyn katsastuksessa. Tässä omassa autossa kun päästöjä ei edes mitata vaan luetaan juuri vain tuo vikamuisti.

No...pitänee korjauttaa vahinko tai sitten pistää auto vaihtoon ja samalla lopettaa diesel autoilu .... lopullisesti. Sähköön en kuitenkaan siirry.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4865
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hehkutulppa vika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lainaus Autodocin sivuilta hehkutulpista:

"Hehkutulppa on dieselmoottoreissa käytettävä osa, joka toimii lämmityselementin tavoin. Tulppa on kytketty ajoneuvon sähköjärjestelmään. Kun autoa käynnistetään, tulppaan syötetään virtaa, se lämpenee sen käyttölämpötilaan ja sen kärki nimensä mukaisesti mukaisesti hehkuu. Näin palotilassa oleva ilma esilämmitetään. Tämän jälkeen palotilaan ruiskutetaan dieselpolttoainetta, joka syttyy palamaan ja moottori käynnistyy. Hehkutulpat varmistavat moottorin käynnistymisen säällä kuin säällä – ilman niitä dieselmoottorin käynnistäminen pakkasella olisi vaivalloista. Tulppia käytetään ainoastaan auton käynnistämisessä."

Toisesta lähteestä:

"Mitä tapahtuu, kun hehkutulppa on viallinen?

Palaminen on epäpuhdasta, epäpuhtauspäästöt lisääntyvät, mikä lisää ympäristön pilaantumista ja polttoaineen kulutus on epäedullista. Epätasaisesti käyvä ja huonosti käynnistyvä moottori rasittaa autoa paljon. Akku, käynnistysmoottori ja polttojärjestelmä joutuvat kovalle rasitukselle. "

Jälkihehkutuksesta ei mainintaa, mutta kai se luokitellaan käynnistymiseen liittyväksi.
Mitään ei tässäkään mainita, että hehkua käytettäisiin auton jo ollessa hetken käynnissä tai ajon aikana; viittaan dpf polttoon.
Tuo käynnistymis hetki ja sen jälkeiset sekunnit lisäävät jutun mukaan päsätöjä viallisen hehkun takia, mikä on aivan totta ja sen perusteella kai sitten hylkykin tulee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 9246
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Hehkutulppa vika

Viesti Kirjoittaja aero »

En välttämättä pitäisi Autodocia täydellisen tiedon lähteenä, vaikka yleisenä kuvauksena tuo startin osalta ihan ok onkin. Toiminta kuitenkin voi vaihdella eri valmistajien ja tekniikoiden kesken ja valmistajien omat kuvaukset ovat todennäköisesti parempia ja tarkempia. Esim. Saab muistaa puhua jälkihehkusta ja päästöistä ainakin NG9-5:n osalta:
Saab WIS Online kirjoitti: However, some engines run the glow plugs for between 5-10 s after starting to ensure smooth and efficient running and sometimes to keep the engine within emissions regulations, since combustion efficiency is greatly reduced when the engine is very cold. During this period, the power fed to the glow plugs is greatly reduced to prevent them burning out by overheating.
https://saabwisonline.com/9-5-9650/2011 ... escription

Käynnistys- ja kylmä päästöt kuulostaa helposti melko turhalta nillitykseltä, jos ne ei tee montaakaan prosenttia omasta ajosta, kuten minulla kun yleisin veto on 88km/sivu. Siellä, missä päästötilanne on pahemmasta päästä, eli kaupunkiolosuhteissa, missä moottorikin lämpiää hitaammin, tupruttajia on jonossa paikallaan useita ja lisää ja saatetaan mennä puolet matkoista puolikylmällä koneella, tilanne on helposti eri.

Nyt kun aivo on vähän ruksuttanut pidemmälle, niin DPF - hehku -yhteys on tainnut tarttua korvien väliin bemaripuolelta niin, että auto ei aina suostu aloittamaan polttoa jos se on tunnistanut hehkuvian, Nyt kun etsin, niin mm. Luigin paja yleisesti näyttää tukevan hehkujen ja DPF-polton yhteyttä:
Luigin paja kirjoitti: Hehkutusjärjestelmä osallistuu myös DPF-suodattimen nokihiukkasten polttoon suorittamalla regeneraatiohehkutuksen, jonka avulla suodattimen lämpötilaa saadaan korkeammaksi.
https://luiginpaja.fi/hehkutulppa/

Ei kai tuo mahdoton rasti olisi pistää jännitemittaria hehkutulpan rinnalle ja tuikkasta pakkopolttoa päälle. Siitähän saisi osviittaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4865
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hehkutulppa vika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tätä VAG autoa olen dpf:n osalta tutkinut vag dpf- sovelluksella puhelimella ja bt-obd palikalla.
Kun poltto on menossa, niin tämä näyttää ruiskuttavan dieseliä vain 2 ja 3 sylintereihin, koska vain niiden mg määrät näkyvät näytössä.
Sovellus on aika pätevä, kun sillä näkee useita dpf arvoja.

Täytyykin käydä katsomassa varmuuden vuoksi milloin on viimeksi polttanut, ettei hehkuvika jätä polttoa tekemättä. Tämä tekee polttoja aika tasan 170 ... 180 km välein vaikka ajot olisi matka-ajoa. Tämä matka on ajettu hehkuvian ilmestyttyä reilustikin.

Aika omituinen yhteys tämä kyllä näiden kesken olisi, kun ei polttoa tehdä kuin täysin lämpimällä koneella, niin en kyllä keksi miksi pitäsi kuumia pakokaasuja vielä hehkutulpalla hehkuttaa. Mahdotonta se ei tietenkään ole. Ei ainakaan tämä sovellus näytä näytössä missään ikkunassa hehkun tilaa polton aikana. :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4865
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hehkutulppa vika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Päivitystä.
Kyllä tekee dpf polton ihan kuten aina. Viimeksi on tehnyt 88 km sitten eli perjantaina ajomatkan aikana ja hehkuvikahan siellä on ollut aktiivinen.

Palatakseni vielä tähän merkkivalojen toimintaan:
Edelleen olen sitä mieltä, että VAG insinöörit olisivat voineet suunnitella tuon toiminnon eri tavalla. Käynnistyksen jälkeen joko hehkun valon, moottorin vikavalon tai vaikka molempien vilkkuminen olisi ollut parempi vaihtoehto kuin jatkuva "helikopteri" mittaristossa.

En kyllä ihmettele näiden insinöörien aivoitusta ollenkaan, kun Passat 3C mallissa jarruvalon vika sai hehkun merkkivalon vilkkumaan 8O
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4865
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hehkutulppa vika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tässä osa vag-dataa moottorin toiminnasta ja hehkutusjärjestelmästä:

Pre-glowing
The J179 Automatic Glow Time Control Module activates the steel glow plugs using phase-shifting. The voltage at the individual
glow plugs is adjusted by the duty cycle of the PWM pulses. For rapid starting at an exterior temperature of less than 24 °C,
there is a maximum voltage of 11.5 V. This provides glow plug temperatures of over 1000 °C within a short time (maximum 2
seconds).

Phase-Shifted Activation of the Glow Plugs
To relieve the load on the onboard supply voltage during
the glow phases, the glow plugs are actuated in a phase-
shifted manner. The falling signal actuates the next glow
plug


Post-Start Glowing
Post-start glowing helps reduce hydrocarbon emissions and
combustion noises during the warm-up phase.
For post-start glowing, the switch-on time of the onboard
supply voltage is adjusted in the PWM duty cycle to ensure
that there is an effective voltage of 4.4 V. Post-start glowing
lasts a maximum of 5 minutes after starting the engine or
until coolant temperature reaches 24 °C

Eli kyllä jälkihehkutus vähentää päästöjä, kuten nyt saattoi olettaakin. On siten aivan olennaisen tärkeä, että toimii, ettei ihmisiä vain kuole tähän kaamean saastuttavaan dieseliin :!:
DPF:n kanssa ei mitään tekemistä 8)
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7772
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Hehkutulppa vika

Viesti Kirjoittaja tetammi »

petrisa kirjoitti:
Su Loka 26, 2025 13:01
Tämä tekee polttoja aika tasan 170 ... 180 km välein vaikka ajot olisi matka-ajoa. Tämä matka on ajettu hehkuvian ilmestyttyä reilustikin.
Kylläpäs polttelee usein 8O

Onko ihan normaalia noissa?

Ng kolkki poltteli tonnin molemmin puolin
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5956
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Hehkutulppa vika

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä mullaki alfa poltteli 200-400km välein riippuen ajosta ja edellisestä poltosta.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4865
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hehkutulppa vika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tetammi kirjoitti:
Ti Loka 28, 2025 09:29
Onko ihan normaalia noissa?

Ng kolkki poltteli tonnin molemmin puolin
Kai se on normaalia. Näin ollut koko auton omistukseni ajan; vajaa 3 vuotta ja 60 tkm, ja toimivan tuntuu.
Liittyykö Euro 6 päästönormiin vai mihin :roll: . Koko EGR-DPF systeemi on normaalia monimutkaisempi, kun koko systeemi on ikäänkuin samaa pakettia ja EGR:äkin on kaksin kappalein. Pakosarjassa ja DPF:n jälkeen. Lisäksi näiden jälkeen on pakoputkistossa vielä "joku läppä".

TTiD Saab poltteli minulla yleensä 800 km välein, kun oli matka-ajoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin